Aprilia RS125 - anbefalinger
Fra : wheeler

Dato : 11-02-03 20:36

Har set mig lidt smålun på ovenstående....

Vil det bare være en fortsættelse RD"eventyret" hvis man anskaffer sig en
sådan knallert =

Alle input vedr. modellens svagheder (og stærke sider) modtages

Pft.

Wheeler
RD350 + TDR 125 -> måske skulle man skaffe sig af med dem og atter anskaffe
sig en kedelig (nyere) 600/750'er :-/

Fra : Moller

Dato : 11-02-03 20:43

wheeler wrote:
> Har set mig lidt smålun på ovenstående....

De er også nuttede :)

> Vil det bare være en fortsættelse RD"eventyret" hvis man anskaffer
> sig en sådan knallert =

Vi snakker om nyere maskine end RD'en ... og så vidt jeg ved er en RS125
1 cyll. og derved en del lettere at få til at spille end RD'ens 2... nu skal
du sådan set kun stille blandingen, og ikke noget med sync. osv... så uden
at blive dræbt. pga. jeg aldrig har haft en (kærsten har en RS50 :) ) ... så
vil jeg mene at du er langt mere stabilt kørende end RD'en.

Men så skal det lige siges at hvis du læser tidligere indlæg omkring
folk og deres Aprilla maskiner, så snakker vi om dyre reservedele, som
samtidig med snildt kan være 3mdr. til 1 års vendte tid på, så hvis du skal
ha skiftet noget, kan det blive en del banden og svovlen, hvis man skal
forstå det på de indlæg vi har set indtil nu.

På den anden side... hvorfor kigger du ikke på små firtaktere i stedet
??? ala 400cc klassen, især vfr 400, gsx-r 400, eller kawasakis lille
racer.. :)

VH
Lars Molnit
Hvis jeg havde bil og trailer, så ville der stå en RS250 uden plader på
den til weekend race på bane :)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 12-02-03 08:53

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> [...]
> en del banden og svovlen, hvis man skal
> forstå det på de indlæg vi har set indtil nu.

Ja, men lige præcis til de små prillere har man jo http://www.geiwiz.de
De har cirka det hele til det halve. De kan være lidt smålangsomme
til at svare på mails, men skriver man til dem på tysk går det
hurtigere. Og det er fine ting man får fra dem - også deres brugte
ting er generelt flotte.

Derudover er der jo som sådan ikke særlig meget der kan gå i stykker på
sådan en lille fyr

Jeg ville nok finde en der har kørt ræs i et par år. Generelt er de
fint vedligeholdt, og typisk har den originale kåbe blot ligget på
lager, så den er helt uden ridser
Hellere det end at købe den af en 20 årig knægt der lige har fået
det store kørekort...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-02-03 20:57

wheeler wrote:
> [...]
> sådan knallert =
> RD350 + TDR 125 -> måske skulle man skaffe sig af med dem og atter anskaffe

Sådan af ren nysgerrighed, hvilken en af modellerne vil du skifte ud ?
:) Eller skal du bare ha' en mere?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : wheeler

Dato : 11-02-03 21:07

> Sådan af ren nysgerrighed, hvilken en af modellerne vil du skifte ud ?
> :) Eller skal du bare ha' en mere?

Tjahh...RD'eren burde jeg vel skyde afsted (blir nok svær at få over 10K her
på dfm ;-/
For 125'eren kører squ stabilt og godt (skal dog nok ha et nyt forrør på et
tidspunkt)

Hvis jeg sælger RD'eren og skal komme "helskindet igennem" dvs. have 10K +
Ingana-regning + stumper mv. betalt skal jeg nok ha' 5K (men så følger der
også en rep.manual med

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Armand

Dato : 11-02-03 22:43

wheeler wrote:
> Har set mig lidt smålun på ovenstående....
> Alle input vedr. modellens svagheder (og stærke sider) modtages

Svaghed #1:
Høj nypris!

Svaghed #2:
Lav videresalgspris!

Konklusion: Køb aldrig en ny! :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 12-02-03 00:13

In article <sgc2a.12945$kU6.6875@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Alle input vedr. modellens svagheder (og stærke sider) modtages

Du vil nok opleve at 2T-problemer er og bliver 2T-problemer.
Man skal sætte sig grundigt ind i tingene, og være omhyggelig som en
hjernekirurg!

