Et par Q: Piaggio NRG afdrosling samt klar~
Fra : Spacemann

Dato : 17-02-03 22:37

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål...

Jeg har afdroslet min Piaggio NRG Mc3, dvs jeg har kun pillet den ene skive,
den anden ryger snart, og så har jeg lukket blindrøret. Lige nu render den
70 på speedo, og en 60-65 stykker vil jeg tro...

Lige i øjeblikket er jeg mest interreseret i at få en lidt bedre optræk, jeg
havde håbet af blindrøret ville gøre det, men jeg blev skuffet. Hvad kan jeg
gøre for at få et lidt bedre optræk ??

Samtidig har jeg problemer med at når jeg holder stille og giver den fuld
gas, dør den nogle gange, eller også går gøre den lige et par meter før den
begynder at trække, hvorfor det ?? - Jeg har snakket med den cykelmanden, og
han sagde at der var kondens i benzinen og at jeg skulle prøve med kaburator
væske, men det hjalp ikke !!

Og til sidst, jeg har på nettet set et sæt klare blinklysglas -
http://www.beedspeed.com/lenses.htm - men disse er til NRG Extreme. Passer
disse også til min, og er der andre som har set dem til min knalle, evt i
danmark, gerne under 300 kr.

Takker

Stefan Larsen

Fra : KlausB

Dato : 19-02-03 17:21

Hej Spacemann
Jeg har en ny Zip 2000 Jeg ved ik om motorerne er identiske (Hyper-2) men
jeg har et lignende problem.
Jeg har kun lavet blindrøret. Problemet opstår kun når temperaturen er lige
omkring de 0 grader og når motoren er kold, jeg har ikke prøvet at køre med
lukket blindrør om sommeren men jeg har en fornemmelse af at det. Da den
ikke gjorde det før.
??????

Klaus

Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-03 20:21

> [...]
jeg
> havde håbet af blindrøret ville gøre det, men jeg blev skuffet. Hvad kan
Måske købe en anden Vario, evt. en Multivar 2K. En billigere løsning kunne
være at købe nogle andre ruller til din original vario. Dog ved jeg ikke
hvor meget din Original cyl kan trække.

> [...]
og
> han sagde at der var kondens i benzinen og at jeg skulle prøve med
Har du fjernet risten mellem karben, og luftfilteret, og har du i såfald
husket at smide en større dyse i karben?

www.scooter-shoppen.dk der kan man købe klare glas til NRG.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Spacemann

Dato : 18-02-03 21:37

> Måske købe en anden Vario, evt. en Multivar 2K. En billigere løsning kunne
> være at købe nogle andre ruller til din original vario. Dog ved jeg ikke
> hvor meget din Original cyl kan trække.

Hmm... havde ellers håbet på en måde, som ikke gjorde den mere ulovlig end
den er nu...

> Har du fjernet risten mellem karben, og luftfilteret, og har du i såfald
> husket at smide en større dyse i karben?
Nej jeg har ikke fjernet nogen rist, vidst ikke der var nogen. Men har læst
rundt på nettet, og er fundet frem til at det nok er noget med luftskruen -
kan det passe ?? - Og hvordan stiller man den så den så passer ??

> www.scooter-shoppen.dk der kan man købe klare glas til NRG.

lige hvad jeg manglede, havde faktisk set den side før, men kunne ikke finde
den igen : /

Tak for svarene, indtil vidre ;)

Stefan Larsen

Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-03 22:51

> Hmm... havde ellers håbet på en måde, som ikke gjorde den mere ulovlig end
> den er nu...

Det jeg mente var at jeg ikke ved hvor lette ruller du kan smide i. Du kan
godt smide lettere ruller i, men ikke ret meget lettere.

> [...]
luftskruen -
> kan det passe ?? - Og hvordan stiller man den så den så passer ??
Det kan jo ikke skade at skrue på den, bare husk hvor den stod da du gik
igang, så kan det ikke gå helt galt. Jeg kan ikke huske hvad vej den skal,
men sæt den der hvor den køre bedst, så er det ligemeget hvor den står :)

> lige hvad jeg manglede, havde faktisk set den side før, men kunne ikke
finde
> den igen : /
Np, har faktisk selv lige bestilt glas til min egen NRG :)

> Tak for svarene, indtil vidre ;)
Det var da så lidt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Spacemann

Dato : 18-02-03 23:26

> Det jeg mente var at jeg ikke ved hvor lette ruller du kan smide i. Du kan
> godt smide lettere ruller i, men ikke ret meget lettere.
Ok, det vil jeg da lige overveje så. :)

> igang, så kan det ikke gå helt galt. Jeg kan ikke huske hvad vej den skal,
> men sæt den der hvor den køre bedst, så er det ligemeget hvor den står :)
Jamen det vil jeg så gøre, det kunne godt være du lige vidste hvor den
skulle stå, så ville det jo ha været lidt nemmere ;) men jeg prøver mig
frem.

