Doctype?
Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 15-02-03 19:27

Når jeg prøver at få efterset mine hjemmesider hos http://validator.w3.org
kommer en meddelelse op: Fatal error: No doc.type specified
Jeg har været inde og kigge på hjemmesider hos "gamle ræve" Siderne hos dem
har allerøverst foran <html>
fx
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Hvordan fås en sådan bestemmelse af hvilken doctype, der er tale om?
Jeg bruger FrontPage 2000, men skal åbenbart ind og skrive koden selv, men
hvordan finder jeg ud af, hvilken doctype mine sider er?
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : jopa

Dato : 15-02-03 19:31

"Kitt Søndergaard" skrev bla
> hvordan finder jeg ud af, hvilken doctype mine sider er?

Giv et link så kan du måske få svaret her

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-02-03 20:01

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> Hvordan fås en sådan bestemmelse af hvilken doctype, der er tale om?

Den her er HTML 4.01 ("Transitional" deltype). Definitionen af
hvad det betyder for hvilke tags der er lovligt, kan ses i definitionen
af HTML 4.01: <URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/>.
Der er lignende definitioner for XHTML 1.0 og 1.1.

Her er lidt mere om DOCTYPE: <URL:http://www.html.dk/artikler/00036/>

> Jeg bruger FrontPage 2000, men skal åbenbart ind og skrive koden
> selv, men hvordan finder jeg ud af, hvilken doctype mine sider er?

FrontPage er ikke verdens bedste HTML-editor, siges det. Det ser ud
til at være *meget* svært at få den til at lave noget der validerer
som nogen som helst dokumenttype.

Mit råd er generelt at *du* skal vælge hvilken dokumenttype du vil
sigte efter (og helst en nyere en, 4.01 eller en XHTML). Derefter
tilpasser du så siden, så den overholder den valgte dokumenttype.

Man skal huske at DOCTYPE også bestemmer om nogle browsere går i
bagudkompatibilitets-mode ("bugwarts combatability mode"!). Det er for
at gøre gamle, forældede sider brugbare, det er ikke meningen at man
skal lave nye sider på den måde, så vælg en DOCTYPE der sætter
browsere i standards mode.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 16-02-03 15:51

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
> Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Så forstår jeg bedre. Tak for forklaringen.
Jeg har været inde og kigge på de hjemmesider, du sendte link til.
Det er jo en hel ny verden at sætte sig ind i. Det kræver meget tid. Mon
ikke man skal være professionel for at kunne overkomme det.
For sjov her jeg været inde og se efter doctype på forskellige offentlige
myndigheders hjemmesidekoder.
Folketinget har - Statsministeriet har ikke.
For dem, der helst vil slippe for at håndkode, ville det være herligt, om
der fandtes et retteprogram til de forskellige html-versioner? Gør der det?
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-02-03 16:19

> [...]

> Det er jo en hel ny verden at sætte sig ind i. Det kræver meget tid. Mon
> ikke man skal være professionel for at kunne overkomme det.

En arbejdsløs nørd kan også klare det :)
Det er ikke så slemt igen, hvis man holder sig til de overordnede træk.
(Forskellen på HTML 4.01 og XHTML 1.0 er så godt som kun at man skal
lukke tags som <br> og <hr>, resten er detaljer :))

> For dem, der helst vil slippe for at håndkode, ville det være herligt, om
> der fandtes et retteprogram til de forskellige html-versioner? Gør der det?

Jeg har hørt folk omtale et program der hedder "HTML Tidy". Jeg ved
ikke noget om det, men de kan downloades fra
<URL:http://tidy.sourceforge.net/>.

/L