/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udluftning
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-02-03 13:20

Nu har jeg læst uendelig mange indlæg igennem på google.com om udluftning af
bremserne.

Den bagerste fik jeg også lavet uden problemer, men de to forreste driller
meget. Jeg har forsøgt i 35 minutter, men håndtaget var stadig blødt, og
lige til at trykke i bund.
Jeg læste, at man kunne fylde systemet nede fra kaliberen, og op. Men det
lyder ikke som nogen god ide - DOT 4 væske ud over hele motorcyklen :(

Hvad kan jeg gøre forkert? Jeg har lukket alle skruerne. Trykker håndtaget
ind, og løsner forsigtigt den ene skrue, og lukker igen. Pumper håndtaget på
ny, og åbner/lukker den samme skrue, men der sker intet...

Hva gør man?

MVH Thomas



 
 
Michael K. S. (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 09-02-03 13:56

On Sun, 9 Feb 2003 13:19:39 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote:

>Jeg læste, at man kunne fylde systemet nede fra kaliberen, og op. Men det
>lyder ikke som nogen god ide - DOT 4 væske ud over hele motorcyklen :(

Det kan man nu godt,men så er det nemmest hvis man er 2 en der fylder
i og en der tømmer fra reservoiret - rationalet er at evt. luftlommer
nemmere frigøres og søger opad ved påfyldning den vej.Du kan nemlig
ha' en lille boble der står og fiser frem og tilbage f.eks oppe ved
masteren og så kan det undertiden være lidt svært

>Hvad kan jeg gøre forkert? Jeg har lukket alle skruerne. Trykker håndtaget
>ind, og løsner forsigtigt den ene skrue, og lukker igen. Pumper håndtaget på
>ny, og åbner/lukker den samme skrue, men der sker intet...
>
>Hva gør man?

Bliver ved,evt. prøve at banke lidt rundt omkring på systemet,drej
lidt på master-reservoir oppe ved styret,det kan undertiden frigøre en
luftlomme.Sommetider kan det drille ganske meget,går det helt i *fisk*
er næstsidste løsning at tømme systemet helt og starte forfra og
sidste løsning at købe en (sædvanligvis alt for dyr) automatisk
udlufter med undertryk,så bliver det til gengæld også normalt set en
meget hurtig procedure...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på : http://213.237.66.161/
Affjedringsteori : http://213.237.66.161/Affjedring/affjedring1.html

Asger Steffensen (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 09-02-03 13:56


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:xXr1a.68$Os4.62@news.get2net.dk...
> Nu har jeg læst uendelig mange indlæg igennem på google.com om udluftning
af
> bremserne.
>
> Den bagerste fik jeg også lavet uden problemer, men de to forreste driller
> meget. Jeg har forsøgt i 35 minutter, men håndtaget var stadig blødt, og
> lige til at trykke i bund.
> Jeg læste, at man kunne fylde systemet nede fra kaliberen, og op. Men det
> lyder ikke som nogen god ide - DOT 4 væske ud over hele motorcyklen :(
>
> Hvad kan jeg gøre forkert? Jeg har lukket alle skruerne. Trykker håndtaget
> ind, og løsner forsigtigt den ene skrue, og lukker igen. Pumper håndtaget

> ny, og åbner/lukker den samme skrue, men der sker intet...
>
> Hva gør man?
>
Det ER ofte p....besværligt at udlufte dobbelte bremser der har været helt
tømt. Det er i princippet rigtigt nok det du gør.
Jeg fik engang et trick fra en mekaniker: Brug bagcaliberen som pumpe til at
pumpe væske bagind i systemet. Forbind en slange fra udluftningsskruen på
bagcaliberen til en af udluftningsskruerne foran. Pump så mest muligt væske
ind den vej. Så burde der komme tryk nok på til at du kan udlufte "normalt"

Asger
ZX-10



Richard (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-02-03 16:14

Thomas Buus Andersen wrote:
> Nu har jeg læst uendelig mange indlæg igennem på google.com om udluftning af
> bremserne.

De amerikanske VFS og VFC-kører på SabMag-listen sværger til at udlufte
forbremserne sådan: Fyld væske på, træk bremsegrebet et lille stykke
(~1/4) ind mod gashåndtaget, lås det med en ellastik eller lignende og
stil så cyklen på sidestøttebenet natten over. Næste dag skulle bremsen
være jernhård.

Har aldrig prøvet det selv; det strider mod mine egne erfaringer fra
biler, hvor man godt med held kan udlufte visse systemer ved at lade
systemet stå uaktiveret, men netop ikke ved at aktivere det. For så er
der jo lukket for luftens passage op i hovedcylinderens væskebeholder.

Amerikanerne mumler noget om, at boblerne under det lette tryk stiger op
og lægger an mod hovedcylinderens stempel for så at smutte ud i
cylinderen, første gang grebet slippes. Citat slut - prøv det evt.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Jes Vestervang (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-02-03 16:09

Richard wrote:

> Thomas Buus Andersen wrote:
>> Nu har jeg læst uendelig mange indlæg igennem på google.com om udluftning
>> af bremserne.
>
> De amerikanske VFS og VFC-kører på SabMag-listen sværger til at udlufte
> forbremserne sådan: Fyld væske på, træk bremsegrebet et lille stykke
> (~1/4) ind mod gashåndtaget, lås det med en ellastik eller lignende og
> stil så cyklen på sidestøttebenet natten over. Næste dag skulle bremsen
> være jernhård.

Det kunne måske evt. kombineres med dask fra en plastikhammer rundt
omkring. Jeg kan let forestille mig at det kan løsne nogle bobler.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Uffe Iversen (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Iversen


Dato : 09-02-03 19:20

Hej Thomas
Jeg har haft stor held med at suge luften ud af udluftningsskruen, vha. af
en lille slange.
Men ellers lyder det som en god idé at bruge bagbremsen til at tvinge væske
ind i forbremsen.
Mvh Uffe




Jes Vestervang (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 09-02-03 19:28

Uffe Iversen wrote:

> Hej Thomas
> Jeg har haft stor held med at suge luften ud af udluftningsskruen, vha. af
> en lille slange.

Det kan bare godt snyde lidt. På min gamle gsxr250'er kunne den suge falsk
luft gennem gevindet ved niplerne, og jeg troede at det var fordi der blev
ved med at være luft i systemet. Doh! Da jeg opdagede det fik gevindet på
niplerne nogle omgange pakbånd af det man bruger til vandrør. Så virkede
det
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Jonas Holt (09-02-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 09-02-03 20:53

> Hvad kan jeg gøre forkert? Jeg har lukket alle skruerne. Trykker håndtaget
> ind, og løsner forsigtigt den ene skrue, og lukker igen. Pumper håndtaget på
> ny, og åbner/lukker den samme skrue, men der sker intet...

Jeg lavede engang den fejl ikke at stille min cykel på sidebenet og så dreje styret helt til venstre.
Derved blev reservoiret kun næsthøjeste punkt - højeste punkt var så der hvor slangen gik på reservoiret,
der stod der luft.
Jeg løste problemet ved at stille cyklen som ovenfor fortalt og så trykke lidt baglæns på et af
stemplerne i den ene kaliber så noget bremsevæske suser baglæns op i reservoiret. Væsken tog luften med
ud nu da reservoiret var øverst.
Hvis du skal suge væke op fra reservoiret kan jeg anbefale dig at købe en sprøjte. Jeg fik en på 60ml på
apoteket, men mon ikke de også kan købes hos materialisten.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste