Ny dykkerklub i Holmrgaard
Fra : Jørgen Elholm

Dato : 15-02-03 16:46

Det er mig en glæde at kunne fortælle at der starter en ny dykkerklub i
holmegaard kommune
Klubbener åben for alle typer af certifikater
Der vil blive afholdt stiftende generalforsamling d. 5 Marts og alle er
velkomne.
Jørgen

Fra : Pelle Jarskjold

Dato : 15-02-03 16:59

Det lyder godt
så har jeg som Padi dykker også en klub at være medlem af.
Pelle

Fra : Jens Olsen

Dato : 15-02-03 22:06

"Pelle Jarskjold" <jarskjold@mail.tele.dk> wrote in message news:<3e4e63b5$0$154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Det lyder godt
> så har jeg som Padi dykker også en klub at være medlem af.
> Pelle

Ja, Pelle det har du. Cirka 160 stykker og det har du haft længe!!!
Nemlig alle de danske dykkerklubber, der er medlem af Dansk
Sportsdykker Forbund (DSF). Så vidt jeg ved akcepterer langt
hovedparten af dem certifikater fra alle organisationer (PADI, NASE,
NAUI, BSAC osv.)
Jeg ved ikke hvor den ide kommer fra at danske dykkerklubber i DSF kun
akcepterer CMAS-certifikater. Hvor har du selv ideen fra Pelle? Det er
sgu noget sært noget.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club (der er åben for certifikater fra
alle organisationer)

Fra : Popeye

Dato : 15-02-03 23:06

> [...]
> Jeg ved ikke hvor den ide kommer fra at danske dykkerklubber i DSF kun
> akcepterer CMAS-certifikater. Hvor har du selv ideen fra Pelle? Det er

Ja, fint nok.

En del klubber er dog stadivæk kun for CMAS og en del andre steder skal man
op til klubbens egen prøve for, at blive godkendt. Jeg mener, når man har
taget et PADI certifikat og har dykket inden for de sidste 3-6 måneder,
burde en DSF klub ikke kræve at man skal op til deres interne prøve for at
få lov til at dykkemed dem.

Det lugter lidt af selv om du "kun" er PADI dykker kan du aller nådigst få
lov at dykke med os, hvis du lige bliver godkendt af os, en lidt arogant
holdning.

Peter
PADI AOWD (Som du måske har gættet

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-02-03 23:54

"Popeye" <popeye(fjern-dette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>en del andre steder skal man
> op til klubbens egen prøve for, at blive godkendt.

Ja men det gælder forhåbentlig også for CMAS dykkere, eller gamle ruste
dykkere som gerne vil ud og dykke igen. Jeg synes det er godt at prøve at
finde ud af hvilket niveau dykkeren er på inden man tager ud og dykker
komplicerede dyk. Det være sig om han er PADI eller CMAS..

> Det lugter lidt af selv om du "kun" er PADI dykker kan du aller nådigst få
> lov at dykke med os, hvis du lige bliver godkendt af os, en lidt arogant
> holdning.

Jeg synes det handler om at du ikke slår dig selv ihjel ved at lave nogle
dyk som enten skulle have været med en erfaren makker eller som du slet ikke
skulle have været med på.

Jeg ved fra vores egen klub at hvis der kommer en dykker som man ikke
kender, så vil man sætte ham sammen med en erfaren makker som man rådføre
sig med om hvorvidt vedkommende er i stand til at lave et forestående dyk,
og det handler ganske enkelt om alles sikkerhed. Jeg kan ikke forestille mig
at hvis der kommer en anstigende med at skinnende CMAS*** bevis, at han bare
får lov til at dykke.

> Peter
> PADI AOWD (Som du måske har gættet

Du skal være meget velkommen hos os :)

Fra : S.Arnvig

Dato : 16-02-03 10:42

> [...]
> lov at dykke med os, hvis du lige bliver godkendt af os, en lidt arogant

Jeg synes vi skal se at komme de her myter til livs.
Jeg vil gerne opfordre til, at alle der ikke er medlem af en dykkerklub,
tager kontakt til den lokale dykkerklub og søger om optagelse.
Derefter kan I dele erfaringen med os andre, således at vi
har nogen konkrete hændelser at debatere.

