Køb af første motorcykel
Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 13:26

Hej - min viden om motorcykler er noget begrænset, men jeg spekulerer lidt
på om jeg skal have købt mig en i år. Der er rigtig mange lækre maskiner,
men hvad er bedst? Det som jeg søger er en maskine som er lidt sportslig -
jeg er ikke så meget til en sofacykel. Jeg har kigget lidt på en TL1000S
sidste år - den ser i mine øjne rigtig godt ud, og så lyder den bare rigtig
godt. Men kan f.eks denne model holde til at blive brugt? - jeg har ikke
tænkt mig at skulle holde på værksted hele tiden. Er der andre maskiner som
er bedre? Hvis det bliver aktuelt med at skulle købe en maskine, så skal
prislejet være et sted mellem 50 og 100k. Er der nogle som har nogle gode
forslag til hvilke maskiner jeg skal kigge på?

--
Med venlig hilsen / Best regards

Torben Madsen

Fra : Moller

Dato : 12-02-03 13:33

Torben Madsen wrote:
> [...]
> lidt sportslig - jeg er ikke så meget til en sofacykel. Jeg har
> kigget lidt på en TL1000S sidste år - den ser i mine øjne rigtig godt

en TL1000S som første motorcykel... = meget kort MC liv, og værst fald
en hurtig ende på livet.

Så hva med at kigge på noget 600cc maskineri ala SV650, bandit 600,
eller anden med nogen krafter man som begynder kan magte uden at være bange
for.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi http://www.dkfritidmotorcykel.dk ja, den er stadig mest
sete derinde :)
Suzuki GSF 1200 S http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=86

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-03 13:53

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så hva med at kigge på noget 600cc maskineri ala SV650, bandit 600,
> eller anden med nogen krafter man som begynder kan magte uden at være

Fordi man kan fyre den af, behøver man jo ikke at gøre det. Da jeg skulle
finde ud af min start cykel var der iøvrigt mange der frarådte mig at købe
SV650S pga accelerationen, jeg skulle starte med en 400CC/CB500 eller
deromkring. Og så kan man jo blive ved.
Ved at springe direkte på 1000CC'en undgår man (måske) at man skal til at
ofre penge på at opgradere hvis man skulle gå hen og blive træt af
'mellemklasse MC'en'

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 14:28

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ved at springe direkte på 1000CC'en undgår man (måske) at man skal til at
> ofre penge på at opgradere hvis man skulle gå hen og blive træt af

Det er jo lige noget i den retning som jeg også har tænkt på. Hvis jeg nu
købte en 400cc, så ville det måske være sjovt i 14 dage, men hvad så.... -
så skal jeg til at skifte den ud til en anden maskine, som kan lidt mere.
Spørgsmålet er bare - hvor stort skal man gå op i størrelse af maskine for
at undgå at man efterhånden bliver træt af den? Når jeg først en gang
investerer penge i sådan et stykke maskineri, så forventer jeg at skulle
beholde den i nogle år. Man kan jo godt starte med at køre stille og roligt
på en stor maskine. Men igen - hvad er jeres erfaringer med, hvilken
størrelse man skal op i for at den er noget ved stadig efter lad os sige 5
år?

TM

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-02-03 14:39

> [...]
> på en stor maskine. Men igen - hvad er jeres erfaringer med, hvilken
> størrelse man skal op i for at den er noget ved stadig efter lad os sige 5

Tjah - det er umuligt at sige noget sikkert om.

Jeg startede på en CBR600 fra 89 - og den kører jeg stadig rundt på - snart
5 år efter.

Hvis du tror du bliver træt af f.eks. en 400cc bandit eller lignende i løbet
af 14 dage - så vil det kun være fordi du ikke kan køre mere end 180-200
stykker på motorvejen i længere tid. Svingkørsel og køreteknik i det hele
taget kommer til at give dig rigeligt at se til.

Fra : Armand

Dato : 12-02-03 20:54

Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en

> Hvis du tror du bliver træt af f.eks. en 400cc bandit eller lignende i
løbet
> af 14 dage - så vil det kun være fordi du ikke kan køre mere end 180-200
> stykker på motorvejen i længere tid.

