Ruller...?
Fra : Allig8or

Dato : 07-02-03 03:07

Da Jeg påtænker at købe en EU-45 knallert, inden så længe,har Jeg
bemærket,at der er mange der skriver om disse "ruller",hvad gør de,hvor tit
skal de skiftes(d.v.s.hvor mange kilometer holder de),og sidst men ikke
mindst,hvad koster det, at få dem skiftet på f.eks. en Peugeot Buxy......?

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 07-02-03 11:38

Allig8or wrote:

> ikke mindst,hvad koster det, at få dem skiftet på f.eks. en Peugeot
> Buxy......?

Det koster ca. 49,- hvis du selv er i besiddelse af en simpel top eller evt.
skrutrækker afhængig af hvad dit dæksel er monteret med. Derudover skal du
have en stempelstopper, den koster ca. 49,- også - den er rar at have i
fremtiden også så se det som en invistering du får glæde af.

Ruller skal skiftes efter ca. 6000,- under normale omstændigheder. Har du
voldtaget din scooter med byens største tun så skal de nok skiftes før.

Jeg ved godt hvad rullerne gør, men jeg har pokkers svært ved at forklare
det sådan lige på stående fod, så det vil jeg overlade til nogle af de
andre.

--
Martin L. Johansen

Fra : Hekto

Dato : 07-02-03 12:34

In article <v0M0a.55449$Hl6.7075033@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Derudover skal du
> have en stempelstopper, den koster ca. 49,- også - den er rar at have i
> fremtiden også så se det som en invistering du får glæde af.

Ja, utvivlsomt! .... NOT!!!!
Stempelstoppere er JUNK af værste skuffe!

Se www.hekto.dk/speedfight hvordan man holder varioen på en peugeot.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 07-02-03 18:34

Hekto wrote:

> Ja, utvivlsomt! .... NOT!!!!
> Stempelstoppere er JUNK af værste skuffe!

Rolig nu... det kan sagtens gøres så det ikke skader, men ja den er lidt
ufin.

> Se www.hekto.dk/speedfight hvordan man holder varioen på en peugeot.

Ja tak - den metode er jeg sq ikke tryk ved... men det er vel et spørgsmål
om temperament... ? Så hellere stempelstopperen.

--
Martin L. Johansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-03 19:35

Hekto wrote:
> Ja, utvivlsomt! .... NOT!!!!
> Stempelstoppere er JUNK af værste skuffe!

Det lyder ihvertfald grimt :)
Jeg kan også bedre metoderne på din hjemmeside..
(mangler der ikke en masse billeder? eller er det kun her?)

> Se www.hekto.dk/speedfight hvordan man holder varioen på en peugeot.

Øh, er det din egen finger der er gået istykker ?

// Hans, kørte engang på Honda CD50 :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Klaus G.

Dato : 07-02-03 12:51

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote in message
> [...]
> have en stempelstopper, den koster ca. 49,- også - den er rar at have i
> fremtiden også så se det som en invistering du får glæde af.
Jeg vil nu vælge at bruge en luftnøgle. Eller finde en man kan lån evt..

> Ruller skal skiftes efter ca. 6000,- under normale omstændigheder. Har du
> voldtaget din scooter med byens største tun så skal de nok skiftes før.
Nu kender jeg ikke det præcise tal for hvornår de skal skiftes, men jeg
plejer at tage dem ud og se hvordan de ser ud, jo mere kantede de bliver jo
mere slidt er de...

> Jeg ved godt hvad rullerne gør, men jeg har pokkers svært ved at forklare
> det sådan lige på stående fod, så det vil jeg overlade til nogle af de
> andre.
Det kan jeg da lige gøre så :) Rullerne trykker varioen hen mod
blæserhjulet. Når Varioen trykkes tættere på blæserhjulet så bliver remmen
nød til at køre "ud", og så køre remmen henne ved koblingen "ind", på den
måde har man en slags automatisk gearing.

På tunede scootere skal der lette ruller i for at holde scooteren i et lavt
gear, fordi stor tun cylindere arbejder bedst i de høje RPM. Og hvis
rullerne er for tunge, så kan cyllen ikke komme op i højt nok RPM inden den
begynder at "geare op". Men men men. Man kan også smide for lette ruller i,
hvilket resultere i at cyllen ikke kan køre hurtigt nok til at presse
varioen hen til blæserhjulet, og så komme man ikke i "højt nok gear". Så det
er et lille spil det med at finde de rigtige ruller :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 07-02-03 18:36

Klaus G. wrote:

> Jeg vil nu vælge at bruge en luftnøgle. Eller finde en man kan lån evt..

Helt klart, men jeg har ikke adgang til en luftnøgle ude i haven

> Nu kender jeg ikke det præcise tal for hvornår de skal skiftes, men jeg
> plejer at tage dem ud og se hvordan de ser ud, jo mere kantede de bliver
> jo mere slidt er de...

Jeg mener det er ved 6000 eller deromkring, men som du selv siger: Ud med
dem og se hvordan de har det.

> Det kan jeg da lige gøre så :) Rullerne trykker varioen hen mod

He he, tak skal du have.

--
Martin L. Johansen

Fra : Allig8or

Dato : 07-02-03 22:25

Jeg takker mange gange for info om,hvad de disse ruller
er og hvad de gør,og prisen lyder jo ikke afskrækkende...