Fordele ved at købe en bærbar
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-02-03 14:27

Jeg har kigget i de tidligere indlæg i gruppen. Men har ikke fundet svar
på mine spørgsmål.
Indlægget d. 22/12 2002 kl.18:50 er vist det mest relevante.

Jeg har overvejet at købe en bærbar telefon i stedet for at trække nyt
kabel.
(Efter ADSL installation kan min gammeldags telefon ikke bruges hvor den
sad tidligere.)
Dvs. en telefon der har en "basestation" ved det telefonstik jeg nu har
fået, og en bærbar telefon der kan nå den, trådløst.
Max. afstand 25m.

Jeg har ikke meget behov for smarte finesser.
Måske "vis nummer", og genkald til det sidst kaldte nummer. Og måske 5
faste numre. Men det kan de vel alle nutildags.?

Jeg søger efter alle mulige oplysninger:
Hvad koster de typisk.?
Og hvad koster de løbende.? Dvs. for batteri der vel skal udskiftes på
et tidspunkt.? Andet.?
Hvilke fabrikater er på markedet.?
Er det pengene værd at betale lidt mere for et kendt mærke.?
Osv.

Diverse info er velkommen.
Link til Internetsider, forbrugerundersøgelser, o.l.

Til slut vil jeg nævne at jeg ikke har nogen mobil. Så jeg er en total
novice på dette felt.!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 14:48

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Jeg har overvejet at købe en bærbar telefon i stedet for at trække nyt
> kabel.

Hehe, en bærbar helefon, det er ikke så tit man hører det Det nu hellere
kendt som en trådløs telefon.

> [...]
> Dvs. en telefon der har en "basestation" ved det telefonstik jeg nu har
> fået, og en bærbar telefon der kan nå den, trådløst.

Så vil jeg anbefale at du køber en trådløs telefon, som har seperart base og
lade station.. Mange af de billige, er ladestationen bygget sammen med basen

> Jeg søger efter alle mulige oplysninger:
> Hvad koster de typisk.?

fra 300 til over 2000

> Og hvad koster de løbende.? Dvs. for batteri der vel skal udskiftes på
> et tidspunkt.? Andet.?

Du kan nok regne med at batteriet sagtens kan holde omkring 1,5 år..
Herefter er det nok en god ide at udskifte batteriet

> Hvilke fabrikater er på markedet.?

Af kendte mærker?

Siemens, Philips, Panasonic osv...

Siemens er nok klart førende på de trådløse telefoner til hjemmebrug

> Er det pengene værd at betale lidt mere for et kendt mærke.?
> Osv.

Ja, det er det som regl.. Lyden i det billige samt komforten i håndsættet er
nok ikke altid det bedste..

Du kan fx købe en Siemens 4010micro hos www.tele2shop.dk for 1600,-

Det er et godt produkt... Telefonen er godtnok en af de mest advancerede..
men man kan jo bare lade være med at bruge dem

basen kan vistnok tilsluttet 6 eller 8 håndsæt ialt, kan ikke lige huske det

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-02-03 16:05

Bjarke Hansen wrote:

> Så vil jeg anbefale at du køber en trådløs telefon, som har seperart base og
> lade station.. Mange af de billige, er ladestationen bygget sammen med basen

Ja, det formoder jeg også. Dvs. billigst muligt.

> [...]
> Siemens er nok klart førende på de trådløse telefoner til hjemmebrug

> Ja, det er det som regl.. Lyden i det billige samt komforten i håndsættet er

Jeg vil ikke give 1600 kr.
300 kr du nævner tidligere i indlægget passer bedre. Måske op mod 5 - 600 kr.
Jeg har minimalt behov. Og vil nok gå efter en billig model .Dvs. _ikke_
mærkevarer som dem du nævner.
Har du evt. et link så jeg kan lære lidt mere.?

Prisen må ikke være mere end hvad der svarer til 20m telefonkabel, en dåse og
et par timers arbejde.!!