Jup!
Det er sgu' en mærkelig form for skeptik at man formoder sig at ville løbe
træt i en 400'er efter kort tid.
Hvis man vitterlig løber træt efter så kort tid, skal vi til at analysere
hvad det er at modellen ikke kan klare og hvad det er man i grunden søger -
Og griber man sådan i barmen vil man formodentlig hurtigt komme til en
konklusion der ligger et eller andet sted indenfor afgrænsningen "pop", og
så er det nok lidt mindre livsfarligt at kaste sin kærlighed på GTi'ere
o.lign. istedet :-/

En af mine klubkammerater kørte 68.000km på en 55Hk's Suzuki GS550 - På
atten måneder (tværs over vinteren)!!!
Og dén motorcykel jeg har kørt længst på i løbet af kortest tid var en
tocylindret med 48Hk, og dén bragte mig til talrige weekend(!)-træf i
Holland - Hvor langt regner du med at komme rundt?
Inden den havde jeg en 34 Hk's Yamaha XS360 i et par år, og dén klarede jeg
mig egentligt godt med - Jeg og min bedste kammerat var de eneste fra den
gamle knallert-klike der havde motorcykler på hjernen (men han ofrede dog
tidligt sin, p.g.a. et pigebarn der syntes at det var mere voksent at blive
hentet i en rusten Mascot end på en 2½'er Suzuki) og med den position rakte
en 350'er åbenbart fint.
Faktisk kom jeg kun af vanvare til at få mig den ½times prøvetur på en
500'er, der med ét slag gjorde 360'eren lille og døv (det er ikke uden grund
at importører og forhandlere holder åbent-hus arrangementer hvor man kan få
en prøvetur!)!

maskineri, > > så forventer jeg at skulle beholde den i nogle år.

Mnjaeh :-/
Jeg tror ikke at jeg kender én ejer af et køretøj som ikke ønsker sig noget
andet efter føje år, og dét gælder ikke mindst motorcyklister!
Afskrivningstab vil til enhver tid være mindre (hvis ikke fraværende? *) ved
køb af en brugt model i forhold til den omtalte nye Kawa', så der er ingen
grund til at frygte et kommende modelskifte. Tillige giver de første og
derved billige år dig et langt bedre overblik over hvad det egentlig er at
du vil ha' næste gang - Og jeg kan jo læse mig til at du ikke er særligt
bredt informeret omkring markedet på nuværende tidspunkt!
Det er forøvrigt simpel lærdom at købe sig den nyeste udgave af Den Blå Avis
og tæske modeller hhv. priser :-|
Ligeledes må det være elementært at besøge den store mc-udstilling i
Bella-centret! - Ikke råd? Den plovmand brænder man da alligevel af på
bensin en forårsweekend, hvorfor der da også bør være penge til dén tur :-|

(*)
Prøv at checke brugtpriserne for de ældste Suzuki SV 650 S, som du kan
finde - De kostede 75.000 fra ny af!

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 12-02-03 22:32

> Det er sgu' en mærkelig form for skeptik at man formoder sig at ville
løbe
> træt i en 400'er efter kort tid.

jeg havde en vfr750 i 1½ sæson, og efter ½ år begyndte
jeg da også at savne lidt mere saft både ved acc. i 1.gear
og topfart.
Da jeg lige havde købt den syntes jeg den var helt vild,
men da kom jeg også fra en 34hk Gs500e.
men efter ca. 10.000 km. så savnede jeg 30hk eller mere.
jeg nåede dog ca. 45.000km på den, før salg.

Jeg havde på et tidspunkt en kammi bagpå, på 115kg.
Der savnede jeg sku lidt kraft! dog ikk i 1.g. og 2.gear,
for der lettede forhjulet når den kom over 5.000 omdr.
men acc. fra 100-200 tog sku 117 år.

bo-gsxR- skal geares, til mere sjov i 2003

Fra : Michael K. S.

Dato : 12-02-03 14:40

On Wed, 12 Feb 2003 14:27:32 +0100, "Torben Madsen"
<torben@vw-madsen.dk> wrote:

> [...]
>Spørgsmålet er bare - hvor stort skal man gå op i størrelse af maskine for
>at undgå at man efterhånden bliver træt af den?

En RC211V - måske.....

> Når jeg først en gang
>investerer penge i sådan et stykke maskineri, så forventer jeg at skulle
>beholde den i nogle år.

Det siger du nu - men det er et selvbedrag af de større,alle cykler
uden undtagelse bliver hverdag og man kan sagtens blive træt af en
cykel selvom den yder nok,det er snarere dig selv der hele tiden skal
søge nye oplevelser og nye udfordringer....

> Man kan jo godt starte med at køre stille og roligt
>på en stor maskine.

Det kan "man" - det er bare ikke ret mange....Og hvad i alverden er så
fidusen med at ha' en stor cykel,hellere en mindre cykel og så starte
blødt ud,lære lidt og så skifte den når den bliver kedelig.Man behøver
faktisk ikke tabe alverden på at skifte cykel hyppigt,tværtimod er det
sjovt at prøve noget forskelligt,frem for at være tvangsindlagt til
den samme cykel dag ud og dag ind.....i årevis.

> Men igen - hvad er jeres erfaringer med, hvilken
>størrelse man skal op i for at den er noget ved stadig efter lad os sige 5
>år?

Findes ikke....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-03 16:35

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cykel selvom den yder nok,det er snarere dig selv der hele tiden skal
> søge nye oplevelser og nye udfordringer....

Det er vel egentligt sandt nok. Mer vil ha mere.
Hvis jeg skulle have købt nu MC hvergang jeg blev interesseret i en ny model
(forsikringspriserne holdt mig heldigvis fra det ;) ) ville jeg være
ruineret nu. I mit stille sind har jeg nok accepteret SV650S'eren som MIN
MC. Der er rigeligt med topspeed og acceleration. Og så kan man jo altid få
smækket en fuldkåbe på og lavet en 750cc udboring hvis man trænger til
forandring :)

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Hekto

Dato : 12-02-03 14:46

In article <3e4a4b9e$0$1751$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, torben@vw-
madsen.dk says...
> Man kan jo godt starte med at køre stille og roligt
> på en stor maskine.

Du er i besiddelse af en voldsom selvbeherskelse! ... det er
ihvertfald hvad du tror, og hvad du bilder din mor ind! ;0)
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-02-03 20:24

Hekto wrote:
> Du er i besiddelse af en voldsom selvbeherskelse! ... det er
> ihvertfald hvad du tror, og hvad du bilder din mor ind! ;0)

Jeg troede jo jeg kunne køre pænt på RD'en de første par uger... :)
og selvom den da ikke fik voldsomt mange tæsk, så kørte jeg langt
fra pænt ;)

// Hans, der snart skal køre grimt igen... ;)
http://rd350.nathue.dk
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Megas

Dato : 13-02-03 02:23

Torben Madsen wrote:

> [...]
> igen - hvad er jeres erfaringer med, hvilken størrelse man skal op i
> for at den er noget ved stadig efter lad os sige 5 år?

Jeg vil anbefale dig en 4cyl 750 ccm mc hvis du ikke skal blive træt
af manglende resourser. Den er stor nok til bagsædepassager & hurtig
nok til at blive ved med at være sjov.

Jeg har haft 400/650/750/900 & 1000 ccm mc´er
(nårhja & en ombygget cross M-spjætter 150 med hjemmetun *lol*).

Hvis du ikke vejer mere end mig (90kg) er selv en Kawazaki ZZR600
sjov at køre på, men ta dog ud & prøv nogle forskellige :)

--
Megas
---

Fra : Moller

Dato : 12-02-03 14:38

> Fordi man kan fyre den af, behøver man jo ikke at gøre det.

Nu er hele humlen i det at TL1000 maskinerne har et sygeligt
motorbremsen, som ikke er særlig sjov at havde... derved er der mange som
går på røven med dem, både øvede og uøvede...

Havde han sagt en eller anden 1000cc bare ikke som V2, ville det ikke
være så slemt.. lige som en RD500 ikke er for nybegyndere, eller rettere...
den burde aldrig ha været lavet.

VH
Lars Molnit

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 14:45

> [...]
>
> Havde han sagt en eller anden 1000cc bare ikke som V2, ville det ikke
> være så slemt.. lige som en RD500 ikke er for nybegyndere, eller

Jeg ved ikke hvordan den er at køre - jeg kan bare godt lide udseendet og
lyden fra den. Er den virkelig så svær at tumle?

TM

Fra : Mads Lund

Dato : 12-02-03 15:20

> [...]
> Ved at springe direkte på 1000CC'en undgår man (måske) at man skal til at
> ofre penge på at opgradere hvis man skulle gå hen og blive træt af

Tjo, men nu er værditabet på langt de fleste mc'ere jo til at overkomme.

Men desuden har jeg et lidt ambivalent forhold til det med begynderstørrelse
(måske fordi jeg selv startede på en 850'er og egentlig syntes den var noget
tam, men af økonomiske årsager var det det bedste jeg kunne få).

På den ene side er det fint at starte på en mc man magter. Og i
virkeligheden er det faktisk sjovest at køre på sådan en mc, idet man magter
opgaven, og det er mc'en der sætter grænsen for hvor vildt det bliver. Her
kan man så gå igang med at øve egen teknik for at få mere fart på dyret.

Men på den anden side give en stor og voldsom (eller bare uhåndterlig klump
ala GS750) en vis form for respekt over hvad man har med at gøre. Mange
fatter advarslerne, andre når det ikke.

Så det er skisme svært at give et precist råd. Måske netop derfor ryger der
mange mellemklasse cykler over disken. Og råder man i retning af en
bandit/faser/cbr600 eller lign går man nu ikke helt galt i byen. Selv om jeg
hellere så nogle frere SB6R og 996'ere på gaden

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : bo-gsx-R

Dato : 12-02-03 14:05

> men hvad er bedst? Det som jeg søger er en maskine som er lidt
sportslig -

hvad mener du med "lidt" sportslig??

