/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
"effekttab"/forbrug i generator..?
Fra : vmx


Dato : 15-02-03 11:00

Hvordan er det nu det er:
En generator der "kan" yde 14V , 25A v/ 5000 rpm
hvilket må være lig 350 W (ca.).. hvor meget effekt
trækker denne fra motorens samlede ydelse ?
Spørgsmålet er: Selvom generatoren "kan" yde
ovennævnte effekt, er forbruget vel kun til stede
såfremt man også trækker disse watt ud af systemet =
lys, radio og aircondition ( ok ok ... det er ikke en
Goldwing jeg har, men alligevel )?
1000 Watt = 1.341 Hk / 1 Hk = 745.7 Watt
<=> 350 Watt = ca. 0.5 Hk.
Men hvor meget går der ellers til spilde
ved driften af generatoren: mekanisk effekttab ?
( eksempelvis skal der åbenbart noget der
ligner 150 kubik's maskineri til at yde ca. 2100 Watt
http://www.gohonda.com/generators/50cycle/a30.html )

Hvor meget ville man f.eks. vinde i hk ved
afmontering af generator?
- hypotetisk spg.: man kan selvf. ikke køre
uden lys

Mvh
Robert



 
 
Steen Gruby (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-02-03 12:22

On Sat, 15 Feb 2003 11:00:28 +0100, "vmx"
<mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:

Hej Robert.

>Hvordan er det nu det er:
>En generator der "kan" yde 14V , 25A v/ 5000 rpm
>hvilket må være lig 350 W (ca.).. hvor meget effekt
>trækker denne fra motorens samlede ydelse ?
>Spørgsmålet er: Selvom generatoren "kan" yde
>ovennævnte effekt, er forbruget vel kun til stede
>såfremt man også trækker disse watt ud af systemet =
>lys, radio og aircondition ( ok ok ... det er ikke en
>Goldwing jeg har, men alligevel )?
>1000 Watt = 1.341 Hk / 1 Hk = 745.7 Watt
><=> 350 Watt = ca. 0.5 Hk.

Regnestykket og din konklussion er rigtig.
Generatoren belaster kun motoren når den selv er belastet.

>Men hvor meget går der ellers til spilde
>ved driften af generatoren: mekanisk effekttab ?

Hvis det er en generator med kul er der lidt friktion i dem, men det
er minimalt, til gengæld er reguleringstabene i den lave.
Hvis det er en generator men thyristor regulering er der ingen
mekaniske tab, men til gengæld lidt højere tab i forbindelse med
reguleringen.

Jeg ser bort fra den kraft der skal bruges for at accelerere ankerets
masse, så du skal nok regne med at der ryger ca. 1HK på generatorens
alter.

>( eksempelvis skal der åbenbart noget der
>ligner 150 kubik's maskineri til at yde ca. 2100 Watt
> http://www.gohonda.com/generators/50cycle/a30.html )
>
LOL - Det er da helt klart, at der skal noget voldsomt til at drive
sådan en lys- og fløjtetønde.
Og hva' pokker da den har motor nok i forhold til køreegenskaberne gør
det vel ikke noget at der ryger nogle heste i generatoren

>Hvor meget ville man f.eks. vinde i hk ved
>afmontering af generator?
>- hypotetisk spg.: man kan selvf. ikke køre
>uden lys
>
Ikke helt hypotetisk.
Mange racere har ingen generator, og klarer sig allene på batteriet.
Netop for at reducere belastningen på motoren.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Ole Larsen (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 15-02-03 13:19


Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m58s4vcpv5je5e2buir6e3bnmqh20thhkc@4ax.com...
> On Sat, 15 Feb 2003 11:00:28 +0100, "vmx"
> <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Robert.
>
> >Hvordan er det nu det er:
> >En generator der "kan" yde 14V , 25A v/ 5000 rpm
> >hvilket må være lig 350 W (ca.).. hvor meget effekt
> >trækker denne fra motorens samlede ydelse ?
Klippet en del
Tja, jeg tror man skal lade være med at regne på det - der er
også en zenerdiode eller anden spændingsregulator, der sender en del varme
(=energi) ud i den blå luft.
Mvh
Ole


