Hola Compadres
Fra : Rune Pedersen

Dato : 12-03-01 19:08

Endnu inden Glæden helt har lagt sig over mit køb af ny MC. Så kommer
allerede det første spørgsmål i rækken af mange årene frem.

Spørgsmålet lyder: Hvilket Rabalderrør skal monteres på en Suzuki GSX600F
for at få noget ud af det. Jeres erfaringer og "best buy" ??, har tænkt mig
at der går lidt inden jeg smider penge efter skidtet, vil såmænd bare gerne
have nogle ideer om hvad der foregår!

Forhandleren begyndte allerede at puffe til mig, inden jeg havde forladt
biksen. Det er der såmænd også et par kammerater der har gjort. Så vil da
til at spare lidt spir sammen.

Mvh

Rune

Fra : Rasmus Mogensen

Dato : 12-03-01 19:27

Wolla min fucking fætter.

Du kommer vist til at vente lidt hva'?

Med alle de penge du har brugt! :)

Jeg har skam ikke puffet til dig. Jeg SPARKEDE dig ud over kanten! ;) Husk
nu det er min skyld du er hvor du er! 8)

Har forresten lige være ude at trille....ammenam.

Hygge

Mvh Rasmus Mogensen
GS500E (278km)

Fra : Armand

Dato : 13-03-01 03:12

> [...]
tænkt mig
> at der går lidt inden jeg smider penge efter skidtet, vil såmænd bare

80% eller flere af skraldebang'erne er ren porno og Db-Heste!

Er det målelig mereffekt du er ude efter, skal du have dig et af de
dyrere komplet-sæt og sørge for at få det ordentligt dyset ind
samtidig - evt. kombineret med ét K&N jetkit.
Og så taler vi altså om $$. Så begynd bare at spare op!

Jeg vil nok mene at hvis det blot koster over 5.000 kr, var der nok
andre
ting der var bedre at bruge de penge på (gemme dem til at skyde i den
næste model??)!!

--
Armand.
(Tunings-skeptiker - Og derfor også imod blind montering af såkaldte

Fra : Morten Dahl

Dato : 13-03-01 11:00

> 80% eller flere af skraldebang'erne er ren porno og Db-Heste!

Eftersom han selv kalder det for "rabalderrør" tror jeg egentlig også der er
ovenstående han er ude efter. Nu er porno og Db-heste jo svære at
værdisætte,men for nogle en del af det absolut nødvendige udstyr.

Personligt går jeg mere efter lyden end mængde af støj, min Yushimura RS3
larmer f.eks. en hel del, men det er tørbralder, hvorimod en billig ART
potte giver en herlig dyb lyd fra sig.

Art er foriøvrigt et godt valg hvad pris/kvalitet angår, har en makker der
kører ´00 bandit 600 og den lyder kanon godt, din må jo forventes at lyde
rimeligt lig bandit.

http://www.mconline.dk/ her kan du finde ART..

Áng. porno så scroll lige til bunden af denne side..
http://www.mconline.dk/html/acatalog/MConline_Underseat_systemer_4.html

Se det fandme porno for viderkomne..

> Armand.
> (Tunings-skeptiker - Og derfor også imod blind montering af såkaldte
> "effekt-udstødninger")

Ja ja men kom nu ikke og fortæl mig at du aldrig selv har kørt med en..Jeg
syntes at kunne huske i tågerne noget med en historie om et ekstra besøg i
synshallen..?? det kan godt være jeg husker forkert.

Hilsen
Dahl
- positivt indstillet for balladepotter og andet gejl.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 13-03-01 18:07

> Se det fandme porno for viderkomne..

Puha - det er prisen osse.....

> Jeg syntes at kunne huske i tågerne noget med en historie om et ekstra
besøg i
> synshallen..??

Uh - den sve', hva'?

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : Armand

Dato : 14-03-01 02:33

Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
> Uh - den sve', hva'?

Njarh?