> jeg er ikke så meget til en sofacykel. Jeg har kigget lidt på
> en TL1000S
det siges at den er svær at køre! og så har er den lidt
anderledes end andre mc'er. som nok er nemmere at
køre og bruge som ny mc'ist.

> prislejet være et sted mellem 50 og 100k. Er der nogle som har nogle gode
> forslag til hvilke maskiner jeg skal kigge på?

en lidt sportslig mc : sv650s topfart 210km/t ca.
fuldblodsracer : GsxR600 97-99 topf. ca. 250km/t.
kan fås for 85-100.000,-
og den har kræfter nok til mange uanset erfaring.

jeg vil ikke råde dig til at gå højere op, de første 2 år.
sv'eren er en god mellemsportslig mc. Den har en 2 cyl. V
motor, så den trækker godt ved alle omdr. men aldrig
skræmmende.
gsxr'eren har en 4cyl række motor som godt kan li at få
10.000 omdr. når der skal være sjov i gaden.

bo-gsxR

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 14:11

"bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skræmmende.
> gsxr'eren har en 4cyl række motor som godt kan li at få
> 10.000 omdr. når der skal være sjov i gaden.

Hvor kan man se sådan en (begge modeller) henne? - jeg bor i nærheden af
Kolding. Hvad med mærker - hvad er bedst? Honda, Suzuki eller hvad?

TM

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-03 14:26

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> "bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man se sådan en (begge modeller) henne? - jeg bor i nærheden af
> Kolding. Hvad med mærker - hvad er bedst? Honda, Suzuki eller hvad?

uhoh oplæg til religionskrig :)

mvh Thomas

Fra : bo-gsx-R

Dato : 12-02-03 14:30

> Hvor kan man se sådan en (begge modeller) henne? - jeg bor i nærheden af
> Kolding.

her er et billed af suzuki'en
http://www.mcland.dk/asp/brugtemc/showdetails.asp?id=264

men ellers prøv http://www.dmcn.dk/
og søg på forhandlere. ellers kig på www.dba.dk

> Hvad med mærker - hvad er bedst? Honda, Suzuki eller hvad?
jeg kan bedst lige gsxR'eren fordi den er lidt mere
raser agtig men honda'en er nok lidt mere hverdags
behagelig. De har samme effekt, acceleration og tophastighed
men honda cbr 600f ( f4 ) fra 99 er nok lige så god.
og så holder den nok prisen bedre ( når du skal sælge den ).
honda er kendt for at blive kørt at mere "fornuftige" personer,
hvor gsxR er kendt for at blive brugt at mere ræser agtigt
klientel.

hvis du vil se de helt nye modeller så
www.motorcykleribella.dk
der kommer jeg nok alle dagende ( bor i kbh )
mvh
bo-gsxR750 '99

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 14:42

)
> mvh
> bo-gsxR750 '99

Ja, den ser sgu fiks ud. Det er lige i min smag! Derimod de andre GSX 600 F,
de siger mig ikke lige så meget. Hvad bliver sådan en solgt for (gsxr 600)
? - og hvor mange KM er der i motoren på sådan en maskine?

TM

Fra : Michael K. S.

Dato : 12-02-03 14:48

On Wed, 12 Feb 2003 14:29:56 +0100, "bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> wrote:

>honda er kendt for at blive kørt at mere "fornuftige" personer,
>hvor gsxR er kendt for at blive brugt at mere ræser agtigt
>klientel.

Sjovt nok har jeg personligt set flere CBR600'ere end Gixxer600'ere
til TD's ,men det "ræseragtige klientel" kører måske mest race på
landevej ?? )

Fra : Mads Lund

Dato : 12-02-03 16:00

> Sjovt nok har jeg personligt set flere CBR600'ere end Gixxer600'ere
> til TD's ,men det "ræseragtige klientel" kører måske mest race på
> landevej ?? )

Næ, de fortæller bare om det i baren

Mads Lund
Ninja9RT, der har været på JR og knutstorp

Fra : Michael K. S.

Dato : 12-02-03 16:06

On Wed, 12 Feb 2003 16:00:18 +0100, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

>Næ, de fortæller bare om det i baren

Jeg tror du har ret ..all talk and no go,med åbenlyse undtagelser .

Fra : Armand

Dato : 12-02-03 20:13

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Næ, de fortæller bare om det i baren

- - - - - Og deres model står udenfor på gaden - Uden brug af støttefod!

--
Armand.