Du vil også opleve at priser på reservedele ikke har noget loft, eller
er beskyttet af monopolråd eller lignende instanser!
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : DJ FummEL

Dato : 14-02-03 14:42

Hej....

nu har jeg selv haft en aprilsnar RS 125 til std. race i nu næsten 3
sæsoner... så jeg vil gerne delagtig gøre jer lidt i de svage sider:

selvsmøring: det første jeg gjorde var at pille selvblanderen fra.
simpelthen fordi jeg ikke stoler nok på den, da maskinen går bedst omkring
10-11k omdr. vil jeg gerne kunne stole på at den for smøring nok. og der er
nok eksempler på at selvblanderen svigter.

udstødningsventil:
kan blive slidt og træt med tiden, især 250cc har haft problemer med at de
knækkede ( har hørt det lyder dyrt) hvorfor vi generelt skiftede ventilen en
gang i sæsonen.

forgaffel: der er set flere eksempler på forgafler der allerede fra ny har
lækket en smule ved pakdåsen, ligeledes gjorde min det, og det kunne ikke
afhjælpes ved at skifte til nye simmeringe ( originale) men efter at ha'
fået fat i nogle der er en anelse strammere, er problemet løst.

cylinder+stempel : stemplerne har det med hvis de bliver slidt, selvom de
overholder målene, at tabe skørten på udstødningssiden, ( hvilket også lyder
dyrt).

Tænding: på motortype 123 kan man stille tændingen så højt at modellen
bakker hvis stemplet står rigtigt når den bliver slået igang.. dette kan
ikke anbefales.

generelt: jamen fat mod og køb dig sådan en model. til de tårnhøje
reservedelspriser kan jeg kun sige www.centromotori.de og
www.centroricambi.de de sender originale og uoriginale stumper fra dag til
dag....til priser så en vis Hr. Thomas Møller Pedersen vender sig søvnløs om
nattet.

venligst

Tom
Kawafuckingsaki zxr 400
Priller RS 125 --->> Til salg
Sukizuki GSXR 250 -->> Til salg

Fra : Armand

Dato : 14-02-03 18:55

DJ FummEL <dj_fummel@nospam.mail.dk> skrev i en
> [...]
> selvsmøring: det første jeg gjorde var at pille selvblanderen fra.
> simpelthen fordi jeg ikke stoler nok på den

Til race går modellen også i topomdrejninger med hanen i bund hele tiden, og
dét er lige den situation hvor pumpen alligevel ville levere sit maximale
(3%?), så på banen er det ikke galt at bruge premix!
På gaden derimod, er det kun de relativt få gange at man accelerer maximalt
at man har brug for den fede blanding som man har premix'et - I alle andre
kørsels-situatuoner vil olieblandingen være aalt for fed, og derfor kun
medføre tilkoksning af forbrændingskammer, powervalve og udstødningsanlæg!
Selv med oliepumpen aktiv, kan man med lethed kokse det hele til ved
forkert brug af gasgrebet, så der er ingen grund til at gøre det værre :-|

> ...........................da maskinen går bedst omkring
> 10-11k omdr. vil jeg gerne kunne stole på at den for smøring nok. og der
> er nok eksempler på at selvblanderen svigter.

Er der?
Da ikke i racingkredse - de kører da allesammen på premix :-|

En undtagelse er måske vores lokale 80'er RR-projekt, hvor vi de første fire
år kørte med autolube med den bagtanke at dén måske bedre kunne følge med
når det var forsigtigere novicer der kørte.
Vi kører tre timer ugentligt igennem hele sommer-sæsonen og havde ikke ét
pumpekiks på de fire år. Til gengæld svigtede overbliket således at
tør-kørte oliebeholdere jævnligt kostede os en sætter, hvorfor vi nu kører
premix alligevel!

På gaden har jeg da endnu ikke hørt om pumpesvigt blandt nogen totaktere; og
der ér nu en del af "dem med automatgear" !!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-02-03 19:21

On Fri, 14 Feb 2003 18:55:04 +0100, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Til race går modellen også i topomdrejninger med hanen i bund hele tiden, og
>dét er lige den situation hvor pumpen alligevel ville levere sit maximale
>(3%?)

Ved ikke med RS125'eren men RS250'eren leverer max. 2%,hvilket nogle
ikke synes er helt nok til race...normalt bruger de fleste mellem 1:30
og 1:40 til race.

> så på banen er det ikke galt at bruge premix!

Næppe men holdningerne er noget forskellige.

>Er der?
>Da ikke i racingkredse - de kører da allesammen på premix :-|

Bestemt ikke,der er meget forskellig holdning på std. cyklerne,mange
hævder således f.eks at RGV250/RS250'eren p.g.a det 2-strengede
smøresystem ikke kan tåle premix i længden,idet der så er risiko for
at krumtappen står af og bruger således pumpen,andre derimod stoler
ikke på pumpesystemet eller mener at det ikke giver nok og bruger
premix så helt enighed om den sag er der nu ikke.