> finde
> Np, har faktisk selv lige bestilt glas til min egen NRG :)

Okay, jeg kan bare ikke finde ud af om det ikke ser ondsvagt ud, når
"spoileren", eller hvad den hedder, ikke også er hvid... men ha dem, det
skal jeg sku :)

Stefan Larsen

Fra : Spacemann

Dato : 19-02-03 16:30

Hvor henne sidder luftskruen ??
Jeg kan se en skrue som er alu farvet, men jeg tror det er tomgangsskruen,
for ligepludselig kørte den op på 9000 omdrejninger i tomgang, men hvor,
præcis sidder luftskruen så ??

Håber du, eller en anden ve det...

Stefan Larsen

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-03 17:02

"Spacemann" <spacemann@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> for ligepludselig kørte den op på 9000 omdrejninger i tomgang, men hvor,

Den sidder ved siden af tomgangsskruen. Det er den anden skrue som sidder på
siden af karben...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Spacemann

Dato : 19-02-03 18:30

> Den sidder ved siden af tomgangsskruen. Det er den anden skrue som sidder

> siden af karben...

okay, jeg fandt det selv, havde ikke lige set at der var et dæksel over dem
:) en lille fejl, men kan ikke rigtig finde ud af hvor den skal stå, hvis
jeg drejer lidt mod højre bliver det værre og også hvis jeg drejer mod
venstre, den 4-takter ikke, vil det så sige at jeg bare skal dreje lidt mere
mod venstre, ind til den 4-takter, og så bag efter åbne den en lille
smule... eller ??

Hvis jeg nu har fået stillet på tomgangskruun, har det indflydelse på
topfart og optræk ?? jeg fik drejet på den, inden jeg fandt luftskruen
nemlig : /

Håber ikke det gør noget, hvis der er nogle dumme spørgsmål ind i mellem,
men vi kan jo ikke være lige kloge alle sammen ;)

Stefan

Fra : Spacemann

Dato : 19-02-03 18:34

evt. ved du så hvor din skrue står ?? helt ind og 1½ gang ud, eller bare
sådan cirka, så jeg har noget at gå efter :P

Takker

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-03 22:45

> evt. ved du så hvor din skrue står ?? helt ind og 1½ gang ud, eller bare
> sådan cirka, så jeg har noget at gå efter :P

Nu er der ikke noget på min NRG som er standard mere, da jeg har tunet den
en hel del. Men et godt punkt at gå ud fra, det er 1½ omgang ud. dvs. 360 +
180grader ud. Så kan du prøve at justere derfra.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bloody2k

Dato : 20-02-03 17:06

> [...]
+
> 180grader ud. Så kan du prøve at justere derfra.

jeg har nu prøvet, og kan ikke få den bedre nu. Men den kører stadig ikke
idet man drejer den begynder først at bevæge sig ved 4-5000 omdrejninger,
men sådan skal det åbentbart være..

Hvad kører din NRG ??

Så har jeg faktisk noget andet jeg vil spørge dig om, på en nrg sidder der 2
ringe, et blindrør og i plump i cyl. - det er det ik ??
Lige nu har jeg pillet den ene ring, og lukket blindrøret. Hvad giver det
hvis jeg piller plumpen, uden at pille den sidste ring ??

Og så en sidste - *g* - hvis man vil beholde den org. udstødning på, hvordan
frakobler man så katalysatoren ?? - og hvad giver det ??

Takker for hjælpen med luftskruen :)

Stefan

Fra : Klaus G.

Dato : 20-02-03 19:05

> jeg har nu prøvet, og kan ikke få den bedre nu. Men den kører stadig ikke
> idet man drejer den begynder først at bevæge sig ved 4-5000 omdrejninger,
> men sådan skal det åbentbart være..
Det er fordi din kobling først slynger ud ved de omdrejninger. Så det er
meget normalt.

