Hurtigt grafikkort og 2D kvalitet?
Fra : JKJ

Dato : 18-02-03 20:02

Da jeg lige har købt en 19 " TFT skærm, blev jeg i den forbindelse "nødt
til" at sætte påløsningen op på mit grafikkort (1280 * 1024 32 bit). Jeg har
et gammel ASUA 6600 Geforce1 grafikort og synes ikke det kan følge ordentlig
med mere i 2D. Det giver sig f.eks. udslag i langsom opdatering af
skærmbilledet når jeg bladrer rundt i billeder. Mit spørgsmål er nu om en
investering i f.eks. et Sapphire 9700 kort også vil give en hurtigere
opdatering i 2D (alle her ved jo nok at det er suverænt i 3D og jeg vil også
gerne spille - så jeg vil ikke have et Matrox). Eller er det min efterhånden
gamle computer der er problemet (Athlon 1400 + 256 SDram)?

På forhånd tak for svar.

Fra : Villy Jensen

Dato : 18-02-03 20:51

> [...]
efterhånden
> gamle computer der er problemet (Athlon 1400 + 256 SDram)?

Jeg mener at du skal opgradere CPU for at kunne seriøst udnytte et
kraftigere grafikkort.

Se grafikkort-sammenligning med XP2700+ og T-brd 1000 CPU'er:
http://www.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-03.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-02-03 23:58

Villy Jensen wrote:
> Jeg mener at du skal opgradere CPU for at kunne seriøst
> udnytte et kraftigere grafikkort.

Jeg er helt enig, men rammene bør også fordobles eller
mere især når du arbejder med billeder.

> Se grafikkort-sammenligning med XP2700+ og T-brd
> 1000 CPU'er:
> <http://www.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-03.html>

Ja, det er sgu' vildt ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-02-03 01:35

JKJ wrote:
> [...]
> gerne spille - så jeg vil ikke have et Matrox). Eller er det min efterhånden
> gamle computer der er problemet (Athlon 1400 + 256 SDram)?

Jeg tror ikke du får meget bedre 2D hastighed af et nyt gfx kort, det er
længe siden nogen fabrikanter rigtigt har gjort noget for at optimere 2D.

Kan du ikke fortælle lidt om hvad det er for en slags billeder du
arbejder med, måske det snarer er et spørgsmål om ram eller CPU.

Bortset fra det så har jeg haft stor glæde af et 9700 pro kort med en
Celeron 1400, så afhængig af hvad du spiller kan du sagtens få glæde af
et sådanne kort.

Mvh

Bruno

Fra : JKJ

Dato : 20-02-03 18:14

Det jeg mener er at skærmopdaterings hastigheden ikke er særlig god. Det
giver sig f.eks. udtryk ved at når jeg klikker på ikonet "Show Desktop", så
vises skrivebordet ved at det gradvist bliver synligt fra oven og ned (jeg
håber I ved hvad jeg mener).

Så det er egentligt ikke fordi jeg arbejder specielt meget med billeder, men
det er i windows generelt.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-03 19:01

JKJ wrote:
> [...]
> mener).
>
> Så det er egentligt ikke fordi jeg arbejder specielt meget
> med billeder, men det er i windows generelt.

Jeg mener stadig flere RAM gør underværker, men den
egentlige grund tror jeg er manglende oprydning på din
PC. Prøv fx at køre en defragmentering på dine dreve,
tjekke for spyware med AdAware:
<http://lavasoft.element5.com/support/download/>
og evt. rydde op i registreringsdatabasen med programmer
som RegCleaner:
<http://shor.ter.dk/111380411>

Fra : JKJ

Dato : 20-02-03 19:18

Hej Mikael

Sikke en service - tak for dine links til programmerne. De er downloadet og
vil bliver afprøvet.

