Hjælp til montering af motor
Fra : B207- Aalborg Uni ba~

Dato : 13-02-03 10:56

Hej alle!

Vi er en gruppe ingeniørstuderende på Aalborg Universitet (Basis), som har
fået til opgave at bygge en racerbil til deltagelse i Formula SAE (2004)! En
sådan racerbil, minder til forveksling om en Formula-1 racerbil, men er dog
en del mindre og kun monteret med en op til 610ccm motorcykelmotor.
Konkurrencen er mere fokuseret på det ingeniørmæssige aspekt end det
racermæssige, dvs. det gælder ikke kun om at vinde. Der gives desuden point
for brændstoføkonomi, design, acceleration og pris.

Vi er på nuværende tidspunkt ved at dimensionere og konstruere chassiet, men
vi mangler nogle oplysninger omkring motorcykelmotorer; såsom vægt og
dimensioner. Efter givne regler må motoren, som vi må benytte os af højest
være på 610ccm og have en indsugning (ved luftfiltret) på 20mm, men der må
dog anvendes turbo/kompressor. Vi ønsker at benytte den mest optimale motor
iforhold til ydeevne, vægt og dimensioner, men kender ikke så meget til
hvilke modeller, som kunne være relevant.

- Er der nogen som har en ide om hvilken type motor (med eller uden
ombygning) som kan være mest relevant for vores projekt?

- Nogen som kender til vægt og dimension på motorcykelmotorer op til 610
ccm?

Med Venlig Hilsen

Gruppe B207 Aalborg Universitet

Fra : bo-gsx-R

Dato : 13-02-03 11:34

> have en indsugning (ved luftfiltret) på 20mm, men der må
> dog anvendes turbo/kompressor.

2 cm det var sku ikk ret meget!! jeg tror indsugningen på
min er 200cm2 ( 10*20 ).

en turbo vil nok gi 40% flere hk på toppen. og det
vil bestemt hjælpe på hk/kg. forholdet

bo-gsxR

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-02-03 12:15

B207- Aalborg Uni basis <mich0234@but.auc.dk> wrote in article
<b2fq38$q1o$1@sunsite.dk>...
> ombygning) som kan være mest relevant for vores projekt?
>
> - Nogen som kender til vægt og dimension på motorcykelmotorer op til 610
> ccm?

Tjae, jeg har da forskelligt der kunne doneres/lånes/sælges til proj.

Jawa500 cc Speedway. Let, kraftigt, ingen gearkasse
Briggs og stratton 3 hk, vandret aksel: Let, svag, gratis!

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Asger

Dato : 13-02-03 12:23

"B207- Aalborg Uni basis" <mich0234@but.auc.dk> wrote in message
> Hej alle!
>

> Vi er en gruppe ingeniørstuderende på Aalborg Universitet (Basis), som har
> fået til opgave at bygge en racerbil til deltagelse i Formula SAE (2004)!

<SNIP>

Det lyder ellers som et sjovt projekt!
"Indsugningen ved luftfilteret", vil det sige indsugningen ind i
luftfilterkassen, eller fra luftfilterkassen ind mod cylindrene?
Og i fald det sidste, er det så pr. cylinder eller ialt?

Asger
ZX-10

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-02-03 15:42

> [...]
> ombygning) som kan være mest relevant for vores projekt?
>
> - Nogen som kender til vægt og dimension på motorcykelmotorer op til 610

Det lyder unægtelig sjovere en den fisketranportør jeg var med til at lave
på basis...
Nu vi er ved det, I kan da bare komme forbi, jeg har en Honda 650 dominator
motor stående i mit værksted, den kan vi jo bare veje og måle, og lade som
om er på 610 cctil jeres projekt.
Skriv eller noget, hvis...

610@motortosse.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-03 18:49

> racermæssige, dvs. det gælder ikke kun om at vinde. Der gives desuden
point
> for brændstoføkonomi, design, acceleration og pris.

Mht. til sidstnævnte så var det måske en ide at holde ferie i Tjekkiet.
Kontakt Jawa-fabrikken ( se mere på http://www.jawa.cz ) og forhør på prisen
på den her:

Engine typ 889
Engineair-cooled, four stroke single cylinder, 1xOHC
Swept volume 494 cm3
Bore x stroke 90 - 77,6 mm
Compression ratio13,5 - 16:1
Max. power 48 - 50 kW
Max. speed11 000 min-1
Fuelmethanol
Weight 28 - 30 kg

Med en turbo på kan du sikkert løfte kilowatt'ne op med 20 - 30 % d.v.s.
noget der ligner 60 - 65 Kw.. Altså lige omkring 85 hk. Det er da ikke så
tosset - og i slipper for at rode for meget med kobling/gearkasse...

Glæder mig meget til at høre mere om projektet...

Mvh
Allan

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 18:51

In article <3e4bd9bf$0$164$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Allan
Rasmussen" <,> says...
> tosset - og i slipper for at rode for meget med kobling/gearkasse...

.... og tab i disse.

