Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb
Fra : Nicolai Lønne

Dato : 05-02-03 11:32

Jeg har forelsket mig i en Suzuki GS500e. Meget lækker maskine.

Det er en 99' model først indreg i 2000. Gået lige omkring de 28k og
pæn velholdt. Jeg køber den hos en privat, den har praktisk talt ingen
skrammer, men jeg har fået af vide at den har været tabt en gang(...)

Der er nogle problemer med batteriet der er irer (hvordan staves det?)
omkring polerne. Hvad koster et nyt. Han mener det kan holde til
vinter og så skal skiftes.

Den kører godt, motoren lyder godt osv.

Jeg skal op og have et andet kig på den inden jeg siger OK til
handlen.

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ang. motorcykler generalt (jeg
er førstegangskøber) og hvad skal jeg være opmærksom på ang. Suzuki
500 generalt.

Håber i kan vejlede mig derude.

Fra : Nicolai Lønne

Dato : 05-02-03 11:36

Er det f.x. nogle fejl som er meget gennemgående i den model som
jeg skal kigge efter

Fra : Mads Lund

Dato : 05-02-03 11:43

> Er det f.x. nogle fejl som er meget gennemgående i den model som
> jeg skal kigge efter

Næ, det er en god og stabil konstruktion (opfundet i 77') så den er ganske
velafprøvet.

Men som altid er det værd at lytte til motoren. Den må ikke have mekaniske
mislyde (men det er nu meget sjældent gs500 har det) Og ellers skal du lige
kontrollere at bremseskiverne holder mål og ikke er rillede. Batteri'et
koster 300-400 kr.

Mads Lund
GS500 dirt track style

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-02-03 11:45

> [...]
>
> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ang. motorcykler generalt (jeg
> er førstegangskøber) og hvad skal jeg være opmærksom på ang. Suzuki

Hej Nikolai

Du skal spørge hvordan man chekker olie. Det gøre ved at låget "LÆGGES" oven
på gevindet, det skal ikke skrues i. Hvis karlen mener oliedækslet skal
skrues i, så køb en anden GS 500 E.

Selvfølgelig mener han batteriet kan holde. Jeg ville staks skifte det. Et
dårligt batteri kan ødelægge mange andre og meget dyrere el ting som f.eks
CDI boks til 5000kr eller ladelelæet til 1000kr. Et nyt batteri koster 150kr
hos www.louis.de .

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, fire? cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick. Jeg vil gerne komme ud og
hjælpe med at kigge modellen efter på et senere tidspunkt.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er staden på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs
Er fælgene pæne og uden store mærker?
o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
3000rpm i 3. gear, 1500rpm hvis der er en 600cc. Ikke hårdt, men uden at
hoppe eller lyde mærkeligt i motoren. Den skal være "glad" for at komme op
på de mange omdrejninger. Kræfterne skal tiltage hele tiden. Den må ikke
tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt. En Gixxer 400 skal storme
lige ind i det røde område. Hvis du kan fyre den af på en motorvej skal den
kunne køre minimum 215!

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max
15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
minimum en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kuperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
Læs mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600

Fra : wheeler

Dato : 06-02-03 21:32

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal spørge hvordan man chekker olie. Det gøre ved at låget "LÆGGES"
oven
> på gevindet, det skal ikke skrues i. Hvis karlen mener oliedækslet skal
> skrues i, så køb en anden GS 500 E.

[KLIP]

ja, ja,ja....hvis nu ovenstående er et udtryk for at alt bliver klaret
autoriseret/professionelt!
(reelt behøver en så ny maskine vel næppe at få efterfyldt olie mellem
servicene (?). Selvom man selvfølgelig bør checke det som foreskrevet).
Set i det lys kan det da være betryggende, at vide sig sikker på, at
modellen ikke er "forskruet" (er det ikke den betegnelse, Armand bruger om
vores RD'ere :-/

Ps. Jeg er nysgerrig - hvad må du slippe for GS'eren ?

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-03 21:40

wheeler wrote:
> Set i det lys kan det da være betryggende, at vide sig sikker på, at
> modellen ikke er "forskruet" (er det ikke den betegnelse, Armand bruger om
> vores RD'ere :-/

Der burde sådan set ikke ske noget ved at den er skruet i når man
måler, ide at der altid er en ret stor sikkerhedsmargin, ihvertfald
burde den være på over den cm der kommer til at mangle på de fleste
maskiner.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : wheeler

Dato : 06-02-03 22:38

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk>
> [...]
> måler, ide at der altid er en ret stor sikkerhedsmargin, ihvertfald
> burde den være på over den cm der kommer til at mangle på de fleste

Hey Hans, jeg tror Jens Jacob Bager, mener at såfremt sælger ikke på stående
fod kan svare på, hvordan man måler oliestanden, er det et udtryk for
sjoffel vedligehold af cyklen.

Men så er det bare jeg påpeger, at der også kan være (endog store) fordele
ved at sælger ikke tilhører "gør-det-selv-folket" - det faldt mig naturligt
at følge op på Armands påstand om "forskruethed"

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-03 22:57

wheeler wrote:
> Hey Hans, jeg tror Jens Jacob Bager, mener at såfremt sælger ikke på stående
> fod kan svare på, hvordan man måler oliestanden, er det et udtryk for
> sjoffel vedligehold af cyklen.