GERT BO THORGERSEN (19-02-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 19-02-03 14:34


Steen Gruby
>
> Hej Robert.
>
> >Hvordan er det nu det er:
> >En generator der "kan" yde 14V , 25A v/ 5000 rpm
> >hvilket må være lig 350 W (ca.).. hvor meget effekt
> >trækker denne fra motorens samlede ydelse ?
> >Spørgsmålet er: Selvom generatoren "kan" yde
> >ovennævnte effekt, er forbruget vel kun til stede
> >såfremt man også trækker disse watt ud af systemet =
> >lys, radio og aircondition ( ok ok ... det er ikke en
> >Goldwing jeg har, men alligevel )?
> >1000 Watt = 1.341 Hk / 1 Hk = 745.7 Watt
> ><=> 350 Watt = ca. 0.5 Hk.
>
> Regnestykket og din konklussion er rigtig.
> Generatoren belaster kun motoren når den selv er belastet.
>
> >Men hvor meget går der ellers til spilde
> >ved driften af generatoren: mekanisk effekttab ?
>
> Hvis det er en generator med kul er der lidt friktion i dem, men det
> er minimalt, til gengæld er reguleringstabene i den lave.
> Hvis det er en generator men thyristor regulering er der ingen
> mekaniske tab, men til gengæld lidt højere tab i forbindelse med
> reguleringen.
>
> Jeg ser bort fra den kraft der skal bruges for at accelerere ankerets
> masse, så du skal nok regne med at der ryger ca. 1HK på generatorens
> alter.
>
> >( eksempelvis skal der åbenbart noget der
> >ligner 150 kubik's maskineri til at yde ca. 2100 Watt
> > http://www.gohonda.com/generators/50cycle/a30.html )
> >
> LOL - Det er da helt klart, at der skal noget voldsomt til at drive
> sådan en lys- og fløjtetønde.
> Og hva' pokker da den har motor nok i forhold til køreegenskaberne gør
> det vel ikke noget at der ryger nogle heste i generatoren
>
> >Hvor meget ville man f.eks. vinde i hk ved
> >afmontering af generator?
> >- hypotetisk spg.: man kan selvf. ikke køre
> >uden lys
> >
> Ikke helt hypotetisk.
> Mange racere har ingen generator, og klarer sig allene på batteriet.
> Netop for at reducere belastningen på motoren.
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo

Det er jo inertimomentet der bestemmer hvor mange Hk der kræves for at
accellerere
generatoren op når der lukkes op for gashåndtaget; altså hvor mange Hk der
går tabt
til at accellerere motorcyklen fremad. Og samtidig er et minus for
muligheden for at
hurtigt kunne gasse op og ned/ændre omdrejningstallet ved f.eks.gearskift .
De første Honda CB750, f.eks, havde jo tunge generatorer som Honda så ret
tidligt gjorde lettere, og som man så lettede yderligt når man tunede dem;
evt. samtidig med lettet krumtap. Man kan jo let regne
ud hvilken "frigiven" effekt letningerne giver; den størsteeffekt i første
gear.

Gert Thorgersen







lange (19-02-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 19-02-03 16:10

> Det er jo inertimomentet der bestemmer hvor mange Hk der kræves for at
> accellerere
> generatoren op når der lukkes op for gashåndtaget; altså hvor mange Hk der
> går tabt
> til at accellerere motorcyklen fremad. Og samtidig er et minus for
> muligheden for at
> hurtigt kunne gasse op og ned/ændre omdrejningstallet ved f.eks.gearskift
..
> De første Honda CB750, f.eks, havde jo tunge generatorer som Honda så ret
> tidligt gjorde lettere, og som man så lettede yderligt når man tunede dem;
> evt. samtidig med lettet krumtap. Man kan jo let regne
> ud hvilken "frigiven" effekt letningerne giver; den størsteeffekt i første
> gear.

Eksempelvis havde CBX'en en friktionskobling mellem krumtap og generator,
så når der pludselig skulle accelereres kom generatoren lidt senere.

