Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon S20 fotografering i en Hal!! hvad me~
Fra : Caz

Dato : 12-03-01 11:27

Hej alle

Jeg er ejer af bl.a. et Canon S20- som i og for sig et godt kamera, men jeg
døjer med indendørs optagelser, samtidig med et lidt langt tidsforsinkelse
fra "aftrækkeren" er nedtrykket til det egentlige billede er taget.

Når jeg skal tage billeder af ungerne i den lokale hal, skal jeg, for at få
et rimeligt billede, undgå blitzen- og benytte stor lukketid istedet. Men
det giver jo desværre ofte rystede billeder. (prøv lige at få en bande 8-9
årige drenge og piger til at stå helt stille...)

I næsten alle haller er dette et problem- dårlig lys. Anvender jeg blitzen,
skal jeg helt tæt på 2-3 meter- og det kan resultere i en noget ujævn
eksponering.

Jeg overvejer et Canon G1 istedet, og dertil købe en stor blitz, men er det
en løsning?- og hvad er der af andre muligheder.

Er der nogen der har erfaringer med Canon G1? billedkvalitetsmæssigt- samt
med blitz?

med venlig hilsen

Carsten D.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-03-01 14:57

Caz wrote:

> [...]
> døjer med indendørs optagelser, samtidig med et lidt langt tidsforsinkelse
> fra "aftrækkeren" er nedtrykket til det egentlige billede er taget.

Jeg kender ikke dit kamera's lysfølsomhed, prøv at se i manuellen om du
kan vælge forskellige følsomhedsområder.

Prøv også at se om dit kamera har den funktion, at du kan starte med at
trykke udløserknappen halvt ned, og låse focusering og lysmåling fast,
hvis det er tilfældet, så skulle der ikke være forsinkelse, når du
trykker udløserknappen helt i bund.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 12-03-01 21:24

Hvis du tænker på nyt kamera, var det måske en ide at kikke på det nye Olympus 3040, det har en meget lysfølsom linse.
Det er ikke sikkert du kan få et ordentligt revue endnu, men der ligger nogle prøvefotos hos steve http://www.steves-digicams.com/
Der er også noget fra PMA 2001 report, hvor det bliver top-ranket.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Caz

Dato : 13-03-01 08:26

Tak for svarene.

Jeg har fået mulighed for at låne et G1 sidst på ugen- hertil vil jeg
forsøge med en ekstern blitz.

Jeg vil hvis muligt vende tilbage med nogle billeder. (husk lige i den
forbindelse, at jeg er amatørfotograf med stor "A")

Mvh

Carsten Dollerup

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-03-01 11:11

"Caz" <security_50@jubiipost.dk> wrote in message news:Nv1r6.49$fo5.7663@news.get2net.dk...

> Jeg er ejer af bl.a. et Canon S20- som i og for sig et godt kamera, men jeg
> døjer med indendørs optagelser, samtidig med et lidt langt tidsforsinkelse
> fra "aftrækkeren" er nedtrykket til det egentlige billede er taget.

Som du selv er inde på - blitzen.

Det lyder som om du ikke er klar over, at man faktisk godt kan benytte extern blitz med S20 - men visse modeller kan trigge på
S20'erens eget blitzlys, og fyre af samtidigt med dette.

Det er naturligvis en investering der skal overvejes, men giver din fotohandler dig tilfældigvis mulighed for at prøve en af
"derhjemme" så tag chancen .. det er temmeligt mange penge værd at kunne tage gode billeder i stedet for dårlige, imho.

Størrelsen kan jeg ikke rigtigt sige noget om - men et ledetal på minimum 30 ville garanteret ikke være dumt afhængigt af hallernes
størrelse.

Og så lige det sidste: Den blitz du kan låne skal kunne sættes til at fyre på "second curtain". Digitale kameraer fyrer blitzen af
af to omgange - det første glimt bruges til at indstille kameraets automatik, og på nr. 2 blink tages så billedet - og den externe
blitz skal først "hjælpe til" på nr. 2 glimt.

Held og lykke med at finde en blitz.

// Step

P.S.: Og så er der jo alle fordelene ved at købe et TTL-automatiseret blitz-system, som fx G1 + tilhørende blitz - men man kan komme
rigtigt langt bare med den skitserede løsning.

Fra : P.C.

Dato : 13-03-01 12:46

Hi.

