Fotofælder - retstilstand
Fra : Michael K. S.

Dato : 04-02-03 21:32

Da der jo (uvist af hvilke grunde) i dette forum synes at være nogen
interesse for fotofælder og retstilstanden (som pt. er flydende) kan
det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.

Flg. klip fra nyhederne i Real Player format :

http://konsol.tv2.dk/ram/14675.ram

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 04-02-03 22:32

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> [...]
> det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.
>
> Flg. klip fra nyhederne i Real Player format :

Må jeg ha' lov at foreslå at vi (motorcyklister) køber sort beklædning og
hvide hjelme til vores hvide motorcykler i fremtiden.
Og at politiet mere og mere satser på de dejlige auto-kontroller.

Se så kan vi jo næsten selv bestemme gashåndtagets indstilling i hvilket som
helst gear i fremtiden, og køre fornuftigt efter forholdene.

Welcome to the jungle, we got what it takes.

mvh Erland

Fra : bo-gsx-R

Dato : 04-02-03 23:05

> Da der jo (uvist af hvilke grunde) i dette forum synes at være nogen
> interesse for fotofælder og retstilstanden (som pt. er flydende) kan
> det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.

afgørelsen forventes d. 12.2.03

bo-gsxR

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 04-02-03 23:08

> [...]
> det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.
>
> Flg. klip fra nyhederne i Real Player format :

Hvad er egentligt problemet omkring at man skal fortælle hvem der har kørt
køretøjet ?
Kan man ikke bare lave en aftale i f.eks. en klub, at når en bliver blitzet
nægtes det at man selv har kørt, og angiver navne på de personer der var ude
at prøve motorcyklen omkring det pågældende tidspunkt.Dette var ikke en
opfordring men et tip til politiet omkring mulige problemer i sådanne sager.
mvh Erland

Fra : Jan Vagle

Dato : 05-02-03 01:43

Michael K. S. wrote:
> Da der jo (uvist af hvilke grunde) i dette forum synes at være nogen
> interesse for fotofælder og retstilstanden (som pt. er flydende) kan
> det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.

A ghost from the DDR... (STASI)

Lær jer at stemme rigtig .. ved neste valg..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-02-03 09:11

Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> writes:

> A ghost from the DDR... (STASI)
>
> Lær jer at stemme rigtig .. ved neste valg..

Pas dig selv - Nordmand... pffft

--
Mikkel
motortosse.dk - Just say "NO!" to drugs...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-02-03 10:56

Mikkel Christensen wrote:

> Pas dig selv - Nordmand... pffft

Pjat med dig!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Jan Vagle

Dato : 05-02-03 15:48

Mikkel Christensen wrote:

> Pas dig selv - Nordmand... pffft

Det ser ud til at gå den rette vej her.. men det tager tid..
Fotofælderne her kan heldigvis ikke snuppe mc'erne da de tager billede
forfra... :)

Så var det avgifterne da.. *suk*

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Martin

Dato : 06-02-03 08:23

> Det ser ud til at gå den rette vej her.. men det tager tid..
> Fotofælderne her kan heldigvis ikke snuppe mc'erne da de tager billede
> [...]

blot som en oplysning kan jeg da lige fortælle om en lille oplevelse
jeg havde på min FZ'er:

[ BLITZ ] ~ 1000 kr

Såå kom ikke og tro at de ikke kan tage MC'ere.....
den fede mand vender sit korpus og noterer din nummer-
plade

Martin

Fra : Søren Lindholt

Dato : 06-02-03 09:46

Martin <Maximus@hotmail.com> wrote in article
<M3o0a.26702$ZE1.562670@news1.nokia.com>...

> Såå kom ikke og tro at de ikke kan tage MC'ere.....
> den fede mand vender sit korpus og noterer din nummer-
> plade
>
> Martin

Hov hov, må vi lige få kammertonen: Nordmænd er ikke så tykke som danskere,
og i Norge har der været mange ubemandede "selvskydere" på en pind i
vejkanten.

Men de blev vist dømt ugyldige sidste år, og f.eks. da jeg var på tur i
Norge sidste år, (og fulgtes med et par hyggelige hollændere)
mødte vi på turen fra Stavanger til Kristianssand , ca 260 km hele 3 (TRE)
bemandede laserkontroller. Så er man glad for lommeGPSen foran sig så kan
holde en hastighed så tæt på det tilladte som muligt..

