stemplerne på Honda CB750 - hvor identiske~
Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 09-02-03 21:58

Kære Alle,

Jeg har en honda med tre stempler, det fjerde er gennembrændt. I min
arrigskab kastede jeg det gennmembrændte stempel i en brokkasse. Det er
baggrunden for at jeg stiller nedenstående spørgsmål:

Er stemplerne identiske?

De har numrene hhv. 300 11, 300 11 samt 300 12.

Jeg har fået fat i endnu et 300 11 - men burde jeg have et 300 12?

300 11 sidder i siderne, mens det 300 12 jeg har sidder i midten - skal jeg
have et 300 12 på den ledige plads i midten?

MvH

Thomas

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-02-03 01:26

Thomas Lund Madsen <tlm@surfpost.dk> skrev i en
> [...]
jeg
> have et 300 12 på den ledige plads i midten?

Hvis det er den gamle Honda CB750, som det vel er - jeg havde en 1974 - 1979
som jeg lavede næsten alt tænkeligt ved - så er de 4 stempler identiske; det
gælder for
så godt som alle motorer. Vedrørende ens så er den ting man skal tænke på
når man istallere
nye stempler i en motor er at de, inklusiv krydspindene, også skal veje det
samme indenfor
helst ½ gram. Hvis der er forskel på vægtene for man vibrationer/rystelser i
motoren udover
dem der altid er der. Til Honda CB750 fandtes der forskellige kompressioner,
via stemplerne,
over årene den blev lavet.

Gert Thorgersen

Fra : OK

Dato : 10-02-03 20:26

Jeg har en CB900.
Stemplerne på den er ens, men bl.a. krumtaplejerne er af 2 forskellige
størrelser. Jeg tror derfor ikke at man kan generalisere og sige at alle 4
"huller" er ens.
Jeg kunne godt forstille mig at din maskine har fået monteret et større
stempel efter en opboring/honing ???

Mvh Ole

Fra : Armand

Dato : 10-02-03 22:06

OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
> [...]
alle 4
> "huller" er ens.
> Jeg kunne godt forstille mig at din maskine har fået monteret et

Jeg har tænkt samme tanke, med én opboret cylinder - Meeen det er da
ikke en RD350'er, vel?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 10-02-03 22:21

In article <b294hb$82b$1@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Jeg har tænkt samme tanke, med én opboret cylinder - Meeen det er da
> ikke en RD350'er, vel?

Ah ... Ah ... Ah! ... Nu nærer du dig Armand! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-03 22:34

Hekto wrote:
> Ah ... Ah ... Ah! ... Nu nærer du dig Armand! ;0)

Vi burde smadre ham, ved lejlighed ... :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 10-02-03 23:04

In article <slrnb4g6mi.t4l.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Vi burde smadre ham, ved lejlighed ... :)

Så, Så, Så! ... Hans! Du påstod tidligere i dag, at du var knapt så
'Bøllet'!!! ;0)

Nææææh! Vi indfanger Armand ved Bakke-åbningen, tvinger øl af ham, og
pisker ham til blods med et knækket snørebånd! ... hvis ikke han siger
pænt goddag!!!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-03 23:09

Hekto wrote:
> [...]
> Nææææh! Vi indfanger Armand ved Bakke-åbningen, tvinger øl af ham, og
> pisker ham til blods med et knækket snørebånd! ... hvis ikke han siger

Ja vi er jo nemme at kende... hvis du ellers kommer på smoker? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 11-02-03 02:42

In article <slrnb4g8nj.t4l.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Ja vi er jo nemme at kende... hvis du ellers kommer på smoker? :)

Jeg er ved at læge sidste hånd på værket, så du må helere finde
pudsekluden frem! ;0)
Om ikke andet kan jeg jo tage turen med et 'Til Salg' skilt rundt om
halsen. :0(

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 11-02-03 02:12

> [...]
> "huller" er ens.
> Jeg kunne godt forstille mig at din maskine har fået monteret et større

Der hvor alle huller ikke var ens var på de gamle 3 cylindrede 2 taktere,
hvor ihvertfald flere af dem kørte med større "luft" mellem stempler og for
den midterste cylinder, på grund af at de blev varmere og derfor udvidede
sig mere; men vægtene var ens.
Men i almindelighed gælder nærmest altid at alle stempler og plejlstænger er
ens, altså vedr. cylinderboring/tolerance, kompression (stemplets top),
stemplers masser og plejlstængers masser ;plejlstænger: totalvægt samt
statisk ligevægt. Det er det grundlæggende i motorkonstruktioner.
Dog er stemplers toppe ofte/oftest parvis spejlbilleder af
hinanden da indsugninger/udstødninger oftest kommer skræt ind og ud. Og når
det er bedst sidder krydspinden ikke midt i stemplet medmindre man har
nålelejer mellem krydspind og stempeler som jo har mindre friktion.
Og desuden har vi jo at des lettere stempler og plejlstænger er des bedre er
det.
På nogle biler, vist de gamle mascotter, kom man ud for at plejlstangen ikke
sideværds længere sad i midten af stempler når man borede dem til volumenmål
større end tiltænkt fra fabrikken, idet man da overborede ved at gå mere til
en side/fjerne gods mere på en side i cylinderblokken.

Gert Thorgersen