Det opfattede jeg godt, ville blot lige påpege at der sikkert ikke
sker det mindste ved at køre med lidt for lav oliestand :)

> Men så er det bare jeg påpeger, at der også kan være (endog store) fordele
> ved at sælger ikke tilhører "gør-det-selv-folket" - det faldt mig naturligt
> at følge op på Armands påstand om "forskruethed"

Er det det vores lille 2-taktsklub skal hedde? MC Forskruethed ? ;)

// Hans - bare det snart var sommer..
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 07-02-03 00:31

In article <slrnb45mi3.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Er det det vores lille 2-taktsklub skal hedde? MC Forskruethed ? ;)

MC den Voldede Kærv?
MC den Runde Møtrik?
MC Blå Røg?
MC Svensknøglen?
MC de Knastfri? ;0)
MC Eu de Castrol?
MC det Hullede Stempel
MC det Satte Stempel?
MC den Koksede Potte?

..... jeg VIL ha' en Hoplanål!!!

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-03 00:39

Hekto wrote:
> MC Svensknøglen?

Svensknøglen, er et godt navn, sådan en bruger jeg til tændrør ;)

> MC de Knastfri? ;0)

Den er jo næsten bedre.. :)

> MC Eu de Castrol?
> MC det Hullede Stempel
> MC det Satte Stempel?
> MC den Koksede Potte?

MC OzonBuster ? :)
MC Drivhuseffekt ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 07-02-03 00:45

In article <slrnb45sfl.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Svensknøglen, er et godt navn, sådan en bruger jeg til tændrør ;)

> Den er jo næsten bedre.. :)

> MC OzonBuster ? :)
> MC Drivhuseffekt ?

MC Wet Dreams of Mr. Auken? ... for lang!
MC Odeur?
MC De taktfulde?? .. næh, det må være for 4T'er
MC De taktløse?
MC Den fedtede Forrude?
MC Den fedtede Fims?

Fra : Hekto

Dato : 07-02-03 00:26

In article <slrnb45i16.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> [...]
> måler, ide at der altid er en ret stor sikkerhedsmargin, ihvertfald
> burde den være på over den cm der kommer til at mangle på de fleste

De fleste Suzuki'er har oliekølet stator = motorolien.
For lav oliestand har vist kostet mange ladesystemer!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-03 00:37

Hekto wrote:
> De fleste Suzuki'er har oliekølet stator = motorolien.
> For lav oliestand har vist kostet mange ladesystemer!

Nu bliver jeg nød til at hade dem ... :)

// Hans, der synes det er noget pjat hvis en motor ikke kan overleve
køre en smule med for lav oliestand.. ;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 07-02-03 20:00

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> In article <slrnb45i16.sf1.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...
> >
> De fleste Suzuki'er har oliekølet stator = motorolien.
> For lav oliestand har vist kostet mange ladesystemer!

Oliekølet (=ankeret befinder sig indenfor i motoren) er en fordel
iforhold til de der løber tørt (udenfor motorblokken, men bag et
dæksel), hvorved lidt oliekøling stadig vil være bedre end ingen :-/

Suzuki's ladesystemer kræver vist ingen konkret årsag - De brænder bare
af!
Det svageste punkt i Suzuki's ladesystem er nok deres laderegulator, som
trækker alle andre enheder med når den brænder sammen =

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-02-03 23:08

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> (reelt behøver en så ny maskine vel næppe at få efterfyldt olie mellem
> servicene (?). Selvom man selvfølgelig bør checke det som

Du fangede ikke pointen!
Hvis hidtidige ejer mener at pinden skal skrues i ved kontrol har han i
realiteten altid kørt med 10-15 mm (=gevindets længde) lavere oliestand
end den burde!

- -
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 06-02-03 23:37

> [...]
> Hvis hidtidige ejer mener at pinden skal skrues i ved kontrol har han i
> realiteten altid kørt med 10-15 mm (=gevindets længde) lavere oliestand

Nu vel, men så fangede du jo heller ikke pointe nr 2 (?)
Det gjorde Hans derimod

Wheeler

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-03 08:32

> Du fangede ikke pointen!
> Hvis hidtidige ejer mener at pinden skal skrues i ved kontrol har han i
> realiteten altid kørt med 10-15 mm (=gevindets længde) lavere oliestand
> end den burde!

Nu er der også det lille tvist at en GS500E er luftkølet og bruger olie ved
hård/højhastigheds-kørsel fra fabrikken af! GS'erens motor er helt
skudsikker. Den er designet sidst i 70'erne og har så og sige ingen fejl.
Hvorfor sælges så mange næste nye GS'ere med ny motor i www.dba.dk? Det er
fordi ejeren kører den tør for olie. Hvis man så forestiller sig ejeren slet
ikke ved hvordan man checker olie, jeg så anbefaler jeg man går sin vej. Der
er jo masser til salg.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-02-03 19:50

> [...]
slet
> ikke ved hvordan man checker olie, jeg så anbefaler jeg man går sin vej.

Det kan jeg som GS500E ejer kun erklære mig enig i. Og dog: Jeg tror faktisk
ikke der er så meget tale om olieFORBRUG ved hård kørsel, mere om at
forbandet meget olie pumpes ud af "ånderøret". Jeg har flere gange haft et
større rengøringsarbejde efter ferieture eller andre lange stræk med 160+ .

Jeg har også tit undret mig over de mange cykler der sælges med "ny" motor,
og JJBJ's forklaring er den eneste jeg har hørt som jeg tror på.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 10-02-03 09:08

> Jeg har også tit undret mig over de mange cykler der sælges med "ny"
motor,
> og JJBJ's forklaring er den eneste jeg har hørt som jeg tror på.

Jeg ved hvad der sker inden i motoren. Venstre plejlleje er der det først
går galt, med rivninger eller en brækket plejlstang som resultat. Derfor er
der en verdensomspændende shortage på krumtapper

Per P har en motor til at ligge som har været med i sådan en krig.

Mads Lund
GS500 dirttrack style