Steffen Poulsen skrev i meddelelsen ...
>"Caz" <security_50@jubiipost.dk> wrote in message

Nu ved jeg ikke om du kan bruge erfaringer fra et Olympus 920. Men jeg har med
det kamera taget mange gode billeder indendørs i haller.
Når der har været tale om billeder af f.eks. børn der farer rundt i en atletik
hal så har jeg ikke taget enkelt billeder ,men har taget en _animasion_ istedet.
Fordelen er at der blandt billederne i animasionen vil være mange der er gode og
nogle enkelte der er ubrugelige.
Det er måske en lidt anden måde at fotografere på end når man tager enkelt
billeder, men der er også fordele.
Ok, ------ man kan ikke bruge blitzen hvis man med et O920 tager en animasion
,men min erfaring er altså at der er rigeligt lys ,selv om aftenen indendørs i
en hal til et digitalt kamera af en rimelig kvalitet.

Blitzen _kan_ være upopulær hvis der er tale om et sports arangement ,så er det
herligt når det er et digitalt kamera fordi der skal noget af en filmkvalitet
til at præstere det samme som et digitalt kan under dårlige lysforhold uden
blitz.

At tingene ikke står stille og at det kan være et problem ved enkelt billeder
kan efter min erfaring afhjælpes ved at tage en animasion istedet for
enkeltbilleder, og sørge for at kameraet bliver holdt på en fod eller i stativ.
--------------- hvilket under dårlige lysforhold vist også gælder for
almindelige spejlreflex kameraer :))

M.V.H.
P.C.

Fra : Caz

Dato : 13-03-01 14:58

> [...]
extern blitz med S20 - men visse modeller kan trigge på
> S20'erens eget blitzlys, og fyre af samtidigt med dette.

Nope- det var jeg ikke klar over. Men det er da et oplagt emne. Jeg har
prøvet at sammenligne andre billeder med mit. Jeg når tit frem til at
farvemætning, og farvegengivelse er dårlig- specielt ved svag lys og uden
blitz og stor lukketid.

> [...]
automatik, og på nr. 2 blink tages så billedet - og den externe
> blitz skal først "hjælpe til" på nr. 2 glimt.

Ok!

> [...]
blitz-system, som fx G1 + tilhørende blitz - men man kan komme
> rigtigt langt bare med den skitserede løsning.

Jeg må indrømme, at det nok ender op med et G1-- med ekstren blitz, men TTL
lyder Tydeligvis Temmelig Lamslået dyrt!

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 14-03-01 14:00

Caz skrev:

>Jeg overvejer et Canon G1 istedet, og dertil købe en stor blitz, men er det
>en løsning?- og hvad er der af andre muligheder.

Jeg vil ikke fraråde dig at købe G1, men jeg vil anbefale dig også at
tjekke Sony S75 som kommer i handelen i april-maj. Du får lige nogle
links du kan starte med at kigge på:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscs75/
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/s75.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S75/S75A.HTM

Den eneste kompatible blitz er Sony's egen HVL-F1000 og den koster
1.125 kroner hos IT-butikken.

Personligt synes jeg at det ser ud til at være et ret spændende
kamera. Hos Steves-digicams kan du også finde et billede taget med S75
hvor at der er benyttet ekstern blitz.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Caz

Dato : 14-03-01 15:31

> Jeg vil ikke fraråde dig at købe G1, men jeg vil anbefale dig også at
> tjekke Sony S75 som kommer i handelen i april-maj. Du får lige nogle
> links du kan starte med at kigge på:

Hej Jørgen
Tak for dit indlæg!

Jeg har lige tjekket Sony'en. Smart kamera- der i øvrigt har mange af de
samme komponenter som Canon- som man også kan læse på dine nævnte sider ang.
Carl Zeiss linsen.

Jeg opdagede et par ting vedr. Sony'en, LCD skærmen kan ikke vippes. Det
samme gælder for mit nuværende Canon S20- jeg savner at man lidt diskret-
kan tage et billede uden man netop har kameraet foran næsen.
En anden ting er Sonys memory stick- Jeg har til mit Sony PC-100 digitale
video, netop dette memory stick. Når man skal hente billederne ud derfra
foregår det enten via den medfølgende serielle adaptor- eller via min
indkøbte floppy-adaptor. Begge dele er meget langsomme, og lever ikke op til
det eller nævnte niveau der if. dokumentationen til selve sticket ligger på
3-4 MB/s. Det har selvfølgelig meget med seriel-delen og floppyen at gøre,
men alligevel- det forekommer meget langsom. Iøvrigt det sammen som der er
galt med min HP1218 md indbygget CF-reader (laaaaaaaangsom!!)

