Sigma computer
Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 11:15

Hejsa.

Et eller andet skal vinteren bruges til, så jeg besøgte min lokale
cykelhandler. Jeg havde besluttet mig for at få mig en cykelcomputer
Efter at have set6 flere forskellige mærker, faldt valget på Sigma Targa. Nu
sidder jeg så lige og nærlæser brugsforviiringen, og ser at når man skal
måle hjulstørrelsen, så skal man måle sit dæk, og gang med 3,14 ( PI ).
Indtaste resultat i computeren. Plejer man ikke at skulle sætte en
kridtstreg på dækket rulle en omgang, og så måle???.

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen......Lettere forvirret....

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : lange

Dato : 04-02-03 11:21

> [...]
> Indtaste resultat i computeren. Plejer man ikke at skulle sætte en
> kridtstreg på dækket rulle en omgang, og så måle???.

Du skal indtaste hjulets omkreds i Sigma'en. Den kan findes på bla de 2
måder du beskriver..

Lange

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-02-03 11:31

> Du skal indtaste hjulets omkreds i Sigma'en. Den kan findes på bla de
2
> måder du beskriver..

Yep og derefter kører du en kendt distance.

På f.eks 10km målt efter kantpinde. Den afvigelse der så er mellem
sigmaen og kantpælene bruger du så til at justere signmaen med. Så
skulle du gerne ende med en nøjagtighed omkring +-1%.

Altså hvis du kører 9,96 km og kantpælene siger 10km så lægger du lige
4% oveni tallet i sigmaen.

Derefter tester du på en anden strækning - da kantpindene indimellem
står lidt "sjovt"

/A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-02-03 12:18

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> Altså hvis du kører 9,96 km og kantpælene siger 10km så lægger du lige
> 4% oveni tallet i sigmaen.

0,4%, ikke? Hvis man da kan justere den så fint.

--
Jacob - www.bunk.cc
When you were born, a big chance was taken for you.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 04-02-03 11:29

> Efter at have set6 flere forskellige mærker, faldt valget på Sigma Targa.

ikk for at fjerne dit smil, men Targa'en er den trådløse...
så er der flere der har haft problemer med den.
det ka både være afstanden til føleren og sikkert også
pga. der kan være et lille elektrisk felt omkring indstrument
bordet.

de fleste bruge bc800 som vist er magen til blot med
ledning.
bo-gsxR som også er igang med at få monteret en sigma

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 11:40

Hej Bo

Nope. targa er ikke trådlås, for jeg er nødt til at forlænge ledningen da
den sikkert ikke kan nå. men der fåes et trådløst sæt til alle sigma, men
jeg blev frarådet at købe det af forhandler, da det ikke var særlig godt.
Han sagde at med mindre det var en kåbefri model, og sender og modtager
kunne sidder lige over hinanden, skulle jeg ikke købe det. Sender og
modtager virker ikke optimalt igennem kåbe, hvis den i det hele taget kunne
modtage

men tak for advarslen.
Kan i øvrigt se at BC800 kun kan bruges på 2 hjulstørrelser?? >>
http://www.surina.dk/sw116_fr_content.asp?StoreId=5625 hvor imod at Targa
kan tage stort set alle hjulstørrelser op til 3999mm ifølge brugsforvirring.
still smiling

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Christer Waleryd

Dato : 04-02-03 11:53

"Brian Wendelbo" <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> kan tage stort set alle hjulstørrelser op til 3999mm ifølge brugsforvirring.

Ikke kun, det er et supplement. Du må benytte den til to forskellige
sykler, og veksler mellem disse med en tryk-knap.
I motsætning til de der bare kan stilles ind på een hjulstørrelse.

Har selv BC1200, den er meget god.

/Christer (ikke veldig god i dansk...
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600

Fra : bo-gsx-R

Dato : 04-02-03 12:00

"Brian Wendelbo" <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bo
>
> Nope. targa er ikke trådlås, for jeg er nødt til at forlænge
> ledningen da den sikkert ikke kan nå.
ok, ku ikk huske det præcist.
hvis du sætter føleren på fælg-kanten så burde ledningen
være lang nok. andre har også haft problemer
hvis føleren bliver sat for tæt på navet.

> men tak for advarslen.
> Kan i øvrigt se at BC800 kun kan bruges på 2
> hjulstørrelser??
jep, men du bestemmer størrelserne!
det er kun smart hvis du har 2 følere, en på mc'en og
en på trædecyklen. for så kan du blot flytte computeren.
med mindre du tit skifter hjulstørrelse på mc'en

> hvor imod at Targa
> kan tage stort set alle hjulstørrelser op til 3999mm
Så er det lige før den kan bruges på en traktor
jeg mener at omkredsen på min forrige mc ( hjulet ) var
ca. 1800mm.

bc800 kan også bruges til alle str. men kan kun indstilles
til 2 faste.
bo-gsxR

Fra : Armand

Dato : 04-02-03 17:07

bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:b1o69b$4rb$1@sunsite.dk...

