Kontakt et autoriseret Apple værksted..
Fra : Per Madsen

Dato : 12-03-01 12:28

Hej ng
Her til morges fik jeg følgende ubehagelige meddelelse, da jeg startede min
333 mhz iMac(MacOS 9.0.4 DK, 160 mb ram) op:
" Der er opstået fejl i den indbyggede hukommelse. Kontakt et autoriseret
Apple værksted".
Jeg har i den sidste tid haft rigtig mange freezes/bomber, og den har
generelt været enormt ustabil med programmer der crasher osv. Igår fik jeg
så desuden et par "uheld" med en fejl 10 meddelelse. Jeg har zappet pram'en
med Techtool pro 3.0, kigget lidt op mine udvidelser, genopbygget
skrivebordet osv osv.
Min tålmodighed er efterhånden ved at kunne ligge på et meget lille sted, og
jeg ser mig snart nødsaget til at fjerne alle hårde genstande inden for en
arms rækkevidde, så jeg ikke reflektorisk smadrer den lille bondi blå djævel
næste gang den crasher.

Er der nogen er har et bud på, hvad der kan være galt med den indbyggede
hukommelse. Er det måske en periodisk fejl i ram'en!?
Mvh
Per, Odense

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 12-03-01 14:16

permand@private.dk,Ny-Internet writes:
>Er der nogen er har et bud på, hvad der kan være galt med den indbyggede
>hukommelse. Er det måske en periodisk fejl i ram'en!?

Har du monteret ekstra ram? Hvis ja, har du så prøvet af pille den ud?
eventuelt prøve med en anden ram-klods?

Mvh Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-01 15:51

Hej Per

Først lige til det, jeg har slettet... Du har gjort alt, hvad jeg ellers ville
have foreslået...-)

Mht. RAM, ja, så kan det være en fejl i et RAM modul, der gør det. Du kan prøve
at tage kappen af og se, om alle RAM blokke sidder helt trykket fast. Du kan
prøve at trykke dem let, så du er sikker på, at de sidder helt tæt i soklen.

Har du prøvet at starte op helt uden udvidelser ved at holde SHIFT nede under
opstart? - Reagerer den så på samme måde? - Hvis den gør - og RAM sidder, som
de skal, så tror jeg der er en fejl i en klods.

En anden ting, du skulle prøve, er at slette _alt_, hvad der har med TechTool
at gøre - inkl. de usynlige databaser. Jeg har set og har selv haft nogle
underlige fejl med TTP 2.5 og 3.x, men de forsvandt som dug for solen, da jeg
fik slettet det hele.

Når du så har slettet TTP, vil jeg foreslå, at du kører Norton 5 eller 6, fra
CD'en, hvis du har den, for at se, om der evt. skulle være andre fejl. Bagefter
skal du køre Wipe Info fra Norton CD'en også. Sæt Wipe Info til 'Secure Mode.
Så vil den rense din HD for alle småstumper af filer. Hvis du så også har en
DiskWarrior CD kan det være en god idé at lægge et nyt Directory fil med den,
så er du ihvertfald sikker på, at det ikke skyldes noget med din HD.

- Bliver fejlen så ved med at komme, - tjah, så er der nog ikke andet at gøre,
end at få checket RAM-blokkene hos en forhandler. Jeg véd jo ikke, hvilken
RAMtype, du har, men mange af dem har livsvarigt garanti, så det er jo endda
muligt, at det ikke kommer til at koste dig noget.

mvh. Erik Richard

Per Madsen wrote:

> Er der nogen er har et bud på, hvad der kan være galt med den indbyggede
> hukommelse. Er det måske en periodisk fejl i ram'en!?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Joakim Nygård

Dato : 12-03-01 17:59

On Mon, 12 Mar 2001, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> skal du køre Wipe Info fra Norton CD'en også. Sæt Wipe Info til 'Secure Mode.
> Så vil den rense din HD for alle småstumper af filer.

Wipe Info gør hverken fra eller til i den sammenhæng. Når man sletter en
fil, slettes selve filen ikke fra harddisken, kun oplysninger om
placering, størrelse og evt. fragmentering slettes fra harddiskens
directory [det såkaldte b-tree]. Det betyder, at MacOS ved, at den kan
bruge pladsen til en ny fil. Wipe Info går ind og sletter selve filen på
disken, overskriver den med nuller [i hvert fald i secure mode], så den på
ingen måde kan genkaldes, hvilket så vidt jeg kan se ikke er aktuelt i
denne situation.

Joakim Nygård

--
Joakim Nygård | http://jokke.dk
-

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-01 22:54

Hej Joakim

Jeg synes lige, du skulle læse manualen til Norton. Wipe Info
_sletter_/_overskriver_ _alle_ filstumper, døde links til filer, der ikke er blevet
fjernet på anden måde.

I indstillingen 'Secure Mode' har du 2 muligheder enten ved overskrivning/sletning
med en bogstav-talkombination, eller ved at overskrive7slette med hexadecimaler. -
Og Wipe Info kan hverken defragmentere eller flytte noget som helst!

mvh. Erik richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-03-01 19:40

> [...]
> overskrive7slette med hexadecimaler. - Og Wipe Info kan hverken
> defragmentere eller flytte noget som helst!

Og på hvilken måde adskiller det sig fra hvad Joakim skrev? Nul'er,
bogstavskombinationer eller alternative talsystemer gør ingen forskel.

(linielænge og citering, et evigt tilbagevendende problem)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-01 03:03

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Og på hvilken måde adskiller det sig fra hvad Joakim skrev? Nul'er,
> bogstavskombinationer eller alternative talsystemer gør ingen forskel.

Det adskiller sig på den måde, at når man fx. indstiller 'Secure Mode' til at
bruge hexadecimaler som '0000 0000 0000' svarer det nøjagtigt til det samme,
som sker ved en nulformattering af en harddisk.

> (linielænge og citering, et evigt tilbagevendende problem)

Jeg har sagt det før, og jeg vil gentage det for jeg véd ikke hvilken gang....

MIN LINIELÆNGDE STÅR TIL 72 TEGN, - OG DET BLIVER DEN DÆL'ME VED MED! - Og
hvis du ikke tror på det, er du velkommen til at komme og besøge mig og se det
med dine egne øjne! - Og som jeg har sagt til andre, så vil jeg ikke bruge
MacSOUP! - Og jeg synes, det er lidt underlig, at det kun er her i gruppen +
én anden gruppe, hvor det ser ud til at være et problem. - Og det er
tilsyneladende kun, hvor MacSoup er det foretrukne program.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-03-01 22:09

> Det adskiller sig på den måde, at når man fx. indstiller 'Secure Mode' til at
> bruge hexadecimaler som '0000 0000 0000' svarer det nøjagtigt til det samme,
> som sker ved en nulformattering af en harddisk.

Sålænge du selv kan se forskellen, så er du jo nok overbevist.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 17:49

In article <B6D27168.D1F1%permand@private.dk>,
Per Madsen <permand@private.dk> wrote:

> Er der nogen er har et bud på, hvad der kan være galt med den indbyggede
> hukommelse. Er det måske en periodisk fejl i ram'en!?

Det er med 98% sikkerhed ikke et problem med RAM'en. Installer en ny
systemmappe eller kig på ændringsdatoerne for de forskellige systemdele
(Finder, System osv) og se om de er blevet ændret for nyligt, så kan du
nøjes med at udskifte de dele.

Jeg vil vædde en fadøl på at det løser dine problemer.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Per Madsen

Dato : 12-03-01 22:25

Tak for svarene!
Jeg prøver lidt af hvert her de næste dage. Forhåbenligt er der nogle af
jeres råd der løser problemerne.
Per