Høreværn / ørepropper ?
Fra : Poul Tyrrell

Dato : 09-02-03 20:42

Hej,

Er der nogen i gruppen, der har nogen anbefalinger med hensyn til hvilken
form for høreværn, der er det bedste at bruge.
Jeg har en Concept hjelm, med rigtig meget vindstøj, og jeg har allerede en
smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere end højst
nødvendigt.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 09-02-03 21:33

> Er der nogen i gruppen, der har nogen anbefalinger med hensyn til hvilken
> form for høreværn, der er det bedste at bruge.
xxxxxxxxxxx

Jeg prøvede for et par år siden nogle silikoneørepropper, købt i Matas..
JEg syntes faktisk de dæmpede for meget, men det kan være du kan have mere
glæde af dem end jeg havde...

MVH.
Jon Larsen

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:30

> Jeg prøvede for et par år siden nogle silikoneørepropper, købt i Matas..
> JEg syntes faktisk de dæmpede for meget, men det kan være du kan have mere
> glæde af dem end jeg havde...

Dem vil jeg prøve. Hellere lidt for meget dæmpning, end det modsatte - selv
om jeg så går glip af noget af den dejlige Guzzi-lyd

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-02-03 22:06

"Poul Tyrrell" <tyrrell@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere end højst

De orange afrundede EAR fra apoteket. De dæmper de samme som de gule (og
koster vist det samme, ca. en 5'er pr. par) men er efter min mening mere
behagelige at have i øret.

Mvh Thomas
*med tinnitus på venstre øre*

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:20

> De orange afrundede EAR fra apoteket. De dæmper de samme som de gule (og
> koster vist det samme, ca. en 5'er pr. par) men er efter min mening mere
> behagelige at have i øret.

Ja, dem har jeg også prøvet. Jeg synes dog, at de gule dæmper lidt bedre end
de orange; men det er måske bare indbildning.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 22:07

Poul Tyrrell wrote:

> Ja, dem har jeg også prøvet. Jeg synes dog, at de gule dæmper lidt bedre end
> de orange; men det er måske bare indbildning.

Næ, det kan sagtens passe for dig og din situation - oplevelsen afhænger
både støjforholdene omkring hjelmen, hjelmen selv, dens pasning på dit
hoved og ikke mindst, hvordan du (din hjerne sammen med høreorganerne)
danner dit lydbillede.

Der er ingen facitliste i det her spil, det gælder om at prøve sig frem!

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 00:11

Poul Tyrrell wrote:
> Er der nogen i gruppen, der har nogen anbefalinger med hensyn til hvilken
> form for høreværn, der er det bedste at bruge.

Du skal prøve dig frem, både anatomi og opfattelse er helt individuel.
Køb nogle i forskellige materialer og ikke mindst størrelser (hellere en
anelse for små end alt for store). Og få evt. siden støbt et par med
filter, når du har fundet ud af, hvor meget dæmpning du har brug for.

Bruger selv de gule Bilsom 303 koniske skumpropper i den mindste
størrelse, der dæmper en anelse bedre men er senere at montere end de
direkte støbte uden filter, jeg også har.

Endnu bedre dæmpning vil du få med Mox (parafinerede vatkugler) eller de
silicone-klatter, Matas også sælger.

> Jeg har en Concept hjelm, med rigtig meget vindstøj, og jeg har allerede en
> smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere end højst
> nødvendigt.

Så vil du opdage, at jo bedre du dæmper støjen udefra, jo tydeligere
hører du din tinnitus. Min (svage, diskante) tinnitus har jeg med held
kunet dæmpe med en masker (combi høreapp/masker), så nu får jeg lavet et
par støbte propper, der fatter ørehængeren fra en MP3-spiller, så jeg
kan høre New wave-musik, fuglekvidder etc under kørslen.

Hvis du vil prøve det, kan du evt. anskaffe et sæt ørehængere med
ørepropper - flere fa. var omtalt fornylig her i gruppen - søg evt. på
Sony, Koss eller ørepropper i denne gruppe på Google's gruppesøger. De
virker nok bedst, hvis dine øregange er lige og rimelig dybe.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 10-02-03 00:33

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> direkte støbte uden filter, jeg også har.
>
> Endnu bedre dæmpning vil du få med Mox (parafinerede vatkugler) eller de

Mox dæmper godt ja. Lige indtil du får hjelmen over hovedet, så ændres
øregangen gange få 10 dele milimeter. Nok til at de ikke længere slutter
tæt.

Man skal derfor også være varsom med at lægge penge i i dyre
specialtilpassede propper, da de ka te sig helt anderledes når hjelmen
kommer på.

Mvh Thomas

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 13:09

Thomas Hjort wrote:
> [...]
<Snip, snip>

> Mox dæmper godt ja. Lige indtil du får hjelmen over hovedet, så ændres
> øregangen gange få 10 dele milimeter. Nok til at de ikke længere slutter
> tæt.

En sådan ændring sker for mig hovedsageligt med de støbte propper - fx
når jeg drejer hovedet - ikke med de bløde. Det kommer også an på,
hvordan hjelmen slutter om ørerne, altså meget individuelt.

Altså det bedste råd er IMHO: Prøv ørepropper af forskellige materialer
og ikke mindst i forskellige størrelser, og vælg det der passer dig og
din anvendelse bedst.

> Man skal derfor også være varsom med at lægge penge i i dyre
> specialtilpassede propper, da de ka te sig helt anderledes når hjelmen
> kommer på.

Enig, det er vigtigt i første omgang at finde ud af behovet for
dæmpning, om en musikkilde eller en anden form for maskning er at
foretrække. Personligt ville jeg have ønsket, at jeg havde ofret de
penge, jeg brugte på mine første støbte propper, til en bedre
(lyddæmpet) hjelm.

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:27

> [...]
> par støbte propper, der fatter ørehængeren fra en MP3-spiller, så jeg
> kan høre New wave-musik, fuglekvidder etc under kørslen.

Min tinitus er heldigvis normalt ikke så slem, at jeg kan høre det, når jeg
kører. Til daglig er det kun, når der er stille omkring mig; men har jeg
kørt en lidt længere tur, hyler det i ørerne et par dage efter - dog stadig
ikke så jeg kan høre det mens jeg kører.

> [...]
> Sony, Koss eller ørepropper i denne gruppe på Google's gruppesøger. De
> virker nok bedst, hvis dine øregange er lige og rimelig dybe.

Ja, jeg fulgte godt snakken. Jeg er dog ikke rigtig sikker på nytten af at
dæmpe støj med mere støj; men det er måske bare noget sludder?

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-02-03 20:52

> Ja, jeg fulgte godt snakken. Jeg er dog ikke rigtig sikker på nytten
> af at dæmpe støj med mere støj; men det er måske bare noget sludder?

Jeg har også læst lidt rundt omkring på nettet omkring noget forskning ang.
tinnitus. I øjeblikket anbefaler de folk at forsøge vænne sig til det, da
det godt kan lade sig gøre med effektiv træning.

De anbefaler, at der altid er lidt baggrundsstøj, et tv, fuglekvidder el.
lign, så det lige overdøver tinnitusen. Bliver det helt stille, så hører man
nemlig tinnitusen, og så fokuserer man bare på den. Med lidt konstant
baggrundsstøj glemmer man efterhånden sin tinnitus, og så er det ikke et
problem mere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 22:22

Martin Sørensen wrote:
> Jeg har også læst lidt rundt omkring på nettet omkring noget forskning ang.
> tinnitus. I øjeblikket anbefaler de folk at forsøge vænne sig til det, da
> det godt kan lade sig gøre med effektiv træning.

Netop min erfaring.

> [...]
> nemlig tinnitusen, og så fokuserer man bare på den. Med lidt konstant
> baggrundsstøj glemmer man efterhånden sin tinnitus, og så er det ikke et

Yep, for mange er det værste øjebilk, når de læger hovedet på puden og
indtil de falder i søvn. Så gælder det om at have et fedt
reservedelskatalog at tælle stumper i

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 22:19

Poul Tyrrell wrote:
> [...]
> kørt en lidt længere tur, hyler det i ørerne et par dage efter - dog stadig
> ikke så jeg kan høre det mens jeg kører.

Men du kører uden propper, ikke? prøve at holde dig for ørerne lige nu.
Blev tinnituslyden ikke kraftigere? Det samme vil du opleve med
ørepropperne.

> Ja, jeg fulgte godt snakken. Jeg er dog ikke rigtig sikker på nytten af at
> dæmpe støj med mere støj; men det er måske bare noget sludder?

"Støjen" / lyden dæmper heller ikke din tinnitus. Den afleder
opmærksomheden, og det sker, når lyden veksler lige omkring din tinnitus
i tonehøjde og har en anelse højere lydstyrke. På den måde "drukner"
tinnitus-lyden populært sagt, fordi hjernen ikke så nemt kan udskille
lige den lyd, som du opfatter som tinnitus.