> hvis du sætter føleren på fælg-kanten så burde ledningen
> være lang nok. andre har også haft problemer
> hvis føleren bliver sat for tæt på navet.

Det er da modsat: Der har her på gruppen været skrevet om problemer ved
tophastighed ved fælgmontering af magneten!
Centrifugalkraften er tillige større jo længere man fjerner sig fra
akslen, og dét stiller store krav til limningen hvis man monterer på
fælgkanten!

Ang. centrifugalkraft:
Der var én her på gruppen der punkterede sin køler med dét trick!

--
Armand.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 04-02-03 22:48

> Det er da modsat:
så for katten, måske skal jeg til at forstå hvad jeg
læser og ikke blot kigge på teksten!
sorry du har sku ret. 1 stk. tanketorsk

> Der var én her på gruppen der punkterede sin køler med dét trick!

ups kedelig oplevelse.

bo-gsxR

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 12:06

> [...]
> http://www.surina.dk/sw116_fr_content.asp?StoreId=5625 hvor imod at Targa
> kan tage stort set alle hjulstørrelser op til 3999mm ifølge

og brians hjul er 17 tommer 17*2,54= 4318mm. Max størrelse = 3999. ergo,
skal brian ned og bytte hans putter nu. Godt man ikke nåede at klippe
ledningen.

still smiling ....

Brian W.

Fra : Janus

Dato : 04-02-03 12:18

vent nu lige lidt 3999 mm er jo 3,9 meter det er dit hjul vel ikke
; )

Janus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-03 12:17

Brian Wendelbo wrote:

> brugsforvirring.
>
> og brians hjul er 17 tommer 17*2,54= 4318mm. Max størrelse = 3999. ergo,
> skal brian ned og bytte hans putter nu. Godt man ikke nåede at klippe
> ledningen.

Prøv lige at regne en gang til. 17*25,4*3,14=?

> still smiling ....

Even more.

Ib Jakobsen

Fra : Janus

Dato : 04-02-03 12:20

> Prøv lige at regne en gang til. 17*25,4*3,14=?

ja lige bortset fra at det kommer meget an på hvilken størrelse dæk man
bruger, så ud og mål højden på dit hjul incl dækket
diameter * pi

Janus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-03 12:22

Janus wrote:

> ja lige bortset fra at det kommer meget an på hvilken størrelse dæk man
> bruger, så ud og mål højden på dit hjul incl dækket
> diameter * pi

Derfor er den med kridtstregen også meget bedre. Den ville jeg bruge

Ib Jakobsen

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 12:26

17*2,54*3,14 = 135,5852.
Jeg indtaster 1355 i computer. Æv alt det besvær med mm til cm.
Godt med nogle kvikke hoveder herinde
takker mange gange
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 12:19

Jeg fatter skutte de mål her. ??? computeren tillader en størrelse op til
3999 mm. 10 mm = 1cm, 100mm = 10 cm, 1000mm = 100cm.
Oversat til cm giver det 3999/100= 39,99 cm??? har jeg ret?
Hvorfor passer det ikke sammen?????
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Janus

Dato : 04-02-03 12:23

1 mm = 0,001m 1cm = 0,01m 1dm =0,1 m
1000mm = 100cm = 10 dm =1m
3999mm = 399,9cm =39,99dm = 3,999m

hjalp det ? ;)

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 12:31

meget. det er vidst for tidligt med de mål. smutter sku ned og ruller en tur
med dækket, måler afstanden. Piller så dækket af, måler højden, lægger de 2
mål sammen og deler med 2. Det må ski da give det bedste resultat.?

hvis dækket er 120/70/17 er dækket så 17 tommer indvendigt eller udvendigt?

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Janus

Dato : 04-02-03 12:36

indvendigt !!! men glem alt det der om tommer det er for besværligt
Tag en lineal eller tommestok stil kværnen lodret mål fra jorden til dækkets
top og så er det det, ikke noget med at pille hjulet af eller noget andet

mvh Janus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-03 12:43

Brian Wendelbo wrote:

> meget. det er vidst for tidligt med de mål. smutter sku ned og ruller en tur
> med dækket, måler afstanden.

Så har du et godt tal allerede nu. Det taster du ind. Problemet er løst. Det
skal senere korrigeres en smule.

> Piller så dækket af, måler højden, lægger de 2
> mål sammen og deler med 2. Det må ski da give det bedste resultat.?

Hvorfor du vil pille dækket ved jeg ikke. Men skulle du gøre det alligevel så er
der et lille tricks. Brug 3-4 stumper pexrør fra vvs-manden til at beskytte
kanten med. 4 cm lange gennemskåret på langs.