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 16:43

> [...]
>
> hvis du vil se de helt nye modeller så
> www.motorcykleribella.dk
> der kommer jeg nok alle dagende ( bor i kbh )

Okay - for lige at springe et skridt videre, hvordan ligger det så med
afgifter på MC? Jeg kender afgiften på biler, men er den lige så stor på
motorcykler. På en tysk hjemmeside kunne jeg finde en del GSX-R - både som
600 og som 750. Men hvad vil det koste i afgift at hente sådan en hjem? -
kan det svare sig med motorcykler?

TM

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 17:07

> [...]

som
> 600 og som 750. Men hvad vil det koste i afgift at hente sådan en

Afgiften på nye mc'er er højere end på nye biler. Afgiften på brugte
afhænger af hvad folk håber de kan få for dem i dba eller hvad
forhandlere annoncerer dem til. Dvs afgiften er omkring 2/3 af det.

De 2 gange jeg har forspurgt på afgifter har den været helt hen i
vejret - men det har også været på atypiske maskiner.
F.eks 96'er Aprilia Pegaso: Afgift 41656kr
Samtidigt stod en 97'er (sikkert også modelår 96) stod til 44500 i dba.
Den havde dog kørt 15000km hvor den uden afgift havde kørt noget mindre
men til gengæld var ridset efter et "p-plads styrt".

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-03 14:31

> Hvor kan man se sådan en (begge modeller) henne? - jeg bor i nærheden
> af Kolding. Hvad med mærker - hvad er bedst? Honda, Suzuki eller hvad?

Om Honda/Suzuki/Yamaha/m.m. er bedst er helt op til din egen smag. De laver
alle en masse forskellige modeller, så kig dig omkring efter en model du kan
lide, og tænk ikke så meget over mærket.

Kolding Mini-Motor er sikkert et fint sted at starte, nu når du bor i
nærheden. De har et fint udvalg af nye og brugte cykler. På deres hjemmeside
kan jeg se at de har en SV650N stående, men ingen GSXR600.

De har dog en GSXR250 som ligner lidt, dog lidt mindre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 14:53

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg se at de har en SV650N stående, men ingen GSXR600.
>
> De har dog en GSXR250 som ligner lidt, dog lidt mindre.

Jeg var lige inde og kigge på siden - den ser lidt bar ud i mine øjne - jeg
vil gerne have noget med en kåbe på - det synes jeg ser godt ud. Jeg ved
ikke om det har nogen særlig nyttig effekt, men jeg synes bare at maskinen
ser mere sportslig og mere færdig ud... Ligesom det billede af GSX-R 600 hos
mc-land - den ser sgu godt ud, synes jeg.

TM

Fra : Benz...

Dato : 12-02-03 15:05

> [...]
hos
> mc-land - den ser sgu godt ud, synes jeg.

Hmm... Så vidt jeg ved har en TL1000S heller ikke nogen fuldkåbe. Det er da
kun en TL1000R som har det! udover det ligner en SV650S og en TL1000S meget
hinanden! Som søskende!
Men jeg vil give dig ret en SV650S er meget bar, hvis at man vil ha noget
med kåbe!

mvh benz...

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-03 15:20

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hinanden! Som søskende!
> Men jeg vil give dig ret en SV650S er meget bar, hvis at man vil ha noget

Du kan købe en bundkåbe der slutter til halvkåben for 2900 kr.

Mvh Thomas

Fra : Asger

Dato : 12-02-03 15:02

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> wrote in message
> Hej - min viden om motorcykler er noget begrænset, men jeg spekulerer lidt
> på om jeg skal have købt mig en i år. Der er rigtig mange lækre maskiner,
> men hvad er bedst?

"Hvad er bedst?!" Fedt spørgsmål...
Der er omtrent så mange meninger om det som der er MC modeller!

Hvis du ikke har kørt MC før, vil en GS500E føles som den vildeste
sportsmotorcykel, og en TL1000S vil tage magten fra dig og sende dig på
skadestuen.
Hvis du er første gangs køber vil jeg anbefale dig at starte med noget på
5-600 ccm - der er også rigeligt at vælge imellem til 60-100 K.
Alle nyere japanske cykler (og en hel del af de ældre) kan "holde til at
blive brugt" hvis de vedligeholdes rigtigt.

Hvis du gerne vil have en sporstlig V2 er en SV650 nok et bedre begyndervalg
en TL'eren.

