Radeon 9000
Fra : torben

Dato : 16-02-03 12:19

Jeg overvejer at anskaffe nyt grafikkort. I den anledning var jeg inde på
edbpriser, hvor jeg fandt en produktguide. Herinde finder man så i bunden
nogle oplysninger, som siger, at et Radeon 9000 er meget lagsommere end
radeon 8500. Kan det passe og hvorfor bytte om på numrene?

Hvilket kort kan anbefales til omkring 800,- Kan det foreksempel bedre
betales sig med flere ram om "dårligere" kort fremfor mindre ram og et
"bedre" kort?

Jeg har bl.a kigget på Point of View GeForce4 Ti4200 TV-Out + DVI .

Bundkort : soltek SL-75 KAV-x

torben

Fra : jørn larsen

Dato : 16-02-03 12:40

> - - - oplysninger, som siger, at et Radeon 9000 er meget lagsommere end
> radeon 8500. Kan det passe og hvorfor bytte om på numrene? - - - <
Hej Torben.
Ang. numre, spørg ATI. Det er meget forvirrende.
Dan dig din egen mening ved fx. at kigge her i link'et. Der er to
opdelinger, et for high-end, og et for low-end maskiner.
http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-05.html

Mvh Jørn

Fra : torben

Dato : 16-02-03 15:03

"jørn larsen" <jorn_l@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dan dig din egen mening ved fx. at kigge her i link'et. Der er to
> opdelinger, et for high-end, og et for low-end maskiner.

Tak for linket det var fint nok men gav lige anledning til et nyt spørgsmål!

Hvorfor giver et grafikkort med færre ram bedre end et tilsvarende kort med
flere ram?

torben

Fra : Jonathan

Dato : 16-02-03 15:24

"torben" <75568799@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor giver et grafikkort med færre ram bedre end et tilsvarende kort
med
> flere ram?

Der er (mindst) to mulige forklaringer:

II) Hurtige RAM-chips er dyre, det er RAM-chips med stor "densitet" også.
Derfor vælger mange producenter at lave et kompromis, man får derfor et kort
med lidt, men hurtig RAM, eller et kort med en større og lidt langsommere
RAM.

II) CPU'en skal hole styr på et større adresse rum når der er mere RAM, det
kan måske også være en mulighed?

Når man så bruger et program der holder sig inder for f.eks 64MB grafikkram
vil der opleves en bedre ydelse på et kort med min. 64MB RAM end et
tilsvarende med f.eks. 128MB RAM. Tilgengæld så vil det også være sådan at
når man bruger et program der f.eks. bruger mere end 64MB Grafikram vil køre
hurtigere på det grafikkort der har 128MB, også selvom de 128MB RAM er en
langsommere type end de 64MB RAM på et Tilsvarende kort. Det skyldes at det
trods alt er en større "straf" at skulle igennem AGP-bussen til
system-RAM'en end det er at bruge lidt langsommere grafik-RAM på selve
kortet.

mvh. Jonathan