> hvis dækket er 120/70/17 er dækket så 17 tommer indvendigt eller udvendigt?

De 17 tommer er fra kanttråd til kanttråd. Bredden er 120 mm. Dækket højde er
70% af bredden. Altså: (17*25,4*3,14)+(2*120*0,7)=1524

Ib Jakobsen

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 12:50

Det er lidt svært at måle højde, da der jo lige sider en forgaffel i vejen.
dvs at afstanden fra tommestokken ind til dækket bliver ret stor, og gør
måling upræcis. Nå jeg prøver og ser hvad der sker.

tusind tak for hjælpen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-02-03 12:58

Brian Wendelbo wrote:

> Det er lidt svært at måle højde, da der jo lige sider en forgaffel i vejen.
> dvs at afstanden fra tommestokken ind til dækket bliver ret stor, og gør
> måling upræcis. Nå jeg prøver og ser hvad der sker.

Hvis du kan lade være med at sige det til andre, så kan jeg afsløre at
akselhøjden er ca. det halve af hjuldiameteren.

Ib Jakobsen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-02-03 13:04

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:

> Hvis du kan lade være med at sige det til andre, så kan jeg afsløre at
> akselhøjden er ca. det halve af hjuldiameteren.

*LOL*

Ib, du er en fontæne af klarsyn i denne tråd

--
Mikkel
motortosse.dk - Just say "NO!" to drugs...

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-02-03 13:05

> [...]
> mål sammen og deler med 2. Det må ski da give det bedste resultat.?

> hvis dækket er 120/70/17 er dækket så 17 tommer indvendigt eller udvendigt?

Det kan ikke betale sig at bruge ret meget tid på opmålingen, for du skal alligevel ud og justere ind på
en kendt strækning. Du kan ikke måle dækket nedtrykning alligevel.

Jeg kører også med 120/70/17 svjh og jeg har ca. 1400 i cykelcomputeren. Skriv du bare 1400 og kør en tur
på et par km. Viser din kormpjutor 4% for meget (= 400m pr 10km eller 200m pr 5km), så nedjusterer du
bare de 1400 med 4% (til: 1400*0,96 = 1344). Viser den 3% for lidt (300m pr 10km) skal den bare på
1,03*1400 = 1442. Efter justeringen kører du en kontroltur.

Hvis politiet ser en høj max.-hastighed på din cykelcomputer, så har du selvfølgelig været på bane, i
Tyskland eller haft cyklen lånt ud

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 04-02-03 13:32

svupti, og så er den næsten monteret og installeret. 595 mm *3,14 = 1868 mm
hehe. oveni det så var ledningen oxo lang nok, og elastikket passede oxo.
spørgsmålet er så om det kan holde til vindpresset??? hvilken slags lim
skal man bruge til at montere dimsen? på hjulet med? det skal vel være noget
stærkt. Skal man afbalancere hjulet efter at montere de 3-4 gram den
vejer???

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-02-03 14:08

> [...]
> skal man bruge til at montere dimsen? på hjulet med? det skal vel være noget
> stærkt. Skal man afbalancere hjulet efter at montere de 3-4 gram den

Jeg har sat min magnet på det inderste af skiven, der er en ny afbalancering ikke nødvendig. Derinde er
periferihastigheden heller ikke så stor, så limen skulle nok kunne holde. Jeg brugte noget
universal-locktite. Måske er der et hulrum/fordybning i fælgen magneten kan sidde i? Det var der på min.

Hvis du har sat magneten på fælgkanten skal der bruges kraftigere lim og det er næsten helt sikkert
nødvendigt med en ny afbalancering. Desuden skal sensoren kunne tages af når hjulet skal fjernes fordi
dækket er bredere end fælgkanten.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Kim Olsen

Dato : 05-02-03 19:40

Hej

Jeg brugte kemisk metal til at montere føleren på min CZ 180.
føleren blev monteret på narvet, og afstanden blev på min "noname" beregnet
ved kridtstregsmetoden. (Husk iøvrigt at man bør sidde på cyklen imens man
kører en omgang, for at korrigere for nedtrykning)
Min opmåling 1895mm passede på denne måde i første forsøg, og jeg har kun
kunne måle en afvigelse over 17 km (min strækning til arbejde) til max 100
meter =0,5%.

Hilsen

Kim Olsen
CZ 180 - 1998

Fra : bo-gsx-R

Dato : 05-02-03 21:10

> (Husk iøvrigt at man bør sidde på cyklen imens man
> kører en omgang, for at korrigere for nedtrykning)

bør man ikke også måle ved 277 km/t for at se
hvor meget dækket udvider sig under høj fart??

bo-gsxR som nok skulle prøve at overbevise dommeren
om at han bare skulle kalibrere cykelcomputeren......