Jeg _ved_ at alle uddannede dykkere er velkomne i de klubber jeg
er medlem af og iøvrigt har kontakt til. Jeg ved også at nye ukendte
dykkere bliver vurderet på deres kunnen når de starter i klubben.

Det er ikke 7 dage siden at en skrev her i NG, at han havde mødt
dykkere, som ikke var deres bevis værdigt. Det gælder selvfølgelig ikke
dig og mig . Men da vi er fornuftige , modne mennesker kan vi godt se,
at reglerne må være ens for alle, og at vi derfor også må tage et
check-ud dyk, når vi starter i en ny klub. Som instruktør vil jeg forvente
at en ordentlig klub gør det og jeg vil blive betænkelig ved en klub
som ikke gjorde det.

Søren Arnvig

Fra : Andersen

Dato : 16-02-03 11:44

Davs....

> [...]
> Derefter kan I dele erfaringen med os andre, således at vi
> har nogen konkrete hændelser at debatere.

Klubber er da ikke svaret på alt, i klubberne er der andre ting som er langt
værre end ikke at være Cmas dykker, bla. så sidder der gerne et par stykker
fra gammel tid og styre det hele, bestemmer hvad der skal ske og hvad der
ikke skal ske.
Nye tiltag bliver bestemt fejet af bordet, for sådan plejer man ikke at
gøre.

Jeg ville anbefalde folk, at finde en makker eller flere, købe en kompressor
og så selv lave sine ture.
På den måde slipper man for at blive uvenner med folk og man bestemmer selv
om man skal have kaffe eller te med på turen.

Og der er jo nok at vægle imellem, alle dykkercenterne har jo et hav af
ture, og det koster godt nok lidt extra, men igen, ingen har grund til at
være sure, fordi man mente man havde et bedre forslag til hvor man skulle
hen den dag.

Jeg meddelte den klub jeg var en del af, at de ikke så mig mere, pga.
overnævnte ting, jeg gider bare ikke bruge mit liv på at slås med folk, om
latterlig ting.

Jeg købte mig en kompressor, og af den vej, kom alle dem jeg dykker sammen
med i dag, for de kunne jo købe luft ved mig, og så følte de at klubben ikke
kunne bedrage med meget andet end ubehagligehder, og her hos mig, vælger man
helt frit hvad man vil.

Leif Andersen

Fra : S.Arnvig

Dato : 16-02-03 13:38

"Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke skal ske.
> Nye tiltag bliver bestemt fejet af bordet, for sådan plejer man ikke at

Nu gik diskussionen jo ikke lige på om man kunne acceptere
arbejdet i klubben. Hvis klubben er medlem af DSF, så er dens
love i overenstemmelse med almindelige demokratiske principper,
hvilket kort vil sige at flertallet bestemmer. Hvis et flertal ønsker
at klubben skal køre som den altid har gjort, så gør den det.

> [...]
> På den måde slipper man for at blive uvenner med folk og man bestemmer selv
> om man skal have kaffe eller te med på turen.

Man kan også prøve at finde en klub, som opfylder ens krav
eller selv starte en. Klubdykning giver mulighed for sikrere dykning.

> [...]
> være sure, fordi man mente man havde et bedre forslag til hvor man skulle

Man skal nok ikke regne med at have større indflydelse på hvor der
bliver dykket, hvis man dykker med et center.
Der er masser af klubber , hvor der er rig lejlighed til at arrangere
ture, der går derhen hvor man selv gerne vil.

> [...]
> kunne bedrage med meget andet end ubehagligehder, og her hos mig, vælger man

jeps. og nu er det dig der bestemmer ?

Lad dog være med at være sur på klub konceptet, bare fordi du
ikke kunne/ville forandre den klub du var medlem i.

Søren Arnvig

Fra : Andersen

Dato : 16-02-03 14:54

Davs......

> Man kan også prøve at finde en klub, som opfylder ens krav
> eller selv starte en. Klubdykning giver mulighed for sikrere dykning.'

