Den samlede dansk pengemaengde
Fra : Nielsen

Dato : 04-02-03 17:46

Far - Hvem laver pengene. øh

Hvis man tæller alle konti i hele verden med danske kroner. Lån og
indestående. Lægger værdien af alle danske pengesedler/mønster til. Så får
man et beløb X

Hvad er X. (Cirka)

Hvordan kan X vokse eller falde. X er vel ikke stabil set over en længere
årrække.
Hvem laver pengene eller fjerne dem, og hvordan gør de.

Fra : Frantz

Dato : 04-02-03 17:55

www.nationalbanken.dk er et godt sted at besøge ;-o)

Fra : K. Thomsen

Dato : 04-02-03 18:29

> [...]
>
> Hvis man tæller alle konti i hele verden med danske kroner. Lån og
> indestående. Lægger værdien af alle danske pengesedler/mønster til. Så får

Det har du i hvert fald helt ret i !

> Hvad er X. (Cirka)

Aner det ikke, men nationalbanken og Danmarks statistik har formentlig
nogenlunde styr på det. Du skal nok også se lidt på andre betalingsmidler
end rede penge, fe.ks. check, veksler, obligationer etc. hvis du skal bruge
tallene til noget.

> Hvordan kan X vokse eller falde. X er vel ikke stabil set over en længere
> årrække.

Hvis man øger eller mindsker pengemængden vil X jo blive påvirket.

> Hvem laver pengene eller fjerne dem, og hvordan gør de.

Nationalbanken har eneret på at trykke penge - tilsvarende er det
nationalbanken, som inddrager dem igen. Normalt sker det kun når de er
slidte. Politisk kan man også vælge at reducere pengemængden f.eks. ved at
påvirke inflation/deflation.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-02-03 20:03

"K. Thomsen" wrote:

> [...]
> nationalbanken, som inddrager dem igen. Normalt sker det kun når de er
> slidte. Politisk kan man også vælge at reducere pengemængden f.eks. ved at

X er ca 200 - 300 millarder kr, og Nationalbanken "flytter" mellem
10 - 20 milliarder daglig ved indskudsbeviser, se dagbladendes
børssider.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : John N.

Dato : 04-02-03 23:50

> X er ca 200 - 300 millarder kr, og Nationalbanken "flytter" mellem
> 10 - 20 milliarder daglig ved indskudsbeviser, se dagbladendes
> børssider.

Hvis nu pengemængdes ønskes øget - Tilbyder man så en ekstra høj rente til
folk der sætter penge i nationabanken ?!? (Lidt forenklet)

Man ringer jo ikke lige til en tilfældig dansker og giver ham 100 millioner
eller skrivet til regeringen - Du Anders, kunne du bruge 2 milliarder
extra

Johnny

Fra : Kim Jespersen

Dato : 04-02-03 20:47

> Far - Hvem laver pengene. øh

Nationalbankerne min søn :)

> Hvis man tæller alle konti i hele verden med danske kroner. Lån og
> indestående. Lægger værdien af alle danske pengesedler/mønster til. Så får
> man et beløb X
>
> Hvad er X. (Cirka)

Den Danske X var i år 2000 opgjort til 505900 mio. kroner (nøjagtig),
jvf. Danmarks statistiske oversigt side 100. Så det bliver til en del
over hele verden. et bud ville være :
Pengemængden ca. pr. dansker (2000) = 90000 mio. kroner
Lad os antage at pengemængden gennemsnitligt pr. borger i verden = 45000
mio. kroner (45 mia. kroner)
Der bor ca. 6 mia. mennesker i verden = 6 mia. * 45 mia. kroner =
270000000000 mia. kroner (et meget stort tal)
Men dette er vist et godt ca. tal for verdens pengemængden

Der findes en god ca. metode til pengemængden :
Forbrugsrate * BNP = pengemængde

Bemærk at det er en ca. metode og jeg bruger den fordi den altid ligger
sig tæt op af den faktiske pengemængde, men den er ikke nøjagtig.
Det er en ca. metode fordi pengemængdens omsætningshastighed ikke tælles
med.

I år 2003 regner jeg fx. med at pengemængden ca. vil blive :
0,4 * 1450 mia kroner = 580 mia. kroner

PS! Pengemængden inkluderer IKKE lån.

> Hvordan kan X vokse eller falde. X er vel ikke stabil set over en længere
> årrække.

Nej X stiger og falder med efterspørgslen efter penge, samtidig med at
der benytters pengepolitik. (teori)
Nu er Danmark tilsluttet Euro samarbejdet og derfor kan vi ikke bruge
aktiv pengepolitik og bla. bla. Der er konvergenskrav der skal
overholdes og derfor kan vi ikke bare trykke penge.

Mængden af penge i et samfund er afgørende for tilliden til valutaen og
derfor styres tilliden af en stabil pengeefterspørgsel ved at bruge renten.
1. En højere rente betyder en lavere efterspørgsel efter penge
2. En lavere rente betyder en højere efterspørgsel efter penge

Når efterspørgslen overstiger udbuddet må der trykkes flere penge, men
da det ikke er muligt, hæves renten i stedet, for at sænke
efterspørgslen.

> Hvem laver pengene eller fjerne dem, og hvordan gør de.

Nationalbanken,
1. laver dem i en presse
2. De brænder dem .... *snøft* ... de er rigtigt dumme :)

mvh
Kim

--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.

Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -

Fra : Frantz

Dato : 05-02-03 00:23

> Nationalbanken,
> 1. laver dem i en presse
> 2. De brænder dem .... *snøft* ... de er rigtigt dumme :)

Du kan få lov til at købe asken !