/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Jeg forstår det ik helt V vs. R ....
Fra : Moller


Dato : 06-02-03 11:18

Heysa,

Det der med motor design... jeg er lidt forviret...

Vankel = teoretisk set uendelige omdrejninger... teknisk set, svær at
lave..

Boxer ala BMW = ingen rystelser, men ik de vilde antal heste...


Men så er det der kommer tvivl...

V2 vs. R2 vs. R4 vs. V4

Række kan tage omdr. medføre go top Effect.

Men så siges der at V designet gir godt bundtræk, men mindre top
effect... men hva er det ved V motoren som gør at den gir bedre bund end
række ?????

Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er fordele
vs. ulemper mellem de 2 typer ????

VH
Lars Molnit
Som er enormt forviret.





 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-02-03 11:28

> Men så er det der kommer tvivl...
>
> V2 vs. R2 vs. R4 vs. V4

Hej Lars

Er man lidt Troll-agtig i dag? Jeg har også hørt Suzuki er ringere end de
andre mærker. Er det noget du kan uddybe for mig?

Hvis man kun lavede motorer for effekt lavede man R4 i vid udstrækning. Du
har dog glemt parameteren hvordan det føles at køre på dem, og hvordan de
lyder. Mange synes en R4 lyder mindre godt end en V2 på 45-90grader. Jeg
synes da også en stor Harley lyder god i tomgang. Bare ærgerligt de ikke kan
noget.

--
Med Trollelige hilsner
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600



Michael K. S. (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-02-03 11:36

On Thu, 6 Feb 2003 11:27:35 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:



>Er man lidt Troll-agtig i dag? Jeg har også hørt Suzuki er ringere end de
>andre mærker. Er det noget du kan uddybe for mig?

Det kan man bare nøjes med at konstatere,det behøver ingen uddybning


>Hvis man kun lavede motorer for effekt lavede man R4 i vid udstrækning.

Sig det lige til Honda ik'...de foretrækker jo V4'ere og deres RC45
var den højest ydende i SBK-feltet

>Du har dog glemt parameteren hvordan det føles at køre på dem, og hvordan de
>lyder.

Jah en V4'er lyder bare godt....

>Mange synes en R4 lyder mindre godt end en V2 på 45-90grader.

Nemlig - Klinisk og kedelig,med mindre den hyler afsted med 12-14 krpm
.

> Jeg synes da også en stor Harley lyder god i tomgang. Bare ærgerligt de ikke kan
>noget.

Ikke rigtigt,de kan da rasle indtil flere kranieknogler løse...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Megas (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Megas


Dato : 06-02-03 14:22

>> Mange synes en R4 lyder mindre godt end en V2 på 45-90grader.

Hvad med den gamle 8 ventilede r4, Kawa z1000, med en Marshall deeptone
potte.. Den lyd er der sgu da ingen der kan slå, hverken i tomgang eller når
den får tæsk ;)


--
Megas
---
2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra ;-D



Brian Wendelbo (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Brian Wendelbo


Dato : 06-02-03 11:44

hvad med hondas nye V5 ? flere cyl, bedre effekt, stærk bund???

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:nMq0a.26$HA4.7@news.get2net.dk...
> > Men så er det der kommer tvivl...
> >
> > V2 vs. R2 vs. R4 vs. V4
>
> Hej Lars
>
> Er man lidt Troll-agtig i dag? Jeg har også hørt Suzuki er ringere end de
> andre mærker. Er det noget du kan uddybe for mig?
>
> Hvis man kun lavede motorer for effekt lavede man R4 i vid udstrækning. Du
> har dog glemt parameteren hvordan det føles at køre på dem, og hvordan de
> lyder. Mange synes en R4 lyder mindre godt end en V2 på 45-90grader. Jeg
> synes da også en stor Harley lyder god i tomgang. Bare ærgerligt de ikke
kan
> noget.
>
> --
> Med Trollelige hilsner
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-02-03 12:15

> hvad med hondas nye V5 ? flere cyl, bedre effekt, stærk bund???

Uhh nu er jeg på vej ud på dybt vand. Jeg er (kommende) Biolog, ikke
Ingeniør!
Jeg prøver her:
Jo mindre cylindre jo større litereffekt kan man få ud af dem. Derfor man få
flere heste ud af en R6 end en R4 på samme cc.
Jo færre cylindre man bruger giver en fordel i reglerne for vægten i
MotorGP. 4 og 5 cyl giver samme minimums vægt.
Honda har stor erfaring i at lave V4 motorer til gade og ræs. V4(5) giver en
smallere motor end en R4 som er en vigtig parameter for en MC der skal kunne
arbejde næsten vandret

GP cyklerne har INTET at bruge bund til. De arbejder KUN i den øverste
halvdel at rpm skalaen og faktisk, så foregår det meste af det arbejde nok
reelt set inden for 1/3 eller 1/4 af omdrejningerne.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Michael K. S. (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-02-03 12:25

On Thu, 6 Feb 2003 12:14:56 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:

>Jo færre cylindre man bruger giver en fordel i reglerne for vægten i
>MotorGP. 4 og 5 cyl giver samme minimums vægt.

Faktisk var det på tale at Honda ville ha' lavet en V6'er til
MotoGP,Rossi var (er) stærkt imod det (som han siger effekt er _ikke_
problemet) så indtil videre ikke implementeret,men det kan komme...

Jeg havde engang en forklaring liggende (fra Honda's chef for
motorudvikling) på _hvorfor_ at Honda mener at multi-V'erne er deres
foretrukne race-konfig,desværre er den røget ud på et tidspunkt,men
der indgik flere ting bl.a. vægtfordeling-bredde-ydelse og mere
motortekniske ting osv.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 15:02

"Michael K. S." wrote:

> Faktisk var det på tale at Honda ville ha' lavet en V6'er til
> MotoGP,Rossi var (er) stærkt imod det (som han siger effekt er _ikke_
> problemet) så indtil videre ikke implementeret,men det kan komme...

De seneste rygter lyder på, at Honda og Yamaha faktisk bakser med en V3.
Som sagt er effekt er ikke problemet, hvilket Aprilia tydeligvis har
demonstreret. Men den tre-cylindrede konfiguration giver jo en 10 kilos
vægtfordel ifølge MotoGP reglementet.

-Jacob


Michael K. S. (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-02-03 15:18

On Thu, 06 Feb 2003 15:01:37 +0100, Jacob Hornemann
<jacobh@hotmail.com> wrote:


>De seneste rygter lyder på, at Honda og Yamaha faktisk bakser med en V3.
>Som sagt er effekt er ikke problemet, hvilket Aprilia tydeligvis har
>demonstreret. Men den tre-cylindrede konfiguration giver jo en 10 kilos
>vægtfordel ifølge MotoGP reglementet.

