IE6 og NN/Mozilla viser CSS'en forskelligt~
Fra : Rikke Andersen

Dato : 12-02-03 16:09

Har et site som alene anvender CSS og standard fontstørrelser:

body {
   font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: x-small;
}
h1, h2, h3, h4, h5, h6{
   font-family : Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
   margin-bottom: -1em;
}

Det ser ganske smukt ud i IE men i Mozilla/NN er det hele skrumpet, så der
skal zoomes til 120-150% for at siden har samme størrelse som i IE.

Hvis jeg undlader CSS og definerer fontstørelse i hvert afsnit manuelt -
ja, så vises det i præcis samme størrelse, men denne metode er jo ren
amatør i disse CSS tider

Nogen forslag ?

Venligst

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 16:18

Rikke Andersen wrote:
> body {
> font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
> font-size: x-small;
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det ser vist *meget* småt ud?

> Det ser ganske smukt ud i IE men i Mozilla/NN er det hele skrumpet,
> så der skal zoomes til 120-150% for at siden har samme størrelse som
> i IE.

Denne egenskab bliver nedarvet til samtlige elementer i dit dokument, så
mit gæt er at Mozilla/NN gør det rigtige.

Kunne du ikke lige give os en URL, hvis der vitterligt er andet på spil?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 16:20

Anders Thorsen Holm wrote:
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Det ser vist *meget* småt ud?

Om ikke andet kunne du forsøge dig med at angive størrelsen i %, eks.:

font-size: 50%;

Fra : Rikke Andersen

Dato : 12-02-03 20:36

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> wrote in news:b2doeo
$9dh$1@sunsite.dk:

Men underligt nok, så ser det perfekt ud i IE6

> Om ikke andet kunne du forsøge dig med at angive størrelsen i %, eks.:
> font-size: 50%;

Hm, selv 80-90% bliver ulæseligt småt.

Men du har ledt mig i den rigtige retning. Ved IKKE at benytte "x-small,
small, medium osv" men "em" så bliver sitets størrelse det samme i IE6 og
NN7(mozilla).

Jeg troede ellers at man for at være på forkant - SKULLE angive
fontstørrelse i "small, medium osv" (px er da i hvert tilfælde bandlyst) ?

MVH

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-02-03 20:49

Rikke Andersen wrote:

> Hm, selv 80-90% bliver ulæseligt småt.

Arh, det er vist en sandhed med modifikationer - jeg angiver selv
skriftstørrelsen til 80% - men det afhænger jo af indstillingerne i
browseren. Mine browsere er indstillet til at vise standardtekst med
12pkt størrelse.

> Men du har ledt mig i den rigtige retning. Ved IKKE at benytte
> "x-small, small, medium osv" men "em" så bliver sitets størrelse det
> samme i IE6 og NN7(mozilla).

Jeg har aldrig selv benyttet x-small, small m.v., da jeg syntes det
varierede for meget i de forskellige browsere. "em" refererer, så vidt
jeg ved, til skriftstørrelsen i det omgivende block-element.

> Jeg troede ellers at man for at være på forkant - SKULLE angive
> fontstørrelse i "small, medium osv" (px er da i hvert tilfælde
> bandlyst) ?

Generelt anbefales det vist at benytte de relative fontstørrelser "em"
og "%". Og ja, "px" bør man *ikke* bruge, da det om noget hæmmer
brugerens frihed.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-02-03 23:53

Rikke Andersen wrote:

> (px er da i hvert tilfælde bandlyst) ?

Egentlig ikke. Grunden til, at folk har advaret mod skrifttypestørrelser
angivet i pixels er, at det forhindrer brugeren i selv at ændre
skriftstørrelsen, hvis skriften f.eks. er for lille. Dét gælder dog stort
set kun Internet Explorer <= 5. I stort set alle andre browsere kan man
godt skifte skriftstørrelse, selv om den er angivet i pixels, så der er
ingen grund til ikke at bruge px.

--
Jonas Koch Bentzen