Lygte
Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 09-02-03 21:07

Jeg skal på et eller andet tidspunkt have købt en lygte. (Jeg har ikke noget
nu). Det er ikke til tekninsk dybdedykning, men til dykninger på 10-20m.
Jeg tænker: hvilken slags kontakt er bedst, hvilken type pære, er der nogle
specielle ting man skal være opmærksom på når man køber lygte. (Er der nogle
mærker/modeler man skal holde sig fra.)
Den skal IKKE være for dyr. Dvs. under 300kr, hvis dét på nogen måde kan
lade sig gøre. Jeg går til dykning på Allerød Ungdomsskole, og har indtil
videre kun CMAS*. Så jeg får ikke dykket ret meget i åbent vand..
Med andre ord, det skal ikke være en eller anden super hi-tech lygte der kan
alt og kan lyse 100m under vandet, men en lille lygte til at lyse ind i
revner, vrag mm.

Skal ogå have købt en kniv. (hvis i har gode forslag) Samme kriterier og
forbrug.

Håber i har nogle gode forslag.
Peter

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 09-02-03 21:37

"Peter F. Stenkilde" <pfs@lightship.nospam.dk> wrote in message

> Skal ogå have købt en kniv. (hvis i har gode forslag)

En rustfri Mora - kniv er ypperlig til dykkebruk. Du må riktignok være litt
kreativ for å feste den, men den passer nok bra til en skoleelvs budsjett.
Bruk pengene du sparer til å kjøpe en bedre lykt!

Kristian

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 10-02-03 00:04

Det er måske en billig løsning, men jeg har ikke tænkt mig at spare på
sikkerheden. Jég vil hellere have en god kniv, end en god lygte.
Peter

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 10-02-03 07:30

> Det er måske en billig løsning, men jeg har ikke tænkt mig at spare på
> sikkerheden. Jég vil hellere have en god kniv, end en god lygte.

Hvorfor mener du at en mora kniv er dårlig? Jeg har selv hatt 4 - 5
"normale" dykkerkniver men morakniven er uten sammenligning den skarpeste.

Kristian

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 10-02-03 11:27

Er det en bestemt model du tænker på?
Jeg havde bare fået at vide at det var meget vigtigt at der var et bølget
skær, og en line-cutter.

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 10-02-03 12:33

> Er det en bestemt model du tænker på?
> Jeg havde bare fået at vide at det var meget vigtigt at der var et bølget
> skær, og en line-cutter.

Morakniven har hverken bølget skjær eller linekutter men den er skarpere enn
vanlige dykkekniver som har dette og det er vel det som betyr noe?

Kristian

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-02-03 21:41

"Peter F. Stenkilde" <pfs@lightship.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Den skal IKKE være for dyr. Dvs. under 300kr, hvis dét på nogen måde kan
> lade sig gøre.

Det kan det sagtens.. først vil jeg lige henlede din opmærksomhed på bladet
DYK nr. 10 fra sidste år, du kan evt. låne det på biblioteket eller købe det
www.dyk.dk. Der er en guide til køb af Uv-Lygte.

Hvis du skal finde det billigste sted at købe grej skal du hen på :
www.diveinn.com. Der er bl.a. en

Mini Vega til 305 kr.:
http://www.scubastore.com/shop.asp?id_familia=15&id_subfamilia=55

Mini Vega med genopladelige batterier til 1105 kr.:
http://www.scubastore.com/shop.asp?id_familia=15&id_subfamilia=55

Vega 2 halogen til 483 kr.:
http://www.scubastore.com/shop.asp?id_familia=15&id_subfamilia=55

Den genopladelige er der også til 1500 kr.

Personligt ville jeg nok vælge de genopladelige versioner, da jeg synes
udgiften til batterier er så vild at det i det lange løb godt kan betale sig
men hvis du ikke har mere end 300 kr. til lygte ja så behøver du ikke
foretage det valg.

Her har du en test af de lamper som ligger i dit prisleje og dem der ligger
lige lidt over.. så kan du jo se om du kan finde hoved eller hale.. det er
dog på engelsk.. jeg tror måske dyk har oversat den her artikkel men jeg
kunne ikke lige umiddelbart finde den.
http://www.divernet.com/gear/lamps0300/perform0300.htm

> [...]
kan
> alt og kan lyse 100m under vandet, men en lille lygte til at lyse ind i

Yes, jeg tror mini vega lygten ville være et rigtig godt valg også for din
fremtidige dykning.

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 10-02-03 00:06

Hvorfor er de genopladelige så meget dyrere? Batterrierne alene koster vel
ikke de ca. 1000kr der er i forskel.
Hvor meget billigere er det på scubastore end i Frankrig. Jeg skal til
Frankrig i sommerferien.
Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-02-03 12:00

Peter F. Stenkilde <pfs@lightship.nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e46deb9$0$10970$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvor meget billigere er det på scubastore end i Frankrig. Jeg skal til
> Frankrig i sommerferien.