Egentligt lidt morsomt,når man tænker på de mange sjove ideer der blev
fostret forud for det nye reglement,der var vi nok en del der havde
svært ved at se hvad de skulle bruge de op mod 250-300 heste der blev
gættet på.Og det har vel også vist sig at at chassisudvikling og vægt
har mindst ligeså meget at sige - hvilket jeg personlig synes er
_fryd_ ).

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 15:50

Der står lidt mere om det her:
http://www.motorcycledaily.com/24january03backtothefuture.html

Jacob
Aprilia RSV Mille
Yamaha YZF600R


"Michael K. S." wrote:

> On Thu, 06 Feb 2003 15:01:37 +0100, Jacob Hornemann
> <jacobh@hotmail.com> wrote:
>
> >De seneste rygter lyder på, at Honda og Yamaha faktisk bakser med en V3.
> >Som sagt er effekt er ikke problemet, hvilket Aprilia tydeligvis har
> >demonstreret. Men den tre-cylindrede konfiguration giver jo en 10 kilos
> >vægtfordel ifølge MotoGP reglementet.
>
> Egentligt lidt morsomt,når man tænker på de mange sjove ideer der blev
> fostret forud for det nye reglement,der var vi nok en del der havde
> svært ved at se hvad de skulle bruge de op mod 250-300 heste der blev
> gættet på.Og det har vel også vist sig at at chassisudvikling og vægt
> har mindst ligeså meget at sige - hvilket jeg personlig synes er
> _fryd_ ).
>
> --
> -Michael
> Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
> http://213.237.66.161/


Michael K. S. (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-02-03 16:35

On Thu, 06 Feb 2003 15:49:32 +0100, Jacob Hornemann
<jacobh@hotmail.com> wrote:

>Der står lidt mere om det her:
>http://www.motorcycledaily.com/24january03backtothefuture.html

Jepper,står lidt om V6-rygtet også.Egentlig er jeg glad for at Honda
har folk som Rossi og førhen Doohan som kan holde Honda-ingeniørerne
lidt i ave og give dem noget nødvendigt modspil,relevant feedback og
fokuseren på det væsentlige at få det hele til at spille sammen -
Overladt til sig selv har de lidt en tendens til at gå amok i
effektrus som dengang Doohan stoppede og Criville var alene om
udviklingen,det var han ikke så god til,med det resultat at
ingeniørerne løb hjem til mor og gav NSR'eren flere heste - det blev
den bestemt ikke bedre af....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 17:36



"Michael K. S." wrote:

> On Thu, 06 Feb 2003 15:49:32 +0100, Jacob Hornemann
> <jacobh@hotmail.com> wrote:
>
> >Der står lidt mere om det her:
> >http://www.motorcycledaily.com/24january03backtothefuture.html
>
> Jepper,står lidt om V6-rygtet også.Egentlig er jeg glad for at Honda
> har folk som Rossi og førhen Doohan som kan holde Honda-ingeniørerne
> lidt i ave og give dem noget nødvendigt modspil,relevant feedback og
> fokuseren på det væsentlige at få det hele til at spille sammen -
> Overladt til sig selv har de lidt en tendens til at gå amok i
> effektrus som dengang Doohan stoppede og Criville var alene om
> udviklingen,det var han ikke så god til,med det resultat at
> ingeniørerne løb hjem til mor og gav NSR'eren flere heste - det blev
> den bestemt ikke bedre af....

Eller som da Doohan holdt en ufrivillig pause i 1992 efter hans styrt på
Assen. Da han kom tilbage, havde japanerne hældt en masse heste i
cyklen, med det resultat at den kørte ad helv... til.

-Jacob


Armand (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-03 18:47


Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:Fsr0a.33$oy5.25@news.get2net.dk...
> >
> Jeg prøver her:
> Jo mindre cylindre jo større litereffekt kan man få ud af dem.

Mjaeh :-/
Jo flere cylindre, desto kortere slaglængde, er det helt præcist!!

--
Armand.



Asger Steffensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 06-02-03 19:09


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b1u7ug$knc$7@news.cybercity.dk...
>
> Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
> news:Fsr0a.33$oy5.25@news.get2net.dk...
> > >
> > Jeg prøver her:
> > Jo mindre cylindre jo større litereffekt kan man få ud af dem.
>
> Mjaeh :-/
> Jo flere cylindre, desto kortere slaglængde, er det helt præcist!!
>
Og deraf følgende mulighed for højere omdrejningstal s.f.a. lavere
middelstempelhastighed og dermed opnåelse af højere ydelse - kunne man
tilføje...

Asger
ZX-10



Jes Vestervang (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-02-03 23:43

Armand wrote:

> Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev:
>> >
>> Jeg prøver her:
>> Jo mindre cylindre jo større litereffekt kan man få ud af dem.
>
> Mjaeh :-/
> Jo flere cylindre, desto kortere slaglængde, er det helt præcist!!

....og jo flere til at trampe i pedalerne - for ligesom at holde mig i din
analogi
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Ole Larsen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 07-02-03 01:29

A propos er der i Motorrad/7.juli/2000 en sammenlignende test af BMW F 650,
Suz SV 650, Triump Legend og Yam Fazer.
der er meget sjov at lære lidt af, for der er en del resultater der ikke
passer helt med de traditionelle opfattelse.
Man måle en masse og tester hvor mange gearskift 4 forskellige kørere
benytter i byområder og på landevejen.
God læsning,
Mvh
Ole



Jes Vestervang (08-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 08-02-03 16:17

Ole Larsen wrote:

> A propos er der i Motorrad/7.juli/2000 en sammenlignende test af BMW F
> 650, Suz SV 650, Triump Legend og Yam Fazer.
> der er meget sjov at lære lidt af, for der er en del resultater der ikke
> passer helt med de traditionelle opfattelse.
> Man måle en masse og tester hvor mange gearskift 4 forskellige kørere
> benytter i byområder og på landevejen.
> God læsning,

Hmm, det lyder egentlig interessant. Jeg burde at få abonnement på Motorrad
og så få genopfrisket mit tysk, de har jo mange gode artikler

Din Outlook Express (antager jeg) skriver forresten Sv: istedet for Re:.
Det kan give en del problemer, f.eks. er der mange servere der sorterer din
meddelelse fra, så mange ikke kan læse den.
Der ligger en tre-kliksløsning her:
<http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Download/oefix.exe>
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 12:05

Jeg synes da også en stor Harley lyder god i
> tomgang. Bare ærgerligt de ikke kan noget.

Alt afhænger jo af ejeren. Jeg har mødt flere HD'er i klubben (www.hdc.dk )
som trækker som en vandvittig.

Hvad mener du f.eks. om en 3 liter V2 med lattergas...

Selvfølgelig er en standard HD lige så spændende som en barnevogn i optræk,
men det er faktisk muligt både at blæse og have mel i munden (læs: god lyd,
kanon bundtræk og høj ydelse/acceleration) såfremt et du er villig til at
modificerer din HD i mere meller mindre grad - hvad mange faktisk også gør.
Men det koster...

