defekt video el. ?
Fra : Erling

Dato : 09-02-03 17:34

Hej fra en ny.

Håber jeg spørger det rigtige sted, - prøver også i hardware og virus

Jeg har lige haft en bekendet i telefonen vedr. at hans comp. pludselig
genstartede mens han var på "nettet", og da den startede op skrev den kun
"jl" hen over hele skærmen, og han kommer ikke videre.
Den skriver jl straks efter "COMPAQ" opstartsbilledet, og hav kan hverken
komme i bios eller til startmenu (kører W98).

Er det en virus ?
For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

Mvh.
Erling

Fra : Kristian Dorland

Dato : 09-02-03 17:47

> [...]
> komme i bios eller til startmenu (kører W98).
>
> Er det en virus ?
> For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

For mig lyder det nærmere som en beskadiget boot-sektor, og det kan jo godt
være pga. en virus. Med windows XP/2000 ville jeg bare boote fra CDen og
gendanne boot-sektoren (og måske checke for virus bagefter) - jeg kan ikke
huske om man kan gøre noget lign. med en win98 start-diskette. Men han kan
jo altid geninstallerer windows.

Hvis der står compaq på skærmen når han tænder, tror jeg ikke grafikkortet
fejler noget.

mvh
Kristian

Fra : Per N

Dato : 09-02-03 18:16

On Sun, 9 Feb 2003 17:33:35 +0100, "Erling"
<erlinggo@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>komme i bios eller til startmenu (kører W98).
>
>Er det en virus ?
>For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

Smadret boot sector, men det kan sikkert fikses
med Fdisk /mbr
http://support.microsoft.com/?kbid=69013

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-02-03 10:50

"Erling" <erlinggo@post.cybercity.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> komme i bios eller til startmenu (kører W98).
>
> Er det en virus ?
> For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

Sidst jeg oplevede dette var årsagen virussen PE_CIH.1003
http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=PE_CIH.1003

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Larsen

Dato : 11-02-03 20:07

> Er det en virus ?
> For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

prøvede det en gang, og det var pga. en uheldig bootsekvens i bios,
og at jeg havde glemt en diskette i a-drev Så mit bud er også
at det er en fejl i boot-sector. (Eller en ligeså dum fejl som min)

Morten