Jeg er ikke helt med her, mener du med hensyn til udstyr, iltkuffert, båd og
den slags?
Iltkuffert her jeg, vil dykke efter de regler der findes i DSF, og er som
reglen flere der er af sted på en gang.
Båd kan vi låne os til, så det ved jeg ikke helt om jeg vil give dig ret i.

> jeps. og nu er det dig der bestemmer ?

Nej....helt klart nej, jeg ligger blot kompressor til, resten er op til dem
der vil dykke.
Jeg laver dog lidt aftalte ture i løbet af året, som folk så selv kan
bestemme om de vil med på.
Hvis de selv har forslag til noget, undersøger vi det, og ser på om det kan
lade sig gøre.

> Lad dog være med at være sur på klub konceptet, bare fordi du
> ikke kunne/ville forandre den klub du var medlem i.

Det er jeg heller ikke, siger blot at det ikke er den eneste måde at dykke
på.

Leif Andersen

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-02-03 15:57

"Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3e4f6b35$0$1777$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> ikke skal ske.
> Nye tiltag bliver bestemt fejet af bordet, for sådan plejer man ikke at

Og så meldte du dig til bestyrelsesarbejdet for at skabe noget
fornyelse???

> Jeg ville anbefalde folk, at finde en makker eller flere, købe en kompressor
> og så selv lave sine ture.

Nå, altså sådan en slags dykkerklub!

> [...]
> være sure, fordi man mente man havde et bedre forslag til hvor man skulle

Er det rigtigt. Vil det sige at dykkercenteret lader dig vælge hvor
turen skal gå hen?

> Jeg meddelte den klub jeg var en del af, at de ikke så mig mere, pga.
> overnævnte ting, jeg gider bare ikke bruge mit liv på at slås med folk, om
> latterlig ting.

Der fik de den hva'! Så blev de rigtigt kede af det?

> [...]
> kunne bedrage med meget andet end ubehagligehder, og her hos mig, vælger man

Du må da godt nok, ha' været uheldig med din klub hva'! Tænk at de
sådan forbød dig og dine venner at tage ud på dykkerture. I kunne ikke
bare komme ned i klubben og få fyldt luft og så selv tage på tur.

Nu kender jeg jo ikke alle klubber i hele landet. Men i alle dem jeg
kender til hygger man sig, arrangere de tur man vil, med dem man vil
og gælder sig over ikke at skulle bidrage unødigt til driften af
diverse dykkercentre.
Sådan er det jo tilsyneladende også i den lille uoficelle dykkerklub
du har omkring din kompressor (bortset fra selvfølgelig at I mangler
en demokratisk valgt bestyrelse).

Jens Olsen, medlem af en hyggelig dykkerklub

Fra : Andersen

Dato : 16-02-03 18:11

Davs..............

> Og så meldte du dig til bestyrelsesarbejdet for at skabe noget
> fornyelse???

Ja, men blev ikke valgt, der sad jo de gamle og de kunne jo ikke sådan
vælges fra...

> Nå, altså sådan en slags dykkerklub!

Kald det blot en klub, men her sker kun de ting folk selv tager op, altså
bestemmer de helt selv hvad de vil.
Luft kan de altid få, når bare de betaler for det, jeg skal ikke gøre mig
til herre over det de vil.

> Er det rigtigt. Vil det sige at dykkercenteret lader dig vælge hvor
> turen skal gå hen?

Næ, man kan jo lade være med at tage med, eller vælge det center der har den
tur man vil på.

> Der fik de den hva'! Så blev de rigtigt kede af det?

Ved jeg ikke en prut om, men måske de fik lidt at tænke på, da 7 andre
meldte sig en uges tid efter.
Der med var klubben tilbage ved udgang punkt, nemlig alle de gamle folk, og
i dag....ingen klub.

> Du må da godt nok, ha' været uheldig med din klub hva'! Tænk at de
> sådan forbød dig og dine venner at tage ud på dykkerture. I kunne ikke
> bare komme ned i klubben og få fyldt luft og så selv tage på tur.

Hvorfor betale 1200kr om året for at fylde luft....?
De forbud ikke en skid, blot kunne vi ikke låne båd og den slags, hvis vi
selv ville afsted.