Didrik
www.harleyluja.dk



Michael K. S. (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 06-02-03 12:33

On Thu, 6 Feb 2003 12:05:11 +0100, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

> såfremt et du er villig til at
>modificerer din HD i mere meller mindre grad - hvad mange faktisk også gør.
>Men det koster...

Hvor meget kan man modificere en HD og så stadig kalde det en Harley ?

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 17:14

Michael K S wrote:
> Hvor meget kan man modificere en HD og så stadig kalde det en Harley ?

Mig bekendt kan man skifte hele maskinen inklusive stel og motorblok ud
med dele af andet fabrikat og stadig kalde det en harley ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 17:31

Hans Joergensen wrote:
> Michael K S wrote:
>> Hvor meget kan man modificere en HD og så stadig kalde det en Harley
>> ?
>
> Mig bekendt kan man skifte hele maskinen inklusive stel og motorblok
> ud med dele af andet fabrikat og stadig kalde det en harley ? :)
>
> // Hans

På samme måde som alle mennesker gladeligt kalder en Toyota landcruiser for
en "Land Rover", så er alt der larmer og har en masse krom automatisk en HD.
Sådan tror menigmand i det mindste.

Hvis ikke stellet og motoren er originale er det i mine øjne svært at
argumenter for at det er en HD.

Man kan jo i dag bygge en HD-klon af 100% uoriginale stumper. Den ligner,
lyder og køre fuldstændig som en HD - men er uoriginal. Men kun fantaster
som undertegnede kan og gider se forskel.

Didrik
www.harleyluja.dk



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 18:01

Jens Didriksen wrote:
> Man kan jo i dag bygge en HD-klon af 100% uoriginale stumper. Den ligner,
> lyder og køre fuldstændig som en HD - men er uoriginal. Men kun fantaster
> som undertegnede kan og gider se forskel.

Hvor mange HD-dele skal man så sætte på en Yamaha RD350 før man kan
kalde den en HD? )

// Hans - well, den har da 2 cylindre og den rasler også lidt.. :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 22:20

> Hvor mange HD-dele skal man så sætte på en Yamaha RD350 før man kan
> kalde den en HD? )

Det afhænger af hvor hurtigt du ønsker at køre forbi HD-klubben

>
> // Hans - well, den har da 2 cylindre og den rasler også lidt.. :)

Hvis den kun rasler lidt bliver det aldrig en HD

Didrik
www.harleyluja.dk



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 22:51

Jens Didriksen wrote:
>> Hvor mange HD-dele skal man så sætte på en Yamaha RD350 før man kan
>> kalde den en HD? )
> Det afhænger af hvor hurtigt du ønsker at køre forbi HD-klubben

De kan jo ikke følge med alligevel ... :)
(Men de har vel muligvis våben;)

>> // Hans - well, den har da 2 cylindre og den rasler også lidt.. :)
> Hvis den kun rasler lidt bliver det aldrig en HD

argh, damn' ... og når det er kåben der rasler, så bliver det slet
ikke en HD pga. det ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 23:22

>> Det afhænger af hvor hurtigt du ønsker at køre forbi HD-klubben
>
> De kan jo ikke følge med alligevel ... :)
> (Men de har vel muligvis våben;)

Ja - bier i skægget.

>>> // Hans - well, den har da 2 cylindre og den rasler også lidt.. :)
>> Hvis den kun rasler lidt bliver det aldrig en HD
>
> argh, damn' ... og når det er kåben der rasler, så bliver det slet
> ikke en HD pga. det ;)

Nåe - en pølsevogn (Electra Glide) har da også kåbe...?

Didrik





Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 23:31

Jens Didriksen wrote:
> Ja - bier i skægget.

Den slags er også farligt .. :)

>>> Hvis den kun rasler lidt bliver det aldrig en HD
>> argh, damn' ... og når det er kåben der rasler, så bliver det slet
>> ikke en HD pga. det ;)
> Nåe - en pølsevogn (Electra Glide) har da også kåbe...?

Sådan en transportabel dagligstue? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jes Vestervang (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-02-03 23:42

Hans Joergensen wrote:

> Jens Didriksen wrote:
>>
>> Nåe - en pølsevogn (Electra Glide) har da også kåbe...?
>
> Sådan en transportabel dagligstue? :)

*lol* Så du de der motoriserde dagligstuer på discovery? De var endda
pænt hurtige
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Hans Joergensen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 07-02-03 00:27

Jes Vestervang wrote:
>> Sådan en transportabel dagligstue? :)
> *lol* Så du de der motoriserde dagligstuer på discovery? De var endda
> pænt hurtige

Scrapheap Challenge (Dragstar-edition) ?

Det var en dagligstue (komplet med virkende fjernsyn) og en drømmeseng
med dyne og det hele:)

Det fede var at de var med nummerplader :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jes Vestervang (08-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 08-02-03 16:02

Hans Joergensen wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>>> Sådan en transportabel dagligstue? :)
>> *lol* Så du de der motoriserde dagligstuer på discovery? De var endda
>> pænt hurtige
>
> Scrapheap Challenge (Dragstar-edition) ?
>
> Det var en dagligstue (komplet med virkende fjernsyn) og en drømmeseng
> med dyne og det hele:)

Det er fedt

> Det fede var at de var med nummerplader :)

Ja. Folk skulle jo efter sigende glo ret vildt, når de kørte gennem byen
Den slags kunne garanteret ikke lade sig gøre her i landet :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 17:28

Michael K. S. wrote:
> On Thu, 6 Feb 2003 12:05:11 +0100, "Jens Didriksen"
> <jens@didriksen.dk> wrote:
>
>> såfremt et du er villig til at
>> modificerer din HD i mere meller mindre grad - hvad mange faktisk
>> også gør. Men det koster...
>
> Hvor meget kan man modificere en HD og så stadig kalde det en Harley ?

I princippet slet ikke. Rent juridisk er der jo ikke en godkendelse gældende
længere hvis du skifter til andre støddæmper eller styr som ikke er
godkendte af fabrikken. Ganske vist er der så kommet EU-regler og tyske TUV
godkendelser, men i princippet VED den person som ændre på sit køretøj jo
ikke 100& hvordan køretøjet kommet til at te sig, vel...

Diskussionen har gået på højt plan i HD-klubben og her siger
tommelfingerreglen at hvis attesten siger det er en HD så er det det -
uagtet at der næppe findes nogle standard HD'er...

Didrik



Martin Sørensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-02-03 17:57

>> Hvor meget kan man modificere en HD og så stadig kalde det en Harley
>> ?
> Diskussionen har gået på højt plan i HD-klubben og her siger
> tommelfingerreglen at hvis attesten siger det er en HD så er det det -
> uagtet at der næppe findes nogle standard HD'er...

