Fornuftig markup ?
Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 04-02-03 10:36

Jeg er ved at vænne mig til at skrive flydende xhtml 1.0 strict
Egentlig troede jeg at jeg skrev nydeligt html, men den opfattelse
har jeg ikke mere. Et eksempel:

Jeg plejede at skrive almindelig tekst som

<h1>ijoijoi</h1>
<h2>owiejfowef</h2>
<h2>owiejfowef</h2>

men det gik op for mig at det ikke er særligt godt, hvis jeg fx
senere vil bruge first-child. Så det "rigtige" at skrive er

<h1>ijoijoi</h1>
<h2>owiejfowef</h2>
<h2>owiejfowef</h2>

Hvor katten kan jeg finde den slags ting nævnt ? Diverse bøger og
online tutorials har travlt med at vise hvordan man laver
animerede dropcaps i 43 1/2 pkt eller fimset lyserød baggrund med
lyslilla hover effekt på links, men fornuftig basal markup kan
jeg ikke finde meget om.

Det er muligvis bare noget i stil med en stor virksomheds
dokumentstandard, jeg leder efter, men jeg har ikke fundet noget.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-02-03 15:11

Kai Birger Nielsen wrote:
> [...]
> <h2>owiejfowef</h2>
> <h2>owiejfowef</h2>
>
> men det gik op for mig at det ikke er særligt godt, hvis jeg fx

Det afhænger velsagtens af, hvad det netop er, du vil bruge :first-child
til?
Hvis det er jævnfør problemstillingen i din anden post i

så vil jeg da mene, at det vil kunne gøres nemmere med adjacent sibling
selectors, ligesom det blev foreslået i den tråd:

p {
text-indent: 1em;
}

h2+p {
text-indent: 0;
}

Den anden løsning, hvor du netop kan benytte :first-child

> <h1>ijoijoi</h1>
> <h2>owiejfowef</h2>
> <h2>owiejfowef</h2>

har jo netop den "ulempe", at man er nødt til at pakke indholdet ind i
div-tags, og det er vel stort se at gå overkill, hvis det blot er første
p-element efter en level 2 header, der skal have den ønskede effekt?

> [...]
baggrund med
> lyslilla hover effekt på links, men fornuftig basal markup kan

Hmmm, godt spørgsmål, for du har ganske givet ret i, at mange tutorials
beskæftiger sig meget med hvilke mange forskellige muligheder der er med
CSS-baseret præsentation, men i nogen mindre grad diskuterer struktur.

Måske kan du finde noget her:

<http://www.webstandards.org/learn/standards/>
<http://www.alistapart.com/stories/>

og naturligvis (men jeg behøver vel ikke nævne den)

<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/>

MVH

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-02-03 15:27

Kai Birger Nielsen wrote:
[snip]
> <h1>ijoijoi</h1>
> <h2>owiejfowef</h2>
[snip]

En lille hurtig ekstra bemærkning: jeg foretrækker selv at begrænse
brugen af div-tags til at angive den overordnede struktur af et
dokument, og ikke blot til større (eller mindre) tekst-blokke.

Eks.:

<ul>
<li>Punkt 1</li>
<li>Punkt 2</li>
</ul>

<h1>Overskrift</h1>
<h2>Underoverskrift</h2>

Det gør det noget nemmere (imho) både at strukutere, skrive og opdatere
dokumenterne. Se eksempelvis lidt fra min hjemmeside:

<http://www.daimi.au.dk/~zoolook/>
<http://www.daimi.au.dk/~zoolook/tdots/>

MVH

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 05-02-03 12:54

In <b1oica$qbe$1@sunsite.dk> "Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> writes:

> [...]

>Det gør det noget nemmere (imho) både at strukutere, skrive og opdatere
>dokumenterne. Se eksempelvis lidt fra min hjemmeside:

Mange tak. Det var den slags eksempler, jeg var ude efter.
Jeg har en hel del dokumenter og jeg var lidt på udkig efter en
pæn og nogenlunde fremtidssikret måde at lave markup'en på,
så jeg ikke bruger al min tid på at rette markup i gamle
dokumenter

><http://www.daimi.au.dk/~zoolook/>
><http://www.daimi.au.dk/~zoolook/tdots/>

Mange tak, jeg tager et kig på dem.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-02-03 15:43

bnielsen@daimi.au.dk (Kai Birger Nielsen) writes:

> men det gik op for mig at det ikke er særligt godt, hvis jeg fx
> senere vil bruge first-child. Så det "rigtige" at skrive er

> <h2>owiejfowef</h2>

Jeg er enig i idéen, og det er XHTML2-folkene også. Det er derfor
de vil indføre <section> og lave alle <h?>'erne om til <h>.

Det kan man dog ikke endnu.

Spørgsmålet er så: Hvad er dit formål med at skrive XHTML?

Hvis det er at lave markup på indholdet, så skal du ikke bruge div.
Den har ingen logisk indhold, og ingen browser eller læser vil vide
at du i virkeligheden mener <section>

Hvis det er at gøre programmering nemmere ved at have flere muligheder
for at bruge first-child, så ... tror jeg bare ikke det er en god idé :).
Logisk markup skal følge af teksten, ikke af hvad man vil bruge den til.

.... bare mine 25 øre ...
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 05-02-03 13:57

In <hebkqf7b.fsf@hotpop.com> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

>Jeg er enig i idéen, og det er XHTML2-folkene også. Det er derfor
>de vil indføre <section> og lave alle <h?>'erne om til <h>.

Det lyder fornuftigt. Jeg stillede oprindeligt spørgsmålet i
dk.edb.internet.webdesign, hvor Anders foreslog
en løsning med
h2+p { text-indent: 0; }

I mellemtiden var jeg kommet til at se på nogle af mine sider
med fx en blockquote imellem de forskellige <p> </p>'er og
det var gået op for mig at det ikke bare er efter en h2 at
jeg burde droppe indrykning. Så jeg kommer ikke udenom at
lave en markup, der siger at her er et afsnit.

> [...]

>Hvis det er at lave markup på indholdet, så skal du ikke bruge div.
>Den har ingen logisk indhold, og ingen browser eller læser vil vide

Ja, det er mit formål at lave markup. I den sammenhæng er det
bedre med <div> end med ingenting, for <div>'erne kan jeg senere
søge efter og erstatte med <section>.

> [...]
>for at bruge first-child, så ... tror jeg bare ikke det er en god idé :).
>Logisk markup skal følge af teksten, ikke af hvad man vil bruge den

Helt enig. Jeg havde bare ikke struktureret så stramt, fordi jeg ikke
tidligere kunne bruge det til noget. Dvs det var en blanding af
dovenskab og manglende evne til at forudse at jeg senere kunne bruge
en bedre markup til noget.

Er ideen med at bruge <div> med en markering af hvad type indholdet
egentlig er, den mest fornuftige ting at gøre her og nu ?

>... bare mine 25 øre ...

Jeg synes nu at det er mere end 25 øre værd at høre andres
overvejelser

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)