>På gaden har jeg da endnu ikke hørt om pumpesvigt blandt nogen totaktere; og
>der ér nu en del af "dem med automatgear" !!

Til gadebrug ville jeg nok også bruge pumpen....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : wheeler

Dato : 14-02-03 23:07

Tak for input

Jeg var på Bellacenteret her i dag.

Snakkede lidt med Laverda-Klubben, som bekræftede at reservedele i DK til
Aprilia er både dyre og kan være vanskelige at fremskaffe....

Knallertdrengene hævder, at 125'eren render over 170 km/t (ægte)...men med
39 Hk...NOT (?)

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Hekto

Dato : 15-02-03 07:55

In article <OOd3a.22$kS3.3@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> Knallertdrengene hævder, at 125'eren render over 170 km/t (ægte)...men med
> 39 Hk...NOT (?)

Ja, og en KR-1 kan gå 210! ... men det tager en halv tankfuld at nå
derop! ;0) Man skal nok ikke være for stor og veje for meget.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR

Fra : Armand

Dato : 15-02-03 21:41

Hekto wrote:

> [...]
> >

> Ja, og en KR-1 kan gå 210! ... men det tager en halv tankfuld at nå
> derop! ;0) Man skal nok ikke være for stor og veje for meget.

Tjaeh - På Anderstorps langside trak min RGV ud til redline med original
gearing og mine 90 kg at slæbe på, så så tålmodig skal man da ikke være :-/
Jeg havde forøvrigt GPZ900R da jeg begyndte at race på RGV'en, og
alligevel fandt jeg ikke denne accelleration værende sløv :-|

--
Armand.
(uden forbindelse til vanlig newsserver)

Fra : John

Dato : 18-02-03 12:40

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Knallertdrengene hævder, at 125'eren render over 170 km/t (ægte)...men
med
> 39 Hk...NOT (?)
>
> Wheeler

De nyere RS 125'ere med "kun" 28 mm karburatorer kan vise 170 km/t med en
let rytter, hvilket i virkeligheden svarer til ægte 160-165 km/t, hvorimod
de ældre RS 125'ere fra før ca. 97' med 34 mm karburator kan vise ca. 180
km/t hvilket svarer til ægte ca.170 km/t !

PS : med mine 110 kg og 195 cm kan viseren vise 155 km/t på en go' dag
....heheh, man bør i virkeligheden ikke være over 175 cm som rytter af en RS
125, det fortæller brugermanualen faktisk ....og det er ikke helt usandt, er
man samtidig let i vægt er det en naturlov at maskinen derved har optimale
forhold for en høj hastighed = minimum vindmodstand og vægt !

V.H John Kramme

Fra : John

Dato : 18-02-03 12:28

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Til gadebrug ville jeg nok også bruge pumpen....
>
> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250-dele til salg på :
> http://213.237.66.161/

Hmm ...desværre ikke, det er vi nu efterhånden flere beviser på :-/

Bland som i gamle dage ...så kører skidtet

V.H John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-02-03 23:49

> På gaden har jeg da endnu ikke hørt om pumpesvigt blandt nogen
totaktere; og
> der ér nu en del af "dem med automatgear" !!

Du plejer da ellers at have hukommelse som en elefant. Henning med siden
http://move.to/henning har vist skrevet her om en "sætter" som
formodenligt skyldtes oliepumpen på hans dt125r.

/A

Fra : Hekto

Dato : 15-02-03 07:52

In article <b2jrpk$nef$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> [...]
> http://move.to/henning har vist skrevet her om en "sætter" som
> formodenligt skyldtes oliepumpen på hans dt125r.

Jeg har nu også hørt om svigt, på 'løbehjul'!
Det er dog ikke noget der sker hver dag, så antallet taget i
betragtning, fungerer det da rimeligt pålideligt - helt på højde med
knastaksler og oliepumper på 4T'er!

Fra : Armand

Dato : 15-02-03 21:45

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> [...]

> http://move.to/henning har vist skrevet her om en "sætter" som
> formodenligt skyldtes oliepumpen på hans dt125r.