> [...]
> Sådan er det jo tilsyneladende også i den lille uoficelle dykkerklub
> du har omkring din kompressor (bortset fra selvfølgelig at I mangler

Kompressoeren er helt min, de betale for luft, og jeg er langt fra med hver
gang de andre tager ud, men vi hygger os da.
Vi skal heller ikke have valgt noget som helst, vi skal dykke, hygge og have
det rart sammen.

Leif Andersen

Fra : BN

Dato : 16-02-03 19:39

> Vi skal heller ikke have valgt noget som helst, vi skal dykke, hygge og
have
> det rart sammen.

Det må da værer alfa og omega i alle klubber, såvel nye som gamle.

BN

Fra : Pelle Jarskjold

Dato : 16-02-03 10:02

Når man går ind på DSF hjemmeside er der nu intet der indikerer at fx. PADI
dykkere kan optages i forbundet. Men det er nu ikke årsagen til at jeg
bifalder en ny klub. Hvis man har børn der også ønsker at lære at dykke står
man med et stort problem hvis de er under 16 år - og da jeg har med børn at
gøre i denne kategori, har jeg gennem PADI fundet løsningen på det problem.
Her kan de nemlig starte allerede når de er 12 år. "Ideen" om at CMAS kun
anerkender dykkere indenfor egne rækker, gælder ihvertfald når det drejer
sig om unge dykkere u/16 år: min egen søn er blevet nægtet at dykke i
klubregis. SÆRT ikke!!!!!
Med venlig hilsen Pelle

Fra : S.Arnvig

Dato : 16-02-03 11:07

"Pelle Jarskjold" <jarskjold@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når man går ind på DSF hjemmeside er der nu intet der indikerer at fx. PADI
> dykkere kan optages i forbundet.

Det fremgår måske ikke af forbundets hjemmeside, men der står
vist heller ikke at PADI dykkere ikke er velkomne ?

Tillad mig at citere J.I.Pinndal, formand for DSF,
leder i det sidste nummer af Sportsdykkeren:

<citat source="Sportsdykkeren Feb. 2003">

Lad det derfor være helt tydeligt, at Dansk Sportsdykker Forbund
anbefaler klubberne at tage åbent imod alle dykkere, uanset
certificattype.

</citat>

Søren Arnvig

Fra : Jørgen Elholm

Dato : 16-02-03 11:25

Jeg har en meget ringe forståelse for, hvordan at en annoncering af en ny
dykkerklub kan føre til at man, endnu engang, gider at genoptage en
diskussion om et UTROLIGT TYNDSLIDT emne, så som PADI/CMAS/DFS.
De forskellige dykkere kan vel bare dykke under de regler som de nu engang
har lært da de tog deres certifikat.
Dette skulle forhåbentlig stoppe et utidig emneskift i et indslag.
Tak!
Jørgen

Fra : S.Arnvig

Dato : 16-02-03 11:31

> Jeg har en meget ringe forståelse for, hvordan at en annoncering af en ny
> dykkerklub kan føre til at man, endnu engang, gider at genoptage en
> diskussion om et UTROLIGT TYNDSLIDT emne, så som PADI/CMAS/DFS.

Du er ret ny på dk.fritid.dykning, ikke?

Søren Arnvig

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-02-03 16:05

"J rgen Elholm" <vip1@mail.dk> wrote in message news:<3e4f66e6$0$13228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> har lært da de tog deres certifikat.
> Dette skulle forhåbentlig stoppe et utidig emneskift i et indslag.

Det er muligt at du synes at emnet er tyndslidt. Og det har du ret i,
hvis emnet var hvem er bedst; CMAS, PADI, NASE eller....?

Emnet er imidlertid et andet. Nemlig hvorfor er DSF (med tilhørende
klubber) ikke bedre til at markere sig som det naturlig fælles
samlingspunkt for alle danske sportsdykkere uanset certifikat. Sagen
er jo netop, at det er det at både DSF og klubberne vil (især efter at
DSF har fået ny bestyrelse).

Selv synes jeg da, at det er et ret vigtigt emne. Så de danske
sportsdykkere optræde med samlet front mod alle de andre
interesseorganisationer som der kan opstå modsætningsforhold til
(fritidsfiskere m.m.).