Man kan nok ikke sige at det ene er billigere end det andet. Det kommer nok
an på hvilket produkt det er. Prøv at sammenligne priser fra scubaland
www.scubaland.fr ) med priser fra Diveinn ( www.scubastore.com ). Dog hvis
jeg skulle til Frankrig ville jeg gå i Decathlon ( www.decathlon.dk ). Der
er et kæmpe udvalg af sportsartikler fra stort set alle sportsgrene og
fritidsinteresser. Alm. ABC-udstyr kan være rørende billigt, ofte er det
mærkevarer uden "mærke" på. Når der er udsalg kan man virkelig spare noget,
sidst købte jeg en North Face hypervent jakke for 350 Kr.
Der er iøvrigt en Decathlon-butik ved Ålborg. Sælger de dykkerudstyr ?

Allan Hansen

Fra : Søren Green

Dato : 10-02-03 16:01

Decathlon i Aalborg er lukket.

Søren Green

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-02-03 18:00

> Hvorfor er de genopladelige så meget dyrere? Batterrierne alene koster vel
> ikke de ca. 1000kr der er i forskel.

Rigtig godt spørgsmål jeg har selv siddet og undret mig over det samme.. jeg
kan kun forestille mig at det er fordi det er nogle batterier uden
hukommelse altså nogle som du kan klatlade alt hvad du har lyst til..

Fra : Campione

Dato : 10-02-03 11:08

Hej Peter.

Hvis jeg var dig ville jeg gå i det lokale byggemarked og købe en grå lygte
til ca 100 DKK. Den er vandtæt og tager 4 AA (discman) batterier, som kan
købes opladeligt i fx Brinck Electronic i KBH til 80 kr. En identisk lygte
sælges for 225 kr i dykkerbutikker i KBH, så har den bare et navn, det har
denne no-name lygte ikke.

Lygten lyser rigtig godt, og lyder fin til den type dykning du skal have.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-02-03 17:53

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne no-name lygte ikke.
>
> Lygten lyser rigtig godt, og lyder fin til den type dykning du skal have.

Jah jeg har også haft sådan en lille lygte som du taler om der (købte den
dog i friluftsland for 120 kr.) men jeg synes man får så meget mere lygte
ved at give 200 kr. ekstra at den er et rigtig dårligt køb. Men det er
selvfølgelig bare min mening.

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 10-02-03 19:35

Ja, det kunne jeg godt forestille mig. På siden
http://www.divernet.com/gear/lamps0300/perform0300.htm kan man se hvordan et
stort udvalg af dykkerlygter lyser, og jeg har ikke tænkt mig at købe en af
dem der gir et lille svagt lysende og ujævn lille lysplet på pladen.
Jeg har pengene til at købe en ok lygte, men det skal ikke være en af de
helt store til ca. 3000kr.

Peter (Men tak for alle de gode forslag der er kommet indtil videre. Kom
endelig med flere hvis andre ligger inde med gode idéer.)

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 11-02-03 00:29

brug de 482 kr på en vega 2 hos diveinn .. den er fin til simpel vragdyk og
natdyk..... ulempen er blot at 5 duracel batterier koster en bondegård....

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 10-02-03 16:18

Hvis du vil ha en god kniv vile jeg anbefale deg å kjøpe en Victorinox
biffkniv i plast. Denne koster 30NOK hvor jeg bor.

Denne kniven har serratert egg (bølget), og skjærer gjennom tykk webbing med
to drag.

Slire syr du selv av feks. en bit webbing eller et gammelt bilbelte, gjerne
med en par cm hageslange nederst inne i slira for å beskytte mot bladet.

Jeg har kappet av bladet slik av det er bare 2-3 cm langt.

Billigere og bedre kniv får du ikke!

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 11-02-03 17:00

Er der nogen der har erfaring med "VEGA2" og "mini Vega".
Og er der nogen der har en forklaring på hvorfor de genopladelige lygter, er
_så_ meget dyrere end de "ugenopladelige"

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-02-03 20:04

> Er der nogen der har erfaring med "VEGA2" og "mini Vega".
> Og er der nogen der har en forklaring på hvorfor de genopladelige lygter,
er
> _så_ meget dyrere end de "ugenopladelige"

Jeg har en bekendt som havde en Vega 2 inden han skiftede til noget
kraftigere (5000 kr. klassen) og han godt tilfreds med den..

Fra : TJOR

Dato : 12-02-03 08:44

Jeg har 2 venner der begge bruger VEGA2. De er begge meget tilfredse med
den. Specielt når man kigger pris/kvalitet.
Den ene har dog lige købt en anden og dyrer lygte.

Fra : Kaz

Dato : 15-02-03 21:04

Jeg har selv mange dyk med Vega 2 lygten og er (var) godt tilfreds... Den
lyser også "længe" på de 5 batterier! hvor mange timer ved jeg ikke, men jeg
havde mange dyk inden jeg skiftede batterier. Jeg byggede den om efter ca.
et år, tilført en ekstern batterikasse og en 50W pære. Det er ikke ret svært
eller dyrt at lave og det giver jo en "ny" lygte!

Jeg har nu lavet en anden lygte der ud over form og størrelse er præcis
magen til, så nu ligger vega'en som anden/udlåns-lygte. Største ulempe er
efter min mening, at den er for stor og det ergonomiske "grip" er dårligt at
holde på!

Mvh.

Kasper Hansen

Fra : Kaz

Dato : 21-02-03 16:38

Hva' pokker... Den er da kommet galt i byen... Hvordan kan det være den
havner her nu??? Den er sendt for mere end en uge siden??? Som svar på et
andet indlæg selvfølgelig!

Kasper