ER DET LOVLIGT AT LÅNE PENGE UD TIL PRIVAT~
Fra : Peter Enggaard

Dato : 12-02-03 14:50

hej
jeg tænker på at starte et 100% internetbaseret finansieringsselskab, men er
der nogen der ved om man bare må låne penge ud? det skal vel også
registreres et eller andet sted( stempel afgift osv.)

Fra : laukjaersgaard

Dato : 12-02-03 15:49

Jeg er slet ikke ekspert på området; men har forskellige indgangsvinkler
til at hjælpe lidt på vej med områder jeg VED du skal tænke på - der er
sikkert mange flere:
Naturligvis skal det registreres, Told&Skat kan være behjælpelige med
det - se evt. deres hjemmeside WWW.TOLDSKAT.DK - her begynder du med at
udfylde "Regidtreringsblanketten", og så kan du være sikker på at blive
kontaktet.
Jeg kan ikke forestille mig at der er noget i vejen for at gøre det;
blot mener jeg at "ågerrenter" er strafbart.
Pengeinstitutter har helt specielle regler mht. til egenkapital og
ejerkreds, her mener jeg ikke at du får noget i klemme, idet reglerne
vist nok er rettet mod indlån, og det vil du jo ikke beskæftige dig med.
Desuden er der noget med oplysningspligt overfor Told&Skat - her er jeg
ikke klar over om du vil blive omfattet.
Har du forresten tænkt over hvordan du vil vurdere lånere ? Her kan du
jo skele til de forskellige "hurtiglåns-udbydere" og deres
ansøgningsskemaer - jeg tror nok at jeg kan huske et par detaljer fra
den agng jeg havde med dem at gøre.
Det er godt nok et spændende projekt du vil starte, hvis jeg kan hjælpe
(uden betaling os imellem) må du da gerne kontakte mig på
Kjaersgaard@e-mail.dk.
Og så almindelig nysgerrighed - har du vundet i Lotto ??
Lau

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 12-02-03 17:50

Peter Enggaard wrote:
> [...]
> der nogen der ved om man bare må låne penge ud? det skal vel også
> registreres et eller andet sted( stempel afgift osv.)

Finanstilsynet?

hilsen Mikkel

Fra : laukjaersgaard

Dato : 12-02-03 18:29

"Mikkel T. Kromann" skrev d. 12-02-03 17:50 dette indlæg :
> Finanstilsynet?

Jo du har ret i at det skal undersøges; jeg mener bare at de ikke er
relevante i denne forbindelse når det kun drejer sig om udlån. Peter bør
dog lige tage dem i ed først.

Lau

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Jespersen

Dato : 12-02-03 18:17

> [...]
> der nogen der ved om man bare må låne penge ud? det skal vel også
> registreres et eller andet sted( stempel afgift osv.)

Det er ikke for noget, men det lyder ikke til at du har den store
finansielle uddannelse og derfor skal du vide at der er en række
juridiske problemstillinger ved opkrævninger og diverse.
Men ok, hvis du gerne vil, så skal du registreres ved finanstilsynet.
Du kan på :
http://www.finanstilsynet.dk/frame.asp?categoryID=175&menuID=41

Søge ordet ordet : finansvirksomhed
så kommer hele loven frem og du kan læse dig til hvad der er nødvendigt.

Til spørgsmålet om man bare må låne penge ud, er svaret nej, det må man
ikke bare, men det kan du også læse på siden.

mvh
Kim

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-02-03 22:13

On Wed, 12 Feb 2003 18:17:19 +0100, Kim Jespersen
<kim.jespersen@privat.dk> wrote:

>Til spørgsmålet om man bare må låne penge ud, er svaret nej, det må man
>ikke bare, men det kan du også læse på siden.

Jo man må godt. Problemet er først hvis man også modtager
indlån.

/Knud

Fra : Kim Jespersen

Dato : 16-02-03 05:32

Knud Berggreen wrote:

> Jo man må godt. Problemet er først hvis man også modtager
> indlån.

Nej

Uddrag af lov om finansiel virksomhed :

§ 2. I denne lov forstås ved

2) Kreditinstitut:
Et foretagende, hvis virksomhed består i at modtage indlån eller andre
midler fra offentligheden, der skal tilbagebetales, samt i at yde lån
for egen regning.

Skal jeg selv understrege "samt at yde lån for egen regning"?? eller
kigger du selv på det?+

mvh
Kim

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-02-03 10:50

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
yde lån
> for egen regning.
>
> Skal jeg selv understrege "samt at yde lån for egen regning"??

Så er det altså forbudt give sine børn et lån og sætte ( =
udlåne ) penge i banken?

Hvad er straframmen?

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Kim Jespersen

Dato : 16-02-03 16:36

> Så er det altså forbudt give sine børn et lån og sætte ( =
> udlåne ) penge i banken?
>
> Hvad er straframmen?

Det virker lidt kaotisk i forhold til vores uddannelsessystem i Danmark,
når en person med skattejuridisk* indsigt (eller i hvert fald, i forhold
til jura gruppen, lader som om at have) ikke kan kende forskel på at
føre føre virksomhed og simpelt tage vare for sin familie.
Men hvis du virkeligt har en økonomisk og juridisk indsigt, så vil du
også vide at der er grænser for hvad man kan og må i forhold til sin
familie og i det tilfælde hvad en eventuel strafferamme vil være.

mvh
Kim

* I det tilfælde må det anses at der er en eller anden bagvedliggende
uddannelse indenfor økonomi

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-02-03 18:51

> [...]
>
> mvh
> Kim
>
> * I det tilfælde må det anses at der er en eller anden

Sorry, at jeg ikke tydeligere markerede den ironiske tone i mit
indlæg, men du snakker udenom.

Dit problem er, at du ikke kan læse indenad.
Der er 2 betingelse, der skal være opfyldt samtidig, for at der
er tale om et kreditinstitut. En udlånsvirksomhed opfylder kun
den ene betingelse.

Man skal ikke have tilladelse til at låne penge ud.

"Kreditinstitut" i "Lov om finansiel virksomhd", som du henviser
til, omfatter i praksis kun pengeinstititutter og
realkreditinstitutter, jf bemærkninger til lovforslaget ( L 165,
samlingen 2000/01)

PoulC
poulc@ofir.dk