> Hvad kører din NRG ??
Ved det ikke helt præcist, men +100km/t

> [...]
> Lige nu har jeg pillet den ene ring, og lukket blindrøret. Hvad giver det
> hvis jeg piller plumpen, uden at pille den sidste ring ??
Nu siger du 2 ringe. Er det dem som sidder mellem vario og blæserhjul, i så
fald, så skal du have begge ud.
Der er ikke nogen plump i cyllen på en NRG. Ang. blindrøret, har du bare
mast det sammen, eller har du savet det af, og så svejset hullet til? Den
sidste løsning er bedst nemlig, dog lidt mere besværlig :)

> Og så en sidste - *g* - hvis man vil beholde den org. udstødning på,
hvordan
> frakobler man så katalysatoren ?? - og hvad giver det ??
Katalysatoren er indbygget i selve udstødningen, så den er umulig at
frakoble. Så det er en god idé at købe en anden potte, da den er en stor
begrænsning i sig selv.

> Takker for hjælpen med luftskruen :)
Det var så lidt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bloody2k

Dato : 20-02-03 19:40

> Det er fordi din kobling først slynger ud ved de omdrejninger. Så det er
> meget normalt.
Okay, hjælper det at sætte en strammere fjeder i? - og hvor stram skal den
være? 15-22-30%?

> Nu siger du 2 ringe. Er det dem som sidder mellem vario og blæserhjul, i

> fald, så skal du have begge ud.
Ja, det er dem der sidder i vario, SKAL man ta begge ud? de giver jo bedre
topfart og dårliger optræk ik?

> Der er ikke nogen plump i cyllen på en NRG.
Hmm.... det har jeg da læst et sted, at den er begrænset i indsugning. Men
det er nok bare mig så. : /

> Ang. blindrøret, har du bare
> mast det sammen, eller har du savet det af, og så svejset hullet til? Den
> sidste løsning er bedst nemlig, dog lidt mere besværlig :)
jeg har savet af, svejst en plade på hullet, og til sidst røret på igen. Men
jeg synes faktisk ikke rigtigt at det har givet andet end små 10 km på
toppen. - hvade forventet lidt optræk også.

> Katalysatoren er indbygget i selve udstødningen, så den er umulig at
> frakoble. Så det er en god idé at købe en anden potte, da den er en stor
> begrænsning i sig selv.
hmm... det var ærgeligt gider ikke at køre med ulovlig udstødning, havde
bare hørt at man kan frakoble den.

Stefan

Fra : Klaus G.

Dato : 20-02-03 21:13

> så
> Ja, det er dem der sidder i vario, SKAL man ta begge ud? de giver jo bedre
> topfart og dårliger optræk ik?

Optrækket er det samme, topfarten bliver bare højere.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bloody2k

Dato : 20-02-03 21:20

> Optrækket er det samme, topfarten bliver bare højere.

ok, lige for tiden er jeg mest ude efter optræk....

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 21-02-03 10:37

> ok, lige for tiden er jeg mest ude efter optræk....

Få fat i en anden udst. evt. en der ligner den originale..
Der er et par stykker på markedet
Proma Legal
Star Traffic og Traffic
Prestigio..
Ens for dem alle er at de giver bedre ydelse men self. ikke så meget som en
"rigtig" tun udst.
Når du har købt en ny udst. så køb en ny vario til den
Dette giver både topfart og optræk (mest optræk svjh.)
Med de to ting på burde du have et ok optræk uden at den skriger
U.L.O.V.L.I.G!
Hvad med en større karb? Det skulle også give en del men ved ikke om det
overkill på en NRG. Kender ikke rigtig dens data...

Har læst alle dine indlæg og undrer mig over hvorfor du er så meget i mod at
fjerne ringen i koblingen? I næsten alle posts skriver du at du ikke er så
meget for at fjerne den...

Håber det var til lidt hjælp :9
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 21-02-03 16:59

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Star Traffic og Traffic
> Prestigio..
> Ens for dem alle er at de giver bedre ydelse men self. ikke så meget som
Hvis han kun skal køre med lovlig cyl, så synes jeg at en knæk udstødning
vil være overkill. Man sætter jo heller ikke en C20 på et EVO Ac. Så er en
C16 meget bedre.