Måske ikke af de 'rigtige' HDer, men den Sportster jeg tog kørekort på er
jeg ret sikker på var original, bortset fra styrtbøjlen.
Den var også næsten ny.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 14:39



Jens Didriksen wrote:

> Jeg synes da også en stor Harley lyder god i
> > tomgang. Bare ærgerligt de ikke kan noget.
>
> Alt afhænger jo af ejeren. Jeg har mødt flere HD'er i klubben (www.hdc.dk )
> som trækker som en vandvittig.
>
> Hvad mener du f.eks. om en 3 liter V2 med lattergas...
>
> Selvfølgelig er en standard HD lige så spændende som en barnevogn i optræk,
> men det er faktisk muligt både at blæse og have mel i munden (læs: god lyd,
> kanon bundtræk og høj ydelse/acceleration) såfremt et du er villig til at
> modificerer din HD i mere meller mindre grad - hvad mange faktisk også gør.
> Men det koster...

Men hvad med holdbarheden?
Bliver stel, bremser, affjedring hjul ligeledes modificeret til den høje
ydelse? Harley-stellene er jo ikke jordens mest vridningsstabile stel...

-Jacob


Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 17:32

Ja> Men hvad med holdbarheden?

Lad være med at spørge...

> Bliver stel, bremser, affjedring hjul ligeledes modificeret til den
> høje ydelse?

Måske. Nogle foretager ændringer som får en synsmand til at se rødt, mens at
flertallet blot forstærker stellet med et ekstra lag lak...

Harley-stellene er jo ikke jordens mest vridningsstabile
> stel...

Sammenlignet med et barnevognsstel syntes jeg da de er rimelige...

Didrik



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 18:04

Jens Didriksen wrote:
>> Harley-stellene er jo ikke jordens mest vridningsstabile
>> stel...
> Sammenlignet med et barnevognsstel syntes jeg da de er rimelige...

Den sammenligning er god :)
De er nok også mere vridningstabile end en Nimbus(vil jeg da håbe;), for
slet ikke at nævne en Puch Maxi :)

// Hans, der godt vil se en barnevogn med +1000cc motor;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Moller (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-02-03 12:40


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:nMq0a.26$HA4.7@news.get2net.dk...
> > Men så er det der kommer tvivl...
> >
> > V2 vs. R2 vs. R4 vs. V4
>
> Hej Lars
>
> Er man lidt Troll-agtig i dag? Jeg har også hørt Suzuki er ringere end de
> andre mærker. Er det noget du kan uddybe for mig?

Nej nej nej.... det er ikke noget med at den ene er bedre end den anden
osv... det hele løber op i at jeg gang på gang høre at en V motor ligger
momentet bedre end en R motor... men R motoren er mere omdr. villig.... og
en V4(5) derved tager fordele fra V designet, samt R designet, eftersom de
jo som sagt er 2 R2'ere som er sat i V ...

Det som jeg ikke fatter, er hva er det som lige præcis gør at V designet
gir det bedre moment ??? jeg kan forstå boxer designet... men ikke V
designet.

> Hvis man kun lavede motorer for effekt lavede man R4 i vid udstrækning. Du
> har dog glemt parameteren hvordan det føles at køre på dem, og hvordan de
> lyder. Mange synes en R4 lyder mindre godt end en V2 på 45-90grader. Jeg
> synes da også en stor Harley lyder god i tomgang. Bare ærgerligt de ikke
kan
> noget.

Ja, og selv nogen af dem som er ombygget, og ejeren ævler om at både ha
ædt R1, GSR-R 1000, og V-max'er på den, for mega røv, fra en sølle bandit
1200 :)

Nå, men nok om HD... i dette sammenhæng er det verken mærke, model,
eller noget... men ren og skær den påstand at V motore har bedre bundtræk
end en R motor... og helt præcist, hvorfor har de det ??? hvis de nu har det
:)


VH
Lars Molnit
Som syntes at 1 cyll. 2-takts design uden dikedare ala MZ er det
ultimative motordesign :) hvis man absolut skal Troll'e

>
> --
> Med Trollelige hilsner
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
>
>



Hans Joergensen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 07-02-03 18:03

Moller wrote:
> Nej nej nej.... det er ikke noget med at den ene er bedre end den anden
> osv... det hele løber op i at jeg gang på gang høre at en V motor ligger
> momentet bedre end en R motor... men R motoren er mere omdr. villig.... og
> en V4(5) derved tager fordele fra V designet, samt R designet, eftersom de
> jo som sagt er 2 R2'ere som er sat i V ...

Det er jo så løgn :) en rækkemotor kan have præcist lige så godt
moment som en V.

> Det som jeg ikke fatter, er hva er det som lige præcis gør at V designet
> gir det bedre moment ??? jeg kan forstå boxer designet... men ikke V
> designet.

V-designet giver ikke bedre moment i sig selv.

> Som syntes at 1 cyll. 2-takts design uden dikedare ala MZ er det
> ultimative motordesign :) hvis man absolut skal Troll'e

Nej, det er bedst med 2 eller 4 cyl på en totakt.. :)

// Hans, der vil ha' så'n en her: http://dfm.nathue.dk/Hajen/RD500
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Orla Pedersen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 07-02-03 23:28


Moller skrev i meddelelsen <3e43e051$0$6617$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

>
> Det som jeg ikke fatter, er hva er det som lige præcis gør at V
designet
>gir det bedre moment ??? jeg kan forstå boxer designet... men ikke V
>designet.
>
Den effektive svinghjulseffekt ene og alene. I V motoren er der altid mindst
et stempel der bevæger sig nær maximal hastighed. Det betyder at Du kan
nøjes med mindre masse på selve svinghjulet. En konventionel R4, R2, B2
eller B4 har to "dødpunkter" hvor stempler står helt stille, og hvor kun
svinghjulet bidrager med kraft. R3 og R6 klarer sig også fint uden
svinghjul. Yamaha's TDR R2'er har af samme grund forskudte søler og opnår
"V-motor effekt".

mvh
Orla

ultimativt enertimoment opnåes med 60° V12 hvor svinghjul er aldeles
overflødigt.

> VH
> Lars Molnit
> Som syntes at 1 cyll. 2-takts design uden dikedare ala MZ er det
>ultimative motordesign :) hvis man absolut skal Troll'e




Moller (08-02-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 08-02-03 09:32

> Den effektive svinghjulseffekt ene og alene. I V motoren er der altid
> mindst et stempel der bevæger sig nær maximal hastighed. Det betyder
> at Du kan nøjes med mindre masse på selve svinghjulet. En
> konventionel R4, R2, B2 eller B4 har to "dødpunkter" hvor stempler
> står helt stille, og hvor kun svinghjulet bidrager med kraft. R3 og
> R6 klarer sig også fint uden svinghjul. Yamaha's TDR R2'er har af
> samme grund forskudte søler og opnår "V-motor effekt".