Fra : Armand

Dato : 05-02-03 23:29

Kim Olsen <kim.olsen@sport.dk> skrev i en
> [...]
cyklen
> imens man kører en omgang, for at korrigere for nedtrykning)

Må jeg foreslå at hælde en tynd stribe vand ud på vejen og derefter køre
igennem den, for siden at måle afstanden imellem striben og det aftryk
som dækket laver efter en omgang!

--
Armand

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-02-03 15:13

> Må jeg foreslå at hælde en tynd stribe vand ud på vejen og derefter
køre
> igennem den, for siden at måle afstanden imellem striben og det aftryk
> som dækket laver efter en omgang!

Problemet med den fremgangsmåde at vandpytten skal gennemkøres med den
hastighed man vil kaliberere den med. En tysker har testet fejlvisningen
på sin mc omkring kaliberingshastigheden. Jeg mener at han kalibrerede
ved 80km/t og efterfølgende gennemkørte strækningen med mellem 60 og 150
(eller deromkring). Han endte hvis med en afvigelse på maks +-1% - Jeg
kan dig ikke lige finde linket.

menjeg tror der er et link fra http://www.schlaggo.de/radltach/ <
_STEDET_ for tips til cykelcomputere

/A

Fra : Armand

Dato : 06-02-03 22:42

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:b1tqjt$3co$1@sunsite.dk...

> [...]
fejlvisningen
> på sin mc omkring kaliberingshastigheden....... Han endte hvis med en

Ligesåsnart der er elektronik og digitalt display på en ting, går det op
i flueknepperi :-|

Vel er der en forskel på dækomkredsen ved især højere hastigheder; men
den er (som du også angiver) ikke større end at nedslidningen af dækket
medfører en helt anden forskel - og hvor ofte calibrerer Sigma-ejere for
a følge med under fordækkets nedslidning??

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-02-03 00:04

> og hvor ofte calibrerer Sigma-ejere for
> a følge med under fordækkets nedslidning??

Kan kun svare for mig selv - mere end en gang om året...

Og med usikkerhedsberegninger er manjo nødt til at kende størrelserne på
de enkelt led inden man kan afskrive dem som ubetydelige. Forskellen fra
et nyt til et kassabelt fordæk er for mig mindre end 3%.

/A

Fra : Janus

Dato : 04-02-03 12:27

> 3999 mm. 10 mm = 1cm, 100mm = 10 cm, 1000mm = 100cm.
> Oversat til cm giver det 3999/100= 39,99 cm??? har jeg ret?
> Hvorfor passer det ikke sammen?????

fordi du har regnet det ud i dm
i cm skal du kun dividere med 10
du sagde selv at 10 mm er 1 cm

altså 3999mm/10 = 399,9cm

Janus

Fra : Armand

Dato : 04-02-03 17:09

Brian Wendelbo <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> 1000mm = 100cm.... Oversat til cm giver det 3999/100= 39,99 cm???
> Hvorfor passer det ikke sammen?????

Det er lige præcist i efterladte linie at det kikser:
Du konkluderer jo rigtigt nok at 1000mm = 100cm (=en meter!)
Hvis du lige runder 3999mm op med én mm, bliver det til 4000mm og er
enklere at overskue: 4 x én meter!

Men det var jo et helt vildt tal, som også siden er blevet rettet i
tråden!

--
Armand.
(der jævnligt arbejder ud fra tegninger med femcifrede(!) mål i mm)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-02-03 12:15

> og brians hjul er 17 tommer 17*2,54= 4318mm. Max størrelse = 3999.
ergo,
> skal brian ned og bytte hans putter nu. Godt man ikke nåede at klippe
> ledningen.

Nej men der er end er skal tjecke sin formelsamling ... 2*PI*R, Radius
på 17" hjul med dæk er kun omkring det halve

(Det er fælgen der er 17" - Dækket fylder jo også lidt )

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-02-03 18:29

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Nej men der er end er skal tjecke sin formelsamling ...

Sådan har vi jo hver især forskellige behov for litteratur!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Armand

Dato : 05-02-03 03:08

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
wrote:

> Sådan har vi jo hver især forskellige behov for litteratur!

Head on the nail!

GRILL

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 04-02-03 12:40

In article <3e3f9ead$0$24705$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Brian.wX@mail1.stofanet.dk says...

> [...]
>
> og brians hjul er 17 tommer 17*2,54= 4318mm. Max størrelse = 3999. ergo,
> skal brian ned og bytte hans putter nu. Godt man ikke nåede at klippe

Hvorfor ikke bare lægge et stålmålebånd rundt om hjulet og måle
omkredsen????
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Arvid Løvik

Dato : 05-02-03 00:15