> Når du har købt en ny udst. så køb en ny vario til den
> Dette giver både topfart og optræk (mest optræk svjh.)
Ja det synes jeg også. En Malossi Multivar 2000 er virkelig god. Har den
selv.

> Hvad med en større karb? Det skulle også give en del men ved ikke om det
> overkill på en NRG. Kender ikke rigtig dens data...
Der sidder en 17.5mm Karb på originalt. Man skal bare fjerne den rist/hullet
plade, som sidder mellem karben og luftfilteret(indsugningen), og så dyse
op. Det giver lidt. Dog er denne karb ikk nær så god som en rigtig "tun
karb".

> [...]
at
> fjerne ringen i koblingen? I næsten alle posts skriver du at du ikke er så
Fatter jeg heller ikke, det er det første man fjerner...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bloody2k

Dato : 21-02-03 18:13

> [...]
> plade, som sidder mellem karben og luftfilteret(indsugningen), og så dyse
> op. Det giver lidt. Dog er denne karb ikk nær så god som en rigtig "tun

hvad giver det både topfart og optræk ?? - er det nødvendigt at dyse op,
eller kan man godt køre som den er ellers??

> at

> Fatter jeg heller ikke, det er det første man fjerner...
det er skam ikke fordi jeg er imod det, den bliver også snart fjernet men
lige for tiden er topfarten tilpas, men det er optrækket jeg vil ha bedre..

Stefan

Fra : Klaus G.

Dato : 21-02-03 19:40

"Bloody2k" <spacemann@mail.dk> wrote in message
> hvad giver det både topfart og optræk ?? - er det nødvendigt at dyse op,
> eller kan man godt køre som den er ellers??
Mest optræk, og ja du skal dyse op, hvor meget kan jeg dog ikke huske...

> det er skam ikke fordi jeg er imod det, den bliver også snart fjernet men
> lige for tiden er topfarten tilpas, men det er optrækket jeg vil ha
bedre..
Når nu det ikke går ud over dit optræk, men bare giver lidt mere i topfart,
så kan jeg ikke se grunden til at lade den sidde i.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bloody2k

Dato : 21-02-03 21:14

> Når nu det ikke går ud over dit optræk, men bare giver lidt mere i
topfart,
> så kan jeg ikke se grunden til at lade den sidde i.
Nææ, det er nok rigtigt nok, så den ryger nok ud i den nærmeste fremtid :)

Med hensyn til det jeg spurgte om, hvorfor den først kører ved 5000 omdr.
ville det så hælpe at sætte en strammere koblingsfjeder i ??

Stefan

Fra : Klaus G.

Dato : 21-02-03 21:25

"Bloody2k" <spacemann@mail.dk> wrote in message
> Med hensyn til det jeg spurgte om, hvorfor den først kører ved 5000 omdr.
> ville det så hælpe at sætte en strammere koblingsfjeder i ??

Jo strammere koblingsfjeder, jo senere slår din kobling ud, og jo flere RPM
skal den op i før den køre. Så hvis du vil have den til at køre ved f.eks.
4000RPM, så skal du have lettere fjedere i. Dog skal det siges, at jeg ikke
kan anbefale at du sætter den længere ned end hvad den er originalt, da din
cyl sikkert ikke kan trække det så.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-03 22:43

> [...]
mere
> mod venstre, ind til den 4-takter, og så bag efter åbne den en lille
Når den 4-takter så får den for meget benzin.

> Hvis jeg nu har fået stillet på tomgangskruun, har det indflydelse på
> topfart og optræk ?? jeg fik drejet på den, inden jeg fandt luftskruen
> nemlig : /
Tomgangsskruen gør det samme som at vride på gashåndtaget. Dvs. at den
sørger for at gasspjældet står en lille smule åben, så den kan stå i
tomgang. Så den har ikke noget at sige mht. topfart og optræk.

> Håber ikke det gør noget, hvis der er nogle dumme spørgsmål ind i mellem,
> men vi kan jo ikke være lige kloge alle sammen ;)
Du spørger bare løs, gruppen her er jo til for at blive brugt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 19-02-03 21:36

> [...]
jeg
> havde håbet af blindrøret ville gøre det, men jeg blev skuffet. Hvad kan

Nyt rør... kig efter noget knækrør, gerne leo vinci zx, den skulle give ret
godt på en NRG, har jeg hørt..

--
Mvh Michael Frederiksen
Dette er ikke Jeopardy -