Temp. på ZM80A - Av for den!
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 11-02-03 02:31

Hvor varme bliver jeres GF4 ti4200 med Zalman VGA Heatpipe ZM80A-HP
monteret? Mit kort fra Palit bliver så varmt at jeg ikke kan røre profilen i
mere en 4-5 sek. så brænder det sgu for meget....og de sidste par dage har
jeg kørt mit system med åbent kabinet.

Og jeg har lige installeret Unreal 2, men det kan ikke køre ordentligt. Så
snart jeg kommer ind i noget der ligner en slags forfilm går billedet i
stå...så er alt stille i ca 8 sek....så hakker den en tak videre, for så at
gå i stå igen i ca. 8 sek osv osv. Når jeg endelig kommer ind i menuen i
spillet, er det det samme. Mussen rykker sig lidt...alt går i stå i 8
sek...musen rykker lidt osv. osv.

Jeg tænke min windows bare var blevet "dårlig" så jeg har lige formateret og
geninstalleret WinXP. Drivere har jeg også fumlet rundt med. Har installeret
3-4 forskellige fra Nvidia. Både Officielle WHQL men også WHQL candidates.
Intet hjælper.

Problemet kan heller ikke rigtig have noget med DirectX at gøre. Før jeg
formaterede havde jeg DX9, lige nu sidder jeg med 8.1, men det er altså
samme problem.

WinXP PRO
Daytona GF4 ti4200
SB Audigy
512 MB DDR pc2100
80+40 GB Seagate Baracuda ATA IV

/Jógvan Lindenskov

He who kneeles before God, can stand before anything.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 11-02-03 02:35

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> wrote in message

Mit spørgsmål er vel egentlig om det med spillet kan have noget med varmen
at gøre...hvis altså mit kort af en eller anden grund er for varmt. Jeg har
ikke andre 3D krævende spil inst. pt. til lige at kunne teste om der er
samme problem i andre spil.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 11-02-03 03:07

Jógvan Lindenskov wrote:
> [...]
> ikke andre 3D krævende spil inst. pt. til lige at kunne teste om der er

Næppe, overophedning vil typisk resultere i fejl i tegningen af
graikken. Faktisk tror jeg slet ikke resten af systemet opdager der er
problemer med grafikkortet før det går helt i baglås.

Mit gæt er snarer at du skal søge et andet sted i dit system, prøv fx.
at opdatere driverne til Audigy kortet og evt. også at slå 3D lyd fra i
spillet.

Hvis du stadig gerne vil nedbringe tempraturen på dit kort så sørg for
gennerelt bedre luftgennemstrømning i dit kabinet, husk på at store
blæsere ikke larmer nør så meget som de små. I mit system har jeg en
ekstra 80 mm blæser der suger luft ud sammen med strømforsyningen, og så
er alle huller i kabinettet lukket undsat nede i hjørnet modsat
strømforsyningen og så har jeg fjernet blændepladen ved den PCI plads
som Zalman køleren alligevel optager. På den måde kommer der frisk luft
direkte forbi køleren, som jeg faktisk ikke har følt på under drift blot
har jeg ingen problemer haft med mit 9700 Pro.

Mvh

Bruno

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-02-03 10:28

> [...]
> kan røre profilen i mere en 4-5 sek. så brænder det sgu for
> meget....og de sidste par dage har jeg kørt mit system med åbent

Den bliver rimelig varm, men det skal den jo også - ellers sidder
varmen i din GPU og det er meget værre.

Det der måske er problemet er at du ikke har tilstrækkelig
luftgennemstrømning i kabinettet. Prøv og sæt en 80mm blæser til at
blæse luft ud af kabinettet oppe i nærheden af grafikkortet. Det vil så
medføre der bliver et lille undertryk inde i kabinettet som så igen
medfører at luft udefra suges ind i kabinettet og hen over
grafikkortets køler. Luften udefra vil alt andet lige være en del
koldere end den luft der er i kabinettet.

Jeg har selv et Ti4200 med en Zalman ZM80A-HP og det kører aldeles
glimrende. Kan sagtens overclocke det til noget der ligger over Ti4400
performance uden ustabilitet.

Jeg har også prøvet Unreal 2, og det kører flydende - både i intro og
senere. Introen er jeg faktisk ikke helt sikker på belaster dit
grafikkort specielt meget. Tror bare det er en animation der afspilles
(hvis det altså er der hvor der står i toppen og bunden af skærmen at
man kan trykke ESC for at fortsætte).

Jeg har et SB Live Digital lydkort og nyeste Creative drivere dertil -
ingen problemer her. Til grafikkortet har jeg 41.09 driveren fra
nvidia.

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Karsten Borchers

Dato : 11-02-03 19:25

Ingen varme problemer med mit MSI Ti4400 med Zalman ZM80A-HP på.
Har ikke målt temp, men jeg vil gætte på en 45-50 grader lige efter et par
timers heftig 3D (har haft snitterne på).
Den blæsers heatsink der sidder standard på kortet var faktisk varmere end
ZM80A'eren.

Har et Chieftec miditower, med 3 ekstra 80mm Enermax blæsere på laveste
niveau. En i siden der blæser ind, en nede foran der blæser ind, og en lige
under PSU der suger ud.

/ Borchers

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 11-02-03 20:21

OK.

Tak for respons. Jeg tror heller ikke selv det er varmen der er problemet da
jeg har haft kortet i over 6 mdr. nu uden problemer, før nu altså.

Hvad tror i så problemet kan være? Altså det der med at Unreal 2 hakker så
vildt?

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 11-02-03 22:24

> [...]
> jeg har haft kortet i over 6 mdr. nu uden problemer, før nu altså.
>
> Hvad tror i så problemet kan være? Altså det der med at Unreal 2 hakker så

Hmm..har lige installeret Battefield 1942 og 3dmark. Det er samme problem...
så det er altså 3d aplications der ikke kan køre ordentligt.

Pis. Nu skal jeg igennem HELE møllen med at teste AL min hardware på en
anden computer, for at finde ud af hvad der er galt. Det er ulempen når man
køber løsdele og samler selv.

Man kan ikke gå ned med svinet og hyle "den virker ikke!" Nå, men det
første at teste må vel være grafikkortet. Holder reklamationsretten egentlig
når man har pillet den originale køler af til fordel for Zalman ZM80A-HP?

/Jógvan Lindenskov

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-02-03 00:07

> [...]
> på en anden computer, for at finde ud af hvad der er galt. Det er
> ulempen når man køber løsdele og samler selv.

Hvis det er et P4 system du har dig, så kan det nemt være pga. varmen
som vi også har skrevet. Mange P4 bundkort sætter hastigheden på CPU'en
ned hvis dens temperatur overstiger en eller anden fastsat temperatur.
Så det kan nemt være du kan få systemet til at køre stabilt i spil ved
bare at køle det noget bedre.

Det at der ikke længere er nogen køler på grafikkortet kan godt være
nok til at dit system lige præcis når over den temperatur der gør at
din P4 throttler ned.

Når P4 throttler på mit system - så opleves det som om man lige
pludselig har en framerate der ligner 10 fps eller noget i den stil, så
det kan afgjort mærkes.

> Nå, men det første at teste må vel være grafikkortet. Holder
> reklamationsretten egentlig når man har pillet den originale køler
> af til fordel for Zalman ZM80A-HP?

Du kan da bare sætte den originale køler på igen, jeg tvivler på de vil
kunne se det i butikken at du har haft en anden køler monteret.

Flemming

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 12-02-03 01:36

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message

> [...]
> ned hvis dens temperatur overstiger en eller anden fastsat temperatur.
> Så det kan nemt være du kan få systemet til at køre stabilt i spil ved

Nej... det er ikke et P4 system.

Mine system oplysninger var lidt mangelfulde tidligere.

ECS K7S5A
AMD XP 1700+

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-02-03 00:38

> Nej... det er ikke et P4 system.

Ok, så må du til at teste hver del for sig - tjek eventuelt IRQ
indstillinger. Ikke alle kort er lige gode til at dele IRQ.

Flemming

Fra : devilman

Dato : 10-02-03 19:29

gå ud fra at du mangler plads.....
eller en blæser som trækker/skubber luft væk fra kortet....
det som jeg har er der tre blæser som rammer meget tæt på grafikkortet
2 stk 7v og en 5v........
http://www.chieftec.com/products/Workcolor/ColorDX.htm
(se 13 og 14)
og runde kabler og en harddisk som er spændt op midt i kabinen (elastikbånd)
så hele bundkortet er fritlagt........
kabinet: Chieftec Dragon Workstation DX-01B-D
(blue Scorpio Color Case)
http://www.chieftec.com/products/Workcolor/ColorDX.htm
blæser: 2x 80 mm Enermax UC-8FAB-B
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=381
"Thumbscrews" 6 Stk.
1x Floppy-kabel, rund, 48 cm., sølv/transperant
2x ATA133 IDE-kabel, 90cm,gul,runde
cpu: AMD xp1800
cpu-køler: Silent Viking Cooler

bundkort : Soltek SL-75DRV4 ,socket A,KT266A series
http://www.soltek.com.tw/English/product/75drv4.htm

3x 256MB DDR 266 (2100)
Sandberg USB 2.0 4+1 porte pci
cd-r drev: Aopen CD-RW 3248
dvd drev: Pioneer DVD-ROM DVD-105F
videokort: Iomega Buz
WinTV-PVR-usb
http://www.hauppauge.com/html/wintvpvrusb_datasheet.htm

grafikkort: Daytona Geforce 4 TI 4200 128MB DDR TV-Out
http://www.3dxtreme.org/palitdaytona4200p1.shtml
grafikkortkøler: Zalman VGA Heatpipe ZM80A-HP

Fra : H3nrik V!

Dato : 13-02-03 15:55

> [...]

> jeg endelig kommer ind i menuen i spillet, er det det samme. Mussen
> rykker sig lidt...alt går i stå i 8 sek...musen rykker lidt osv. osv.

Selvom de fleste her er overbevist om at det ikke er temperaturen, er jeg
ret sikker på, at det lugter lidt derhen af. Jeg synes pt. at du har to
muligheder.

1. Køleblæser f.eks. en 80mm direkte på Zalman køleren og se, om det ikke
gør jobbet.

2. Prøv at underclocke dit grafikkort og se, om _det_ så ikke gør jobbet.

En typisk fejl på at man har overclocket sin GPU er nemlig de symptomer, du
skriver...!

--
/H3nrik V!

Hey - Intel made a P4 2.66 with a 166MHz FSB - and marked it as a 1.6 GHz...
;)

My opinion of dual channel DDR pretty much follows:
http://www.overclockers.com/tips00157/