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-02-03 19:17

"Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse news:3e4bd9bf$0$164> Kontakt
Jawa-fabrikken ( se mere på http://www.jawa.cz ) og forhør på prisen
> på den her:
>
> Engine typ 889
> Engineair-cooled, four stroke single cylinder, 1xOHC
> Swept volume 494 cm3
> Bore x stroke 90 - 77,6 mm
> Compression ratio13,5 - 16:1
> Max. power 48 - 50 kW
> Max. speed11 000 min-1
> Fuelmethanol
> Weight 28 - 30 kg

Jaja, det er sådan en jeg har, bare et par år ældre
De heller ikke ret dyre fra ny, en komplet fabriksny racer kan fås for
omkring 35 tusind. Det må være en af de billigste motorsportsgrene
overhovedet at starte med nyt materiel.

--
Søren
motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 13-02-03 22:23

Allan Rasmussen <,> skrev i en
> [...]
> på den her:
>
> Engine typ 889
> Engineair-cooled, four stroke single cylinder, 1xOHC

En speedway-stamper!
For dén bliver 20 minutter et sandt endurance

> Med en turbo på

En turbo drevet af en et-cylindret?? :-/

> kan du sikkert løfte kilowatt'ne op med 20 - 30 % d.v.s.
> noget der ligner 60 - 65 Kw.. Altså lige omkring 85 hk.

Jeg retter:
Et hårdt(!) endurance!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 23:29

In article <b2h2uj$2dq9$5@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...

> Jeg retter:
> Et hårdt(!) endurance!!

Jeg ved ikke om Jawa stadig kører med 'total-waste'-smøring på
speedwaymotorer (olien smides bort under gang, næsten som på en 2T'er)

Jawa laver dog en 650'er til Super Mono Race, m. 6 gear og det hele.
Den burde vel kunne holde? (jeg ved godt at den er for stor og skal
nedbores)
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-03 01:21

> En turbo drevet af en et-cylindret?? :-/

Nu er jeg ikke verdensmester ud i turbo'ens egenskaber...
Kan det ikke lade sig gøre at smide en turbo på en encylindret??

Mvh
Allan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-03 02:11

Allan Rasmussen wrote:
> Nu er jeg ikke verdensmester ud i turbo'ens egenskaber...
> Kan det ikke lade sig gøre at smide en turbo på en encylindret??

Det burde det vel nok kunne, ellers skal jeg ihvertfald lave om i
mine tanker om en økonomisk turboladet dieseldrevet 1-cylindret
cykel. (jeg har faktisk også tænkt på om en kompressor måske ikke er
en bedre løsning)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 14-02-03 02:20

In article <3e4c35b5$0$173$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Allan
Rasmussen" <,> says...
> Nu er jeg ikke verdensmester ud i turbo'ens egenskaber...
> Kan det ikke lade sig gøre at smide en turbo på en encylindret??

Ga'dunk ... Whiiii .... Ga'dunk .... WHiiiii .... Ga'dunk ... Whiiiiiii

Er du med? ,0)

Det bliver nok svært at få et rimeligt konstant tryk for turboen at
arbejde med, når der kommer en kraftig impuls, og så et laaaangt
mellemrum. 4-cylindrede leverer en mere jævn gasstrøm til at holde
turboen igang.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-03 02:45

Hekto wrote:
> [...]
> arbejde med, når der kommer en kraftig impuls, og så et laaaangt
> mellemrum. 4-cylindrede leverer en mere jævn gasstrøm til at holde

Kompressor er vejen frem! (desværre koster den mere:)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 14-02-03 02:47

In article <slrnb4oig5.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Kompressor er vejen frem! (desværre koster den mere:)

Man kunne måske bøje reglerne???
Hva med en Briggs & Straton der leverer luft?

Fra : Armand

Dato : 14-02-03 18:52

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> In article <slrnb4oig5.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...
> >
> Man kunne måske bøje reglerne???
> Hva med en Briggs & Straton der leverer luft?

Hæ!
Den matcher den flyver som tyskerne havde i slutningen af 40'erne:
For at få en mindre tomotoret bomber til at kunne gå extremt højt, monterede
man
endnu en motor af samme slags, men blot indenfor i kroppen hvor den drev en
kompressor der fødede de to andre motorer

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-03 19:32

"B207- Aalborg Uni basis" <mich0234@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

point
> for brændstoføkonomi, design, acceleration og pris.

I skal med andre ord have noget der rykker igennem.
Hvad er projektets rammer? Skal I ud at købe en fabriksny motor, eller skal
I have en nyere brugt motor fra en skadet motorcykel, eller snakker vi noget
junkyard-noget?

De Speedway motorer der er foreslået handles både nye og brugte som motor
alene, uden resten af motorcyklen, det kan have sine fordele, men de er uden
gearkasse, så det dur nok ikke?

