Slangeføring
Fra : Jack Nissen

Dato : 09-02-03 14:06

Hej

Jeg dykker (normalt) med 2x10 m. isolationsmanifold og med 2 stk. Apeks
TX-40 regulatorer.
Det "parer" jeg med en bagplade af rustfrit stål, samt en Dive-Rite Wing med
to sække.
Jeg har forsøgt at konfigurere min slangeføring fra de to regulatorer så
strømlinet som muligt.

Set fra oven har jeg på den venstre regulator placeret:
- andettrinet med den lange slange (går under højre arm, rundt om halsen og
normalt placerret i min mund).
- inflatorslangen til den ene sæk på wingen (den store).
- på højtryksporten er mit manometer placeret.

Alle slanger peger nedad, undtagen inflatorslangen som peger ud mod wingens
inflator.

På den højre regulator er følgende placeret:

- andettrinet med den korte slange (originalen, som hænger i en elastiksnor
rundt om halsen).
- inflatorslangen til den anden sæk på wingen (den lille).
- på højtryksporten er transmitteren til min computer placeret, pegende
nedad - på højre hånd sidder min computer.

.... og nu kommer vi til mit problem ! Jeg kan ikke rigtigt få min
tørdragtinflatorslange placeret rigtigt godt. Den skal helst sidde på den
højre regulator, men næsten uanset hvordan jeg vender og drejer skidtet, så
bliver det aldrig rigtigt godt. Enten så peger en af slangerne ikke nedad,
eller også vender en af slangerne for meget over mod flaskeventilen, så
denne er svær at betjene.
Jeg synes heller ikke, at jeg rigtigt kan undvære noget af det beskrevne.
Løsningen kunne umiddelbart være en 90 graders svirvel monteret på en af
lavtryksportene på den højre regulator eller en 1 liters flaske på siden som
dragtgas (hvilket nok bliver løsningen).

Mine spørgsmål lyder ikke så meget på hvad jeg skal gøre (jeg lytter dog
gerne altid til gode og saglige råd), men jeg er mere nysgerrig efter at
høre på grunden til hvorfor mit system pr. definition ikke dur (det gør det
jo nok ikke , når det ikke er 100% DIR), derfor kunne jeg godt tænke mig
at høre begrundelsen for DIR-konfigurationen.

Altså...

1) Hvorfor skal den lange/korte regulatorslange sidde modsat det jeg har
beskrevet ?
2) Må man overhovedet DIR-dykke med en wing som min ?
3) Hvis Ja, hvad gør man så med tørdragtsinflatorslangen, hvis man ikke lige
dykker med en decideret tørdragtsflaske ?
4) Hvis svaret er, at man _skal_ DIR-dykke med en decideret tørdragtsflaske,
så... hvorfor det ?

Jeg har følgende argumeneter for det beskrevne (det kan sagtens være de ikke
holder - derfor mailen):

Beskrevne setup passer bedst til _mig_, og til den slangelængde beskrevne
regulator er født med... derfor lang/kort slangeplacering.
Jeg kan godt lide den ekstra backup jeg har med to sække i min wing, derfor
to inflatorslanger, én til hver sæk, fra seperate regulatorer.
Jeg har kun været nødt til at investere i den lange slange, da de resterende
slangelængder passer til det beskrevne setup.
Manometeret skal sidde på venstre side (ligesom DIR), mere af hensyn til min
computerplacering, da denne sidder bedst på højre hånd under en evt.
bjærgning af en dykker (der placerer jeg mig bagved dykkeren, med den
forulykkede dykkers inflatorslange (sidder næsten altid på venstre side) i
min venstre hånd for at styre opdrift, men jeg med min højre kan holde
sutten i den forulykkede dykker og også se ned på computeren.

Med venlig hilsen

Jack Nissen

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 09-02-03 15:05

> [...]
> dykker med en decideret tørdragtsflaske ?
> 4) Hvis svaret er, at man _skal_ DIR-dykke med en decideret tørdragtsflaske,

Det lyder som om du er intersseret i DIR, men det lader ikke til at du har
læst noget om det, alle dine spørgsmål vil du finde svar på hvis du gad at
læse det information der er frit tilgængeligt på nettet.