Tusind tak :) det er nok den bedste forklaring jeg har fået til dato :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251CDi ...
Suzuki GSF 1200 S

>
> mvh
> Orla
>
> ultimativt enertimoment opnåes med 60° V12 hvor svinghjul er aldeles
> overflødigt.
>
>> VH
>> Lars Molnit
>> Som syntes at 1 cyll. 2-takts design uden dikedare ala MZ er det
>> ultimative motordesign :) hvis man absolut skal Troll'e



Orla Pedersen (08-02-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 08-02-03 23:33


Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<3e443739$0$71612$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>R3 og R6 klarer sig også fint uden svinghjul. __Yamaha's TDR__ R2'er har
af samme grund forskudte søler og opnår
>"V-motor effekt".


Argh ! Det er selvfølgelig TDM og TRX der har forskudte søler


mvh
Orla




Kristoffer Lippert (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 06-02-03 11:47

Klop...

Jo, for 1½ år havde vi samme spørsmål oppe og vende, og det der er afgørende
er timingen. (så vidt jeg husker.)
Dvs. hvorlangt motoren når at rotere før den næste cylinder tænder. Ved R2
'ere er det som oftest 360grader, dvs. de to cylindre tænder med samme
tidsinterval, og giver så jævn en gang som muligt. Ved R4'ere er det
180grader, igen for at give jævnest mulig gang.
(Ret mig hvis jeg tager fejl.)

Men som tillægsspørgsmål vil jeg gerne spørge, hvorfor man ikke ligesåvel
kan time en 90 graders v motor på samme måde som en 60 gaders V?

/Kristoffer


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:3e42367a$0$52782$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
>
> Det der med motor design... jeg er lidt forviret...
>
> Vankel = teoretisk set uendelige omdrejninger... teknisk set, svær at
> lave..
>
> Boxer ala BMW = ingen rystelser, men ik de vilde antal heste...
>
>
> Men så er det der kommer tvivl...
>
> V2 vs. R2 vs. R4 vs. V4
>
> Række kan tage omdr. medføre go top Effect.
>
> Men så siges der at V designet gir godt bundtræk, men mindre top
> effect... men hva er det ved V motoren som gør at den gir bedre bund end
> række ?????
>
> Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er fordele
> vs. ulemper mellem de 2 typer ????
>
> VH
> Lars Molnit
> Som er enormt forviret.
>
>
>
>



Brian Lænø (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 06-02-03 17:50


"Kristoffer Lippert" skrev
>
> Jo, for 1½ år havde vi samme spørsmål oppe og vende, og det der er
afgørende
> er timingen. (så vidt jeg husker.)
> Dvs. hvorlangt motoren når at rotere før den næste cylinder tænder. Ved R2
> 'ere er det som oftest 360grader, dvs. de to cylindre tænder med samme
> tidsinterval, og giver så jævn en gang som muligt. Ved R4'ere er det
> 180grader, igen for at give jævnest mulig gang.
> (Ret mig hvis jeg tager fejl.)
>
> Men som tillægsspørgsmål vil jeg gerne spørge, hvorfor man ikke ligesåvel
> kan time en 90 graders v motor på samme måde som en 60 gaders V?
>
> /Kristoffer
>
Det kan man også, det kræver bare en bredere krumtap.
Hvis man lader graderne imellem cylinderne bestemme tændings forskellen, så
kan man placere plejestænger tæt op af hinanden, = en smallere motor.
Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad kalder man
det) på krumtappen, = bredere motor.

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (selvfølgelig V2)



Jes Vestervang (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-02-03 18:43

Brian Lænø wrote:

> Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad kalder man
> det) på krumtappen, = bredere motor.

Søle hedder det vist
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Armand (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-03 22:48


Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:bdjah-oe.ln1@vissen.vandhane...
> Brian Lænø wrote:
>
> > Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad
kalder
> > man det) på krumtappen, = bredere motor.
>
> Søle hedder det vist

Slag!

Hvert slag består af en søle og de to lår der bærer sølen!

--
Armand.




Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 23:23

>>> Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad
>>> kalder man det) på krumtappen, = bredere motor.
>>
>> Søle hedder det vist
>
> Slag!
>
> Hvert slag består af en søle og de to lår der bærer sølen!

Vil det sige min kone har en piercing i sølen...?

Didrik



Mikkel Christensen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 07-02-03 07:33

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> writes:

> >>> Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad
> >>> kalder man det) på krumtappen, = bredere motor.
> >>
> >> Søle hedder det vist
> >
> > Slag!
> >
> > Hvert slag består af en søle og de to lår der bærer sølen!
>
> Vil det sige min kone har en piercing i sølen...?

*LOL*

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.
Just say "NO" to drugs...

Claus Rittig (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-02-03 08:05

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3e42e057$1$2573$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >>> Hvis du vil forskyde tændingen, så skal du have flere led (hvad
> >>> kalder man det) på krumtappen, = bredere motor.
> >>
> >> Søle hedder det vist
> >
> > Slag!
> >
> > Hvert slag består af en søle og de to lår der bærer sølen!
>
> Vil det sige min kone har en piercing i sølen...?

DET skal du nok ikke sige til hende...

Rittig



Armand (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-03 17:39


Kristoffer Lippert <krl@imv.au.dk> skrev i en
news:3e423af3$0$24684$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Men som tillægsspørgsmål vil jeg gerne spørge, hvorfor man ikke
ligesåvel
> kan time en 90 graders v motor på samme måde som en 60 gaders V?

V-motorens forsel er den samlle konstruktion derved at plejlstængerne
bruger fælles søle!
Skulle man få en 90° til at gå som en 60'er, eller for den sags skyld en
45 graders HD, så ville det kræve en almindelig tocylindret krumtap med
efterfølgende tab af byggebredde!

Yamaha har gjort trick'et på TDM'en og derved fået parallel-twin'en til
at lyde lidt V2-agtig; men på dén motor giver man jo ikke byggebredde i
bortkøb, og jeg husker også at man (Honda?)vitterligt har gjort det på
en V2'er også :-/

--
Armand.



Kasper Meldgaard (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Meldgaard


Dato : 06-02-03 11:40

> Men så siges der at V designet gir godt bundtræk, men mindre top
> effect... men hva er det ved V motoren som gør at den gir bedre bund end
> række ?????
Jeg har ikke en teknisk forklaring på fænoment, men V motorer har et bedere
moment (og boxer endnu bedre). dvs "stærkere" motor! Effekten i motoren er
til rådighed i et større omdrejningsfelt. Tænk på de små 2-taktere som har
masser af effekt, men næsten intet moment. Man skal skifte gear hele tiden
for at holde omdrejningerne ved 10000-12000, da der ikke er meget "kraft"
uden for dette felt.
Række motorene er lidt på samme måde, bare ikke helt så ekstremt.

> Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er fordele
> vs. ulemper mellem de 2 typer ????

Her er det næsten lettest at se på motorsporten, en V2 på 750 svarer cirka
til 600 r4, og V2 1000 svarer til 750 r4... Sådan fungere det ihvertfald i
supersport og superbike klasserne. Hvor det jo har vist sig at V2 klarer sig
bedst.... hvilket ducatis succes er en åbenlys konsekvens af!

Håber dette hjælper lidt ;)

kasper
RS125 '98



Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-02-03 11:59

> Man skal skifte gear hele tiden
> for at holde omdrejningerne ved 10000-12000, da der ikke er meget "kraft"
> uden for dette felt. Række motorene er lidt på samme måde.
>
> > Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er
fordele
> > vs. ulemper mellem de 2 typer ????
>
> en V2 på 750 svarer cirka til 600 r4, og V2 1000 svarer til 750 r4.

Hej Kasper

Hvis man skal gange cc med 1/4 eller 1/3 for at få en konkurrencedygtig
motor, hvordan kan du så komme med den konklusion at V2 er bedst?? Det er da
KUN fordi de har fået en (måske) uretfærdig fordel i cc det gik sådan. Da
Honda tog sig sammen og lavede en god V2 1000cc kunne spagettiæderne godt gå
hjem og lægge sig

Din øverste udtalelse viser tydeligt du aldrig har kørt en moderne 1000cc
sportscykel. Prøv at vrid hanen ved 4000rpm på en R1 og så sig bag efter "at
der ikke er meget kraft i dette område".

Du kan også prøve en TL1000R. Den har da et "topend rush" der vil noget. Det
er alt sammen i hvordan man lægger momentkurven fra fabrikken af.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 12:26



Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Da
> Honda tog sig sammen og lavede en god V2 1000cc kunne spagettiæderne godt gå
> hjem og lægge sig

Hmm, du har vist glemt Hr. Bayliss...-Superbike verdensmester år 2001 på
"spaghetti-maskine", hvis du skulle have glemt det

> Din øverste udtalelse viser tydeligt du aldrig har kørt en moderne 1000cc
> sportscykel. Prøv at vrid hanen ved 4000rpm på en R1 og så sig bag efter "at
> der ikke er meget kraft i dette område".

Giver dig helt ret. En R1 eller GSX-R1000 har da væsentlig flere hypper i
bunden og mellemområdet end 1000 ccm V2' erne. Men gassen på V2' eren virker
lettere at dosere ud af svingene, hvis man sammenligner to maskiner med
nogenlunde samme effekt.

-Jacob


Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 06-02-03 14:13

> Hmm, du har vist glemt Hr. Bayliss...-Superbike verdensmester
> år 2001 på "spaghetti-maskine", hvis du skulle have glemt det

Ja. Det var mest sagt for at genere "italiano-lovers".

> En R1 eller GSX-R1000 har da væsentlig flere hypper i
> bunden og mellemområdet end 1000 ccm V2' erne. Men
> gassen på V2' eren virker lettere at dosere ud af svingene.

Det er præcis min oplevelse. På en stor R4 ligger den største forskel i acc.
på den første 1/4 af gasrullens vandring. Altså giver man den det sidste
vrid ved 5000rpm giver ingen forskel. På en stor V2 er der forskel i acc.
hele vejen til fuld hane. Det skal opleves for at forstås helt, men det
sidste vrid ved f.eks 5000rpm giver en mærkbar forskel. Måske noget med den
dobbelt så store "mundfuld" luft pr stempelslag eller noget. Jeg håber min
vage formulering er klar nok til den kan forstås?! Hvis en person der er
vant til R4 så kører på en V2 og kun bruger det sædvanlige 1/3- 2/3 vrid vil
ofte blive skuffet. Hanen skal helt rundt!

En forskel i hvordan en R4 og en V2 tager gassen er der helt sikkert. Flere
Hk i bunden har V2 ikke (ved samme cc) det er en vandrehistorie af de helt
store!

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jacob Hornemann (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 06-02-03 14:26

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> En forskel i hvordan en R4 og en V2 tager gassen er der helt sikkert. Flere
> Hk i bunden har V2 ikke (ved samme cc) det er en vandrehistorie af de helt
> store!

Jeg kunne forestille mig, at vandrehistorien er opstået i forbindelse med
kubikreglerne i Superbike, ved sammenligning af V2 1000 ccm og R4 750 ccm
maskinerne.

Jacob
Aprilia RSV Mille
Yamaha YZF600R


Armand (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-03 18:48


Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:Ibt0a.48$QS7.26@news.get2net.dk...
> >
> Flere Hk i bunden har V2 ikke (ved samme cc) det er en vandrehistorie
af
> de helt store!

Jup!
Jeg svømmede med i min svogers drømme da Ducati lancerede Monster 900 S4
(med den fireventilede 916-motor): mangen til bøf skulle man kigge langt
efter - Derfor overraskedes jeg meget af en test imellem dén, 900 Hornet
og vistnok Fazer 1000:
Den firecylindrede Hornet matchede stort set Ducatiens kurver indtil
Duc'en "faldt af" hvor Hondaen fortsatte med at stige over flere tusinde
RPM's
Hornets vægt kunne også lade sig sammenligne, så der blegnede S4'eren
noget :-|

--
Amand.




Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 22:22

> Jeg svømmede med i min svogers drømme da Ducati lancerede Monster 900
> S4 (med den fireventilede 916-motor): mangen til bøf skulle man kigge
> langt efter - Derfor overraskedes jeg meget af en test imellem dén,
> 900 Hornet og vistnok Fazer 1000:
> Den firecylindrede Hornet matchede stort set Ducatiens kurver indtil
> Duc'en "faldt af" hvor Hondaen fortsatte med at stige over flere
> tusinde RPM's
> Hornets vægt kunne også lade sig sammenligne, så der blegnede S4'eren
> noget :-|

Jeg HADER sådan nogle skod artikler som river mig ud af mine feberfantasier
og tilbage til virkeligheden... hulk.

Didrik
www.harleyluja.dk



Martin Sørensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-02-03 23:03

>> Den firecylindrede Hornet matchede stort set Ducatiens kurver indtil
>> Duc'en "faldt af" hvor Hondaen fortsatte med at stige over flere
>> tusinde RPM's
>> Hornets vægt kunne også lade sig sammenligne, så der blegnede S4'eren
>> noget :-|
> Jeg HADER sådan nogle skod artikler som river mig ud af mine
> feberfantasier og tilbage til virkeligheden... hulk.

Det kan da være ligemeget.. Ducati'en ser meget federe ud.

