Den bedste grafikkort til 2D og 3D
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 10-02-03 18:44

Hej

Jeg synes det er meget svært at finde et egnet grafikkort til min nye
super-pc så jeg vil gerne spørge følgende:

Hvilket grafikkort er den bedste til 2D og 3D da jeg meget gerne vil have
den bedste til min PC som jeg bruger primært til kontorbrug, multimediebrug
og fritidsbrug f.eks. internet og e-mail. Det skal være meget godt til 2D.

Jeg ved at ATI og Matrox er de bedste producenter til 2D men kan jeg få
nogle forslag til modeller hertil?

Det skal være med 128 MB DDR ram...

På forhånd mange tak for hjælpen

Venlig hilsen Bart

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 18:59

Bart Bendtsen skrev:

> [...]
> kontorbrug, multimediebrug og fritidsbrug f.eks. internet og
> e-mail. Det skal være meget godt til 2D.

Har du glemt dem sidste tråd hvor du spurgte om det samme, eller?
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3d83a062%240%2435407%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk>

Der kommer ny hardware på markedet et par gange om måneden så på et
eller andet tidspunkt bliver du nødt til at slå til. Når du går ud
af butikken med kortet så er det forældet, men sådan er det.
Det går ud på at finde et kort som kan gøre en tilfreds, men hvis
man hele tiden jagter det bedste, hvad det så end måtte være, så
får man aldrig købt noget.

Madsen.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 11-02-03 15:59

Hej Madsen

Jeg glemte vist nok at skrive at jeg søger et nyt grafikkort til min
saml-selv-PC nummer 3 som er til mig selv og jeg har bygget de to første
PC´er til to andre derfor er jeg nu nødt til at finde et nyt grafikkort til
PC´en nummer 3 (min) og det kan jo ikke betale sig at købe det samme
grafikkort til de to første to (Matrox Parhelia512) så jeg skal finde nyt.

Derfor spørger jeg om den bedste grafikkort til 2D som er det vigigste til
min PC som er på markedet idag og det må meget gerne være god til 3D også da
jeg også skal bruge til andet end bare kontorbrug.

Jeg har et synshandicap så jeg vil meget gerne have et rigtigt godt
grafikkort da jeg også anvender et forstørrelsesprogram (ZoomText) til at
kunne se og bruge alle programmer i min PC derfor er det lidt krævende af
grafikkort og RAM.

Min PC har P4 2,4 Ghz og 2x512 MB DDR ram..

Jeg kan se det er en bedre forklaring nu end i den tidligere i denne tråd.

Venlig hilsen Bart

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 16:08

Bart Bendtsen skrev:

> [...]
> nyt grafikkort til PC´en nummer 3 (min) og det kan jo ikke betale
> sig at købe det samme grafikkort til de to første to (Matrox

Altså et andet kort end Matrox Parhelia. Det var ellers det jeg
ville anbefale stadigvæk. :)

> [...]
> vigigste til min PC som er på markedet idag og det må meget gerne
> være god til 3D også da jeg også skal bruge til andet end bare

Efter min mening så finder du ikke noget der er bedre, hvad
billedkvaliteten angår, end Matrox-kortenes medmindre at du går
op i en helt anden prisklasse forstås. ATI er dog efter sigende
også ret godt med, men det kommer vist an på hvilket mærke man
køber. Der er flere producenter som producerer grafikkort med
ATI's chips på.

> [...]
> (ZoomText) til at kunne se og bruge alle programmer i min PC
> derfor er det lidt krævende af grafikkort og RAM.

Matrox-kortene har indbygget zoom i driveren. Om der er andre
grafikkort der også har det, tør jeg ikke sige, men det er der
andre her i gruppen der må vide.

Madsen.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 14-02-03 00:56

Hej Madsen

Tusind tak for svarene og jeg syntes faktisk ikke jeg skal købe det samme
grafikkort som jeg gjorde for næsten halv år siden som du sagde et
grafikkort man går ud af butikken med er forældet. Så betaler det sig ikke
at købe det samme grafikkort som for halv år siden. Især den høje pris for
dette gamle grafikkort.

Men Matrox Parhelia er et rigtig godt grafikkort så jeg tror jeg måske
alligevel vælger at købe et af denne slags igen men jeg vil lige undersøge
markedet for andre grafikkort før jeg beslutter mig.

Jeg kigger på både Matrox og ATI men er der ikke nye modeller fra Matrox
siden Parhelia´en som er velegnet til mig??

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Madsen

Dato : 14-02-03 03:21

Bart Bendtsen skrev:

> [...]
> måske alligevel vælger at købe et af denne slags igen men jeg vil
> lige undersøge markedet for andre grafikkort før jeg beslutter

Det forstår jeg godt. Jeg tænker bare på det behov som du efter
sigende har. Det er det jeg har svaret ud fra.

> Jeg kigger på både Matrox og ATI men er der ikke nye modeller fra
> Matrox siden Parhelia´en som er velegnet til mig??

Matrox er ikke kommet med nye grafikkort siden Parhelia. De er
kommet med en Parhelia med 256 MB RAM, men det er næppe noget man
vil mærke det store til, medmindre at man sidder med store tunge
grafiske programmer såsom AutoCAD, 3D Studio Max osv.

ATI's grafikort er uden tvivl også gode kort, men jeg har så ikke
erfaring med deres nyere kort. Har kun haft et enkelt ATI en
overgang og det var et Radeon 8500, så her må andre træde til.

Madsen.