Krise tidspunkter
Fra : Helle

Dato : 10-02-03 22:20

Hejsa.

Jeg har nogle meget alvorlige krise tidspunkter mellem kl. 16-18 og igen fra
kl. 20 til jeg går i seng ved 22:30 tiden om aftenen. Det er virkelig et
problem. Jeg er fuldstændig syg og vanvittig efter slik, chips, chokolade,
popcorn eller kage! Hele dagen igennem har jeg fået 6-7 måltider og selvom
jeg lige har spist et stykke knækbrød er jeg stadig meget sulten. (tror
jeg!!)

Jeg er en pige på 20 år som vejer 25 kg for meget. Mit største problem er
det USUNDE og egentlig ikke min normale kost. Jeg kan blive helt desperart
og Uudholdelig at være sammen med hvis jeg ikke får noget slik hver dag.
Kender I andre det? det er et helvede for min kæreste selvom jeg udemærket
godt ved, at jeg skal tabe mig og det er KUN mig selv der siger det. Jeg
bliver snerrende, irriteret, ked af det og agressiv.

Ofte MÅ jeg bare have noget slik 10 min efter jeg har siddet og spist mig
meget mæt til aften...

Jeg føler mig totalt sukkerafhængig og ligeså afhængig som en alkoholiker
eller ryger.

Er jeg den eneste?...

/Helle

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 10-02-03 22:32

> Jeg føler mig totalt sukkerafhængig og ligeså afhængig som en alkoholiker
> eller ryger.
>
> Er jeg den eneste?...

Hej Helle

Nej, du er absolut ikke den eneste. Jeg har selv prøvet nøjagtigt det samme.
Man bliver faktisk afhængig af sukker. Jeg har fået en behandling hos en
kinesiolog plus jeg er begyndt på en kur, hvor alt skal noteres. Efter den
første uge på den kur (DDV) var min trang til sukker stort set væk. Jeg kan
da godt kigge lidt misundeligt på kæresten, når han sidder og guffer slik,
men jeg kan ikke få mig selv til at tage et stykke. For det første er der
gået "sport" i at tabe mig, men jeg føler heller ikke længere den samme
trang til det. Jeg har ligeledes hørt om nogen, der har fået nåle i ørene
(akupunktur). Det skulle eftersigende også virke, men det er kun
andenhåndsviden. Jeg kan i hvertfald ud fra egne erfaringer anbefale
kinesiologi og helt at undgå sukker i en periode.

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-03 22:48

> jeg lige har spist et stykke knækbrød er jeg stadig meget sulten. (tror
> jeg!!)

Glem knækbrøddet og spis en skive rugbrød i stedet. Den mætter i det
mindste. Mangler du vand?

> Ofte MÅ jeg bare have noget slik 10 min efter jeg har siddet og spist mig
> meget mæt til aften...

I hvad? Kartofler, grove grøntsager og rigeligt kød, eller fine grøntsager
og en lille skive kød? Det første mætter, det andet ...........ikke så
meget. Spis rigeligt til måltiderne, men kun af det grove (det, der virkelig
mætter - også smagsmæssigt).
Mvh Maria

Fra : Therese

Dato : 10-02-03 23:36

Mit forslag, når du bliver lækkersulten sidst på aftenen (eller om
eftermiddagen):

1,5 - 2 dl youghurt naturel eller ylette blandes med kanel
½-1 banan, 1 æble og/eller 1 pære skæres i stykker og blandes i.
Så har du en lækker aftendessert.
Brug evt. noget sødemiddel, hvis du vil have det sødt.

Har du prøvet at lave milkshakes?
De kan også laves af alverdens frugt sammen med mælk eller ylette.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 11-02-03 07:43

Hej

Jeg har selv haft det på sammen måde men har klaret det på følgende måde.

Nu har jeg altid været meget glad for frosne ærter og frosne majs så når jeg
føler trang til noget sødt tager jeg en lille skål ærter og majs. De smager
sødt og giver samtidig fornemmelsen af hele tiden at have noget at proppe i
munden på sammen måde som dengang det var slik fra en pose.
Nogen gange er det også en appelsin eller andet frugt jeg tager i stedet
for. Desuden laver jeg engang i mellem de her fedtfattige popcorn på vand
som jeg har nævnt før i denne nyhedsgruppe. ½ dl vand + 1 dl majskerner i en
microbølgeskål med låg ved fuld effekt i ca 7-10 min

Håber du kan bruge dette til noget.
Hilsen

Grethe

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-02-03 14:56

Helle wrote:

> [...]
> jeg lige har spist et stykke knækbrød er jeg stadig meget sulten. (tror

Får du frugt nok? Din beskrivelse syntes jeg lyder som om du mangler
søde ting (ikke slik, men frugt) at forsøde din tilværelse med.