Asger
ZX-10 (helt klart "bedst" men ikke en god begynder cykel

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 15:28

"Asger" <ast@FjernDette.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en TL'eren.
>
> Asger
> ZX-10 (helt klart "bedst" men ikke en god begynder cykel

Da jeg tog kørekort engang, var banecyklerne vistnok nogle 500cc
japanermaskiner - de var i hvert fald ikke specielt kvikke - der kunne man
uden problemer åbne fuldt op for hanen under acc. Min kørelærer havde 2
forskellige maskiner. Den ene var en stor knallert - en 250 cc Suzuki - den
var dødere end død - den anden var en 900 cc Honda - fra engang i 80'erne
vil jeg tro, og det duede da til noget - den skulle man være noget mere
forsigtig med, for den tog sgu ved. Men de moderne 600cc maskiner har
efterhånden fået mange HK, så er sådan en måske lidt henad sådan et gammel
900 cc i optræk?

Fra : Asger

Dato : 12-02-03 16:13

> [...]

> forsigtig med, for den tog sgu ved. Men de moderne 600cc maskiner har
> efterhånden fået mange HK, så er sådan en måske lidt henad sådan et gammel

Sikkert en Honda 900 Bol d'Or fra midt firserne - du kan roligt regne med at
du på en almindelig moderne 600'er, fx. en Suzuki Bandit kan køre i cirkler
omkring Hondaen i acceleration...

Tag ud til en forhandler der har noget brugt stående og få en prøvetur - så
får du en meget bedre ide om hvad du kan tænke dig / har brug for...

Asger

Fra : Torben Madsen

Dato : 12-02-03 16:24

> [...]
>
> Tag ud til en forhandler der har noget brugt stående og få en prøvetur -

> får du en meget bedre ide om hvad du kan tænke dig / har brug for...

Ok, det må jeg nok hellere så. Men jeg venter nu lige til der er en lidt
mere acceptabel temperatur udenfor... Så må jeg hellere se om der er nogen,
som ligger inde med sådan en GSX-R 600 - den på mc-lands hjemmeside så fræk
ud - sådan en kunne jeg godt tænke mig. Er de til at komme til nærheden af
for penge? - prisen er ikke længere angivet på siden, eftersom den er
solgt...

TM

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 12-02-03 19:49

Hejsa

Inden du forelsker dig alt for meget i GSX-R'eren så husk at tjekke
forsikring.. du ender garanteret med at få et chok..
Men OK hvis du har en del års ancennitet fra bil er det nok ikke så slemt..
med 4 år fra bil og 1 år MC skulle jeg betale 20K bare for en GSX-F 600 (4
år sammenlagt) er 25 og bor på midtsjælland..

Prisen for en XJ-600 var så kun 5.000 kr, sååe den er så knap så "sjov" at
køre på, men skulle ellers være OK også..

Så tjek evt det også.. men ja GSX-R'eren lyder fed, virker fed og ser
kanongodt ud :=)

-steffen

PS : topdk plejer at være ok mht til forsikring.. (specielt hvis du er
medlem af MC Touring C...)

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-03 16:39

> [...]

at
> du på en almindelig moderne 600'er, fx. en Suzuki Bandit kan køre i

LOL det gad jeg godt se i virkeligheden :)

mvh Thomas

Fra : Asger Steffensen

Dato : 12-02-03 21:19

> "Asger" <ast@FjernDette.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> at
> cirkler
>
> LOL det gad jeg godt se i virkeligheden :)

Nå ja, ok, men overdrivelse fremmer forståelsen.

Asger

Fra : Mads Lund

Dato : 13-02-03 08:42

> [...]
at
> du på en almindelig moderne 600'er, fx. en Suzuki Bandit kan køre i

Arh, det er vel næppe helt sandt.

Nu er jeg jo ikke ligefrem Honda elsker, så hvis nu vi skifter bol d'or ud
med en gsx1100 fra 81' så har jeg set sådan en cykel køre i cirkler omkring
moderne 900 maskiner. Ok undervogn og motor var opgraderet en anelse, men
overraskelsen var stadig stor da benævnte 900 piloter først blev overhalet i
et sving på en motorvejstilkørsel og da han så trode at de kunne fange det
gamle lig i acclerationen efterfølgende, så blev næsen blot endnu længere.
Og helt ked af sin nye fireblade blev han da jeg så acclerede forbi ham med
løftet forhjul just efter. Så man skal ikke altid skue hunden på hårene.

Desuden er det jo også en 81' gsx1100 som er den mest konkurrence dygtige
cykel i Street drag klassen. Og man skal aldrig undervurdere den brede
effektkurve mange kubik giver. På trods af mine ca 200 hk så skal der ikke
mere end at jeg ligger i et forkert gear til før at en gamel ZX10'er
(zzr1100 motor) tager en hel del meter i mellemacclerationerne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-03 15:40

> Hvis du ikke har kørt MC før, vil en GS500E føles som den vildeste
> sportsmotorcykel, og en TL1000S vil tage magten fra dig og sende dig

> skadestuen.

