FAQ - Review
Fra : S.Arnvig

Dato : 04-02-03 19:22

Jeg har tænkt at smide følgende i faq'en.Kommentarer ønskes

<citat source=dk.fritid.dykning//faq)

Hvad koster det at tage et certifikat?

Priserne er svære at sammenligne da tilbudene sjældent er identiske

Når du vælger uddannelse er det vigtigt at finde netop den uddannelse som passer
til dig.
Du skal kigge efter disse ting i uddannelsen når du sammenligner:

Niveauet af uddannelsen

Antallet af dyk
Materialer
Varighed
Udstyr til rådighed
Skjulte omkostninger til f.eks. ture, luftpåfyldning

Det er vigtigt at huske sammenhængen mellem pris og kvalitet

Langt den største del af de kommercielle dykkercentre i Danmark uddanner efter
PADI systemet.
PADI systemet er trindelt med 4-5 niveauer og man starter med OWD (Open Water
Diver) som typisk koster 3.500,- kr.
herefter kan man tage yderligere uddannelse AOWD (Advanced Open Water Diver) ca.
2.000,- kr. , Rescue Diver ca. 3.000,-kr og special uddannelser til mellem 700,-
og 2.500,- pr. kursus.

De fleste klubber uddanner efter CMAS systemet
CMAS systemet er trindelt med 3 niveauer og som regel uddannes man direkte til
niveau 2: CMAS ** (to-stjernet)
Den grundlæggende uddannelse hos en klub koster typisk omkring 3.500,- kr.
Der tilbydes yderligere uddannelse til CMAS *** (tre-stjernet) som typisk koster
900,- i klubben og dykkerleder kursus som koster 3.900,- kr
Nogen enkelte klubber uddanner også CMAS * (et-stjernet) for at give en
blidere/hurtigere tilgang til dykningen
Et CMAS * kursus koster typisk omkring 1.500,- kr. og varer 2-3 måneder.

</citat>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-02-03 19:38

S.Arnvig:

> Når du vælger uddannelse er det vigtigt at finde netop den
> uddannelse som passer til dig.

Måske noget om hvad der er kendetegnende for PADI/CMAS?

> Du skal kigge efter disse ting i uddannelsen når du sammenligner:
>
> Niveauet af uddannelsen
>
> Antallet af dyk
> Materialer

Med i prisen, kvalitet?

> Varighed
> Udstyr til rådighed

"Om leje af udstyr er med i prisen eller dette skal betales
separat" - eller sådan noget virker en smule mere tydeligt.

> [...]
> CMAS * (et-stjernet) for at give en blidere/hurtigere tilgang til
> dykningen Et CMAS * kursus koster typisk omkring 1.500,- kr. og

Måske noget om forholdet mellem hvor mange der bliver uddannet inden
for PADI/CMAS i DK og i verden.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-03 22:54

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Diver) ca.
> 2.000,- kr. , Rescue Diver ca. 3.000,-kr og special uddannelser til mellem

måske lidt om varigheden af de forskellige kurser.

> [...]
> blidere/hurtigere tilgang til dykningen
> Et CMAS * kursus koster typisk omkring 1.500,- kr. og varer 2-3 måneder.

Igen hvor lang tid tager det at blive CMAS **/***

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-02-03 23:59

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Antallet af dyk

Det ville jeg gerne have formuleret lidt tydeligere "hvor mange dyk der er
indeholdt i kurset"

> Materialer

Taler vi om de er incl. i kurset eller kvaliteten?

> Varighed
Er det kursets længe eller perioden det strækker sig over?

> [...]
> Der tilbydes yderligere uddannelse til CMAS *** (tre-stjernet) som typisk

Man skal vel i det hele taget tjekke hvad videre uddannelse koster.. f.eks.
kunne man have et dyrt basis kursus men hvor det videre forløb så er gratis
eller et billigt basis kursus hvor det videre forløb så er ret dyrt.

>og dykkerleder kursus som koster 3.900,- kr

Der står i det nye sportsdykkeren at det koster 2200,-

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 06-02-03 00:35

..
> Der tilbydes yderligere uddannelse til CMAS *** (tre-stjernet) som typisk
koster
> 900,- i klubben og dykkerleder kursus som koster 3.900,- kr

prisen for dykkerlederkursus er vist ikke helt rigtig.....

nøj

Fra : Jens Didriksen

Dato : 06-02-03 00:56

Skal det ikke lige med at man faktisk godt kan blive CMAS** og CMAS**
uddannet hos nogle enkelte professionelle dykkercenter i DK?

Det _behøver_ altså ikke at tage 3 måneder selv om det ofte er tilfældet i
klubberne...

Didrik