pdf-plugin
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-03-01 14:58

Jeg har Acrobat 4.0 med det hele på min harddisk. Men når jeg møder en
pdf på nettet og klikker på den, får jeg denne besked: "Du har ikke det
plug-in-modul, der er nødvendigt..." Og så er der henvisning til et
sted, hvor man kan hente plugins. Når jeg går til den side, har jeg
endnu ikke været i stand til at finde den rigtige plugin. Er der nogen,
der kan guide mig på vej?
Det irriterende ved disse situationer er i øvrigt, at hvis der på det
aktuelle sted lægges op til, at man skal læse filen direkte fra nettet,
så kan man ofte ikke bare vælge at downloade den i stedet for.
--
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 15:09

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> aktuelle sted lægges op til, at man skal læse filen direkte fra nettet,
> så kan man ofte ikke bare vælge at downloade den i stedet for.

Hej Ove

Kan du ikke poste hvor det er du har problemer ? Det er jo ikke sikkert
at det er din Mac den er gal med, men derimod websitet som er lavet
forkert.

--
Ciao Jesper

Fra : Jakob Færch

Dato : 12-03-01 15:11

In article <1eq5w42.zsy58gna8etgN%ossmidt@post11.tele.dk>,
ossmidt@post11.tele.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Jeg har Acrobat 4.0 med det hele på min harddisk. Men når jeg møder en
> pdf på nettet og klikker på den, får jeg denne besked: "Du har ikke det
> plug-in-modul, der er nødvendigt..."

Nu ved jeg ikke lige, hvilken browser du bruger, når du har problemet.
Jeg bruger selv Internet Explorer 5 - og jeg tror, følgende ville kunne
løse problemet for mig:
- Find filen "PDFviewer" i mappen "Web Browser Plug-in" i
Acrobat-mappen på din harddisk
- Kopier filen over i mappen "Plug-ins" i din Internet Explorer 5-mappe

Måske skal du gå ind i Edit->Preferences i Internet Explorer og under
"File helpers" fortælle, at pdf-filer skal ses med PDFviewer-plugin'en,
men jeg tror det faktisk ikke.

Jeg kan ikke huske, om jeg selv gjorde ovenstående, da jeg installerede
Acrobat, eller om installeren gør det for én.

En anden løsning er i øvrigt nok at hente Acrobat Reader på
Adobe's websted, <http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html>.
Den installerer plugin'en for dig, når du under installationen vælger,
hvilken browser du vil bruge, er jeg ret sikker på.

Held og lykke,
Jakob

Fra : Steen Villumsen

Dato : 12-03-01 15:17

> [...]
>
> Jeg kan ikke huske, om jeg selv gjorde ovenstående, da jeg installerede
> Acrobat, eller om installeren gør det for én.

Det er fuldstændig som Jacob siger, man skal ind og konfigurere
browseren til at benytte plug-in'et. Dette gør sig også gældende i
Netscape-produkter.

Bemærk denne konfigurering er beregnet til at lade dig se PDF'er direkte
i browservinduet.

Venlig hilsen,

Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-03-01 20:40

Steen Villumsen <supersteen@mailme.dk> wrote:

> [...]
> Netscape-produkter.
>
> Bemærk denne konfigurering er beregnet til at lade dig se PDF'er direkte

Det viste sig, at jeg faktisk havde havde denne plugin liggende i flere
eksemplarer. Og et af dem kom så ind i pluginmappen hos Explorer 5.
Maskinen har derefter været genstartet. Iflg. Explorers onlinehjælp
indlæses den automatisk. Men da jeg skulle gøre et forsøg på at læse et
pdf-dokument på skærmen lige fra nettet, kom der en besked om, at
indlæsning mislykkedes. Til gengæld lykkedes det nu at downloade ved
holde museknappen nede efter klik.
Skal man alligevel foretage nogle manuelle indstillinger? Jeg har en
dansk Explorer 5. Man skal skrive nogle ting. Der er noget med "Mime",
som er en person i Richard Wagners opera "Siegfried". Jeg synes ikke, at
onlinehjælpen er til megen hjælp.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Jakob Færch

Dato : 12-03-01 23:35

In article <1eq6bn6.irynrwoza84sN%ossmidt@post11.tele.dk>,
> [...]

> dansk Explorer 5. Man skal skrive nogle ting. Der er noget med "Mime",
> som er en person i Richard Wagners opera "Siegfried".

Mime er mere end det (eller mindre, burde man nok sige, Wagner er jo
ikke hvem som helst). Mime er er en måde at beskrive indholdet af filer
med.
(<http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,212576,00.ht
ml>)

Mime-typen sendes med fra webserveren, så når du modtager en pdf-fil
sender webserveren først noget, der betyder "Her kommer der er en
pdf-fil). Pdf-filers mime-type hedder application/pdf

Det, du gerne vil fortælle din Internet Explorer er, at når der kommer
en pdf-fil, skal den vises med PDFviewer-plugin'en.

Jeg har desværre kun en engelsk Internet Explorer 5; jeg tror, du selv
kan oversætte til din danske Explorer.

Du skal gøre følgende:
1) Åbn Preferences i menuen Edit
2) Find punktet "File helpers" i listen til venstre

Led efter et punkt i listen til højre, der hedder "Portable Document
Format". Hvis det ikke findes, skal du trykke "Add", ellers skal du
vælge det og trykke "Change".

Felterne i den dialogboks der kommer op, skal udfyldes cirka således:
*Description*: "Portable Document Format"
*Extension*: .pdf
*MIME type*: application/pdf

Under *File type* vælger du Browse og finder din Acrobat eller Acrobat
Reader - det bestemmer, hvordan gemte filers tilhørsforhold er, så du
kan dobbeltklikke dem og åbne dem i Director.

I *Handling* skal du vælge
*How to handle*: View with plug-in
*Plug-in Name*: PDFviewer

Så skulle du gerne være flyvende.

> Jeg synes ikke, at
> onlinehjælpen er til megen hjælp.

Microsofts online-hjælp er efter min mening oftest kun til hjælp, hvis
man ikke har problemer

Held og lykke,
Jakob

Fra : Karl Antz

Dato : 12-03-01 15:27

> [...]

> aktuelle sted lægges op til, at man skal læse filen direkte fra nettet,
> så kan man ofte ikke bare vælge at downloade den i stedet for.

Du kan i alle tilfælde gemme filen på din harddisk: både i IE og i
Netscae klik OG HOLD MUSEKNAPPEN NEDE på linket til filen, så får du
mulighed for at downloade istedetfor at læse inden for websiden.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 17:56

In article <1eq5xfa.14lth781or2xdoN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Du kan i alle tilfælde gemme filen på din harddisk: både i IE og i
> Netscae klik OG HOLD MUSEKNAPPEN NEDE på linket til filen, så får du
> mulighed for at downloade istedetfor at læse inden for websiden.

Man kan også bare holde "alt" nede og så klikke på lænken.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-03-01 12:29

> Man kan også bare holde "alt" nede og så klikke på lænken.

Eller klik og træk ud på skrivebordet!

--
Michael Tysk-Andersen