Ekstra CPU i HP lp1000r server?
Fra : Ukendt

Dato : 12-02-03 22:12

Hej NG,

Jeg vil lige høre om man uden problemer kan sætte en standard
FC-PGA 2/Soceket 370 Pentium III cpu i serveren eller det skal være en
man køber som en opgradering leveret af HP?

Der sidder i forvejen en 1Ghz Pentium III i maskinen.
Skal CPU'erne også være samme hastighed?

Mvh.
René Madsen

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 15-02-03 15:34

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev i en
meddelelse news:3e4ab8ad$0$157$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> man køber som en opgradering leveret af HP?
>
> Der sidder i forvejen en 1Ghz Pentium III i maskinen.
> Skal CPU'erne også være samme hastighed?

Udover de skal have samme hastighed, skal clock latency være nøjagtigt den
samme.

Dvs. du ikke har særligt store chancer for at finde en magen til, andet du
køber den fra HP. Er processorne ikke 100% fra samme produktion, kan du ende
op med en server der opfører sig ganske mærkeligt.

Prøv at se om du ikke kan finde 2 ens FC-PGA´er billigt til salg evt. (Køb
BOX version og check at processor spec. er 100% ens)

Robert.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-03 21:58

Robert Vilhelmsen wrote:
> [...]
> køber den fra HP. Er processorne ikke 100% fra samme produktion, kan du ende
> op med en server der opfører sig ganske mærkeligt.

Kan jeg uden at tage maskinen ned finde nogle informationer om CPU'en
der sidder i serveren så jeg kan lede efter en fra samme produktion?
Hvad skal jeg i givet fald bruge af informationer for at fide en fra
samme produktion (læs: hvilken tekst på cpu'en er den afgørende?)

> Prøv at se om du ikke kan finde 2 ens FC-PGA´er billigt til salg evt. (Køb
> BOX version og check at processor spec. er 100% ens)

Hvorfor skal det være boxed?

Jeg syntes det er en dyr løsning at købe 2 pentim III'er...

Der sidder en Pentium III 1Ghz, 133Mhz i lige nu, hvorfor er der ikke
nok at det er en tilsvarende?

Mvh.
René Madsen

Fra : Peter Pan

Dato : 16-02-03 02:42

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote:
> Kan jeg uden at tage maskinen ned finde nogle informationer om CPU'en
> der sidder i serveren så jeg kan lede efter en fra samme produktion?

Ikke hvad jeg ved af. Med mindre det er en boxet processor hvor du stadig
har papkassen den kom i.

> Hvad skal jeg i givet fald bruge af informationer for at fide en fra
> samme produktion (læs: hvilken tekst på cpu'en er den afgørende?)

Der står et SSPEC nummer, som er det afgørende. Du kan slå sspec nummeret op
på Intels hjemmeside og se hvilken Core Stepping processoren er. Hvis du vil
være sikker på at det kører stabilt efter opgraderingen, så skal du have 2
processorer med ens "Core Stepping".

http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

(Køb
> Hvorfor skal det være boxed?

Så er der køler med...det skal ikke være det nødvendigvis. Fordelen er dog
at du kan læse sspec nummeret på papkassen den boxed kommer i.

> Jeg syntes det er en dyr løsning at købe 2 pentim III'er...

Det kan også hurtigt blive dyrt ved systemnedbrud her og der hvis du får
noget ustabilt.
Prøv evt. at samligne prisen for 1 processor fra HP med 2 processor i den
lokale computerbiks. Jeg gætter på at de 2 er billigst, og så kan du nemt få
2 ens.

> Der sidder en Pentium III 1Ghz, 133Mhz i lige nu, hvorfor er der ikke
> nok at det er en tilsvarende?

Der er lavet 10 forskellige Pentium III 1 GHz, 133 MHz FSB processorer fra
Intel af. Du skal have den rigtige.... En tilfældig vil enten slet ikke
køre, køre ustabilt, brænde bundkortet og processor af, eller måske er du
heldig og det bare virker. Tør du tage chancen?

Mvh
Anders

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-02-03 17:05

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message
> Hej NG,
>
> Jeg vil lige høre om man uden problemer kan sætte en standard
> FC-PGA 2/Soceket 370 Pentium III cpu i serveren eller det skal være en
> man køber som en opgradering leveret af HP?

Nu er det længe siden jeg har haft skørterne af den LP1000 vi har til at stå
, men hvis der ikke er nogen voltage regulator kan jeg ikke se hvorfor du
ikke skulle bruge 2 ens CPU'er (som ikke nødvendigvis bliver leveret af HP.)
Som Robert er inde på , så kunne det være et forsøg værd at finde
2xnye/brugte CPU'er der er *nøjagtig ens* (få evt en aftale med biksen om at
du kan levere dem tilbage hvis det ikke vil funke..)
Så vidt jeg husker er LP1000'eren ikke længere i produktion og så har sådan
en CPU status som reserve del. Derfor kan du tage prisen for en alm CPU ved
samme frekvens og gange med PI samt lægge moms til, så har du prisen for en
org fra HP ;)

/Dennis

Fra : Henning

Dato : 16-02-03 15:49

On Wed, 12 Feb 2003 22:12:23 +0100, "Schultz Consult - [René Madsen]"
> [...]

>man køber som en opgradering leveret af HP?
>
>Der sidder i forvejen en 1Ghz Pentium III i maskinen.
>Skal CPU'erne også være samme hastighed?

1G er trukket itlbage af Intel, pga. der var for mange problemer med
dem. Løsningen fra IBM, Compaq, Dell o.a. er faktisk, at skal der
skiftes en 1G bliver der sat en 933 i istedet. Brokker kunden sig,
skal han kontakte sælger (som løser problemet med lidt ram, noget
rødvin el.a. som gør den systemansvarlige tilfreds!!)
Så du kan højst sandsynlig slet ikke finde en 1G processor i dag

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : H3nrik V!

Dato : 17-02-03 18:18

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in
message news:3e4ab8ad$0$157$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Jeg vil lige høre om man uden problemer kan sætte en standard
> FC-PGA 2/Soceket 370 Pentium III cpu i serveren eller det skal være en
> man køber som en opgradering leveret af HP?

FCPGA-2 er en Tualatin... Er den processor, der sidder i også det?

> Der sidder i forvejen en 1Ghz Pentium III i maskinen.
> Skal CPU'erne også være samme hastighed?

Principielt kan de vist godt køre selvom de er forskellige, men jeg vil da
anbefale at de som minimum skal være samme hastighed - og bestemt også samme
stepping, hvis det skal være noget, man kan stole på fungerer ordentligt...!

--
/H3nrik V!

Hey - Intel made a P4 2.66 with a 166MHz FSB - and marked it as a 1.6 GHz...
;)

My opinion of dual channel DDR pretty much follows:
http://www.overclockers.com/tips00157/