Som gammelnok, kan jeg se tilbage på en masse ufornuft omkring omgang
med motorcykler.
Meget skyldtes at vi var en fast sammentømret flok, der let kunne
påvirke hinanden igennem indkøb af såvel skraldebang'ere, som større
modeller. Dette helt uden skelen til fornuften deri. Og det er netop
ufornuften i "total-økonomien" (TM by J.S.) i tuninger at jeg prædiker!

Jeg kan sagtens følge lysten til lidt brøl i potten; men samtidig kan
jeg ikke forstå at lidt porno-Db på ens spritnye model kan være (mere
end!) 5.000,- kr værd!

Egenforsvar:
Seks i én'er:
De originale seks var enkeltvis ved at blive forskelligt brændt ud;
hvilket helt ødelagde lyden fra sekseren i tomgang! Seks nye kostede
10.000 (i '81!!), imens en Marving kostede præcis de 1.400,- som jeg
lige havde fået tilbage i skat!

Portning af topstykket:
Originalt døde motoren totalt 1000 rpm før redline i de to øverste gear!

Seks karbunader:
Yderligere en grund til ujævn tomgang bebrejder jeg de originale
y-formede "manifolds" til de to yderste karburatorer!
Og pludeslig lå de seks i et vindue og smilede til mig!
Et par weekender med heftig overarbejde og de 4.000 spir til dem var
hjemme!

Men portningen, der blev lavet af Mads(?) fra Holstebro, der havde store
ord om sine egne evner, var ringe og jeg fik aldrig dyset modellen
ordentlig ind trods utallige nåle/nålerørs -kombinationer til Dell
Orto'erne.
Citat fra en kammerat under en ferie: "det gik ikke så stærkt; men det
var skægt!" - relateret til mine ustandselige omdysnings-forsøg
undervejs
Det var forøvrigt også i de dage at det Tyske "neue welle" - band DÖF
hittede med nummeret hvori omkvædet lød: "Und vir düsen, düsen,
düsen - - - " Et par strofer der blev foreholdt mig mere end én gang den
sommer

--
Armand. (der spørger om dette er tilstrækkelig bekendelse af hans
synder??)

Fra : Rune Pedersen

Dato : 13-03-01 22:47

> [...]
> rimeligt lig bandit.
>
> http://www.mconline.dk/ her kan du finde ART..
>
> Áng. porno så scroll lige til bunden af denne side..

Yup, jeg er skam lidt til rabalder i gaden. De ART ser da sjove ud...Kan
godt lide at der står ved alle "Not for road use" det er sgu da porno.

Forhandleren sagde dog at et rør skulle koste omkring 5.000 dask for at det
var noget ved. Også giver det et par HK oveni.

Har hørt lidt om Laser rør, nogen der monstro skulle have et par links der
kunne hjælpe lidt på vej?

Hvad skulle de gå hen og stå i ?

Rune

Fra : Armand

Dato : 14-03-01 02:08

> Forhandleren sagde dog at et rør skulle koste omkring 5.000 dask for
at det
> var noget ved. Også giver det et par HK oveni.

- - - Og oftest et matchende tab i mellemområdet !!!

> Har hørt lidt om Laser rør, nogen der monstro skulle have et par links
der
> kunne hjælpe lidt på vej?

Laser er vist generelt rent Db-heste :-/

> Hvad skulle de gå hen og stå i ?

Sådan et kompletanlæg i titanium og med koniske forrør kan vel fås for
25.000,- og opad??
Prøv at find Holtug MC's hjemmeside og se hvad de har af sager på
hylden!?

Var du ikke på den store mc-messe i Herning, nu du gik og spirede som
mc'ist???
Dér var der et væld af stande med udstødninger - Og det var ikke 5.000,-
kr's nogen af dem

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 02:08

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 02:08

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 02:08

Fra : Armand

Dato : 18-03-01 02:08

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:98u9kf$l0j$10@news.cybercity.dk...

> Her hedder det "EWG-Betriebserlaubnis", men du har ret.
> Udstødningerne er omtalt som godkendte af myndighederne.

EG = EF i tyskland!
EWG må være en fælles Europæisk (gade-)godkendelse!?