> Det er et godt produkt... Telefonen er godtnok en af de mest advancerede..
> men man kan jo bare lade være med at bruge dem
> basen kan vistnok tilsluttet 6 eller 8 håndsæt ialt, kan ikke lige huske det

Der er ikke behov for mere end 1 håndsæt.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/
Dine indlæg vurderes udfra teksten. Stavefejl osv.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 16:18

> Ja, det formoder jeg også. Dvs. billigst muligt.

Vil du så have ladestationen særskilt, således at du kan have basen ved adsl
udstyret, og have laderen ved brugsstedet?? Jeg har vist ikke set trådløse
telefoner til 300,- med både base og lader seperart..

Men det findes da sikkert

> [...]
kr.
> Jeg har minimalt behov. Og vil nok gå efter en billig model .Dvs. _ikke_

Okay, et meget godt bud kunne måske være den topcom butler 2700, som Føtex
har i tilbudsavisen til 399,-

Men det er umuligt at sige om den har god lydkvalitet med videre.. Men den
ser da meget god ud

> Prisen må ikke være mere end hvad der svarer til 20m telefonkabel, en
dåse og
> et par timers arbejde.!!

Så kunne du jo have fået en tekniker til at installere dit adsl, så alle
telefonerne stadig ville fungere.. Det koster vist 495,- ved oprettelse

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-02-03 18:06

Bjarke Hansen wrote:

> Vil du så have ladestationen særskilt, således at du kan have basen ved adsl
> udstyret, og have laderen ved brugsstedet?? Jeg har vist ikke set trådløse
> telefoner til 300,- med både base og lader seperart..

Nej, så misforstår jeg dig vist.
jeg skal bruge det billigst mulige. Eller ihvertfal ikke noget "forkromet"
system. Bare istedet for at trække kabel.
Jeg formoder at det er med lader og det du kalder base samme sted. Dvs. ved
telefonstikket.
Det er fint. Så længe telefonen er trådløs.!

> Så kunne du jo have fået en tekniker til at installere dit adsl, så alle
> telefonerne stadig ville fungere.. Det koster vist 495,- ved oprettelse

Faktisk lovede han mig noget kabel så jeg selv kunne trække det. Men vi glemte
det.
(Faktisk en mand fra TDC)

Og jeg var ikke klar over hvor meget der er inkluderet i ADSL installation. Så
jeg har ikke gjort noget specielt.
Især efter at have fået erfaring med Tele2: Jeg vil ikke bruge energi på at
lave særaftaler med dem. Det går garanteret i fisk.!

Det tror jeg fordi: Jeg har brugt ca. 3 timer på at vente i telefonen hos Tele2
i løbet at de seneste par måneder.
30 -35 min. i gennemsnit.
Sagen startede pga. at de sendte mig en regning på ADSL inden det var
installeret...
Så jeg er godt utilfreds.

--
Mvh. Jørgen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 18:29

> [...]
ved
> telefonstikket.
> Det er fint. Så længe telefonen er trådløs.!

Okay det er jo så fint! Ville bare tro, det ville være rart at have
ladestationen der´ hvor telefonen blev brugt mest.. Men telefonen behøver jo
heller ikke stå i ladestationen hele tiden...

Jeg lader højst min Philips trådløse 2 gange om ugen...

> [...]
at
> lave særaftaler med dem. Det går garanteret i fisk.!

Hvis du har betalt for at få en tekniker på sagen.. Så skal han lave det, så
alt fungere som hidtil.. SÅ der er ikke meget andet at gøre at ringe og
brokke sig, og sige at de må sende en tekniker igen, for at få lavet
installationen som der er betalt for.

