Hvad skal jeg være opmærksom på?
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 13-02-03 08:45

Hej I altvidende mennesker ... i det mindste m.h.t. motorcykler

I min egenskab som eneste MC´ist på jobbet, så har jeg påtaget mig det
ansvar, at prøvekøre + sparke lidt dæk på en GS500E fra 1999. Det er en af
mine arbejdskollegaer, der har en søn som kigger efter sin første MC.

Jeg kender GS500E´eren .... hvem gør ikke det .... men ved ikke præcist,
hvilke områder man skal være specielt opmærksom på. Hvor er det at
GS500E´eren har sine primære svagheder? Jeg efterlyser "hårde facts" og
ikke "religiøs sludder", såsom at "det er en Skruzuki, så hele MC´en er et
problem". Jeg er selv en af de lykkelige "Skruzuki" ejere, så pas på!

Jeg ved der er mange nuværende og tidligere GS500E MC´ister her i
nyhedsgruppen, så der må være nogle der kan give mig nogle god råd. Jeg
håber I kan hjælpe mig, med at hjælpe min kollegas søn

M.v.h.
Henrik Nedergaard, Århus N
Frk. Solvej - SV650S
AROS MotorCykel Klub

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-02-03 09:03

> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ang. motorcykler generelt (jeg
> er førstegangskøber) og hvad skal jeg være opmærksom på ang. Suzuki
> 500 generelt.

Hej Henrik

Du skal spørge hvordan man checker olie. Det gøre ved at låget "LÆGGES" oven
på gevindet, det skal ikke skrues i. Hvis karlen mener oliedækslet skal
skrues i, så køb en anden GS 500 E.

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, nogle cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick. Jeg vil gerne komme ud og
hjælpe med at kigge modellen efter på et senere tidspunkt.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er standen på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs
Er fælgene pæne og uden store mærker?
o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
3000rpm i 3. gear, ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger. Den
må ikke tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt.

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max.
15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
minimum en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kuperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
Læs mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600

Fra : kristian budde

Dato : 13-02-03 09:30

> Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max.
> 15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
> minimum en tudse at reparere.

Kunne man ikke give cyklen lidt gas alt imens man holder øje med forlyset.
Hvis det svinger i intensitet når gassen stiger så er det ensretteren som er
gået?
Det var bare lige et forslag hvis man nu ikke har lyst til at stå med et
volt meter når man undersøger maskinen.

KrisitanBudde

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-02-03 09:40

> [...]
> Hvis det svinger i intensitet når gassen stiger så er det ensretteren som

Hej Kristian

Jeg har hørt dette argument før. Også noget med at hvis regulatoren giver
18V, som de som regel gør når de står af, så er det tydeligt at se p.g.a. en
meget klar forlygte.

Min erfaring er "Det kan man ikke". Man kan se om lysintensiteten stiger fra
tomgang til 4000rpm, og det viser om generatoren virker, men om den siger
fra 13V til 1,4V eller fra 13V til 17V, det kan jeg ikke se. At måle det er
dog meget nemt. En GS'er lader af h.... til, så jeg ville klart teste det.
1000Kr er meget på en MC til 30-35K. Jeg købte min CBR med defekt
laderegulator, men det var også en MC til 70K i dba, hvor jeg brugte
regulator historien, kronrørslejer, slidt bagdæmper, færdige - dårligt
matchede dæk til at få prisen ned i 62.5K. Har du dine argumenter i orden
kan de fleste godt tales ned på fornuftige priser. Mens du er der kan du
også lige checke vandstanden på batteriet. Er det langt under min. stregen
så bon køber for et nyt batteri. 400kr i Max Mc, 150kr hos Louis Et
multimeter koster ingen penge hos f.eks Harald Nyborg eller Silvan.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tommy Hasen

Dato : 13-02-03 13:21

> Du må ikke købe den første MC du kigger på.

Hvis den første cykel er i orden og prisen rigtig, hvorfor så ikke købe den
?

Det skal være samme dæk for og bag

Hvorfor ???