Jeg tror også mere ram vil gøre underværker, så det vil sikkert være
fornuftigt at investere i en blok ram. Især fordi min computer faktisk er
tændt døgnet rundt. I den forbindelse er det ligesom den bliver mere og mere
langsom som tiden går uden at den er blevet rebootet. Jeg ved godt at
win2000 (som jeg bruger) ikke er kendt for at frigi ram efterhånden som
programstumper bliver unødvendige. Måske skulle man bruge en form for
ramboosterprogram? Jeg synes dog ikke at jeg nogensinde er stødt på et, som
virker ordentligt.

Mvh.
John

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-03 19:27

JKJ wrote:
> Sikke en service - tak for dine links til programmerne.
> De er downloadet og vil bliver afprøvet.

Lyder godt, vend endelig tilbage med svar ;)

> Jeg tror også mere ram vil gøre underværker, så det
> vil sikkert være fornuftigt at investere i en blok ram.

Meget RAM er altid godt ;)

> Især fordi min computer faktisk er tændt døgnet rundt.

Og især pga. dette, jeg mener en fastsættelse af
sidefilen også har noget at sige her!
Det skal du nok spørge i news:dk.edb.system.ms-windows
om, da denne tråd egentlig burde være i denne gruppe.

> I den forbindelse er det ligesom den bliver mere og
> mere langsom som tiden går uden at den er blevet
> rebootet.

Det er vist det med sidefilen.

> Jeg ved godt at win2000 (som jeg bruger) ikke er kendt
> for at frigi ram efterhånden som programstumper bliver
> unødvendige. Måske skulle man bruge en form for
> ramboosterprogram?

Jeg har brugt FreeMem på NT og 98:
<http://shor.ter.dk/473743043>

> Jeg synes dog ikke at jeg nogensinde er stødt på et,
> som virker ordentligt.

Sådan har jeg det også, fordi når programmet prøver
at få flere RAM fri, så kan maskinen "hakke".

Fra : JKJ

Dato : 20-02-03 20:01

Adware fandt 7 "elementer" som jeg har fjernet.

Regcleaner er mere advanceret end det regcleaner jeg engang brugte. Fint for
det giver flere muligheder for optimering. Jeg kan ikke helt sige (endnu) om
det har hjulet på mit problem. Jeg tror jeg vil se lidt på den Windows
nyhedsgruppe du foreslog - sidefilen... er det også den man på engelsk
kalder pagefile?

Ellers tak for din hjælp

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-02-03 20:29

JKJ wrote:
> Adware fandt 7 "elementer" som jeg har fjernet.

Det var da en smule ;)
En kammerat kørte den også den anden dag og han fandt
92 ;)

> Regcleaner er mere advanceret end det regcleaner jeg
> engang brugte.

Ja, jeg har også set den udvidelse... Det er ikke så simpelt
mere, desværre.

> Fint for det giver flere muligheder for optimering.

Det er rigtigt, hvis man sætter sig ordentligt ind i det ;)

> Jeg kan ikke helt sige (endnu) om det har hjulet på mit
> problem.

Det er klart, husk at defragmentere.

> Jeg tror jeg vil se lidt på den Windows nyhedsgruppe du
> foreslog

Det er også en god idé.

> - sidefilen... er det også den man på engelsk kalder pagefile?

Yeps.

> Ellers tak for din hjælp

Intet problem, men se lige her inden du begynder større
debatter i andre grupper:
<www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : SSn

Dato : 20-02-03 23:30

> [...]
>programstumper bliver unødvendige. Måske skulle man bruge en form for
>ramboosterprogram? Jeg synes dog ikke at jeg nogensinde er stødt på et, som

Hvis du har brug for at optimere din PC's brug af RAM kan jeg anbefale
et glimrende stykke freeware: Cacheman v5, der virker både i Win98 og WinXP,
så mon ikke det også virker i Win2000 ...

Fra : JKJ

Dato : 24-02-03 13:59

Tak for rådet - det vil jeg prøve