Brug af anden olieviskositet?
Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-03 01:12

Hej
Jeg står med et problem. Jeg vil gerne have billig olie, og Lois har deres
Delo-mærke (som jo efter sigende er Castrols bedste mc-olie), men de
fulsyntetiske olier fås kun i 10W40 og 5W50. Haynes'en til fazeren nævner
dog kun 10W30, 10W40, 20W40 og 20W50 som passende.
Overlapper specifikationerne på nogen måde hinanden, så jeg kan forsvare
at bruge en af de olier Lois har, eller vil det være dumt?

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-02-03 02:36

> Jeg står med et problem.

Aha.

> [...]
> men de fulsyntetiske olier fås kun i 10W40 og 5W50. Haynes'en til
> fazeren nævner dog kun 10W30, 10W40, 20W40 og 20W50 som passende.

Hvad er problemet så?
De sælger 10W40 og du har brug for 10W40.. Jamen, så bare bestil.
Eller er der en tastefejl et sted?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-03 02:39

Martin Sørensen wrote:

> Aha.

> Hvad er problemet så?
> De sælger 10W40 og du har brug for 10W40.. Jamen, så bare bestil.

Gid det var sådan

> Eller er der en tastefejl et sted?

Jep. Lois har 5W40 og 10W50. Jeg skal enten bruge 10W30, 10W40, 20W40 eller
20W50.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-02-03 03:34

Jes Vestervang wrote:
> Jep. Lois har 5W40 og 10W50. Jeg skal enten bruge 10W30, 10W40, 20W40 eller
> 20W50.

Jeg tror ikke det vil være noget problem at bruge 10W50-olien ..

10W er svjh viskositet ved varm motor, og 50 er ved kold (lavere =
tyndere).

Og da 10W50-olien er inden for de viskositeter der er nævnt din manual
må den vel være fin nok ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Janus

Dato : 09-02-03 10:06

hæld 10W-50 på det er lige så godt som 10W-40, endda bedre når din motor
står og koger op til fx bakkens åbning

mvh Janus

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 12-02-03 16:23

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>10W er svjh viskositet ved varm motor, og 50 er ved kold (lavere =
>tyndere).

Det er nu omvendt, for W står for winter - og er viskositeten ved
-18ºC. Læs mere på http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html.

--
Kåre

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-02-03 10:51

> [...]
> fulsyntetiske olier fås kun i 10W40 og 5W50. Haynes'en til fazeren nævner
> dog kun 10W30, 10W40, 20W40 og 20W50 som passende.

Hej Jes

Det er kun den røde fuldsyntetiske 10W50 der er Castrol RS Superbike på
anden dunk. Jeg ville brugen den. Det er en kanon god olie min CBR kører
godt med.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-03 12:08

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Jes
>
> Det er kun den røde fuldsyntetiske 10W50 der er Castrol RS Superbike på
> anden dunk.

Ok. Jeg troede at det både var 5W40 og 10W50 som var fra Castrol.

> Jeg ville brugen den. Det er en kanon god olie min CBR kører
> godt med.

Så prøver jeg også. Tak for hjælpen!

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 09-02-03 11:46

Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Overlapper specifikationerne på nogen måde hinanden, så jeg kan forsvare
> at bruge en af de olier Lois har, eller vil det være dumt?

Jeg tror lige du skal chekke igen, jeg har lige købt 4 l 10w/40 hos louis.de
af mærket Delo, og der findes også 20W/50... Koster 10 euro...
Eller er det fordi den jeg har købt kun er semi-syntetisk ??

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://dfm.divvy.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-03 12:06

Peter Jakobsen wrote:

> Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
>>
> Jeg tror lige du skal chekke igen, jeg har lige købt 4 l 10w/40 hos
> louis.de af mærket Delo, og der findes også 20W/50... Koster 10 euro...

Øhm, jeg skrev forkert. Lois har 5W40 og 10W50 i fuldsyntetisk. Men det
ændrer jo egentlig ikke noget her.

> Eller er det fordi den jeg har købt kun er semi-syntetisk ??

Det er ihvertfald meget muligt :-/ Men det er nu heller ikke verdens
undergang

Fra : Armand

Dato : 09-02-03 15:19

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> [...]

Man kan godt tale om at specifikationerne overlapper hinanden:
Hvis Ymerhakkeren kan køre på enten 10Wxx og xxW50, så kan den også køre
på 10W50!
Jeg tror at forekomsten af 10W50 simpelthen er smuttet for Haynes :-/

> Det er ihvertfald meget muligt :-/ Men det er nu heller ikke verdens
> undergang

Netop!

Louis har netop lige haft olien på tilbud til fantasipris. Jeg fik mig
en dunk med i kassen med støvler og oliefilter; men ærgrer mig over at
jeg ikke fik hamstret imens tilbuddet varede (Peugeot'en bruger olie som
en totakter!)
Der er jo stadig et stykke tid til sæsonstart og det var måske værd at
holde vejret og afvente et lignende tilbud fra én af "de tre" inden at
man skal på gaden:-/
Hvis man iberegner portoen á 50,- burde det kunne lade sig gøre at finde
olie herhjemme (Bilka?) på tilbud i samme prisleje som Louis' p.t.
værende !!
Hos Louis koster de 4L Syntetiske olie der p.t. er på tilbud ca. 187,- +
50,- i forsendelse (= 237,- )

T-Hansen har 4L Agip syntetisk 10W40 til 159,- samt 39,- i forsendelse
(= 198,-) Begge dele forudsætter at man betaler elektronisk med
Dan/Visa -kort!!

Nu jeg fik surfet efter olipriser, så fandt jeg også at Harald Nyborg
har Valvoline mineralsk 15W40 til 89,- for 4L !!
DEn syntetiske 5W50 á: 200,-/4L, vil jeg ikke umiddelbart anbefale til
mc-brug!

--
Armand.

Fra : IJ

Dato : 09-02-03 12:27

> [...]
> af mærket Delo, og der findes også 20W/50... Koster 10 euro...
> Eller er det fordi den jeg har købt kun er semi-syntetisk ??

Delo 10w/40 er en semi-syntetisk og 20w/50 er mineralsk.

IJ