Karburatorsprit
Fra : PHK

Dato : 05-02-03 21:07

Jeg fik hos en MC-forhandler anbefalet at købe koncentreret karburatorsprit
på en servicestation, men har ikke været i stand til at finde en der havde
det.

Nogen der ved hvem der har det?

Min choker hænger når jeg ikke bruger det, især et problem ved minus et par
grader :(
--
_
|_|

Fra : jesper_m_h

Dato : 05-02-03 22:13

"PHK" skrev d. 05-02-03 21:07 dette indlæg :
> [...]
> det.
>
> Nogen der ved hvem der har det?
>
> Min choker hænger når jeg ikke bruger det, især et problem ved minus

Jeg køber mit hos. Q8, Unox, eller hvad jeg nu kommer forbi i farten.
Koncentreret ??? der er kun en slags karb sprit "etahnol" Du kan faktisk
også bruge husholdnings sprit jeg har prøvet.
Det det handler om er at få "blandet" vandt med benzinen. det kan man
normalt ikke bare sådan. Men benzin og alcohol er ok at blande, vand og
alcohol er også ok at blande, Her er det så at magien sker vand kan
blandes med alcohol der så kan blandes med benzin, og violar ingen FRI
vand der kan fryse i dine karburatore og ingen karburator is (forkert
blanding).

P.S.
selv om du har indsprøjtning kan det betale sig at bruge lidt sprit i ny
og næ. Der skal KUN 1 dråbe vand til og så virker den insp dyse ikke
mere.

Mvh.
jesper_m_h@hotmail.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Richard

Dato : 06-02-03 10:57

jesper_m_h wrote:
> Koncentreret ??? der er kun en slags karb sprit "etahnol" Du kan faktisk
> også bruge husholdnings sprit jeg har prøvet.

Ikke desto mindre sælger Staoil en karburatorsprit, der jvf.
brugsanvisningen rækker ~tre gange så langt og koster mindre.

Dens indhold kunne måske være sjov for dig at analysere?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-02-03 13:33

> Ikke desto mindre sælger Staoil en karburatorsprit, der jvf.
> brugsanvisningen rækker ~tre gange så langt og koster mindre.

Afair har shell også en koncentreret

/A

Fra : Allan Nielsen

Dato : 05-02-03 22:45

> [...]
> blandes med alcohol der så kan blandes med benzin, og violar ingen FRI
> vand der kan fryse i dine karburatore og ingen karburator is (forkert

Bare lige for at fluekneppe lidt, så er karburatorsprit propyl alkohol og
ikke ethanol.
mvh
Allan Nielsen
RF600R

Fra : JBH

Dato : 06-02-03 00:12

PHK <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e417073$0$13197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
karburatorsprit
> på en servicestation, men har ikke været i stand til at finde en der havde

Alle tankstationer, supermarkeder, Harald nyborg. osv.

Det er almindelig karburatorsprit. (Teknisk navn = Isopropylalkohol).
Denne angriber ikke gummi i modsætning til husholdningssprit (kaldet :
ethanol) Denne bør ikke bruges da den angriber gummi/plastic. (slanger,
gummimembraner mv.)

> Min choker hænger når jeg ikke bruger det, især et problem ved minus et
par
> grader :(

Surt. hvad med en gang WD40

mvh
JBH

Fra : jesper_m_h

Dato : 06-02-03 00:40

"JBH" skrev d. 06-02-03 00:12 dette indlæg :

> [...]
> Denne angriber ikke gummi i modsætning til husholdningssprit (kaldet :
> ethanol) Denne bør ikke bruges da den angriber gummi/plastic.

Lige lidt info.
Isopropylalkohol =
2-Propanol
Andre navne: n-Propan-2-ol, sec-propylalkohol, isopropanol,
isopropylalkohol,
2-Propanol er en sekundær alkohol.
KF = CH3CHOHCH3
MV= 60,10; SMP= -89,5oC; KP= 82,4oC

Og det er riktigt at Sprit (husholdningstypen) ødelægger gummi og plast.
Dog kan man ikke ødelægge noget ved at KORTVARIGT "nødløsning" blande en
tank med Husholdnngssprit Denne må dog IKKE stå i lang tid da det VIL
afsted komme ødelæggelse af de verse gummi og plast dele i brændstof
systemet.
Men jeg er kommet hjem en vinter nat med lidt husholdnings sprit og en
DK seddel automat

jesper_m_h@hotmail.com
http://groups.msn.com/fastone600/mincykelenrf600r.msnw

http://www.kandu.dk/

Fra : Richard

Dato : 06-02-03 10:54

PHK wrote:
> [...]
> på en servicestation, men har ikke været i stand til at finde en der havde

Ja, Statoil fører igen den koncentrerede type i 0,5l-flasker efter et
par måneders pause, hvor de solgte den alm. karburatorsprit med rød
tilsætningsstof.
Den lille flaske rækker til 50l benzin jvf brugsanvisningen, mens den
røde og de klare, som fx Texaco sælger i 1l-flasker, rækker til 30 l
benzin. Og så er statoils endda billigere.

> Min choker hænger når jeg ikke bruger det, især et problem ved minus et par
> grader :(

Jamen så er der jo ikke så meget at betænke sig på. Afsted til Statoil...

Fra : PHK

Dato : 06-02-03 17:31

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så er der jo ikke så meget at betænke sig på. Afsted til Statoil...

Det vil jeg lige kikke på i weekenden. Tak for hjælpen alle sammen.

--
_
|_|