Se Fjelstens side www.tekdyk.dk eller www.dir-dk.org, www.gue.com,
www.wkpp.org plus mange flere hvis du søger efter DIR sider

Prøv at læs om DIR systemet, og så vend evt. tilbage med dine spørgsmål.

mvh
Henrik

Fra : Jack Nissen

Dato : 09-02-03 18:49

Henrik,

Hvorfor må jeg ikke spørge ? Det er vel hvad denne gruppe er til.
Når du åbenbart synes jeg er et så stort fjols, hvorfor gider du så
nedværdige dig til at svare? specielt sådan som du gør ?

Jeg troede at DIR-dykkere pr. definition var mere intelligente end andre
ikke DIR-dykkere... !

Jack

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 09-02-03 20:51

> [...]

> nedværdige dig til at svare? specielt sådan som du gør ?
>
> Jeg troede at DIR-dykkere pr. definition var mere intelligente end andre

Jack,

Hvor vidt du er et fjols, skal jeg ikke kunne sige. Jeg ville blot oplyse
dig om at meget af det du spørger om kan du læse dig til på diverse sider
der beskriver DIR systemet.
Så hvis du vil vide noget om DIR, ville det være en god ide at starte med at
læse om det. Det er ikke så svært som du tror

mvh Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-02-03 15:14

"Jack Nissen" <fame-n@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg dykker (normalt) med 2x10 m. isolationsmanifold og med 2 stk. Apeks
> TX-40 regulatorer.

godt valg :)

> [...]
som
> dragtgas (hvilket nok bliver løsningen).

Nu er det her du skal stoppe op og se på dit system, hvorfor er det du ikke
kan få placeret din tørdragts feeder, det fordi du har en BC feeder for
meget. I stedet for at købe en flaske til dragtgas så køb en anden wing.
Hvis du insistere på at du har brug for den ekstre blære i din wing må du jo
kigge på om den ikke i virkeligheden er overflødig? Du har jo en tørdragt du
kan fylde med luft i stedet for. I sidste instans kan du jo smide dit bly.

> 1) Hvorfor skal den lange/korte regulatorslange sidde modsat det jeg har
> beskrevet ?

Det er for det første pga. du bruger et forholdsvist langt stykke slange ved
at føre den over til din venstre post, som du i stedet kunne bruge til at
afstresse din makker. For det andet, hvis man rammer noget loft og får
rullet på ventil håndtagene så vil din venstre post rulle mod en lukket
position hvorimod din højre post vil rulle mod en åben position, hvis du så
makkerånder og du lukker for din lange slange så er din makker fucked og du
lægger måske ikke lige mærke til det. Hvorimod du bare lige åbner for din
venstre når du kan mærke du ikke kan få luft.

> 2) Må man overhovedet DIR-dykke med en wing som min ?

Nej, som du selv har bemærket så får du disse slangeførings problemer.

> 3) Hvis Ja, hvad gør man så med tørdragtsinflatorslangen, hvis man ikke
lige
> dykker med en decideret tørdragtsflaske ?

Man sætter tørdragts inflatoren på sin venstre post og BC inflatoren på sin
højre.

> 4) Hvis svaret er, at man _skal_ DIR-dykke med en decideret
tørdragtsflaske,
> så... hvorfor det ?

Det _skal_ man heller ikke.

Fra : Jack Nissen

Dato : 09-02-03 18:41

Se det er et svar man kan bruge til noget - tak for det...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-02-03 18:56

Jack Nissen:

> [...]
> definition ikke dur (det gør det jo nok ikke , når det ikke er
> 100% DIR), derfor kunne jeg godt tænke mig at høre begrundelsen

Hvis du vil høre DIR-forklaringen, kan du spørge på listen herunder.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Kalle

Dato : 09-02-03 18:58

Hejsa

Hvis du ikke vil skifte din wing ud, kan du jo bruge den inflator slange der
pt er til din "overflødige" wing til din tørdragt. Skulle der opstå
problemer kan du jo puste din ekstra wing op oralt.
Men jeg ville skifte wingen ud, og få en mere enkelt wing og et DIR harnes
hvis jeg var dig.

God jagt.

Fra : Jack Nissen

Dato : 09-02-03 19:15

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg ville skifte wingen ud, og få en mere enkelt wing og et DIR harnes
> hvis jeg var dig.

Har prøvet DIR harness for flere år siden, det virker ikke for mig...
kunne simpelthen ikke få skidtet af i lidt sø... og har herefter droppet
det.

Bruger i dag den webbing jeg købte af Peter dengang (det er bare suveræn
webbing) på mit hjemmelavede harness - det virker (bedre) for mig.

Tak for svaret.

mvh Jack