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jan Vagle

Dato : 06-02-03 21:28

Søren Lindholt wrote:
> [...]
> bemandede laserkontroller. Så er man glad for lommeGPSen foran sig så kan
> holde en hastighed så tæt på det tilladte som muligt..

Vi snakker om "selvskydere".. jeg bruger at øge hastigheden til ca. 150.-
reise meg opp på pinderne, vise fingen i det jeg passerer. Ikke een bøde på 8
år.. ;)

Jeg li'r ikke den slags overformynderi/big brother.. det er uværdig et demokrati.

Ligeså der reaktionerne i Gnore er aldeles hysteriske og ud av proportion.
(I.E. En bliver fra tagit kortet ved en "promille" på over 0.35, en bliver sat
i fængelse ved 126 km/t kørsel på motorvej..)

Horribelt forsøg på ansvarfraskrivelse..

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-02-03 08:00

> [...]

> ca. 150.-
> reise meg opp på pinderne, vise fingen i det jeg passerer. Ikke een

Hæ! It's all about attitude
Jeg vil også have opfundet mig en "signatur" når "selvskyderne" kommer
i stor stil herhjemme.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-02-03 19:52

Martin wrote:

> [...]
>
> [ BLITZ ] ~ 1000 kr
>
> Såå kom ikke og tro at de ikke kan tage MC'ere.....
> den fede mand vender sit korpus og noterer din nummer-

Men så har du vel selv indrømmet at det var dig der kørte. Ellers ville du
have fået en bøde (stridig med retsplejeloven) på 500,- for ikke at
fortælle hvem føreren var.
Ikke at der er noget galt i at betale bøden, hvis man har dummet sig!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-03 20:22

Jes Vestervang wrote:
> [...]
> fortælle hvem føreren var.
> Ikke at der er noget galt i at betale bøden, hvis man har dummet sig!

Jeg er blevet enig om at når jeg bliver blitzet så er det nok min
morbror der kører, hvis navn jeg har ret til ikke at oplyse..
(det blev jeg faktisk enig med mig selv om for et halvt år siden ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-02-03 23:52

Hans Joergensen wrote:

> Jeg er blevet enig om at når jeg bliver blitzet så er det nok min
> morbror der kører, hvis navn jeg har ret til ikke at oplyse..
> (det blev jeg faktisk enig med mig selv om for et halvt år siden ;)

Det er jo op til ens moral. Min moral siger at det vil være umoralsk at
give dem som kræver 180% afgift på mc'er endnu flere penge end jeg allerede
gør i benzinafgift, vægtafgift, forsikringsafgift, batteriafgift,
pæreafgift, olieafgift osv. for ikke at snakke om momsen på det hele

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-03 00:26

Jes Vestervang wrote:
> [...]
> gør i benzinafgift, vægtafgift, forsikringsafgift, batteriafgift,
> pæreafgift, olieafgift osv. for ikke at snakke om momsen på det hele

Lige præcis.. nogle burde måske bruge lidt mere tid på at stoppe noget
vold, eller det der er værre.. istedet for det der landevejsrøveri
(endda midt i byen ved højlys dag)

// Hans, der jo ellers altid kører herresikkert på den bette Yams :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-02-03 09:33

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote in article
<slrnb45rnf.sf1.haj@enterprise-server.dk>...
> Lige præcis.. nogle burde måske bruge lidt mere tid på at stoppe noget
> vold, eller det der er værre.. istedet for det der landevejsrøveri
> (endda midt i byen ved højlys dag)

Rent faktisk stod der jo noget i avisen for nyligt om at netop
kameravognene frigjorde masser af ressoucer til andre opgaver.
*En* (evt. pensioneret) betjent kan klare den simple opgave i stedet for en
større opstilling med mc-betjente osv.

Og uden kontrol kører folk jo som sindssyge. Det er vi jo nogen der godt
kan styre, men prøv at tjekke antal trafikuheld dengang der var fri
hastighed!!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-03 14:25

Søren Lindholt wrote:
> [...]
> kameravognene frigjorde masser af ressoucer til andre opgaver.
> *En* (evt. pensioneret) betjent kan klare den simple opgave i stedet for en

Jeg fatter ikke de gider :) men måske kan man spise basser og drikke
kaffe imens :)

> Og uden kontrol kører folk jo som sindssyge. Det er vi jo nogen der godt
> kan styre, men prøv at tjekke antal trafikuheld dengang der var fri
> hastighed!!

Hmm, hvor finder man den slags oplysninger?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 07-02-03 16:52

Søren Lindholt <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en

> Og uden kontrol kører folk jo som sindssyge. Det er vi jo nogen der
godt
> kan styre, men prøv at tjekke antal trafikuheld dengang der var fri
> hastighed!!

Den frie hastighed blev indskrænket ud fra argumenter i oliekrisen i
starten af 70'erne.

Jeg så fornyligt noget smalfilm taget i forbindelse med min jævnaldrende
københavnske kusines 1. dag i børnehave (= tidligt til midt i 60'erne),
og dér var der stort set ingen trafik på gaderne - 60'erne var dengang
da
danmark begyndte(!) at køre bil!

Hvis vi så henholder de to fakta imod hinanden, så tror jeg nærmere at
ulykkesfrekvensen under den frie hastighed skyldes at 80% af trafikken
var novicer som overhovedet ikke havde haft kontakt med trafik som sådan
under hele deres opvækst :-|

I min ungdoms 70'ere eksisterede udtrykket "søndagsbillist. Det dækkede
de trafikanter der opførte sig lidt akavet i trafikken og derfor blev
bebrejdet dårlig rutine qua sparsomt kørselsmønster.
Sidenhen måtte de kvindelige bilister stå for skud omkring samme, men
idag hører man kun meget sjældent sådanne generaliseringer (undtaget
omkring "dem med blød hat"!), hvilket jeg mener underbygger min påstand
om vores større rutine sammenholdt med opvækst i en familie med mindst
ét køretøj!

Til gengæld er trafikmængden steget i en grad så det er svært at
forestille sig fri hastighed på landevejene !!
--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 07-02-03 17:45

> idag hører man kun meget sjældent sådanne generaliseringer

hvis du ikke så "parlementet" på tv3 et par dage siden så hør:
"hvad kalder man det der holder fast i rattet, så en bil ikk kan
køre??"
første svar. "En kvinde!" - Nej - en ratlås

bo-gsxR

Fra : Martin

Dato : 07-02-03 08:13

> [...]
> fortælle hvem føreren var.
> Ikke at der er noget galt i at betale bøden, hvis man har dummet sig!

Ja Ja og blah blah
Men nu var det jo lige det at de havde et foto af MIG, og man kunne se det.
I en retsag ville jeg ikke have en chance.

(tror sku' snart at jeg køber et iridium visir....)

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-02-03 10:16

On Tue, 04 Feb 2003 21:31:37 +0100, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

>Da der jo (uvist af hvilke grunde) i dette forum synes at være nogen
>interesse for fotofælder og retstilstanden (som pt. er flydende) kan
>det oplyses at højesteret i øjeblikket behandler en principiel sag.

Lidt opfølgning sakset fra Politiken :

Citat start:

Principsag kan vælte fartfælder

Af Henrik Groes-Petersen

Der står rigtig mange millioner kroner på spil for statskassen, efter
at en enlig politimand har udfordret det effektive system med
automatisk fartkontrol. Han kæmper for grundlæggende retsgarantier.
Staten slås for at forsvare sit mest effektive våben mod fartsyndere.

Da striden i går nåede op i Højesteret, blev det klart, at den ikke
kun drejer sig om juridiske principper, men også om kolde kontanter.
Anklageren, statsadvokat Poul Dahl Jensen, påpegede, at politiet
sidste år opkrævede 133 millioner kroner i bøder ved hjælp af de
automatiske fartfælder.

Det er det system, hvor trafikanterne bliver fotograferet - men ikke
stoppet - når de kører for stærkt. Næsten tre fjerdedele af alle
fartbøder blev udskrevet på denne måde.

Nægter at betale bøde
Systemet fungerer så effektivt, blandt andet fordi politiet med
henvisning til færdselsloven forlanger, at bilejeren skal oplyse, hvem
som sad ved rattet, hvis den blev ført af en anden end ejeren, da
fartfoto et blev taget.