Mine dyriske instinkter svigter altså omkring dette!
Når nu du selv bruger ordvalget "formodentligt", så tager jeg det som en
halvredder alligevel

--
Armand

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-02-03 12:28

> Når nu du selv bruger ordvalget "formodentligt", så tager jeg det som
en
> halvredder alligevel

Jeg gad ikke søge efter det på google for at komme med en henvisning

/A

Fra : John

Dato : 18-02-03 12:26

> [...]

og
> der ér nu en del af "dem med automatgear" !!

Ved gadebrug :
Oliepumpesvigt ....ja desværre, kan jeg kun give DJ Fummel ret, ved det fra
min egen RS 125'er som smadrede både stempel og cylindre 2 gange, første
gang ved kun 5500 km orig. ROTAXcylinder og næste gang ved 6000 km
POLINIcylinder, dette sker uanset 1/4 - 1/2 eller fuld gas, så hvis man ikke
vil skifte pumpe eller renovere den, så vil jeg også sige bland selv det
olie og benzin så er man på den sikre side, samtidig husk regelmæssig
rensning af RAVE ventilen, da den bliver klistret til ( hver 3000 km =
sikkerhed )

PS : jeg har desuden kendskab til dette fra flere ejere af RS 125'ere andre
steder i verden.

V.H John Kramme - RS 125 99'

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-02-03 13:07

On Tue, 18 Feb 2003 12:25:37 +0100, "John"
<erikketilgængelig@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>gang ved kun 5500 km orig. ROTAXcylinder og næste gang ved 6000 km
>POLINIcylinder, dette sker uanset 1/4 - 1/2 eller fuld gas

Hvordan afgjorde du at det var netop pumpesvigt der var årsagen og
ikke en af de utallige andre ting der kan gå galt ? Iøvrigt skal man
holde risikoen for et pumpesvigt op imod besværet ved premix i
dagligdagen,så det afhænger nok lidt af hvad type man er om man vil
det ene eller det andet....

>, så hvis man ikke
>vil skifte pumpe eller renovere den, så vil jeg også sige bland selv det
>olie og benzin så er man på den sikre side

Næh ikke på den sikre side,det kan sagtens ske alliwl ),der er
faktisk indtil flere i racesammenhæng der har smadret motorer på den
konto selvom de kørte premix

>, samtidig husk regelmæssig
>rensning af RAVE ventilen, da den bliver klistret til ( hver 3000 km =
>sikkerhed )

Eller gi noget mere gas ik' ? )....ej det er rigtigt nok at skidtet
klistrer til,men det er nu fælles for mange 2T'ers udstødningsventiler
,de skal renses jævnligt,specielt på storesøster RS250 kan det blive
meget kritisk hvis ikke man tjekker dem,selv havde jeg mine ude efter
hver raceweekend.

>PS : jeg har desuden kendskab til dette fra flere ejere af RS 125'ere andre
>steder i verden.

Så skal det såmænd nok passe....Følsom lille fætter

Fra : John

Dato : 18-02-03 15:46

> [...]

> holde risikoen for et pumpesvigt op imod besværet ved premix i
> dagligdagen,så det afhænger nok lidt af hvad type man er om man vil

Det var såmænd ikke mig der afgjorde det ...det var Teknologisk Institut,
det gik nemlig så galt at anden gang mit stempel satte sig, der blev jeg så
gal at jeg krævede at AGIP som var det oliefabrikat jeg kørte på måtte give
en redegørelse for hvorfor stemplet satte sig gang på gang, AGIP importøren
( via min forhandler NDI ) foreslog så selv Teknologisk Institut for at
analysere cylinder + stempel, afgørelsen var hermed manglende smøring
1.Jeg havde sørget for rensning af RAVE og tilpas mængde brænstof, så det
ikke havde skylden, derudover var alt tilpasset perfekt omkring
tændingsoptimering osv.
2.Pumpen gav det meste af tiden under test ydermere den oliemængde den
skulle, men dumpede i perioder !

> Næh ikke på den sikre side,det kan sagtens ske alliwl ),der er
> faktisk indtil flere i racesammenhæng der har smadret motorer på den
> konto selvom de kørte premix

At blande benzin + olie selv er stadig mere sikkert ...BASTA !!!
at det alligevel kan ske at en motor bliver smadret har du ret i, der er vi
enig

> [...]
> ,de skal renses jævnligt,specielt på storesøster RS250 kan det blive
> meget kritisk hvis ikke man tjekker dem,selv havde jeg mine ude efter

At jeg siger 3000 km er bare min version, hvis der er nogle der har lyst for
hver 2000 km eller hver gang de har været hos bageren ...tjaaaee så er det
jo bare endnu mere sikkert
Men vi er begge to enige om at den/de udstødningsventiler er vigtige at
rense ...right ?
Jeg har selv haft en RAVE-ventil tilklistring engang ...øv'sen

> Så skal det såmænd nok passe....Følsom lille fætter

Uhyggelig følsom, skal kæles, pusles og passes som et lille barn :-/

John

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-02-03 16:53

On Tue, 18 Feb 2003 15:45:53 +0100, "John"
<erikketilgængelig@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det var såmænd ikke mig der afgjorde det ...det var Teknologisk Institut,

K' - fair nok,det må så anses for påvist med ret stor sikkerhed at
RS125'erens pumpe åbenbart kan svigte.

