Logbogen
Fra : Allan Hansen

Dato : 12-02-03 20:59

Efter dagen ca 80 indlæg om nitrox er der vist brug indput fra den virkelige
verden:

12 feb 2003:
Havde hentet og fyldt flasker og var klar men blev hentet lidt tidligere end
forventet. Landroveren er langtidsparkeret på "hospitalet" så transport med
komplet dykkerudstyr er lidt besværligt. Vi måtte lige fylde et par flasker
til før vi kørte til Rungsted Havn. Vejret er forrygende, stort set
vindstille med let frost og strålende solskin. Da vi pakker båden opdager
jeg at blybæltet stadig ligger i Landroveren, og må låne mig frem. Der
ligger ca. 6 cm is i den inderste del af havnen og Tumleren må tage tilløb
nogle gange for at komme igennem. Med skærpet udkig gennem de isede ruder er
der 1 times sejlads til Robert S/S som er dagens dykkermål. Det har været
stille i vejret og der er håb om god sigt. GPS'en har problemer med
satellitterne og ekkoloddet virker også ustabilt så vi sætter et anker på og
tager Robert på landkending og "svenskermetoden". Ankeret havde fæstnet på
siden men var gledet af igen hvilket gav lidt problemer med at få bundet på.
Fra de første i vandet blev der meldt om at der var bundet på pullerter
agter styrbord, nogenlunde sigt at der var en stor torsk og stenbider som
sad fast i nettet ved nødstyremaskinen. Derudover var der et nyt net bagbord
ved broen som sad i et blåt tovværk med noget rustfrit i. Hvis nettet skulle
skæres ned krævede det bedre sigt. På vraget kunne det konstateres at sigten
aldeles ikke var nogenlunde men på max 2 meter med svag strøm på tværs .
Valgte at gå ned på bunden og bag om ror og skrue. Sigten var heller ikke
bedre her og ikke en rødtunge at få øje på. Kiggede på nettene agter bagbord
om der skulle side nogle spændende dyr. Gik op på bagbords side og fortsatte
frem. Udfor den knækkede mast kunne jeg se det blå tovværk som gik ind til
bro-området. Der var sandsynligvis et net uden på siden af bagbord side og
med denne sigt er det ikke nogen god ide at komme i kontakt med det. Vendte
om og svømmede bagud langs siden. Kom til mindepladen som nu var væk.
Svømmede langs siden rundt om bagenden og frem i styrbord side til masten og
tilbage til tovet. På grund af den meget kolde overfladevand var der aftalt
at der ikke skulle blive deko, så med max.dybde på 39 meter kunne det blive
til 17 min. Meget langsomt op af tovet og mødte kuldechokket på 10 meter.
Computeren ville gerne ud af "precaution zone" så måtte ligge lidt på 3
meter. Vi havde set en flok marsvin/delfiner ved Ven men de var nu ikke
selskabelige. Det kunne elles have været en oplevelse at ligge på deko og
kigge på dem. I afgasningstiden på båden før andet dyk snakke vi om
mindepladen. I årevis er den ikke blevet vedligeholdt og har kun holdt sig
fast når forskellige med diverse ståltråd har gjort den fast. I efteråret er
den blevet hevet op og afleveret til Piraya hvor den efter forlydende er
udstillet i baren. Der kan man bare se !

Mit 2. dyk var hurtigt overstået. Det var faktisk lidt koldt og var begyndt
at blæse 5-6 m/s. Sigten på vraget var heller ikke noget at råbe hurra for
og da der af uransagelige grunde kun var 170 bar på min 12 l flaske valgte
jeg at droppe det. Tøf, tøf 1 time hjem med lidt bølger og sol og ind gennem
vores isbrudte rende. Med hensyn til torsken så blev den af "humanitære"
årsager aflivet og er sikker nu hakket til 5 kg fiskefars men stenbideren
som var fyldt med rogn blev af en dyreven forsigtigt viklet fri.

Allan Hansen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-03 02:44

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote:
> I efteråret er den blevet hevet op og afleveret til Piraya hvor den efter
> forlydende er udstillet i baren. Der kan man bare se !

Ja, jeg bed også mærke i det, at det ser lidt uheldigt ud.

vh Flemming Rubini

Fra : Clemens Slott

Dato : 13-02-03 11:59

Mht. mindeplade på Robert.

Nu har jeg igennem lang tid fulgt med i forskellige personers forsøg
på latterligørelse af den af Pirayagruppen opsatte mindeplade for
Stefan på Robert.
Det er et frit land vi lever i, derfor kan vi ikke se noget galt i, på
Vores måde, at minde et klubmedlem, der døde tragisk.
Vi er først sent blevet opmærksom på, at pladen har været genstand for
så megen opmærksomhed, utroligt nok, og har reageret på dette.
Noget helt andet er, så lyder det som om, at den er blevet til en
atraktion, som folk lige skal hen at se, når man læser beretningerne
fra alle de opblæste og selvhøjtidelige personer, der har en mening om
alt, på denne nyhedsgruppe.
Set i lyset af alle de tilkendegivelser, kan man se at Stefan ikke er
glemt.
Tværtimod. Mindepladen har gjort sin gavn.
Mindepladen er beordret op nu, dette er udført af vores medlem Mark
Morrisette, den er istandsat, og rigtigt nok står pladen i vores
opholdslokale, hvor vores bar også befinder sig, indtil vi ved
lejlighed tager op til Robert og placerer den igen.
Hvis der er nogen der syntes det er morbidt mm. er det bare ærgeligt,
de må lukke øjnene, det sekund det tager at svømme forbi.
Dette er det eneste indlæg det officielle Piraya kommer med.