Jens Olsen

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-02-03 16:12

> [...]
> har lært da de tog deres certifikat.
> Dette skulle forhåbentlig stoppe et utidig emneskift i et indslag.

Det er muligt at du synes at emnet er tyndslidt. Og det ville du også
have ret i, hvis emnet var "Hvem er bedst; CMAS, PADI, NASE eller...?"

Emnet er imidlertid et andet. Nemlig hvorfor DSF (med tilhørende
klubber) ikke er bedre til at markere sig somdet naturligt samlende
punkt for samtlige danske sportsdykkere? Det er jo ellers det både
klubberne og DSF vil (især efter at DSF har fået ny bestyrelse).

Jeg synes da at emnet er vigtigt. Så de danske sportsdykker kan
optræde i samlet flok med fælles front i de forhold, vi som
sportsdykkere har interesser i (lovgivningstiltage, forhold til andre
interesseorganisationer etc.).

Jens Olsen

Fra : Jesper Kjøller

Dato : 16-02-03 11:47

> ... og da jeg har med børn at
> gøre i denne kategori, har jeg gennem PADI fundet løsningen på det
problem.
> Her kan de nemlig starte allerede når de er 12 år.

Faktisk allerede når de er otte!
Otte-niårige kan starte på på Bubblemaker eller Seal Team og fra ti kan de
starte på Junior Open Water (naturligvis med visse begrænsninger).
Tolvårsgrænsen blev ophævet af RSTC (Recreational Scuba Training Counsil) i
1999 (SVJH) og de fleste organisationer fulgte med og ændrede
minimumsalderen tilsvarende.

/Jesper

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-02-03 14:10

> [...]
> anerkender dykkere indenfor egne rækker, gælder ihvertfald når det drejer
> sig om unge dykkere u/16 år: min egen søn er blevet nægtet at dykke i

Jah men blev han nægtet at dykke i klubben fordi han var PADI uddannet eller
fordi han var under 15!? Det er lidt et dilemma hvis du bliver OWD som 12
årig men først kan blive CMAS som 15 årig, men så vil du gerne dykke som
PADI dykker i en klub selv om du er 12 år gammel?
Jeg kan ikke forestille mig at det er fordi man hader PADI at man ikke vil
lade ham dykke, men simpelthen fordi man ikke mener det er sikkert for ham
at dykke når han er så ung.

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-02-03 16:27

"Pelle Jarskjold" <jarskjold@mail.tele.dk> wrote in message news:<3e4f5382$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> anerkender dykkere indenfor egne rækker, gælder ihvertfald når det drejer
> sig om unge dykkere u/16 år: min egen søn er blevet nægtet at dykke i

Jeg har efterfølgende kigget DSF's hjemmeside igennem og må sige, at
jeg synes at den kunne være langt bedre. Den byder ikke ligefrem
potentielle medlemmer uddannet på de kommercielle dykkercentre
velkommen. Det virker lidt som en lukket fest, selvom det langt fra er
tilfældet. Det kunne være langt bedre.

Jeg synes nu ikke at det er så sært, at man ikke kan uddannes som
sportsdykker i klub når man er under 16 år. Du skal tænke på, at i
dykkerklubberne uddannes man til at dykke selvstændigt sammen med en
makker, hvor man er hinandens gensidige sikkerhed. Tror du at en 12
årig magter det????

I dykkercentrene er situationen derimod en anden. En 12 årig uddannes
her til at dykke under opsyn af en kompetent voksen (en divemaster),
der betales for at påtage sig den risiko han løber ved at være den 12
åriges sikkererhedsgarant, mens den 12 årige ikke kan være en
sikkerhedsgarant for divemasteren.
Sådan er det ikke i dykkerklubberne. Her dykker alle ubetalt for egen
fornøjelses skyld. Så sært er det bestemt ikke.

Så er der også nogle , der til tider nævner andre knap så pæne
argumenter for, hvorfor der er den forskel på alderen man skal have i
klubberne og i de kommercielle centre. Men det kan vi jo lade ligge.

Jens Olsen