Hos TDC, laver de altid en sådan standart installation, så alt fungere som
hidtil.. Det er kun ved gør-det-selv løsningen, at der ikke skal trækkes
noget kabel, men så fungere også kun eet telefonstik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 18:32

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]

> alt fungere som hidtil.. SÅ der er ikke meget andet at gøre at ringe og
> brokke sig, og sige at de må sende en tekniker igen, for at få lavet

Og så skal TDC manden ikke bare sige til dig, at du selv kan trække
kablet... Det tager ikke en TDC mand mere end 1 time at trække og lave det
hele så det virker som før... Et kabel fra indgangsdåsen, til computeren..
Det er det hele... Så går forbindelsen ind til skillefilteret, deles til
Internet, og telefon, og går tilbage til fordelerdåsen og ud til resten af
eksisterende telefoninstallation.

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-03 19:11

> [...]

> alt fungere som hidtil.. SÅ der er ikke meget andet at gøre at ringe og
> brokke sig, og sige at de må sende en tekniker igen, for at få lavet

Tele2 tilbyder ikke en sådan løsning.

De tilbyder kun en standardløsning.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 19:14

"Michael Jensen" <mij@REMOVEtdcadsl.dk> wrote in message

> Tele2 tilbyder ikke en sådan løsning.

Hvad er det så de tilbyder?

Man er nødsaget til at få en TDC tekniker på sagen, som koster 495,-

Man skal selv installere netkort med videre... Her koster det 500 ekstra,
hos TDC, hvis de også skal det.. Det tilbyder tele2 ikke..

> De tilbyder kun en standardløsning.

Hvis der kommer tekniker på sagen, er det standart løsning at lave
installationen så det hele virker som hidtil... Det er desuden et TDC udstyr
der installeret hos tele2 kunden.

Fra : Michael Jensen

Dato : 09-02-03 19:25

> "Michael Jensen" <mij@REMOVEtdcadsl.dk> wrote in message
> Hvad er det så de tilbyder?

At en tekniker fra TDC laver én installation af forbindelsen. Altså ingen
omkabling.

> Hvis der kommer tekniker på sagen, er det standart løsning at lave
> installationen så det hele virker som hidtil... Det er desuden et TDC
udstyr
> der installeret hos tele2 kunden.

Der findes kun én løsning med tekniker. Hvad denne indeholder, står der
intet om på Tele2s hjemmeside.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-02-03 19:41

> At en tekniker fra TDC laver én installation af forbindelsen. Altså ingen
> omkabling.

Hvis man laver en installation på en telefonforbindelse med delefilter, skal
det som virkede før teknikere kom, også virke bagefter...

> Der findes kun én løsning med tekniker. Hvad denne indeholder, står der
> intet om på Tele2s hjemmeside.

Ja, og alt ellers er identisk med TDC, så skulle det hele jo gerne virke..

Men det er rigtigt der står ikke noget på tele2´s hjemmeside.. Det eneste
jeg kan finde, er at der står:

"Ja tak! Jeg ønsker oprettelse af ADSL til 470 kr. og installation af
forbindelsen foretaget af en teknikker til 495 kr. Jeg foretager selv
opsætning af min computer ved hjælp af den kvikguide, som leveres af Tele2."

samt i vilkår:
(http://www.tele2adsl.dk/upload/terms_pdf/Tele2ADSLVilkaar.pdf)

3.9 Kunden er forpligtet til at give den af Tele2 anviste tekniker adgang
til installationsadressen,således at det er muligt at foretage installering
af nødvendig ADSL-stik. Netoperatøren bestemmer den nærmeste placering af
nettermineringspunktet, dog således at placeringen i videst muligt omfang
sker efter kundens ønske. Hvis der tidligere er etableret et
nettermineringspunkt på adressen benyttes dette. Det vil i nogle tilfælde
være nødvendigt at trække nye kabler langs husmur o. l. Installationen vil
ske på arbejdsdage i tidsrummet mellem kl. 7.00 og 16.00. Kunden skal være
på bopælen ved installeringen..

Altså etablering af nettermineringspunkt..... og det er netop det som
standart installationen hos TDC installere... nettermineringspunkt ved
adsl-udstyret, og hvor alt anden telefoni så går tilbage til resten af
installationen.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-02-03 20:58

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> alt fungere som hidtil.. SÅ der er ikke meget andet at gøre at ringe og
> brokke sig, og sige at de må sende en tekniker igen, for at få lavet

Jeg har selvfølgelig betalt for at få en tekniker på sagen. (Som du skriver.)
Indirekte betalt via startgebyr.
Faktum: Jeg er ny kunde hos Tele2. De sender en tekniker som man vist altid gør.

ADSL fra Tele2 installeret af en montør fra TDC. Helt normalt såvidt jeg ved, da
Tele2 bruger TDC's hardware på centralerne.
Det jeg har betalt for er at få installeret ADSL.
Hvis det ikke passer med min telefon installation kunnne jeg ikke forestille mig
at de vil ændre mine kabler så jeg kan have min telefon monteret som før.
(Måske lidt. Men ændre kabelføringen totalt: Nej.)
Det er ihvertfald ikke mit indtryk. (Men heller ikke det modsatte. Jeg har ikke
bedt om det. Ergo fik jeg heller ikke noget nej fra Tele2/TDC montøren.)

Vi snakkede om det før han startede. Og jeg var ikke interesseret i at få kabler
fra loftet til telefonen, på væggen i min stue.
Derfor enedes vi om at han lavede det så enklet som muligt:
Monterer filter og moden ved enden af kablet. Jeg må så flytte min telefon i en
periode til stikket der, indtil jeg får trukket noget andet.
Eller finder en trådlæs telefon.

Jeg er ikke typen der står stejl på min ret.
Men hvem kan definere hvad min (vor) ret er i disse tilfælde med en
standardaftale.?

> Hos TDC, laver de altid en sådan standart installation, så alt fungere som
> hidtil.. Det er kun ved gør-det-selv løsningen, at der ikke skal trækkes
> noget kabel, men så fungere også kun eet telefonstik

Se ovenfor.
Jeg er egentlig ikke utilfreds. Da alternaltivet er et kabel ned over væggen som
jeg ikke vil acceptere.

(Ihvertfald ikke utilfreds med montøren. - Men med deres "hotline"... Men dert
er jo en andet emne der kan bruges lang tid på at diskutere.!)

Der er vel en grænse for hvor lang tid der kan bruges på hver enkelt kunde.

--
Mvh. Jørgen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 10-02-03 13:55

> [...]

J> Måske "vis nummer", og genkald til det sidst kaldte nummer. Og måske 5
J> faste numre. Men det kan de vel alle nutildags.?

Ja.
De lidt bedre har en rigtig telefonbog, hvor man kan gemme navne og ikke bare
numre.

J> Jeg søger efter alle mulige oplysninger:
J> Hvad koster de typisk.?
J> Og hvad koster de løbende.? Dvs. for batteri der vel skal udskiftes på
J> et tidspunkt.? Andet.?

Jeg har lige skiftet batterier i en af mine. Den bruger 3 stk AAA Ni-Mh
batterier. De koster 20 kr/stk hos Brinck. Du skal klart sørge for at den
bruger standard batterier.

J> Hvilke fabrikater er på markedet.?
J> Er det pengene værd at betale lidt mere for et kendt mærke.?
J> Osv.

Andre ting at se efter.

Det er rart hvis man kan tilslutte et almindeligt headset med et almindeligt
minijack stik.

Jeg har fået et ekstra DORO håndsæt. Det kan man sætte, så den løfter røret så
snart, man fjerner den fra opladeren. Det er faktisk praktisk når man har fax
og telefonsvarer på samme linie.

På nogle basestationer kan man sætte et fast operatørvalg (fx 1001 eller 1035).

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-02-03 21:00

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Ja.
> De lidt bedre har en rigtig telefonbog, hvor man kan gemme navne og ikke bare
> numre.

Tak for svaret.!

--
Mvh. Jørgen