Hvor (i DK) kan man købe 1U-3U rack server~
Fra : mdj

Dato : 12-02-03 23:32

Jeg leder efter en lille udviklingsserver som skal passe oven på et
klædeskab (det er de underligste steder man har computere nu til dags ;)
så en 1-3U 19" rack server er noget jeg er ret interesseret i.

Nu er det her et to-delt spørgsmål, da jeg også kunne tænke mig at få lidt
realistiske bud på hvad jeg har brug for af indmad.

Jeg har følgende services som skal køre på den:

Win2k Server (standard) (senere Windows 2003)
IIS5 + ASP.NET framework
MSSQL 2000
MS Exchange 2000

Samt hvad jeg nu kunne finde på at udvikle til.

Desuden har jeg fået det som krav at den skal have en firma-side liggende
online (gulp!) hvilket jo ikke er så fedt, da det jo lidt begrænser hvor
meget jeg kan "lege". men det er altså et krav for at jeg "får" serveren af
dem ;)

Om ovenstående webside kan der nævnes at den får mellem 1000 og 4000 unikke
sessions om dagen, og den er drevet på en ASP 3.0 løsning med en MSSQL DB
som for tiden fylder godt 100MB.

Mine egne sider er ikke så krævende da de kun bruges til udvikling, altså
maks. en tre-fire samtidige brugere, i små perioder af dagen.

Nå men tilbage til spørgsmålet, hvilke specs. vil være realistiske til
ovenstående? - jeg har jo kigget lidt på en lille dual Xeon 2.8 Ghz sag
meeen det tror jeg ikke helt at firmaet vil gå med til ;)

De har snakket noget om et loft på omkring de10.000,- så det må jeg nok
desværre følge...

Og hvor i DK kan jeg så købe sådan en samlet? - ikke et krav, men det lader
til at de altid kan få de fede kabinetter billigere end slutbrugerne :(

Mvh
Morten
http://mortenz.dk

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 13-02-03 01:43

Jeg ville nok mene du kunne skrue en fornuftig server sammen selv.

Kabinet: Chieftec UNC-210S Dette kabinet er 2U, der er masser af andre
alternativer
Motherboard: Intel Entry Server Board S845WD1-E
CPU: Pentium 4 2.4Ghz Soc 478 Northwood BOXED
RAM: Kingston Value 512 MB DDR Ram (PC266) ECC Reg.
Harddisk: 2 x Seagate Baracuda V (Spejles)
Noget UPS

Her er alt hvad du skal bruge og vi er stadig under 10.000,-
Der er fra min side ikke lagt vægt på hastighed, men på et godt bundkort,
med to gode server-netkort på.
Endvidere mener jeg du skal bruge penge på RAM og derefter harddiske.
Med lidt held, og eventuelt 512 MB ekstra RAM, kan du have hele databasen i
cachen, og du slipper for at tænke på SCSI hvilket jeg ellers ville foreslå
til en maskine der skal køre en databasedrevet webside.
Hvis du vil have serveren i et rackkabinet er fordelen ved ovenstående
bundkort, at du ikke har brug for nogle indstikskort, alt er på bundkortet.

MEN...
Det du mangler at tænke på er at rackkabinetter typisk er designet til
serverrum, hvor køling er første prioritet og støj er tiende.
Du ønsker IKKE at have en rackserver med 4 små hysteriske blæsere og to SCSI
10K diske i dit hjem!
Hvad med om du spurgte den nuværende webmaster / host om lidt statistik på
CPU-belastningen.
Der er vel grænser for hvor tung den hjemmeside kan være hvis den skal kunne
køre på en 512 kbit ADSL hjemme fra dig.
Det er mit bud at en hvilken som helst CPU du kan købe idag kan trække en
hjemmeside der kan presses igennem en 512 Kb-linie.

Rune

Fra : Michael Andreasen

Dato : 15-02-03 13:53

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> CPU: Pentium 4 2.4Ghz Soc 478 Northwood BOXED
> RAM: Kingston Value 512 MB DDR Ram (PC266) ECC Reg.
> Harddisk: 2 x Seagate Baracuda V (Spejles)

Hvor ´køber man det bundkort i DK? Det synes jeg er værd at kigge nærmere
på.

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-03 14:04

Efter en hurtig søgning på google, fandt jeg det hos www.unicomputer.dk til
ca.v 2900,-

Håber dette kan hjælpe dig lidt...

Asger

Fra : Michael Andreasen

Dato : 15-02-03 14:12

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> wrote in message
> Efter en hurtig søgning på google, fandt jeg det hos www.unicomputer.dk
til
> ca.v 2900,-
>
> Håber dette kan hjælpe dig lidt...
> Asger

Ja tak.. Det virker som et ret lækkert bundkort.. Iøvrigt en nice Dualx2 1u
server de har samlet der.

ak ja... Har man penge så kan man få :)

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-03 14:05

Tjek evt. her, hvor de har samlet lidt men ikke det hele...

http://www.unicomputer.dk/prod305.htm

asger

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 15-02-03 14:50

> Tjek evt. her, hvor de har samlet lidt men ikke det hele...
>

> http://www.unicomputer.dk/prod305.htm

uden at prale vil jeg mene at vi kan lave det mindst lige så godt og
billigere..

Mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 15-02-03 15:44

"Søren Jakobsen" <soren51@hotmail.com[removethis]> wrote in message

> uden at prale vil jeg mene at vi kan lave det mindst lige så godt og
> billigere..

Sikkert, men det var også bare delene jeg sad og sukkede over! :)

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-02-03 15:09

Bundkortet kan også fåes hos midtdata til 1.870,- inkl. moms

Kabinet: 2.225,-

CPU: 1.725,-

RAM: 1.895,-

Harddiske: 2.420,-

I alt: 10.135,-

For at få råd til UPS, må vi jo formode at hans 10.000,- er eksl. moms
så koster ovenstående 8.108,-

Så er der 2.000,- til noget UPS...

Og mon ikke du kan finde et gammelt CD-Drev eller diskettedrev et sted i
gemmerne?

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-03 15:46

Du kan nu få et 1U kabinet til lidt under 1.500,- hos www.itbutikken.dk
(Chieftec)

Asger

Fra : mdj

Dato : 15-02-03 19:30

Tak skal i have for jeres svar, jeg har taget lidt af de forskellige forslag
til overvejelse, og kommet med følgende:

320002, 2,AMD,AMD Thunderbird 1200/266 MP, Sokkel A af - kr. 998,00

310208, 1,MSI,MSI K7D MASTER-L, AMD761MPX af - kr. 1.909,00

350184, 1,Tech-Trade,Ram 512 MB DDR2700 Tech-Trade af - kr. 699,00

420141, 2,WD,Western Digital 400JB, 40GB, 8 MB af - kr. 1.458,00

810143, 1,Chieftec,Chieftec Midi Tower DX-01B-D-U Black af - kr. 689,00

320355, 2,Q-Tec,Q-Tec AMD Cooler Noiseless, FC-PGA 3.0GH af - kr. 218,00

340036, 1,Palit Microsystems,Daytona SIS 6326 AGP 8mb af - kr. 189,00

740070, 1,Aopen,CDROM 52x Aopen, bulk af - kr. 189,00

Så en lille dual server til godt 6500,- så skulle der også være lidt plads
til en lille raid controller når tiden kommer

Desuden har en af mine gode venner får skaffet en UPS, så det er da en
start... :)

Mvh

Morten

Fra : Michael Andreasen

Dato : 16-02-03 01:16

"mdj" <mdj@nospaaam.mdj.dk> wrote in message
> [...]
plads
> til en lille raid controller når tiden kommer

Det er da ikke en rackserver?

Du vil benytte AMD i serveren? Sørg for godt med køling, og regn ikke med du
kan flytte det i rack senere

Ovenstående er bestemt ikke noget for mig.. jeg ville nok hellere gå efter
de forslag der har været tidlifere, med et rigtigt server board, ordentligt
kabinet (rack) o.s.v.

Mvh
Michael

Fra : ct

Dato : 16-02-03 12:58

> Ovenstående er bestemt ikke noget for mig.. jeg ville nok hellere gå efter
> de forslag der har været tidlifere, med et rigtigt server board,
ordentligt
> kabinet (rack) o.s.v.

Det er skam et 'ordentligt' server board. Jeg har haft én maskine kørende i
snart 2 år, og 3 andre i et halvt år på AMD baserede MPX bundkort (Tyan) og
de har aldrig givet mig problemer af nogen art. Den første var egentligt et
eksperiment da den kostede det halve af en Intel løsning, men vi er blevet
så positivt overraskede over den at AMD i det mindste kommer med i
overvejelserne hver gang der skal købes nyt - medmindre at vi taler quad
Xeon agtigt noget.

Claus

Fra : Michael Andreasen

Dato : 17-02-03 10:42

"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote in message
> så positivt overraskede over den at AMD i det mindste kommer med i
> overvejelserne hver gang der skal købes nyt - medmindre at vi taler quad
> Xeon agtigt noget.
> Claus

Det er jo rigtigt nice, måske AMD har en (større) fremtid på det markedet
også så

Mvh
Michael

Fra : mdj

Dato : 16-02-03 13:48

> [...]
>
> Ovenstående er bestemt ikke noget for mig.. jeg ville nok hellere gå efter
> de forslag der har været tidlifere, med et rigtigt server board,

Nop, det er ikke en rack server, jeg havde ikke rigtig tage støjen fra et
rack kabinet med i beregningen, så jeg valgte et almindeligt kabinet som om
ikke andet, en test løsning, hvis jeg får behov for at flytte serveren over
i firmaets rack skabe, så må jeg finde et rummeligt 3-4U kabinet.

Hvad angår AMD så har jeg læst flere forskellige artikler på b.la.
Anandtech.com 2CPU.com osv, hvor AMD har en klar fordel i en web/db server i
forhold til xeon, når man tænker på price/proformance:
http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1641 :
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1606&p=6 :
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1483&p=13

Mvh