.... så med længsel kikker jeg på telefonen, om den da ikke snart kan ringe
og give mig besked om G1-låneren er klar!

Mvh
Carsten

Fra : Jørgen Lyng

Dato : 14-03-01 16:47

Caz skrev:

> [...]
>det eller nævnte niveau der if. dokumentationen til selve sticket ligger på

Selvom det foregår via USB tilslutning med Sony S75 og Memory Stick så
har du vist ret i at det går langsomt. Jeg tror ikke at det foregår
med 3-4 Mb/s. En af de 3 sider jeg nævnte for dig skriver noget om
overførselstiden. Jeg tror dog at det er hurtigere end det som du har
prøvet da det trods alt foregår via USB.

Jeg køber et S75 når det dukker op i DK, på trods af Memory Stick. Det
havde været rart om man kunne bruge IBM microdrev, og andre kompatible
enheder. Det havde også været rart om man kunne genbruge sin dyrt
indkøbte blitz. Alligevel er jeg stemt for at købe det.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Caz

Dato : 15-03-01 09:07

> [...]
> enheder. Det havde også været rart om man kunne genbruge sin dyrt
> indkøbte blitz. Alligevel er jeg stemt for at købe det.

Jeg tror bestemt også det er et godt kamera, men lige tilbage til memory
stikken (endnu et kny!). Da jeg købte Sony DV'en kunne man maks få et
64MB-kort- if. Sony's hjemme side kommer der dog et 128 MB i midten af
april.
If. http://www.high-techproductions.com/memorystick.htm, (tilfældig side) er
der frigivet et 128 MB, her så jeg også lige overførselstider på 1.5 MB/ s
ved skrive, og 2,45 MB ved læse.
For ca. 1 år siden gav jag omkring 1500,- for et 64 MB "stick"- nu er det
vel ned på ca. 1.000,- kr.
Det skal siges at størrelsen er smart- og det virker robust!

Inden næste kny- skal du vide at jeg ikke specielt har noget imod Sony- de
har mange gode og lækre produkter- og godt design; men jeg kom i tanke om en
anden ting ved Sony DV still billedteknikken som ikke god. Om det er det
samme på S75 ved jeg ikke!
Den har en 1 million pixel chip- som virker okay ved videodelen, men ved
stillbilleder går det galt. Det er som om det går galt når billederne skal
dekomprimeres fra memorystikken til det egentlige gemte billede f.eks. jpeg.
Det er sony egen software der ordner dette, både i cameraet og noget til
div. adaptere.
Der stå lidt om det her
http://greggman.tierranet.com/images/dcr_pc100/dcr_pc100.htm.

Indrømmet PC-100 har en helt anden CCD-chip, kun 0,25 tommer, men jeg tror
faktisk mere det er en software bug- så det er værd at kontrollere.

Mvh

Carsten Dollerup

Har du i øvrigt prøvet "Digital Cameras Side-by-Side" på din egen foreslåede
http://dpreview.com/reviews/sidebyside.asp ??

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 15-03-01 11:03

Caz skrev:

>stikken (endnu et kny!). Da jeg købte Sony DV'en kunne man maks få et
>64MB-kort- if. Sony's hjemme side kommer der dog et 128 MB i midten af
>april.

Yep. Formentlig noget senere i DK.

>Indrømmet PC-100 har en helt anden CCD-chip, kun 0,25 tommer, men jeg tror
>faktisk mere det er en software bug- så det er værd at kontrollere.

Takker for info. Jeg frygter dog ikke noget i den stil med selve
kameraet. De billeder som professionelle indtil videre har taget med
kameraet (også på automatikken), har ikke vist nogen svagheder som jeg
ville fravælge kameraet på.

>Har du i øvrigt prøvet "Digital Cameras Side-by-Side" på din egen foreslåede
>http://dpreview.com/reviews/sidebyside.asp ??

Yep, og her står S75 rigtig godt, specielt det med at der er tale om
en klar forbedring af sidste års model (S70), og at man på trods af
dette sænker prisen med 100$ i forhold til den gamle.

Jørgen Lyng
(uden z)