Er det iframes? er det en tabel? hvordan g~
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-02-03 13:43

Jeg skal til at designe en side fra bunden.
Jeg er interessert i en side med en opbygning ca. som i disse links.
www.computerworld.dk
www.fitnessdk.dk m.fl. Altså med menulignende områder i siderne og et
centralt område, hvor inhold kan vises.

Jeg vil gerne vide hvordan siden er lavet så der kan linkes fra de
fastsiddende områder (menuområder) i højre og venstre side af siden.
Sider som disse er jo ikke lavet som Iframes, men jeg kan heller ikke forstå
det hvis det bare er tabeller.
Hvordan kan de få nyt indhold ind i midten af siden uden at menuerne i højre
og venstre side skal loades igen?
Det virker jo i virkeligheden som en tabel, hvor feltet i midten skifter
indhold og yderfelterne beholder deres indhold uden at skulle loades igen.

Er der nogen der kan kaste lidt lys på det her? Jeg uddyber gerne.
Tak for hjælpen.

Fra : Leonard

Dato : 09-02-03 13:57

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelner@hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan de få nyt indhold ind i midten af siden uden at menuerne i højre
>og venstre side skal loades igen?

Har du prøvet at kigge i deres kildekode?
- så ville du se at det er lavet på gammeldags vis i tabeller ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-03 13:54

Kig på siden her: <http://glish.com/css/>

> Jeg vil gerne vide hvordan siden er lavet så der kan linkes
> fra de fastsiddende områder (menuområder) i højre og venstre
> side af siden.

De links du gav benytter ikke noget speciel html for at linke "til
midten".

> Hvordan kan de få nyt indhold ind i midten af siden uden at
> menuerne i højre og venstre side skal loades igen?

Det kan de ikke (uden frames eller evt. object) - og det gør de da
heller ikke. Begge de links du henviste til loader hele siden
(inkl. menuer og andre faste elementer) hver gang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-02-03 14:45

Ok det var det informativt.
Jeg har kigget lidt på kilden, men viste ikke om jeg kunne regne med det da
den ene side bl.a bruger php så eventuelle tricks bliver liggende på
serveren.
I kildekoden er der noget javascript, som vist nok cacher billederne på
siden. Det forklarer måske at det ser ud som om det blot er midtersektionen,
der skifter selv om det er hele siden.
Det var for øvrigt i godt link. Masser jeg skal igennem Tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-02-03 22:39

Jesper Fjølner skrev:

> Jeg har kigget lidt på kilden, men viste ikke om jeg kunne
> regne med det da den ene side bl.a bruger php så eventuelle
> tricks bliver liggende på serveren.

Serversidetricks har ikke noget med en sides struktur at gøre. Den
struktur du ser med din browser består ene og alene af kode
(fortrinsvis html og css) sendt til browseren.

Serversidesprog kan gøre det en hel del lettere at administrere og
vedligeholde en kompleks struktur - i stedet for fx at skulle
gentage en menu manuelt på 17 sider, kan man få den inkluderet
automatisk. Men selve den måde siden er delt op på kan aflæses
direkte i html- og css-kode.

> I kildekoden er der noget javascript, som vist nok cacher
> billederne på siden.

Hm - jeg har ikke kigget nærmere på koden, men tvivler alligevel
lidt på at det er det javascriptet bruges til. Man kan selvfølgelig
bruge javascript til at hente flere billeder end man skal bruge på
en enkelt side - så vil efterfølgende sider (der bruger de ekstra
billeder) kunne loades hurtigere, men det sker på bekostning af det
første load.

Normale billeder der bare bruges på flere sider skulle browseren
gerne selv finde ud af at cache fornuftigt.

NB: Det er lettere at læse og kommentere dine svar hvis du følger
usenetstandarden mht. citater. Se min signatur for en kort
forklaring - eller linket i samme for en uddybning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-02-03 14:03

Jesper Fjølner wrote:
> Jeg skal til at designe en side fra bunden.
> Jeg er interessert i en side med en opbygning ca. som i disse links.
> [...]

Ja - det er vist ret meget standard

> [...]
> fastsiddende områder (menuområder) i højre og venstre side af siden.
> Sider som disse er jo ikke lavet som Iframes, men jeg kan heller ikke forstå

Hvorfor ikke? - der er brugt iframes til nogle af elementerne på siden
hos computerworld, hvorfor, kan jeg ikke lige gennemskue.

Resten går bare tjept pga. caching så vidt jeg kan bedømme - prøv at
trykke F5/Refresh, og du vil se at du heller ikke kan se at siden
reloader på den måde. Jeg tror at hele siden reloades, men vi ikke når
at fange det.

mvh

Jesper Brunholm