Overdrivelse fremmer forståelsen ... Den eneste 1L mc jeg har kørt på
var en Varadero der "kun" havde 95hk, og det var relativt kort efter at
jeg tog kørekort og hvor jeg ellers kun havde kørt på en ER5 som
skolecykel og så på min scooter. Varaderoen er også en V2 og inden jeg
havde kørt på den troede jeg at en 1l mc med ~100hk var noget hidsigt
stads.(Planen var også at leje en transalp, men den de havde havde nogle
defekter jeg ikke ville køre med - så måtte jeg jo vælge noget andet
....)

Men jeg fandt den langt lettere at køre/styre end ER5'en. Selvfølgelig
er det da sjovt at lukke op for hanen og kommer hurtigt frem, men den
har et ganske fornøjeligt bundtræk der gør den uhøre letkørt, og jeg
hyggede mig gevaldigt selvom jeg ikke kom bare i nærheden af maskinens
grænser (eller for den sags skyld mine egne - med 10000kr i selvrisiko,
ny cykel, "begrænset" sikkerhedsudstyr og på ukendte veje er jeg nok
lidt tøsedreng)

Jeg har ikke kørt på en tl1000 så jeg skal ikke udtale mig om dens
karakteristik...

Apropos det med hurtigt at blive træt af en lille mc, så kører jeg på 5.
år på en 150ccm scooter (der har rundet de 50.000km) og har en kammerat
der har rundet 100.000km på sin suzuki gsx250esd

/A

Fra : peterl

Dato : 12-02-03 17:52

Jeg kan ikke lige overskue om det har været oppe og vende i tråden, men du
skulle måske også lige overveje hvor meget du vil ofre i forsikring (lad
være med at spørge hér, men ring rundt til selvskaberne selv). For de store
1000-kubikkere skal man altså af med et ordentligt vognlæs pebbernødder,
specielt hvis det er med kasko. Det betyder selvfølgelig ikke så meget hvis
du i forvejen er elitebilist eller deroppe ad, men det er værd at tage med i
overvejelserne.

Personligt anskaffede jeg mig en CBR900 efter et års erfaring, uden de store
problemer, men jeg er også ret selvdisciplineret, borderline kedelig, og
kører ikke med nogen der presser mig ud i dumheder.
En af mine kolleger startede med en Ducati 748 som sin første MC og det var
der vist heller ingen problemer i.
Jeg vil dog mene at du, alle forhold taget i betragtning, vil have mere sjov
ud af en 600. Ikke mindst fordi de er nemmere at håndtere, også når det er
andres fejl i trafikken du skal undvige...

Held og lykke med det!

-PeterL

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-02-03 08:20

Jeg er begynder og har kigget lidt på en TL1000S
Med venlig hilsen
Torben Madsen

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

En TL'er ikke en begynder cykel. Der står følgende i den originale
brugerhåndbog: Avoid excessive low speed driving. Kort sagt den skal hanes
og er lavet til det. En TL1000S er den ultimative badass cykel. Den er ikke
velkørende, den er ikke velfriseret og føjelig som min CBR600, men brutal,
ond, forrædderrisk og fanden i voldsk. Som begynder har du brug for en cykel
der er let, nem at tumle og velkørende. En TL1000S er IKKE sådan en MC. Jeg
er aktiv i en klub for studerende og tidligere studerende ved DTU i lyngby.
Jeg ser hvert år nye unge håbefulde medlemmer komme på et bredt udvagt af ny
indkøbte motorcykler. Dem der hurtigst bliver dus med deres cykler er dem
der har købet noget let, overskueligt og uden de vilde kræfter. Hvis jeg
skulle anbefale en enkelt MC til dig som jeg tror du ville blive gald for er
det en Suzuki SV650S. Den ligner en TL1000S på mange punkter. Hvis du
monterer et råvejern på den lyder den som en TL1000S, og den kan monteres
med en bundkåbe, så den står som en fuldkåbemodel for 3000kr. De står til
omkring 70.000kr i www.DBA.dk. Køb en let brug med de ting du vil have
brugt. Der er ikke noget vundet ved at bruge 20.000kr ved at købe en ny, da
modellen er godt dimensioneret og slidstærk.

Andre modeller kunne være følgende:
Yamaha FZS 600 Fazer der på tilbud i år til 90.000kr ny
Kawasaki ZX-6R
Honda CBR 600 F

Der er nogen der har nævnt GSX-R 600. Det synes jeg ikke umiddelbart er en
god ide, de den lige som en R6 er en meget fokuseret racercykel. Der er ikke
meget hverdagsduelighed over den. Den er dog ikke så langt fra CBR og
ZX'erne. De er dog lidt mere føjelige i hverdagen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 13-02-03 13:43

Jamen tillykke. og velkommeni klubben. Det skal du jo snart blive bidt
af.

Vi kan med al mulig grund forstå at du gerne vil ha en maskine der kan det
hele... Men det er altså ikke nogen ret fed idé at starte på sådan et
skrummel, hvis ikke du har erfaring.. HVor gammel er du???

Din alder betyder 3 ting.

1# 21 år er minimumsgrænse for "store" cykler
2# forsikringsmæssigt, koster det dig spidsen af en F-16 at forsikre en
motorcykel. Nogle selskaber vil slet ikke have motorcykler!!!, og med mindre
du er over 30, kan du regne med at det bliver dyrt.
3# jo ældre man er, er som regel ens betydende med at man har mere traffikal
erfaring, og kan få en lidt billigere forsikring Selv kan jeg mærke at jeg
er blevet bedre til at køre bil og mc, efter jeg tog kortet til mc. Man er
altså mere vågen i traffikken!!

Og som første gangs køber...hvis du er det?? er det smarteste nok at
beherske sig lidt. men er man tilbagelænet kan man såmænd oxo godt starte på
noget stort, hvis man kan beherske sig????????

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-02-03 14:07

"Brian Wendelbo" <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beherske sig lidt. men er man tilbagelænet kan man såmænd oxo godt starte

> noget stort, hvis man kan beherske sig????????

Jeg e 26 år. Jeg har haft bil siden jeg var 18 år, så jeg er rykket godt op
i klasserne i forsikringen. Jeg står på nuværende til at være elite-billist,
eftersom jeg ikke endnu (7-9-13) har haft en skade på nogen af de 3 biler,
som jeg har haft fornøjelsen af indtil videre....
Jeg tror lige at jeg ringer til forsikringen for at høre lidt om
forsikringspriser....

MVH TM

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-02-03 15:32

> [...]
> som jeg har haft fornøjelsen af indtil videre....
> Jeg tror lige at jeg ringer til forsikringen for at høre lidt om

Nu har jeg haft fat i forsikringsmanden. Det så da ikke så vanvittigt ud,
som jeg havde forventet. Den dækker godtnok ikke kørselsskader i perioden
1/12 til 29/2, men regner jeg nu ikke med at køre alligevel. Den koster med
kasko knap 5500 kr (for en GSX-R 600). Det er vel ikke helt hen i vejret, er
det?

TM

Fra : peterl

Dato : 13-02-03 17:18

Det lyder MEGET fornuftigt. Hvilket forsikringsselvskab har du???

-PeterL

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-02-03 18:25

"peterl" <overground@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det lyder MEGET fornuftigt. Hvilket forsikringsselvskab har du???
>
> -PeterL

Trekroner...

TM

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 13-02-03 20:41

he der kan du bare se. første skridt på vejen. så er det jo bare at købe den
kværn du gerne vil ha og så bare være lidt forsigtigt med gassen i starten.
men som beskrevet i tråden " hvad skal jeg være opmærksom på, af kristian
budde." skal du ikke købe den første du ser. prøv lidt forskelligt. gsxr600
cbr600 R6 zx6r osv. kan du tumle en 600 et års tid, så kan du nok oxo tumle
en 1000´er året efter hvis du er så vild efter den

min kæreste har oxo lige fået forsikring på en Fiat punto hos Trekroner
idag. Godt selskab må man sige.

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Armand

Dato : 13-02-03 19:48

> [...]
> perioden 1/12 til 29/2, men regner jeg nu ikke med at køre alligevel.
> Den koster med kasko knap 5500 kr (for en GSX-R 600). Det er vel ikke

Næh!
Det er faktisk så god en pris at jeg gerne vil høre hvor det er !!

Jeg har kørt skadesfri siden slutningen af 70'erne, og derved er jeg også
langt over tidligere nævnte 30 år - Og jeg har kun kunnet forsikre min ca.
60.000 kr's ZXR400 for samme beløb

--
Armand.

Fra : Torben Madsen

Dato : 15-02-03 18:27

> [...]
> langt over tidligere nævnte 30 år - Og jeg har kun kunnet forsikre min ca.

Nu skal det godtnok dertil siges, at det ikke er for en ny.
Forsikringsprisen er for en brugt fra '99 - jeg ved ikke hvor meget det
ændrer på forsikringssummen.

TM

Fra : Armand

Dato : 15-02-03 22:23

> Nu skal det godtnok dertil siges, at det ikke er for en ny.
> Forsikringsprisen er for en brugt fra '99 - jeg ved ikke hvor meget det
> ændrer på forsikringssummen.

Hæ!
Du skulle snakke om brugt - Lillefrøen er en 91'er!

--
Armand.