Danmark - Paris t/r
Fra : Panduro

Dato : 16-02-03 23:34

Hej.

Jeg er ved at planlægge en lille kort tur til Paris i junimåned og ville i
den anledning gerne høre om forskellige anbefalingsværdige
transportmuligheder t/r, som selvfølgelig godt må være forholdsvis billige
så længe standarden ikke bliver helt uacceptabel. Jeg er åben overfor de
nærliggende transportmidler, altså bus/tog/fly så hvis nogen kunne give mig
nogen bud på denne lille forespørgsel, er jeg lutter øre. Skulle det være
til nogen hjælp, hvad angår eventuelle forslag, kan jeg fortælle, at jeg er
bosiddende i KBH, men er under alle omstændigheder interesseret i at høre om
afrejsemuligheder over hele Danmark.

Desuden kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvad den generelle
opfattelse af franskmændene er, når det kommer til sproget. Altså, hvor
villige de er til at tale engelsk og om hvor meget fransk (franske basale
turist-sætninger) man bør indstudere før afrejsen - hvis det da overhovedet
er nødvendigt.
Hvad angår transport i Paris er metroen jo uundgåelig, så hvor kan man
forudbestille et sådant travelcard til denne på Nettet.

Til sidst men ikke mindst: Hvis der skulle være forslag til
overnatningsmuligheder (også gerne i den mere prisvenlige ende af skalaen),
vil disse selvfølgelig også blive taget med i planlægningen af turen.

På forhånd, tak.

Mvh.
Kewin Agerbo Panduro

Fra : Pizzaman

Dato : 17-02-03 14:07

Book flybilletter med Maersk fra Billund - her er prisen p.t. 995 kr.
incl. skatter og afgifter.

SAS vil sandsynligvis også kaste billige billetter på markedet til en
tilsvarende pris - men først når deres nuværende kampagne slutter 31.
marts. Så hvis du vil være sikker, så book hos Maersk allerede nu, og
tag turen til Jylland.

Toget kan du godt glemme alt om hvis det skal være billigt.
Togbilletter kan ikke p.t. konkurrere med flypriserne.

Og ellers kan du jo tage bussen via Eurolines - men det bliver højst
100-200 kr. billigere end ovennævnte flypris - og det synes jeg
personligt er en høj pris for at sidde sammenkrøllet i en bus i 14
timer.....

Jeg har været i Paris snesevis af gange - og min generelle opfattelse
er, at franksmænd er åbne og hjælpsomme overfor turister - man skal
bare være høflig og spørge pænt! Sammenlignet med Danmark er der
væsentligt færre der taler engelsk - og de der gør taler det som regel
ret gebrokkent.

Der er ingen grund til at købe travelcard(det hedder Paris Visite)
hjemmefra. De sælges på stort set alle metro-stationer, og kan også
købes i f.eks. lufthavnen når du ankommer. Er du der mere end få dage
er det ofte billigere at købe et "Carte Orange" - men det udstedes kun
med gyldighed i en uge - fra mandag - søndag.

Mht. overnatning så er jeg en varm fortaler for www.priceline.com. Her
vil du altid få den billigst mulige pris for et givent tidspunkt og
område.

Bestiller du via et dansk rejsebureau eller via en af de "normale"
internet-booking sider kommer du næsten ALTID til at betale alt for
meget for alt for lidt.

Pizzaman

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 17-02-03 20:46

"Pizzaman" <saruman@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Bestiller du via et dansk rejsebureau eller via en af de "normale"
> internet-booking sider kommer du næsten ALTID til at betale alt for

Jeg kan tilsutte mig næsten alt af ovenstående. Jeg har dog et par uddybende
kommentarer.