Men det afviser en politimand, hvis bil blev knipset i september 2001
på Kildegårdsvej i Hellerup. Han peger på, at det er en grundsætning i
dansk ret, at ingen kan tvinges til at angive hverken sig selv eller
sine nærmeste. Og dem vil han ikke skade. Derfor vil han heller ikke
betale en bøde på 500 kroner for ikke at rykke ud med oplysningen om,
hvem der kørte bilen.

I Højesteret understregede hans forsvarer, advokat Thomas Berg, i går,
at det er på høje tid, at domstolene gør op med bestemmelsen i
færdselsloven. Den strider mod såvel retsplejeloven som internationale
konventioner om menneskerettigheder, sagde advokaten.

Politiindsats
Han mente, at politiet blot kan gennemføre en sædvanlig efterforskning
for at finde frem til fartsynderen: »Det er meget få andre sager, hvor
man har et fotografi af lovovertræderen og adresse på bilens ejer.
Politiet er meget langt fremme i efterforskningen«, sagde forsvareren.

Men det afviste anklageren: »Der er grænser for, hvor mange kræfter
politiet kan bruge på at opsøge familiemedlemmer i disse sager«, sagde
Poul Dahl Jensen.

Han mente, at hele den automatiske fartkontrol risikerer at kollapse,
hvis bilejerne kan påberåbe sig retsplejelovens beskyttelse om ikke at
vidne mod nære familiemedlemmer. For det vil blive brugt af mange
bilejere, hvor helt andre personer har ført bilen.

»Det vil give mulighed for et misbrug. I praksis vil fartkontrollen
blive svækket væsentligt«, sagde statsadvokaten.

Oplysningspligt går forud for retsplejeloven
Han sagde, at mange andre love end færdselsloven pålægger borgerne at
give myndighederne oplysninger. Det gælder blandt andet om
skatteforhold og hvidvaskning af penge.

Han mente, at en sådan oplysningspligt går forud for retsplejelovens
regler om, at man ikke behøver at vidne mod ægtefælle, børn eller
forældre.

Han pegede på, at Højesteret for blot et par år siden afgjorde, at
oplysningspligten i konkursloven også gælder for de nærmeste
familiemedlemmer.

»Så må det samme gælde for færdselsloven«, sagde statsadvokaten.

Højesterets dom afsiges 12. februar.

Citat slut.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-02-03 10:24

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> writes:

> Højesterets dom afsiges 12. februar.

....og den bliver spændende at høre. Selvom jeg ikke rigtig tror på
at domstolene går imod Staten.

Fra : Michael K. S.

Dato : 06-02-03 10:37

On 06 Feb 2003 10:24:26 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
wrote:

>...og den bliver spændende at høre. Selvom jeg ikke rigtig tror på
>at domstolene går imod Staten.

A hva' ba' tror du ikke på magtens hellige 3-deling og domstolenes
uafhængighed )....Nu får vi se,præmisserne vil være mindst ligeså
interessante som selve udfaldet,det hele bærer præg af ikke at være
ordentlig gennemtænkt (ikke mindst omkring problemerne med MC) og at
plædere noget så fundamentalt blot udfra et økonomisk/bekvemmeligheds
synspunkt synes noget tyndt og ikke et samfund som det danske værdigt
- isoleret set er sagen ubetydelig,men i lidt større perspektiv
repræsenterer den den stigende bekymring også i visse juridiske kredse
overfor hvordan fundamentale rettigheder undertiden kan tilsidesættes
når det skønnes opportunt (bekvemt) :-/.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-02-03 10:58

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> writes:

> A hva' ba' tror du ikke på magtens hellige 3-deling og domstolenes
> uafhængighed )

Lad os sige at jeg har visse reservationer i den retning

> [...]
> overfor hvordan fundamentale rettigheder undertiden kan tilsidesættes
> når det skønnes opportunt (bekvemt) :-/.

Det kan vel koges ned til civilisationens svøbe - det går jo altid
galt på et eller flere punkter når nogen mennesker skal (forsøge)
at bestemme over andre. Det lyder som et oplagt debat emne næste gang
der er socialt samvær

At det så på dette punkt kan gavne os som motorcyklister OG vores
menneskerettigheder er jo blot en bonus