Du kan afprøve effekten ved at låne en CD med regnsskovslyde,
fuglekvidder eller monotont New wave-musik og lyt til det med
høretelefoner et kvarters tid. Brug diskant/bas- og volumenknappen til
at finde den bedste indstilling, og gentag seancen et par dage i træk fx
lige når du er kommet hjem fra arbejdet og har brug for at slappe af et
øjeblik.

Hører gerne din erfaring. For mig har det virket, jeg slap mit
kombi-masker/høreapparat efter et lille års brug, fordi jeg nu kunne
"høre forbi" tinnituslyden. Og har Nu blot brug for effekten, når jeg
kører mc. (Med propper).

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-02-03 01:36

> [...]
> Jeg har en Concept hjelm, med rigtig meget vindstøj, og jeg har
> allerede en smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere

Michael Schouw her fra gruppen har solgt nogle ørepropper der hedder
Multi-Max, som ret mange har haft glæde af, inkl. undertegnede.

Du kan se dem her:
http://www.howardleight.com/cgi-bin/WebObjects/HLSite.woa/wa/product?key=mul
timax'

De er ret effektive, og jeg synes ikke at de er ubehagelige at have i
ørerne, som mange af de andre modeller kan være, f.eks. dem fra Matas. Når
man lige har vænnet sig til dem, så lægger man faktisk ikke mærke til at de
sidder der.

Så vidt jeg husker, så 'truede' Michael med at lave et nyt salg her engang i
Februar af de populære propper. Hvis det bliver til noget, så er jeg helt
sikkert med på en lille bunke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:37

> Så vidt jeg husker, så 'truede' Michael med at lave et nyt salg her engang
> Februar af de populære propper. Hvis det bliver til noget, så er jeg helt
> sikkert med på en lille bunke.

Jeg er da også gerne med på en prøver, hvis Michael køber hjem igen.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : BoS

Dato : 10-02-03 10:49

> [...]
en
> smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere end højst

Hej Poul

Har du tænkt på, at vindstøjen kan skyldes vindskærmen på din Guzzi. Man
sidder jo ofte lige midt i en masse turbolens når man kører på motorvejen.

Jeg har selv en Concept hjelm, og var plaget af en masse vindstøj på min
Super Marauder. Troede det var en skodhjelm, indtil jeg prøvede en kammerats
maskine uden kåbe. Hvilken fantatisk forskel...!

Det skal dog lige siges, at jeg er 1.96...

Nu kører jeg Honda VTR uden vindskærm og bruger de små gule skumpropper
eller hvad jeg lige har ved hånden... Og det virker fint for mig. Men da jeg
havde Marauderen, havde jeg tit en summen for ørene efter, at jeg havde kørt
på motorvejen, fordi mine øre havde været udsat for så mange dB

/b

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:43

> [...]
kørt
> på motorvejen, fordi mine øre havde været udsat for så mange dB

Ja, du har helt ret. Jeg har også prøvet at køre uden vindskærmen på
Guzzien. Det gav meget mindre vindstøj, men til gengæld gav det også meget
body building at forsøge at hænge på cyklen med det store styr, den er
forsynet med. Og min ryg har det ikke godt med at komme til at hænge fremad
på et lavere styr, så det er ligesom ikke en option.

Jeg har justeret på skærmen, så turbulensen kun rammer den øverste del af
hjelmen. Det har reduceret støjen noget; men der er stadig meget tilbage.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Hans Harding

Dato : 10-02-03 17:14

> [...]
en
> smule tinitus, som jeg helst ikke vil fremprovokere mere end højst

3M model 1100 ørepropper til ca. 5 kr. pr. sæt kan klart anbefales, -fås på
apoteket.
Mvh
Hans
CB500
Kraftig tinnitus på begge ører, -men den tidlige ungdom som
amatørrockbassist var nu også sjovt

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 10-02-03 20:46

> 3M model 1100 ørepropper til ca. 5 kr. pr. sæt kan klart anbefales, -fås

> apoteket.

Ja, dem har jeg prøvet. De er OK, men jeg troede at nogen kunne anbefale
noget der var lidt hurtigere og hygiejnisk at anvende, men som stadig gav
god dæmpning.

> Kraftig tinnitus på begge ører, -men den tidlige ungdom som
> amatørrockbassist var nu også sjovt

Ja det er jo lige det. Det vil da også være synd, at gå glip af alle
glæderne

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-02-03 13:06

Hans Harding <hans@harding.as> wrote in article
<b28j1l$2dvd$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

> Hans
> CB500
> Kraftig tinnitus på begge ører, -men den tidlige ungdom som

Ja, det er tøft at stå ved siden af trommerne
--
Søren
Fender Prec. 1954 RI