Clemens Slott, formand Pirayagruppen

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-02-03 12:50

Tag nu ikke sådan på vej Clemens, det var din egen næstformand der sidste år
skrev et indlæg om mindepladen, at den var fjernet og at det var for dårligt
at andre dykkere ikke kunne lade den være.

Den sad hvor den hele tiden havde siddet, jeg har selv både som medlem af
Piraya, men også siden sat den op, da den var faldet delvis ned ad det
søgelændser hvor den i sin tid var gjort fast. Dette har jeg gjort af hensyn
til den døde og hvis man i Piraya har så høj moral som du giver udtryk for,
så burde i selv have vedligeholdt den.

Jeg tilbød Flemming Rubini at sejle jer derover for at gøre den bedre fast
eller tage den op for renovering, jeg hørte aldrig en lyd. Jeg sejler
jævnligt over på Robert og det var da også fra min båd, at Mark som gæst
endelig hentede mindepladen op, inden den forsvandt i mudderet.

m.v.h. Allan

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-03 14:40

Allan Jensen <alj@vrag.dk> wrote:

> Tag nu ikke sådan på vej Clemens, det var din egen næstformand der sidste år
> skrev et indlæg om mindepladen, at den var fjernet og at det var for dårligt
> at andre dykkere ikke kunne lade den være.

Det er rigtigt husket. En af vores mest erfarne dykkere kom op og
oplyste af den var væk, osv.

> [...]
> til den døde og hvis man i Piraya har så høj moral som du giver udtryk for,

Jeg er personligt meget taknemmelig for din indsats, og det er der mange
der er.

Mht. vedligeholdelsen, er det sjældent at jeg har været på Robert de
seneste to år, trods stort ønske derom gennem klubben. Men vejret, folks
kalender etc. har gjort det vanskeligt. Den eventuelt fremtidige
ophængning bør derfor være vedligeholdelsesfri.

> Jeg tilbød Flemming Rubini at sejle jer derover for at gøre den bedre fast
> eller tage den op for renovering, jeg hørte aldrig en lyd.

Øh, jeg er da ked af at du skriver sådan, jeg fulgte op på dit tilbud
med det samme, og vi havde en korrespondance desanangående. (Se fx mail
Date: Fri, 31 May 2002 13:30:50 +0200, desuden også i nyhedsgruppen, jeg
gider ikke lige at finde message-id, men søg på groups.google.com
mindeplade.)

Vi har haft mange uformelle møder i klubben om dit tilbud, og brugte
selv en del penge på at forsøge at hente den, forgæves. Folk var
utroligt glade for "Cykel-styrs Allan's", :-} tilbud, men som du sikkert
kan huske, var sigtbarheden, heldet, den tilstrækkelige dykkeerfaring og
vejret ikke med os.

Det var en stor glæde pludseligt at se at den var kommet op, trods alt.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Jeg er i øvrigt trådt ud af aktiviteterne i klubben pga. andre ting jeg
skal tage mig af her og nu.

vh Flemming Rubini

Fra : Allan Jensen

Dato : 13-02-03 14:57

Hej Flemming

Du har ret, vi skrev sammen og talte vist endda sammen i telefonen også så
vidt jeg husker. Men det afstedkom ikke noget resultat, selvom i bare selv
skulle vælge en dag, - det var det jeg mente.

m.v.h. Allan

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-03 15:36

> [...]

> vidt jeg husker. Men det afstedkom ikke noget resultat, selvom i bare selv
> skulle vælge en dag, - det var det jeg mente.

Det tænkte jeg jo også. Folk der er vant til at få noget fra hånden ser
kun på om det ønskede resultat er opnået. ;-{

vh Flemming Rubini

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-02-03 20:57

> [...]
> alt, på denne nyhedsgruppe.
> Set i lyset af alle de tilkendegivelser, kan man se at Stefan ikke er

Nu har jeg dykket på Robert i stort set al den tid hvor mindepladen har
været der. Grundlæggende synes jeg det er flot at i sætter en mindeplade for
en mistet kammarat og at sætte den på vraget hvor han omkom er en fin gestus
for ham og hans pårørende. Mindepladen har været et fast punkt på Robert
dels som orienteringspunkt men også et sted hvor man lige stoppede op og
lige fik tankerne på plads igen selvom man ikke kendte Stefan. Jeg har altid
vist den til makkere som ikke kendte eller havde set den. I starten sad den
som en solid plade fastgjort på søgelænderet. I de første år var det bare
begroning der var problemet og hver gang man kom forbi blev den lige renset
af med handsken. Senere kom så problemet med at den ståltråd den var
fastgjort med ikke kunne holde mere så nu måtte man dels rejse den op,
rengøre og forsøge at fastgøre den med fiskeline eller anden tråd der var
omkring. Senest har det så være søgelænderet der er under nedbrydning og
måske snart falder helt sammen og ryger ned i lastrummet. Mindepladen hang
nu kun i et punkt og man måtte lægge den på kanten. Vi har ofte snakket om
at det ligesom ikke hang helt sammen med at opsætte en mindeplade og så ikke
vedligeholde den. Efter sommerens debat om "den stjåldne mindeplade" virkede
det næsten som om Piraya-gruppen slet ikke var vidende om deres plades
placering. Meget vand er jo løbet gennem Øresund siden og i er måske en ny
generation af dykkere som ikke dykker på Robert. I al fald kunne vi jo altid
være bedt om at være behjælpelig om at tage den med op til jer for
istandsættelse. På den baggrund synes jeg faktisk at det er i orden at i får
"nogen på huden" for i har ikke passet den som man forventede. På den
baggrund nævnte jeg også det med baren/opholdslokalet for ellers ligger den
måske der de næste 10 år.

Men lad nu det være glemt. Når i nu sætter mindepladen på Robert igen så
skal jeg love jer at jeg fortsat børster den af for bevoksning hver gang jeg
kommer forbi. og er der nogen problemer med den skal vi lade jer det vide.

Allan Hansen, "opblæst og selvhøjtidelig"

Med hensyn til Pattaya-gruppen så er historien her. På et dyk kom parret
forbi mindepladen. Som en kombination af pladens svært læselige tilstand og
dykkerens manglende styrke i masken var hans spørgsmål da han kom op i
båden: Hvem er Pattaya-gruppen.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-03 21:34

Clemens Slott <clsl@ke.dk> wrote:

> Mht. mindeplade på Robert.
>
> Nu har jeg igennem lang tid fulgt med i forskellige personers forsøg
> på latterligørelse af den af Pirayagruppen opsatte mindeplade for
> Stefan på Robert.

Jeg mener at det har været en udmærket diskussion, og jeg kan ikke
genkende nogen forsøg på latterliggørelse. Tonen er fri, indrømmet, for
en evighedstuderende som mig.

> Vi er først sent blevet opmærksom på, at pladen har været genstand for
> så megen opmærksomhed, utroligt nok, og har reageret på dette.

Jeg ved ikke hvad du finder "utroligt nok".
Jeg kan heller ikke genkende dit synspunkt andre steder fra.

Det har været en fin snak, om hvad der skal være i en fælles have.

Rent personligt har jeg ikke lyst til at se på gravsten når jeg er ude
at botanisere. Udover selve vraget selvfølgelig, som jeg respekterer som
et gravsted. Andre synes det er en fin påmindelse om farligheden af at
dykke, især på Robert's dybde.

Det bliver dog et fælles anliggende, hvad der skal være på og i nærheden
af et af Øresunds mest eftertragtede vrag, og hvordan det i øvrigt
behandles.

> [...]
> atraktion, som folk lige skal hen at se, når man læser beretningerne
> fra alle de opblæste og selvhøjtidelige personer, der har en mening om

Den artikels forfatter du reagerer på har jo visse "troll"e-egenskaber.
Piraya er bleven kaldt mange ting af forfatteren, men det vænner man sig
til*, for under indpakningen er der som regel noget reelt at forholde
sig til. Denne gang var indpakningen oven i købet en lækker historie.
Jeg synes det er fint nok. I øvrigt ramte han mig lige i hjertekulen,
for jeg blev selv utilpas over at se pladen ligge på "kontoret", tog den
i hånden for at lægge den et andet sted, og viste ikke hvor jeg skulle
lægge den.

*I de tilfælde bruges den teknik, med at skrive et indlæg, lade det
ligge i udboksen indtil gassen er fesen af, og stinker det stadig, så
bruges slet-knappen flittigt.

> Set i lyset af alle de tilkendegivelser, kan man se at Stefan ikke er
> glemt.
> Tværtimod. Mindepladen har gjort sin gavn.

Hvilken gavn? Er du ironisk? Er du katolik?
Der er da absolut ingenting ved den sag der er belyst her i
nyhedsgruppen. Dykkerdødsfalds gavn på Usenet måles efter hvor grundigt
sagen er belyst. Som regel respekteres det dog, hvis de involverede
parter ikke ønsker dette.

> Mindepladen er beordret op nu

Du misser pointen. Skal vi have gravstene over døde dykkere på vrag der
er druknet i nærheden af? Desuden har der været mange hjælpsomme
mennesker der lige har givet den en rundtørn med noget tråd etc. og med
at hente pladen op, uanset din "ordre" lige nu.

> Hvis der er nogen der syntes det er morbidt mm. er det bare ærgeligt,

Jeg tror tiden er løbet fra den slags bombastiske udtalelser.

vh Flemming Rubini