Store en-cylindrede motorer fra fx. off-road motorcykler findes på 600cc, og
der kan man få 40-50 heste fra en motor med en lav vægt. Jeg har fx. en
komplet 600cc Honda motor stående, som I kan veje (Klarup, ca. 1 km fra Uni
i østlig retning). Det er nu en ældre motorkonstruktion (1988), så dens 45
heste er næppe konkurrencedygtige mere, Husqvarna 610cc er nok bedre - eller
hvis I har penge nok, KTM 525cc. Hondaen har dog en fordel: Den er
luftkølet, så I skal ikke placere en vandkøler. Eller det er måske ligefrem
en ulempe for jer? KTM 525 har to vandkølere.
De motorer kører med ca. 40mm karburator, og det harmonere nok ikke rigtig
med 20mm indsugning.
Jeg ved ikke rigtig hvordan de der indsugningsmål påvirker motorvalget, men
det kan I vel fortælle lidt mere om?
Havde man nu et lidt større hul til rådighed, så ville jeg mene at en
moderne 4-cylindret 4-takt sportsmotorcykel motor var sagen, jeg vil tro
sådan en idag vejer lige under 100kg og leverer lige over 100 heste - men
med 20mm indsugning? Æh...?
Skulle jeg foreslå noget med 20mm karburator, så ville jeg rykke ned i en
2-takt motocross motor. Den yder godt, og vejer meget lidt. ca. 30kg med
gearkasse, tror jeg.
Hmmm... Noget får mig til at tro at en turbo nærmest er en nødvendighed i
det her projekt?

Kan I ikke fortælle lidt mere om præmisserne, og måske lidt om hvilke
løsninger man typisk ser i den racer serie - jeg kender den nemlig ikke.

> [...]
> iforhold til ydeevne, vægt og dimensioner, men kender ikke så meget til
> hvilke modeller, som kunne være relevant.

Meget lille karburator (1.cyl. 2-takt): Enhver 125cc motocross, fx. KTM
SX125. Alternativt KTM SX250 (Sådan en har jeg også stående, ved siden af
min KTM EXC380).
Let, moderne 600cc (1-cyl. 4-takt): KTM SX525. Omkring 55-60 heste og en
vægt omkring 50kg
Moderne powermonster (4-cyl. 4-takt): Honda CBR600, Omkring 110 heste og 100
kg.

Mvh.
Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-03 19:52

> [...]
> vægt omkring 50kg
> Moderne powermonster (4-cyl. 4-takt): Honda CBR600, Omkring 110 heste og

Ahem. Jeg er blevet lidt klogere. Den 4-cylindrede vejer omkring 70kg.

Rittig
(Kig iøvrigt op i Aalborg Off-Road MC Klub en torsdag aften ved 20.30 tiden
(Bakkegårdsvej 4 i Vejgård), vi har et par bygge-gale medlemmer som sikkert
kan hjælpe.)

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 13-02-03 19:56

De der 20 mm mon ikke det er en begrænsning i turboen?
Ligesom i rally.

Ove (som ikke hved ret meget om turboer,men som ikke kan se meget ræs i
600ccm med 20mm insugning)

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-02-03 00:22

On Thu, 13 Feb 2003 10:55:52 +0100, "B207- Aalborg Uni basis"
<mich0234@but.auc.dk> wrote:

Hej Gutter

> [...]
>racermæssige, dvs. det gælder ikke kun om at vinde. Der gives desuden point
>for brændstoføkonomi, design, acceleration og pris.

Der er een ting i skal være særdeles opmærksomme på når i anvender en
MC motor i en bil.
Når motoren sidder i en MC vil olien i bundkarret altid ligge vandret
i bunden af motoren ligegyldigt hvor hurtigt der gås til den i
svingene, det vil centrifugalkraften sørge for selv ved store
nedlægninger.
Hvis samme motor monteres i en bil vil olien slynges ud til siderne i
et sving da nedlægningen mangler. og "sugerøret" vil i de situationer
pumpe luft op.
Det kræver nok en ændring af sugesystemet.
Det nemmeste er nok at ændre motoren til at køre med "halvvejs"
tørsump og en seperat olietank.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 14-02-03 01:36

> [...]
> ombygning) som kan være mest relevant for vores projekt?
>
> - Nogen som kender til vægt og dimension på motorcykelmotorer op til 610

Jeg ledte igår, her i Thailand, blandt mine numre af The International
Journal "Racecar Engineering", fordi jeg kunne huske artikler vedr. jeres
type racere for studerende i USA. Men desværre havde jeg foræret dem jeg
søgte væk så jeg kunne kun finde nummeret fra august 2002 om formula SAE
for de studerende. Jeg har holdt Racecar Engineering i 5 år og i et af de i
Danmark
bortforærede numre var der et par artikler, bl.a. en med 2 sider fyldt med
små
billeder visende særheder/specialiteter vedr. stel, bremser
og monteringer på de forskellige universiteters racere.
Når man selv skal konstruere noget er det jo bedre at kigge på alt tidligere
konstrueret for at få ideer og ikke med megen mas genopfinde, og for evt. at
se/læse om fejl, som man selv derved undgår også at lave.

Mvh. Gert Thorgersen