>Men vi er begge to enige om at den/de udstødningsventiler er vigtige at
>rense ...right ?

Jow da - klart,det er jo forholdsvis nemt,og kan potentielt blive dyrt
at undlade.

>Uhyggelig følsom, skal kæles, pusles og passes som et lille barn :-/

Og er derfor heller ikke noget for folk der ikke ved hvad de går ind
til,af denne og flere andre grunde...I virkeligheden gør den som RS250
sig nok bedst til race og er for dyr,for sart og for upraktisk som
gadecykel.

Fra : John

Dato : 18-02-03 20:07

> [...]
> til,af denne og flere andre grunde...I virkeligheden gør den som RS250
> sig nok bedst til race og er for dyr,for sart og for upraktisk som

jeg er meget enig i det med at RS 125 / 250 egner sig bedst til race, jeg
har ihvertfald lært at den næste maskine jeg skal have, det skal være en 4
takter ....hvor man bare sætter sig op og kører, uden hele tiden at skulle
skrue, men jeg elsker dog RS 125'erens køreegenskaber, derfor kunne min
næste valg nemt blive en Yamaha SZR 660, den har en go' handling !

V.H John ....som er mest til gode sving / køreegenskaber end høj hastighed

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-02-03 20:43

On Tue, 18 Feb 2003 20:07:04 +0100, "John"
> [...]

>har ihvertfald lært at den næste maskine jeg skal have, det skal være en 4

Meget fornuftigt,RS-2T til gade er for entusiaster,yderst få har reelt
set det kørselsbehov som en RS'er lægger op til...Jeg har nu
efterhånden talt med en hel del andre RS250-ejere og næsten alle er
enige i at det er en digital cykel,det er alt eller intet og derfor
går det også bekymrende galt for lidt for mange

> ....hvor man bare sætter sig op og kører, uden hele tiden at skulle
>skrue, men jeg elsker dog RS 125'erens køreegenskaber

Når det spiller en drøm,men straffen er hård når det ikke gør )

>, derfor kunne min
>næste valg nemt blive en Yamaha SZR 660, den har en go' handling !

Min næste bliver formentligt endnu en RS250

> John ....som er mest til gode sving / køreegenskaber end høj hastighed

Høj hastighed er eddermame også r*vhamrende kedeligt i længden,det kan
vel højst more en 5 minutter ad gangen - hvis der ingen sving er....

Fra : Hekto

Dato : 18-02-03 15:55

In article <3e52471d$0$24697$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
erikketilgængelig@mail1.stofanet.dk says...
> Uhyggelig følsom, skal kæles, pusles og passes som et lille barn :-/

Det er ikke noget der er enestående for en Aprilia 2T'er ... det er
gældende for alle 2T'er med høj ydelse. Selv en MZ251 der er
voldtunet, kræver tilsyn og vedligeholdelse.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : John

Dato : 18-02-03 16:45

> [...]

> holde risikoen for et pumpesvigt op imod besværet ved premix i
> dagligdagen,så det afhænger nok lidt af hvad type man er om man vil

Ikke så slemt hvis man har et par 1/4 liter plastbeholdere under sædet
sammen med værktøjet, 1 beholder passer lige i mængde til en tankfuld ( jeg
tanker altid når benzinlampen har lyst i kort tid så passer det med ca.
10-12 L påfyldning ), blandingsforhold ca. 2,5 % på RS'eren, beholderne kan
let findes til 0 kr bare husk at de skal være egnet til olie, de skal jo
nødigt blive opløst, selv har jeg brugt nogle der har været håndrens i med
skruelåg, de holder fint

Jeg har smidt et par billeder ind i dk.binaer.motor, der viser hvor let det
er at deaktivere sit oliesmøresystem, kortslutningen med slangen på pumpen
er med vilje, sørg for at den er oliefyldt, så smører den stadig sig selv

PS : disse ændringer er lavet på basis af at det er let at vende tilbage til
det normale smøresystem igen !

V.H John