> Øverst på ønskesedlen står forresten "SINUS TDM 850 Silent Force"
> - "satter, sehr schöner und sonorer Sound". Pris incl. passende
> jetkit 2199,00 DM - og uden TüV!

Og nu ville jeg lige sikre mig at have den rigtige opfattelse af ordet
"sonor":
Tænk - Det er ikke at finde i min tysk/danske ordbog
Til gengæld står det så at finde i min danske fremmedord-bog: =
Klangfuld
Hvilket forøvrigt fint dækker min opfattelse.

Eftersom tyske køretøjer skal medbringe deres registreringsattest hvori
påtegnelserne for de eftermonterede godkendte enkeltdele* er af se, er
det i Tyskland vanskeligt at argumentere for en ulovlig skraldebang'er

Af samme grund er de vildeste udstødninger heller ikke så eftertragtede
syd for grænsen, hvilket presser prisen!

* eftermonterede stumper, som for os er simple reservedele og
almindeligt tilbehør, skal indeholde enten en enkelt-godkendelse på at
de
overholder lovens krav efter montering (f.eks. tilstrækkeligt styrudslag
efter montering af uoriginalt styr), eller en ABE, som er en almen
typegodkendelse.
Dette gælder såvel nævnte styr og udstødninger; men bl.a. også dæk skal
være godkendte (af mc-fabrikant eller dækfabrikant) til brug på den
specifikke model

Anekdote:
Under vores tidligere nævnte "det gik ikke stærkt, men det var
sjovt -ferie", hvor jeg kørte på min "flere karbunader/færre lydpotter
samt lettere topstykke" -tilriggede Benelli, fulgtes vi over et længere
stræk i Frankrig med et typisk(!) tysk par i ens læderdress og med en
meterhøj tanktaske på en Z650. Efter at vors flok havde anløbet og
samledes på en tankstation landede tyskerne også efter nogle minutters
tid, og piloten kiggede ved passage på vej til kassen
undrende(respektfyldt?) på det sortsodede hul i enden af Benelli'ens
Marving-udstødning:
"Hat Ihr bei euch doch kein TÜV" spurgte han mistroisk, som
understregning af at han havde noteret sig Db-mængden der fulgte
6-1'eren
Note: TÜV (Technische Überwachungs Verein) er de tyske synsmyndigheder,
opg derfor også indbegrebet af periodisk syn!

Forøvrigt tog han logså ige et par runder om Gunnars CX 500 med høj
Rickmann-3/4 kåbe. Tilsyneladende undrende over hvilken motor der var
skovlet i stellet eftersom at den med to mand på ikke havde været til at
ryste af Z650'eren!!

--
Armand.

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 18-03-01 12:16

> EG = EF i tyskland!
> EWG må være en fælles Europæisk (gade-)godkendelse!?

ABE er tysk godkendelse og EWG er ganske rigtigt betegnelsen EF normer for
køretøjer, her om støj:
Alle in der Bundesrepublik im Verkehr befindlichen Fahrzeugtypen benötigen
eine allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) vom Kraftfahrzeugbundesamt. Diese
wird nur dann erteilt, wenn die Lärmemission die EG-weit geltenden
Geräuschgrenzwerte einhält (sogenannte "EWG-Betriebserlaubnis"). Zu messen
ist der höchste Geräuschpegel in 7,5 m seitlichem Abstand bei definierter
Geschwindigkeit und Vollastbeschleunigung. Die Meßvorschrift stellt die
Vergleichbarkeit der so ermittelten Lärmwerte sicher; im praktischen
Fahrbetrieb kann sich das Geräuschniveau völlig anders darstellen. Die
gesetzlich festgelegten Grenzwerte sind in den vergangenen Jahren mehrfach
verschärft worden, weitere Absenkungen sind bereits beschlossen. Die damit
verbundenen Minderungen wirken sich in erster Linie auf die
Antriebsgeräusche aus.

Poul B-H

Fra : Armand

Dato : 13-03-01 12:02

Morten Dahl <psyco_dpu@get2net.dk> skrev i en

> [...]
besøg i
> synshallen..?? det kan godt være jeg husker forkert.

Det var sgu' da ikke med en 4-1'er

--
Armand.