Historierne om franskmændenes manglende evne / vilje til at tale engelsk
skal tages med et gran salt. Du kan som udgangspunkt være sikker på, at på
de mest turistede steder taler de engelsk (de vil nemlig gerne have dine
penge). I butikker er et godt tip, at henvende sig til en yngre ekspedient
(de lærer skam engelsk i skolen her). Der hvor du især vil opleve problemer
med folk der ikke taler engelsk er udenfor Paris samt hvis du kommer i
butikker mere rettet mod lokalbefolkningen. Og hvis du så viser du er villig
til at sige et par gebrokne gloser på fransk og gøre dig selv til grin, så
er de skam villige til at gøre det samme på engelsk.

Mht. til transport med metroen så vil jeg generelt fraråde Paris Visite. Med
mindre du er sikker på du kan bruge nogle af de tilknyttede rabatter, er det
simpelthen for dyrt. Prisen for et tre dages Paris Visite svarer til 20
enkelttursbilletter. Det er sjældent du kommer til at køre syv ture på en
dag - tre dage i træk. Jeg anbefaler altid mine besøgende enten at købe et
Carte Orange hebdomadaire (ugeligt) eller løse billetter. Hvis sidstnævnte
køb da en "Carnet de 10 tickets". Her får du ti billetter til ca. syv
billetters pris. Problemet ved Carte Orange er gyldighedsperioden. Hvis du
ankommer torsdag er det sjældent en god option. Check mulighederne på RATP's
hjemmeside (www.ratp.fr). Vær opmærksom på at du kan vælge engelsk som sprog
i højre side.

Når du lander i lufthavnen har du mulighed for at tage enten tog eller
lufthavnsbus ind til Paris (jeg tager det her for givet at du ender med at
tage flyet - livet er simpelthen for kort til busrejser så langt). Hvad der
er bedst afhænger af hvor i Paris i skal bo. Der er tre eller fire
forskellige busser + RER (tog). Når du har fundet et hotel skal du bare
checke hvilket stoppested der er nærmest. Se deres hjemmeside på
http://cars.airfrance.fr. Hvis i er tre person vil en taxa kun koste en
anelse mere. Fra lufthavnen til centrum koster en taxa ca. EUR 40 afhængig
af køer etc.

Overnatningsforslag har jeg desværre ingen af. Ok, jeg kan da godt nævne en
stribe godt beliggende hoteller, men jeg ved ikke hvordan forholdet er
mellem pris og kvalitet. Et enkelt tip er at gå ind på Accor's hjemmeside og
så derfra checke pris m.m. på nogle af deres hoteller. De har alt fra en til
firestjernede hoteller. Se www.accor.fr.

Ellers så kan jeg bare ønske god tur.

Henrik

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 17-02-03 22:18

"Henrik Bøggild" skrev:
> Historierne om franskmændenes manglende evne / vilje
> til at tale engelsk skal tages med et gran salt. [..]

Der er jeg tilbøjelig til at sige dig imod.

Når man som jeg ikke kan så meget som et eneste ord fransk, så kan
franskmændene altså meget meget lidt engelsk. Når man kun kan udtrykke sig
på engelsk, og de er tvunget til at svare på engelsk, så kommer de altså
meget ofte til kort.

Min seneste erfaring stammer fra Nice, der udover at ligge på sydkysten og
være en stor turistby, samtidig er frankrigs 4. største by. Det forventes
næsten at man kan noget fransk, omend jeg ikke som sådan mødte nogen uvilje
mod at forsøge at gøre sig forståelig på andre måder.

De helt unge kunne dog en del mere engelsk, vil også tro at internettets
fremmarch har flyttet på nogle grænser der. Men jeg var faktisk ikke så lidt
overrasket over hvor lidt engelsk de egentlig kunne i et så stort
turistområde.

Mvh, Lars

Fra : Birger

Dato : 05-03-03 13:33

> [...]
er
> bosiddende i KBH, men er under alle omstændigheder interesseret i at høre

http://www.rejs-med.dk/by/paris
Paris blandt andet til 1060 kr

mvh
Birger - webmaster på http://www.rejs-med.dk