--
signing off.. Martin Sørensen



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 12:01

Kasper Meldgaard wrote:
> Jeg har ikke en teknisk forklaring på fænoment, men V motorer har et bedere
> moment (og boxer endnu bedre). dvs "stærkere" motor! Effekten i motoren er
> til rådighed i et større omdrejningsfelt. Tænk på de små 2-taktere som har

Mon ikke det nærmere er et spørgsmål om knasttider hvorvidt en V2
eller en R4 er den med størst moment ved lave omdrejninger? Hvis man
sammenligner en Ducati 916SPS fx, med en Yamaha R1 ligger deres
momentkurve stort set ens, bortset fra at Ducati'en trækker 2nm mere
mellem 3500 og 4000rpm, til gengæld er ligger R1 så meget højere lige
indtil den står af..

Ducatien har iøvrigt en meget mere ujævn kurve.

> masser af effekt, men næsten intet moment. Man skal skifte gear hele tiden
> for at holde omdrejningerne ved 10000-12000, da der ikke er meget "kraft"
> uden for dette felt.

2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
moderne:)

> Her er det næsten lettest at se på motorsporten, en V2 på 750 svarer cirka
> til 600 r4, og V2 1000 svarer til 750 r4... Sådan fungere det ihvertfald i
> supersport og superbike klasserne. Hvor det jo har vist sig at V2 klarer sig
> bedst.... hvilket ducatis succes er en åbenlys konsekvens af!

Meget forståeligt at de klarer sig bedst når de har flere kubik, det
har intet at gøre med at V2 er bedre end R4..

Var der iøvrigt ikke noget med at de regler var bed at blive lavet om
?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Jonas Holt (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 06-02-03 12:23

> 2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
> bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
> moderne:)

Har du nogen sinde set trial?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 17:11

Jonas Holt wrote:
>> 2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
>> bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
>> moderne:)
> Har du nogen sinde set trial?

s/ikke/normalt ikke/ ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

klaus nielsen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : klaus nielsen


Dato : 06-02-03 12:57

hej
effekt/moment uanset omdrejningstal har intet med om det er en v4 eller r4
at gøre. for uanset hvor man har placeret cylinderne i forhold til hinanden,
yder de jo de samme hver især. der er mange andre forhold der betyder noget.
åbne og lukke tider på knastakslen er de vigtigste sammen med
omdrejningstallet. høj liter effekt= kræver mange omdrejninger som igen
kræver mindre vægt på de bevægelige dele.og det gør man lettest med flere
små cylindre. eks: en vfr750 har et godt moment over et meget bredt
område,men ikke voldsom topeffekt (min har feks kun 102hk ved 10500rpm) men
R6'er har feks 120hk ved xxx rpm men har til gengæld ikke noget voldsomt
moment ved lavere omdrejninger. bemærk at motoren er 150ccm mindre. =
effekten er lavet at omdrejningerne. og moment laves af ccm. altså hvor
meget luft/benzin der futtes af per tidsenhed. det er en naturkraft ikke kan
ændres. men man futte mere brændstof af per tidsenhed på samme ccm og
omdrejningstal ved feks trykladning (turbo,kompressor)
men man kan få en mc det til at føles som om den har større effekt ved at
fjerne overflødig vægt, især på roterende dele som feks krumtap,kobling og
hjulene. det er enerti momentet man skal bringe ned. det virker

--
mvh
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r




Mads Lund (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-02-03 08:30

> 2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
> bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
> moderne:)

Øhh, det er nu ikke helt sandt. En typisk 2T maskine er kvadratisk
konstrueret, eller endog en smule underkvadratisk. Derfor kører de ikke nær
så stærkt som tilsvarende 4T motorer. Og trækområdet er kva regulerbare
udstødningsporte relativt bredt.

Mads Lund
Ninja9RT



Hekto (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-02-03 08:40

In article <wgJ0a.5$oT1.4@news.get2net.dk>, Mads.L@*nospam*Martin.DK
says...
> > 2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
> > bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
> > moderne:)
>
> Øhh, det er nu ikke helt sandt. En typisk 2T maskine er kvadratisk
> konstrueret, eller endog en smule underkvadratisk. Derfor kører de ikke nær
> så stærkt som tilsvarende 4T motorer. Og trækområdet er kva regulerbare
> udstødningsporte relativt bredt.
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
>
>
En moderne 2T'er føles klart som om den har en 'bredere' eller fladere
momentkurve, end f.eks. en GSXR 250'er.
Det er dog ikke det sammme som at en RD'er føles som en Suzuki GS500!!!
En 2T'er kommer meget voldsomt, når den kommer (det ER MC vi taler
her!), og ved forholdsvis lavere omdrejninger end en sammenlignelig
4T'er. De forskellige ventilarrangementer på 2T'ere har en stor andel i
dette. En RD'er med og uden YPVS er så forskellige, at det tydeligt
fornemmes.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-02-03 15:53


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:wgJ0a.5$oT1.4@news.get2net.dk...
> >
> ........eller endog en smule underkvadratisk.

Underkvadratisk???

Boring/slaglængde -forholdet gøres op i:
- Overkvadratisk!
- Kvadratisk!
- Langslaget!
:-|

Definitionerne MÅ være på plads hvis man skal forstå hinanden på skrift!

--
Armand.



Mads Lund (10-02-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 10-02-03 08:52

> Underkvadratisk???
>
> Boring/slaglængde -forholdet gøres op i:
> - Overkvadratisk!
> - Kvadratisk!
> - Langslaget!
> :-|
>
> Definitionerne MÅ være på plads hvis man skal forstå hinanden på skrift!

Arh, slap af

Det må absolut hedde underkvadratisk, eller "under kvadratisk" når det nu
hedder "over kvadratisk" ligesom det hedder "lang / kort slaget"

Mads Lund
Bedre til fysik end dansk



Claus Rittig (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-02-03 19:42

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:wgJ0a.5$oT1.4@news.get2net.dk...
> > 2takt og 4takt kan overhoved ikke sammenlignes når man snakker
> > bundtræk, 2takt er ikke bygget til bundtræk (ihvertfald ikke de
> > moderne:)
>
> Øhh, det er nu ikke helt sandt.

Jeg vil gå så langt som til at sige: Sikke noget vås!

> En typisk 2T maskine er kvadratisk
> konstrueret, eller endog en smule underkvadratisk. Derfor kører de ikke
nær
> så stærkt som tilsvarende 4T motorer. Og trækområdet er kva regulerbare
> udstødningsporte relativt bredt.

Prøv en tur på en trial-motorcykel en dag, den har (med 2-takt motor) langt
bedre bundtræk end de fleste 4-taktere.
Den egentlige sandhed er nok at det ikke er motorprincippet der afgør om en
motor har bundtræk, men snarere det mål designet har stræbt efter.

Rittig
(Tidligere ejer af Bultaco Sherpa 350)



Hans Joergensen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 07-02-03 19:50

Claus Rittig wrote:
>> Øhh, det er nu ikke helt sandt.
> Jeg vil gå så langt som til at sige: Sikke noget vås!