Lange



Armand (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-02-03 23:15


lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
news:b306o4$1h9dgm$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> > .
> > De første Honda CB750, f.eks, havde jo tunge generatorer som Honda så
ret
> > tidligt gjorde lettere, og som man så lettede yderligt når man tunede
dem;
> > evt. samtidig med lettet krumtap. Man kan jo let regne
> > ud hvilken "frigiven" effekt letningerne giver; den størsteeffekt i
første
> > gear.
>
> Eksempelvis havde CBX'en en friktionskobling mellem krumtap og generator,
> så når der pludselig skulle accelereres kom generatoren lidt senere.

Mnjaaeeh :-/

Dét er der vist ikke hold i - gad vide hvor du har fået dén historie på
ærmet :-/

--
Armand.





lange (20-02-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 20-02-03 10:00

> Dét er der vist ikke hold i - gad vide hvor du har fået dén historie på
> ærmet :-/

Det har jeg fra en test i et blad fra dengang den var ny. Spørg mig ikke
hvilket, men det har sikkert været Motorrad. Og nej jeg har ikke bladet
mere.

Lange



Armand (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-02-03 17:52


lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
news:b325e0$1h6n7k$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> > Dét er der vist ikke hold i - gad vide hvor du har fået dén historie på
> > ærmet :-/
>
> Det har jeg fra en test i et blad fra dengang den var ny. Spørg mig ikke
> hvilket, men det har sikkert været Motorrad. Og nej jeg har ikke bladet
> mere.

CBX'en brugte Benelli's trick med at placere generatoren bag cylindrene og
benyttede dertil en mellemaksel, men jeg kan overhovedet ikke erindre en
glide-kobling undervejs i dét system :-/

Det må jeg sgi lige grave i!

--
Armand.



lange (21-02-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 21-02-03 14:56

>
> Det må jeg sgi lige grave i!

Prøv at se her:
http://home.foni.net/~bally/cbx/e9.htm

Lange



Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 10:02


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:b3319p$1amf$4@news.cybercity.dk...
>
> lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en
> news:b325e0$1h6n7k$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> > > Dét er der vist ikke hold i - gad vide hvor du har fået dén historie
[med en
> > > slirekobling på generator-akslen] på ærmet :-/
> >
> > Det har jeg fra en test i et blad fra dengang den var ny.
>
> CBX'en brugte Benelli's trick med at placere generatoren bag cylindrene og
> benyttede dertil en mellemaksel, men jeg kan overhovedet ikke erindre en
> glide-kobling undervejs i dét system :-/
>
> Det må jeg sgi lige grave i!

Hvilket hermed er gjort, og sandelig. CBX'en hár vitterligt en, forøvrigt
knokletung, slirekobling på generatorakslen

Eftersom at det ikke er blevet brugt sidenhen, er det nok en teknik-gimmick
der viste sig nytteløs (qua mer-vægten til slirekoblingen?). Div. CBX-sites
skriver da også om generator-optimering ved at montere nyere og lettere
ankre fra andre modeller!

--
Armand.
(der bliver klogere og klogere)




Armand (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-03 00:47


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:b3nev6$2j9k$2@news.cybercity.dk...
>
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> news:b3319p$1amf$4@news.cybercity.dk...
> >
> > Det må jeg sgi lige grave i!
>
> Hvilket hermed er gjort, og sandelig. CBX'en hár vitterligt en, forøvrigt
> knokletung, slirekobling på generatorakslen

Måske jeg lige skulle kvittere med et modspørgsmål omkring CBX'en:
Hvor mange knastaksler og knastkæder har så'en en??

--
Armand.



Allan Jørgensen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 02-03-03 14:58

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:b3spuj$1t5l$1@news.cybercity.dk...
> Måske jeg lige skulle kvittere med et modspørgsmål omkring CBX'en:
> Hvor mange knastaksler og knastkæder har så'en en??

ha, det har du selv skrevet herinde

men jeg kan godt holde mund til den rette person har svaret

Allan(fzr600us)

Thomas Hjort (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-02-03 12:50


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b2l3ak$apa$1@news.cybercity.dk...
> Hvordan er det nu det er:
> En generator der "kan" yde 14V , 25A v/ 5000 rpm
> hvilket må være lig 350 W (ca.).. hvor meget effekt
> trækker denne fra motorens samlede ydelse ?
> Spørgsmålet er: Selvom generatoren "kan" yde
> ovennævnte effekt, er forbruget vel kun til stede
> såfremt man også trækker disse watt ud af systemet =
> lys, radio og aircondition ( ok ok ... det er ikke en
> Goldwing jeg har, men alligevel )?
> 1000 Watt = 1.341 Hk / 1 Hk = 745.7 Watt
> <=> 350 Watt = ca. 0.5 Hk.
> Men hvor meget går der ellers til spilde
> ved driften af generatoren: mekanisk effekttab ?
> ( eksempelvis skal der åbenbart noget der
> ligner 150 kubik's maskineri til at yde ca. 2100 Watt
> http://www.gohonda.com/generators/50cycle/a30.html )
>
> Hvor meget ville man f.eks. vinde i hk ved
> afmontering af generator?
> - hypotetisk spg.: man kan selvf. ikke køre
> uden lys
>
> Mvh
> Robert

Tror du at du vil kunne mærke 0,5 heste på din 140 hk vmax :) ?



Mvh Thomas



vmx (15-02-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 15-02-03 22:48

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:b2l9i0$hfa$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Tror du at du vil kunne mærke 0,5 heste på din 140 hk vmax :) ?
>
>
>
> Mvh Thomas
>


hehe nok ikke det store.. og alligevel, du har
sikkert selv bemærket, at står maskinen i tomgang,
( uanset hvilken maskine det er ) og du tænder hhv.
slukker lyset ( evt. med langt lys ) , ændrer rpm sig mærkbart.
Det var ikke for at vinde en enkelt sølle hk på den konto,
nærmere nysgerrighed omkring det faktiske tab.

Hvis man virkelig vil hente hk er der nok af andre steder
der kan pilles og skrues jeg har forresten netop monteret
trinløs vboost kontrol - ikke at det giver flere heste totalt, det
giver en mulighed for selv at styre hvornår "kicket" skal
indtræde

Mht. Steens svar, så tror jeg dog stadig at effektabet
er væsentlig mere end 1 enkelt hk. Hvad er feks.
generatorens virkningsgrad ? Det skulle ikke undre
mig om sådan en fuldt belastet 350 w generator
æder 2-3 hk.

PS: Hvae... hvoen.... har du købt den ? Hvad
koster forsikring på sådan en havelåge ? (sv1000s )

Hilsner
Robert




Steen Gruby (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-02-03 23:18

On Sat, 15 Feb 2003 22:48:13 +0100, "vmx"
<mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:
Hej Robert.
>
>Mht. Steens svar, så tror jeg dog stadig at effektabet
>er væsentlig mere end 1 enkelt hk. Hvad er feks.
>generatorens virkningsgrad ? Det skulle ikke undre
>mig om sådan en fuldt belastet 350 w generator
>æder 2-3 hk.
>
Det var af samme årsag jeg så bort fra massen og de mekaniske tab.
Virkningsgraden i hele generatoren uden dem vil jeg anslå til at være
omkring de 50%.
Hvis du tager de mekaniske tab - massen - med har du sikkert ret.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Thomas Hjort (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-02-03 23:26


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b2mcpg$7a2$1@news.cybercity.dk...
> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:b2l9i0$hfa$1@news.cybercity.dk...
> >

>
> PS: Hvae... hvoen.... har du købt den ? Hvad
> koster forsikring på sådan en havelåge ? (sv1000s )

Stadig i overvejelsesfasen :) Og hvad forsikring angår tør jeg dårligt ringe
og spørge. Men ligeså snart jeg får taget mig sammen til det skal i nok få
det at vide.


Mvh Thomas




Richard (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-02-03 23:32

vmx wrote:
> jeg har forresten netop monteret
> trinløs vboost kontrol - ikke at det giver flere heste totalt, det
> giver en mulighed for selv at styre hvornår "kicket" skal
> indtræde

Ehh, vboost kongtrold - hva'de'fo'en ?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Thomas Hjort (15-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 15-02-03 23:37


"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3E4EBFF6.90404@mail.dk...
> vmx wrote:
> > jeg har forresten netop monteret
> > trinløs vboost kontrol - ikke at det giver flere heste totalt, det
> > giver en mulighed for selv at styre hvornår "kicket" skal
> > indtræde
>
> Ehh, vboost kongtrold - hva'de'fo'en ?

Således at boosted ikke sætter ind ved (6000rpms?) men trinløst over hele
skalaen. Skulle give mere kontrol og et bedre bundtræk.


Mvh Thomas



Ole Larsen (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 16-02-03 01:43


Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2mfds$ais$1@news.cybercity.dk...
>
> "Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3E4EBFF6.90404@mail.dk...
> > vmx wrote:
> > > jeg har forresten netop monteret
> > > trinløs vboost kontrol - ikke at det giver flere heste totalt, det
> > > giver en mulighed for selv at styre hvornår "kicket" skal
> > > indtræde
> >
> > Ehh, vboost kongtrold - hva'de'fo'en ?
>
> Således at boosted ikke sætter ind ved (6000rpms?) men trinløst over hele
> skalaen. Skulle give mere kontrol og et bedre bundtræk.
>
>
> Mvh Thomas

Sådan bare af nysgerrighed. Er det en chip, en dingenot eller blot en ny
slags tyggegummi?
Mvh
Ole




>


vmx (16-02-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 16-02-03 10:17

"Ole Larsen" <muggler@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:_aB3a.88857$Hl6.8102662@news010.worldonline.dk...
>
> Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:b2mfds$ais$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3E4EBFF6.90404@mail.dk...
> > > vmx wrote:
> > > > jeg har forresten netop monteret
> > > > trinløs vboost kontrol - ikke at det giver flere heste totalt, det
> > > > giver en mulighed for selv at styre hvornår "kicket" skal
> > > > indtræde
> > >
> > > Ehh, vboost kongtrold - hva'de'fo'en ?
> >
> > Således at boosted ikke sætter ind ved (6000rpms?) men trinløst over
hele
> > skalaen. Skulle give mere kontrol og et bedre bundtræk.
> >
> >
> > Mvh Thomas
>
> Sådan bare af nysgerrighed. Er det en chip, en dingenot eller blot en ny
> slags tyggegummi?
> Mvh
> Ole
>

åhh... gaab

tak Thomas, men det var åbenbart ikke forklaring
nok, derfor disse links til dem der gerne vil vide
hvad vboost er:

http://www.vmaxclub.dk/v_boost.htm
( med en fejl: Der skal ikke stå "til den anden ventil lukker"
men "til den anden cylinder lukker" )

eller:

http://users.pandora.be/pianne/technical/A-Z.htm#V


~ og hvis der ellers ikke lå salt over det hele... fgm lækkert vejr!


Robert
--
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194



Richard (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-02-03 11:31

vmx wrote:
>>>>Ehh, vboost kongtrold - hva'de'fo'en ?
>>>
>>>Således at boosted ikke sætter ind ved (6000rpms?) men trinløst over
>>>hele skalaen. Skulle give mere kontrol og et bedre bundtræk.
>>
>>Sådan bare af nysgerrighed. Er det en chip, en dingenot eller blot en ny
>>slags tyggegummi?
>
> tak Thomas, men det var åbenbart ikke forklaring
> nok, derfor disse links til dem der gerne vil vide
> hvad vboost er:
>
> http://www.vmaxclub.dk/v_boost.htm

Tak for Link'en - når nu Yamaha gemmer den så godt ;)
Er der ikke anden forskel på de to motorversioner? - skulle den
vindkedel kunne give 45pct højere ydelse - det er svært at tro...

>
> ~ og hvis der ellers ikke lå salt over det hele... fgm lækkert vejr!

Ja, det rykker i benet nu, ikke? - går så lige en tur i stedet og håber,
jeg ikke bliver overrasket af en tyvstartende mc-ist - det vil ikke
være til at bære, salt eller ej


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


vmx (16-02-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 16-02-03 12:04

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3E4F6880.7080805@mail.dk...
>
> Tak for Link'en - når nu Yamaha gemmer den så godt ;)
> Er der ikke anden forskel på de to motorversioner? - skulle den
> vindkedel kunne give 45pct højere ydelse - det er svært at tro...
>

det virker faktisk... ved fabriks normal indstilling betyder
6000 rpm ca. 145 km/t.. ( 5 gear ) når man herefter drejer på håndtaget
virker det som f*nden tager ved maskinen lyden ændres til
det brutale, og man mærker et meget kraftigt ryk, nærmest som
et langstrakt spark bagi.. Dette kan selvf. også anvendes til acc i de
lavere gear.. men her skal man passe på med håndtaget .. og
krængningen....

- sideeffekten er et "ikke uvæsentligt" øget benzinforbrug


> >
> > ~ og hvis der ellers ikke lå salt over det hele... fgm lækkert vejr!
>
> Ja, det rykker i benet nu, ikke? - går så lige en tur i stedet og håber,
> jeg ikke bliver overrasket af en tyvstartende mc-ist - det vil ikke
> være til at bære, salt eller ej
>

Jep !!!

Robert
--
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194



Richard (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-02-03 16:13

vmx wrote:
> det virker faktisk... ved fabriks normal indstilling betyder
> 6000 rpm ca. 145 km/t.. ( 5 gear ) når man herefter drejer på håndtaget
> virker det som f*nden tager ved maskinen

Imponerende, underligt at ikke flere motorer anvender det.


> - sideeffekten er et "ikke uvæsentligt" øget benzinforbrug

Nå ja, men det er heller ikke billigt, hvis du up front skulle betale
for altid at have den fulde effekt ;)


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Tommy Fer (16-02-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 16-02-03 01:35


> Mht. Steens svar, så tror jeg dog stadig at effektabet
> er væsentlig mere end 1 enkelt hk. Hvad er feks.
> generatorens virkningsgrad ? Det skulle ikke undre
> mig om sådan en fuldt belastet 350 w generator
> æder 2-3 hk.
>

Tror jeg næppe....

EN desideret generator til et 400 volts net, lad os sige på et skib, den
yder omkring 3000kW, der regner man med at en generator har en virkningsgad
på omkring 0,90 til 0,95...... så god er den i vores mcér ikke.. men
anyway..

mvh Tommy Fer



vmx (16-02-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 16-02-03 12:13

"Tommy Fer" <tommy@fjerndette.fernet.dk> skrev i en meddelelse
news:71B3a.88848$Hl6.8102556@news010.worldonline.dk...
>
> Tror jeg næppe....
>
> EN desideret generator til et 400 volts net, lad os sige på et skib, den
> yder omkring 3000kW, der regner man med at en generator har en
virkningsgad
> på omkring 0,90 til 0,95...... så god er den i vores mcér ikke.. men
> anyway..
>
> mvh Tommy Fer
>

Det var pokkers.. ret effektivt.

Nuvel, der er kun en måde tilbage at måle forbruget korrekt:
op på en dyno, test med og uden generator. Mon nogen her
har prøvet det ?

Robert
--
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194



finn sander (15-02-2003)
Kommentar
Fra : finn sander


Dato : 15-02-03 14:49


> Hvor meget ville man f.eks. vinde i hk ved
> afmontering af generator?
> - hypotetisk spg.: man kan selvf. ikke køre
> uden lys
-----------------------
Jeg har bygget en meget mindre generator på krumptapen og endnu vigtiger
reduseret den roterende vægt med noget der ligner ca.7-800g (har ikke lige
mulighed for at veje!) Min tyske mc-guru har et regnestykke for hvor meget
der forsvinder ved at red. vægt i forhold til feks. 8000omd og dette er
ernorme vægtforhold. Honda Tide ( har tunet mange motor til superbike ) i
berlin har en gang sagt at så længe man ikke har over ca.150hk er det ikke
så vigtig med moment i / ud af svingene, men feks. Fuch-Kawasaki ( Chris
Walker´s 750 årg. 02 ) havde flere typer svinghjul afhænig af under hvilke
baner de kørte på og hvordan de ønskede HK i forhold til at kunne "styre"
det på baghjulet, men den Kawa har jo også 175hk+.
http://www.honda-rc51.de/

FS ang. vægt så smid det org. batteri væk, og spar flere hundrede gram. Jeg
har fået de første 35kg af min 750. Og ja! er det så sund fornuft , måske
ikke men livet er for kort til at værre kedeligt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste