Raid
Fra : Allan Pedersen

Dato : 10-02-03 07:21

Spørgsmål ang. Raid.

Det er i en IBM Netfinity server, at den ene disk er stoppe med at fungere i
raid.. Læser ikke mere.. men kan man blot sætte en ny disk i, og så klarer
den selv resten, eller skal den klargøres først på en måde ? Ved ikke om det
er Raid 1 eller 5, den kører..
Og det er en 9.1GB harddisk der er stoppet, men det kan jo ikke købes mere..
kan man sætte en 18GB i uden problem ?

Allan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-02-03 07:56

"Allan Pedersen" <hmmm@ppp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er Raid 1 eller 5, den kører..
> Og det er en 9.1GB harddisk der er stoppet, men det kan jo ikke købes

Hvis du snakker Software raid, så Ja.
Luk med, sæt den nye disk i og gå i diskmanagement ( Kør diskmgmt.msc )
og så giver det sig selv (selv om jeg ikke lige kan huske proceduren).. Der
vil være et punkt der hedder Rebuild array (uanset om det er raid 1 eller
5).
Er det Raid 1 på system disken ville jeg nok lave en boot diskette (formater
den, kopier boot.ini, ntldt, ntdetect og scsi driveren - ret boot.ini til så
der kan bootes på begge systemdiske).

De overskydende 9 GB kan du bruge til et nyt volumen (og det er så ikke Raid
beskyttet). Bare den nye disk er hurtigere end den gamle skader den ikke
noget (men giver dig lyst til at få flere nye diske).

Hvis det er Hardware raid er situationen en anden og meget afhængig af din
controller. De fleste billige controllere kan dog selv mærke disk
udskiftningen og reparere raidet, så mon ikke de dyrere også kan. Dér kan du
næppe udnytte de overskydende 9 GB.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Michael

Dato : 10-02-03 18:28

Hej
Hvis du mangler nogen disk på 9,1 gb har jeg 5 stk tilbage som er til salg.
Michael@mpdata.dk
"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:3e474d17$0$232$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-03 16:56

In dk.edb.hardware.server, Michael <Michael@mpdata.dk> says...
> Hej
> Hvis du mangler nogen disk på 9,1 gb har jeg 5 stk tilbage som er til salg.
> [...]

Spammere har bare styr på tingene, noot.
Du er havnet i den forkerte gruppe, du citerer for kert og du citerer en
forkert person.

FUT:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 15-02-03 01:20

Hvilen NF server er det der er tale om og hvilken controller er det ??

Hvis det er en ServerRaid adapter du kører på og det er HW Raid, skal du
være sikker på at diskene kører lige hurtigt og de har samme mængde cache.
De skal faktisk i specifikationerne være ens bortset fra størrelsen, så kan
du godt tage en 18GB disk og putte i, men du vil kun få udnyttet de 9 GB.

Så kan du rebuilde igennem ServerRaid manageren.

Mch.
Niels