Ja ok, jeg tænkte vist mest på gade(racer)-cykler.
Der plejer en 2-takt normalt ikke at have noget særligt bundtræk.

> Prøv en tur på en trial-motorcykel en dag, den har (med 2-takt motor) langt
> bedre bundtræk end de fleste 4-taktere.
> Den egentlige sandhed er nok at det ikke er motorprincippet der afgør om en
> motor har bundtræk, men snarere det mål designet har stræbt efter.

Det er vel stadig nemmere at få et bredt trækområde på en 4-takter.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Claus Rittig (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-02-03 20:26

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb47vun.sf1.haj@enterprise-server.dk...

> Det er vel stadig nemmere at få et bredt trækområde på en 4-takter.

Det har vist kun akademisk interesse. Forskellen vil næsten altid være så
lille at den drukner i andre forhold, fx. brændstoføkonomi, vægt,
kundesegmentets preferencer eller andet godt.

Rittig



Armand (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-03 17:45


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3e42367a$0$52782$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
>
> Det der med motor design... jeg er lidt forviret.........
> Men så siges der at V designet gir godt bundtræk, men mindre top
> effect... men hva er det ved V motoren som gør at den gir bedre bund
end
> række ?????
> Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er
fordele
> vs. ulemper mellem de 2 typer ????

Det er ikke V'et der giver "bundtrækket", det er det faktum at en
tocylindret motor har længere slaglængde end sin firecylindrede
kombattant - Den har med andre ord længere pedaler at træde i!

Til gengæld medfører den lange slaglængde at stemplets max-hastighed
nåes ved temmeligt lave omdrejninger, og dét er kritisk derved at det er
i de højere omdrejninger at den højeste effekt er at finde!
Det klarer den firecylindrede så til gengæld fint!

Nuancér så selv 1cylindret, 3cylindret og 6cylindret ud fra dette!

V eller ej:
I forhold til den klassiske 360° parallel-twin, sidder V-motorens
plejlstænger på samme søle, hvilket giver en smal byggebredde!
En (alm.) 180° parallel-twin er, i modsætning til den vibrerende 360°'s,
som sådan afbalanceret qua stemplernes modsatte bevægelse; men vibrerer
alligevel p.g.a. at enderne af krumtappen "vrikkes" p.g.a. de modsat
bevægende stempler - Det undgår V2'en da begge plejlstænger sidder lige
ved siden af hinanden! Tillige udgør V-spredningen af cylindrene en vis
begrænsning af de stempel-forårsagede vibrationer!
V2 er altså en smal og rimeligt afbalanceret tocylindret motor!!

V4 har V2'erens plads samt afbalancerings -mæssige fordele, og er derfor
en velafbalanceret og meget kompakt motor!

--
Armand.




Jens Didriksen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 06-02-03 22:25


> Nuancér så selv 1cylindret, 3cylindret og 6cylindret ud fra dette!

Så jeg skal altså bare lede efter en 6 cylindret med 15 cm slaglængde...?
))

> V4 har V2'erens plads samt afbalancerings -mæssige fordele, og er
> derfor en velafbalanceret og meget kompakt motor!

Yep - og lige så spændende lydmæssigt som en tysklærer...

Didrik
www.harleyluja.dk



Hans Joergensen (06-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-02-03 22:55

Jens Didriksen wrote:
>> Nuancér så selv 1cylindret, 3cylindret og 6cylindret ud fra dette!
> Så jeg skal altså bare lede efter en 6 cylindret med 15 cm slaglængde...?
> ))

Ja, og så har du en skibsmotor .. så mangler du bare et skib :) (ok,
et lille skib, måske nærmere sådan en familiebåd)

> Yep - og lige så spændende lydmæssigt som en tysklærer...

Min tysklærer lød værre end det, derfor kan jeg intet tysk idag,
hvilket måske er lidt et problem når jeg har besluttet mig for at
Danmark er et umuligt land at købe reservedele til den gamle knallert
i.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Kristoffer Lippert (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 07-02-03 12:45

Vil det så sige, at man (principielt) kunne lave en V4 og en R4 motor med
samme spcifikationer? (hvis de havde samme slaglængde og boring)
Altså de ville have samme moment og HK kurve? - blot på bekostning af
bredden af blokken?

/Kristoffer



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b1u7ta$knc$6@news.cybercity.dk...
>
> Moller <news@molnit.com> skrev i en
> news:3e42367a$0$52782$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Heysa,
> >
> > Det der med motor design... jeg er lidt forviret.........
> > Men så siges der at V designet gir godt bundtræk, men mindre top
> > effect... men hva er det ved V motoren som gør at den gir bedre bund
> end
> > række ?????
> > Vi snakker her V vs. R ved samme antal Cyll. og Cubic. hvad er
> fordele
> > vs. ulemper mellem de 2 typer ????
>
> Det er ikke V'et der giver "bundtrækket", det er det faktum at en
> tocylindret motor har længere slaglængde end sin firecylindrede
> kombattant - Den har med andre ord længere pedaler at træde i!
>
> Til gengæld medfører den lange slaglængde at stemplets max-hastighed
> nåes ved temmeligt lave omdrejninger, og dét er kritisk derved at det er
> i de højere omdrejninger at den højeste effekt er at finde!
> Det klarer den firecylindrede så til gengæld fint!
>
> Nuancér så selv 1cylindret, 3cylindret og 6cylindret ud fra dette!
>
> V eller ej:
> I forhold til den klassiske 360° parallel-twin, sidder V-motorens
> plejlstænger på samme søle, hvilket giver en smal byggebredde!
> En (alm.) 180° parallel-twin er, i modsætning til den vibrerende 360°'s,
> som sådan afbalanceret qua stemplernes modsatte bevægelse; men vibrerer
> alligevel p.g.a. at enderne af krumtappen "vrikkes" p.g.a. de modsat
> bevægende stempler - Det undgår V2'en da begge plejlstænger sidder lige
> ved siden af hinanden! Tillige udgør V-spredningen af cylindrene en vis
> begrænsning af de stempel-forårsagede vibrationer!
> V2 er altså en smal og rimeligt afbalanceret tocylindret motor!!
>
> V4 har V2'erens plads samt afbalancerings -mæssige fordele, og er derfor
> en velafbalanceret og meget kompakt motor!
>
> --
> Armand.
>
>
>



Hans Joergensen (07-02-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 07-02-03 14:47

Kristoffer Lippert wrote:
> Vil det så sige, at man (principielt) kunne lave en V4 og en R4 motor med
> samme spcifikationer? (hvis de havde samme slaglængde og boring)
> Altså de ville have samme moment og HK kurve? - blot på bekostning af
> bredden af blokken?

Ja..

// Hans

ps: quote da lige rigtigt :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste