Problem ved afspilning af DivX og lign.
Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-02-03 16:08

Hej NG, jeg håber det er den rigtige gruppe, ellers må i gerne henvise mit
til en anden.

Et problem er opstået ved afspilning af DivX og lign.

Jeg får nogle vandrette streger, som ligesom deler billedet.

Jeg mistænker det for at være noget med vertical sync.

De har ikke være der hele tiden, men er pludselig kommet.

Det har ikke været i forbindelse, med opdatering af gfx-driver (bruger 30.82
på et MSI GF3 TI200 m 64MB)

Jeg tror problemet er opstået efter at have installeret Unreal II, hvor man
i indstillingerne til spillet kan vælge om vertical sync skal være slået til
eller fra.
Jeg har prøvet begge dele, både i spille, og i selve driveren (lige nu er
vertical sync aktiveret, som default)

Jeg er ikke sikker, men er de nævnte problemer ikke noget, man normalt
oplever, hvis vertical sync er deaktiveret.

Jeg kører 85Hz i alle opløsninger (kører WinXP Pro, og bruger Rivatuner til
at klare refreshrate fix), pånær 800*600, hvor jeg kører 60Hz for at få det
til at spille med mit TV-out.

Problemet opstår både på monitor (1152*864 @ 85Hz) og på TV (800*600 @
60Hz).

Hvad er helt præcis gået galt, og hvordan løser jeg problemet?

På forhånd tak.

Mvh Michael

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-02-03 17:01

hmmm...

Jeg har samme problem.. Der kommer 2 røde eller hvide streger i dvd og divx.
Kommer i alle players.
Men hvis jeg køre ned for hardware acc. så er der ikke mere.

MVH

Brian Hansen

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4fa957$0$24670$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 16-02-03 18:06

Brian Hansen wrote:
> [...]
> og divx. Kommer i alle players.
> Men hvis jeg køre ned for hardware acc. så er der ikke mere.

Hvor helt præcis kører du ned for hardware acc.??

Mvh Michael

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-02-03 14:15

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4fc4ec$0$24678$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvor helt præcis kører du ned for hardware acc.??

Hmm.. Egenskaber for skærm/avancert/fejlfinding... de der.

Fra : RpR

Dato : 17-02-03 14:27

> Jeg er ikke sikker, men er de nævnte problemer ikke noget, man normalt
> oplever, hvis vertical sync er deaktiveret.

Jeg har aldrig kørt med vsync aktiveret, og har ikke oplevet de artifakter
du beskriver.
Prøvet at opdatere til nyeste driver?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 17-02-03 15:30

RpR wrote:

> Jeg har aldrig kørt med vsync aktiveret, og har ikke oplevet de
> artifakter du beskriver.
> Prøvet at opdatere til nyeste driver?

Det er noget der lige er kommet, men jeg skal nok prøve at geninstallere
GFX-driver.

Mvh Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-03 10:30

In dk.edb.hardware.grafikkort, Michael Aggerholm, Brabrand
<maggerholm@FJERNESstofanet.dk> says...
> Det er noget der lige er kommet, men jeg skal nok prøve at geninstallere

Uden at du har skiftet driver?

Så er det et hardwareproblem (syg hardware, vel at mærke).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 19-02-03 11:14

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware.grafikkort, Michael Aggerholm, Brabrand
> <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> says...
>
> Uden at du har skiftet driver?

Ja.

> Så er det et hardwareproblem (syg hardware, vel at mærke).

Hvordan kan du sige det med sikkerhed?

Jeg hælder da mere til at der er noget software, der automatisk er gået ind
og ændret nogle indstillinger, som jeg bare ikke kan finde.

Jeg har hørt at hardcore CS-gamere slår v-sync fra, for at opnå højere FPS
end opdateringsfrekvensen på skærmen, og at dette skulle resultere i at
skærmen ikke opdatere hele billedet på en gang, og dermed skaber nogle
vandrette linier, hvor den øverste del er lidt forskudt i forhold til den
nederste del.

Uden at have set, hvordan dette ser ud, har jeg stærkt på fornemmelsen, at
det er det samme der sker med mine film.

Linien er ikke lige midt i , og den er ikke tistede hele tiden.

Den er nemmest at se ved bevægelse, og især hvis der panoreres sidelæns,
hvilket jeg synes vil være meget logisk, hvis det har noget at gøre med
v-sync.

Mvh Michael

Fra : RpR

Dato : 19-02-03 18:16

> [...]
> skærmen ikke opdatere hele billedet på en gang, og dermed skaber nogle
> vandrette linier, hvor den øverste del er lidt forskudt i forhold til den

Samtlige jeg kender kører deres 3d spil uden vsync, og der er ingen streger
hverken på det ene eller andet led.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-03 21:51

In dk.edb.hardware.grafikkort, Michael Aggerholm, Brabrand
<maggerholm@FJERNESstofanet.dk> says...
> Hvordan kan du sige det med sikkerhed?

Hvis du ikke har ændret noget og det lige pludseligt er dukket op, så
kan det kun være et hardwareproblem.

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 19-02-03 21:58

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware.grafikkort, Michael Aggerholm, Brabrand
> <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> says...
>
> Hvis du ikke har ændret noget og det lige pludseligt er dukket op, så
> kan det kun være et hardwareproblem.

Såsom hvad?

Jeg har ikke opdateret nogle drivere, men jeg har installeret spil,
programmer og lignende.

Jeg kan ikke se, hvad det skulle være for et hardware problem, der kun
påvirker afspilning af film, og ikke andet.

Mvh Michael

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-02-03 01:07

Michael Aggerholm, Brabrand wrote:

> [...]
> at klare refreshrate fix), pånær 800*600, hvor jeg kører 60Hz for at få det

Hvad sker der hvis du prøver med en lavere refresh rate, f.eks. 75 Hz?