Prøv med nogle søde appelsiner, lækre desserter (fedt og kaloriefattige
findes og de er gode) eller anden sød frugt.

> [...]
> godt ved, at jeg skal tabe mig og det er KUN mig selv der siger det. Jeg
> bliver snerrende, irriteret, ked af det og agressiv.

Lyder som din krop "skriger" efter sukker eller sukkerholdige produkter.

Du kan afprøve "4dages-teorien" dvs. at du undgår sukker og
sukkerholdige produkter i fire dage. På femtedagen skulle sukkertrangen
mindskes.
Hver gang du falder i (ét bolche eller én vingummi) så starter de fire
dage på ny.

Giv fire dages teorien en chance.

> Ofte MÅ jeg bare have noget slik 10 min efter jeg har siddet og spist mig
> meget mæt til aften...

Hvad består din kost af?

Prøv at reducere mængden af kartofler, pasta og ris, samtidig med at øge
mængden af grønsager (undgå for meget ærter, gulerod, porrer, løg og
andre "søde grønsager") og kød.
Spis dig så mæt i grønsager (jeg mener ikke stopmæt, lad evt. lidt
grønsager ligge i gryden, så kan du bruge dem en slags snack når trangen
melder sig).

> Er jeg den eneste?...

Næh.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Pia J

Dato : 11-02-03 21:25

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du kan afprøve "4dages-teorien" dvs. at du undgår sukker og
> sukkerholdige produkter i fire dage. På femtedagen skulle sukkertrangen

Jeg har det som Helle, især efter mad med meget salt/krydderi. Det behøver
ikke være ret meget sukker, men det er som om balancen i kroppen er forkert.

Og den med de 4 dage - den er helt til grin. Beklager!

Derimod synes jeg det virker "lidt" at skære ned på brød/pasta og skrue op
for grønt. Det har heller ikke været noget problem at drikke sukkerfrie
drikke. Men chokolade, det er åbenbart en del af min madpyramide

Jeg har mao ikke kunnet stoppe, men skære kraftigt ned på sukker. Spiser jeg
et par dage "som før" - stiger sukkertrangen. Vægtmæssigt har det ikke givet
noget - men jeg har meget mere energi, falder ikke i søvn foran PC'en
allerede kl 11 om formiddagen.

:Pia

Fra : Lea

Dato : 15-02-03 00:12

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> chips, chokolade, popcorn eller kage! Hele dagen igennem har jeg fået
> 6-7 måltider og selvom jeg lige har spist et stykke knækbrød er jeg
Lyder som et kratur

> Jeg er en pige på 20 år som vejer 25 kg for meget.
og det er din egen skyld

> Jeg bliver snerrende, irriteret, ked af det og
> agressiv.
Skift alt æderiet ud med fitness, solarium og kneppe 3 gange om dagen

> Er jeg den eneste?...
Næ, de fleste kvinder er nogle kreaturer som æder ustandseligt.

Lea

Fra : naser

Dato : 20-02-03 10:09

"Helle" skrev d. 10-02-03 22:20 dette indlæg :
> [...]
selvom
> jeg lige har spist et stykke knækbrød er jeg stadig meget sulten.

jeg har lidt af det samme problem, men det kan godt være det ligger
dybbere lyder åndsvagt, men jeg skal altid have noget at spise og helst
slik om aftenen efter seks syv tiden

hvis jeg ikke for noget bliver jeg også sur eller ked af det.
da jeg var til lægen spurgte jeg hvorfor det var sådan og han svarrede
at det let kunne være en vinterdepression som utroligt mange folk får og
for det meste kvinder.
hvis jeg ikke har noget at proppe i munden så kan jeg godt begynde at
tude hvis den er helt gal.

jeg begyndte at tage sovepiller og en masse andre piller jeg fik fat på
for at dæmpe lysten..
så det kan godt være du bare er blevet afhængig, mén det kan også være
det andet det.. så prøv at tænke over om der er en ting eller flere du
er ked af eller sur over

men jeg er jo ikke en psykolog

MVH Naser..

http://www.kandu.dk/