Vh
Tommy

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-02-03 23:00

> Hvis den første cykel er i orden og prisen rigtig, hvorfor så ikke købe
den

Du har ingen anelse om det er et godt tilbud, hvis det er den første cykel
du kigger på. Man kigger nogle stykker eller 7 og bruger de forskellig til
at presse hinanden i pris. Der efter køber man det bedste tilbud.

> Det skal være samme dæk for og bag

To forskellige typer dæk kører ikke altid godt sammen p.g.a. forskellig
profil udformning og gummi blanding. Hvis man ikke har nogen anelse om dæk
dør man holde sig til samme type for og bag, for ikke at gå alt for galt i
byen.

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 11:37

In article <b2fihr$ib4$1@sunsite.dk>, "Toshido - AROS Motorcykel Klub"
<henriknedergaard(nospam)@hotmail.com> says...

> [...]
> ikke "religiøs sludder", såsom at "det er en Skruzuki, så hele MC´en er et
> problem". Jeg er selv en af de lykkelige "Skruzuki" ejere, så pas på!

Jeg har selv kigget en del på GS500 og GS450. Mine ringe erfaringer:

Motoren:
Olie, og som Jens siger, kan ejeren finde ud af at chekke den rigtigt.
Giv gas og lyt! Når du slipper gassen må der ikke komme nogen 'plinge-
ling-lyde' fra cylinderne, da det tyder på slid.
Knastkæde-støj - slid; men overkommeligt at lave.
Ventilstøj - justeringsspørgsmål.
En lejlighedsvis tikken fra toppen 'tik,tik ... tik,tik ... tik, tik'
tyder på at de shims der sidder i enden af knastakslen er slidt -
udmåling og nye shims.
Prøvekør den og lyt. Skift op og ned i alle gear flere gange og ved
forskellige hastigheder og omdrejninger - den skal bare smutte op og
ned uden problemer.
Statoren sidder i olie, så manglende olie kan være en årsag til at den
ikke bliver kølet og dermed står af. Mål ladespændingen som Jens
foreskriver - om ikke andet efter købet!
INGEN rumlen eller 'KLONK-lyde' nede fra krumtappen. Forlad straks
stedet, og find en anden.

Stellet:
Der er (næsten) altid rust på en GS500. Specielt foran, under
kronrøret. Kan repareres med et nydeligt resultet ved afpudsning og
forsigtig oversprøjtning med glat Hammerite i sølv.
Kontroller alle fjedre og dæmpere. Pakdåser i forgaffel og slør i
bagsvinger.

Bremser:
Nye skiver skal der af og til monteres, det er en sliddel. De er dog
relativt dyre, og bør tages med i betragtning ved prisaftale.
Det samme med dæk. Personligt synes jeg at GS500 med Michelin, styrer
bedst.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 11:38

In article <MPG.18b593afd3454ed9897b5@news.uunet.dk>,
bs@hektoMAPSON.dk says...
> [...]
> forsigtig oversprøjtning med glat Hammerite i sølv.
> Kontroller alle fjedre og dæmpere. Pakdåser i forgaffel og slør i

Nå, ja! Vær sikker på at den kører stabilt ligeud, når du slipper
styret på prøveturen!
Ellers gælder der de samme ting som ved alle brugte motorcykler

Fra : Mads Lund

Dato : 13-02-03 12:53

Ud over den generelle list som så fint er postet, så skal man på GS500 være
opmærksom på karburator membranerne. Med varm motor gasser man op til 5.000
og slipper gasen (bogstavelig talt slip gashåndtaget) motoren skal hurtigt
(1-2 sek) falde til normal tomgang (800-1000 omdr)

Mads Lund
Gs500 dirttrack

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 13-02-03 19:11

wrote in message news:b2fihr$ib4$1@sunsite.dk...

> Hej I altvidende mennesker ... i det mindste m.h.t. motorcykler

Tusind tak for alle de gode råd. Nu føler jeg mig klædt på, til at hjælpe
med vurderingen af den GS500E som der er kig på. Jeg vidste at min anmodning
om hjælp ikke ville gå uhørt hen her i gruppen

Tak for det!

M.v.h.
Henrik Nedergaard, Århus N
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=64