Den Katolske Kirke slæbes i retten på grun~
Fra : Andreas Falck

Dato : 04-02-03 07:38

KVINDER SLÆBER DEN KATOLSKE KIRKE FOR RETTEN

Kvindelige præster vil have Tysklands højeste domstols ord for, at
landets
katolske kirke bryder landets grundlov ved at få statsstøtte og
samtidig
diskriminere kvinder

http://www.religion.dk/artikel:aid=36638

Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Nu også med debatforum **

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 04-02-03 13:59

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message
> [...]
> landets
> katolske kirke bryder landets grundlov ved at få statsstøtte og

De kvindelige prester forsøger at slæbe humanisme og menneskerettigheder
med seg inn i kirken.

Mvh
Kjellemann

Fra : Søren Kongstad

Dato : 04-02-03 14:14

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote in news:3e3fb98a
$1@news.broadpark.no:

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> De kvindelige prester forsøger at slæbe humanisme og
> [...]

Så vidt jeg læser det handler det om at den katolske kirke har lovet at
overholde tysk lov. Da de diskriminerer mod kvinder overholder kirken
ikke den tyske grundlov, og bør derfor fratages sin støtte.

Der er jo ikke tale om at de ved retssagen kan kræve at kirken ændrer
praksis, kun at den enten må overholde loven, eller sejle sin egen sø.
Det sidste er der vel ikke noget galt i. Hvis en person ikke er af den
katolske tro, så bør personen vel heller ikke tvinges til at bidrage til
den katolske kirke gennem lønninger. Hvis statstøtten til den katolske
kirke fjernes - så vil de der er medlemmer af kirken vel alligevel gerne
støtte kirken?

Jeg går ud fra at når det kan lykkes for andre trossamfund at klare sig
uden statstøtte så kan det vel også lade sig gøre for den katolske kirke?

Søren

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-02-03 14:31

Søren Kongstad wrote:

> Jeg går ud fra at når det kan lykkes for andre trossamfund at klare
> sig uden statstøtte så kan det vel også lade sig gøre for den
> katolske kirke?

Nu kender jeg ikke til denne statsstøttede kirkeordning i Tyskland, men
i Danmark må vi katolikker og alle andre danskere, der ikke er
lutheranere da pænt finde os i at betale til folkekirken over
skattebilletten.

Jeg er personligt modstander af sammenblandinger og bindinger kirke og
stat imellem.

Og hvad retssagen rent juridisk er lagt an på, er vel ikke så
interessant. Det interessante (synes jeg) var den utilfredse kvindes
kommentarer om kirken. En kritik, der efter min mening ikke hører nogen
steder hjemme. Især da ikke ve en domstol.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-03 18:13

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

> [...]
> i Danmark må vi katolikker og alle andre danskere, der ikke er
> lutheranere da pænt finde os i at betale til folkekirken over

Og i Danmark må vi folkekirkemedlemmer pænt finde os i, at katolikker og
andre kan trække deres kirkeskat fra i skat, mens vi ikke kan. Reelt er
det jo så her staten der giver en økonomisk støtte til de andre
trossamfund, som per person er langt større end den der gives til
folkekirken.

Som i øvrigt allerede kører kirkebøgerne for staten, betalt over
kirkeskatten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Britt Malka

Dato : 04-02-03 20:40

On Tue, 4 Feb 2003 18:12:45 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Og i Danmark må vi folkekirkemedlemmer pænt finde os i, at katolikker og
>andre kan trække deres kirkeskat fra i skat,

Vi har ikke kirkeskat.

>Som i øvrigt allerede kører kirkebøgerne for staten, betalt over
>kirkeskatten.

Den katolske kirke fører selv sine kirkebøger.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-03 21:13

Britt Malka <britt@(slet)malka.fr> wrote:

> Vi har ikke kirkeskat.

Bare fordi I kalder det »kontingent«?

> Den katolske kirke fører selv sine kirkebøger.

De bliver ført i den danske folkekirke. Men selv Mosaisk Troessamfund
har en »degn« der har fået en uddannelse i hvordan det gøres. Han står
så som bindeledet til folkekirkens kirkebøger.

I øvrigt bliver den katolske biskops løn mig bekendt også betalt af
staten. Lige som den jødiske overrabiners ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-02-03 00:40

Per Rønne wrote:

> Bare fordi I kalder det »kontingent«?

Det hedder nu kirkeskat eller kirkebidrag, så der tager Malka fejl, men
det er frivilligt. Men folkekirkemedlemmer kan også trække beløb fra i
skat, som de donerer til kirkelige formål, så det er helt normalt.

> I øvrigt bliver den katolske biskops løn mig bekendt også betalt af
> staten.

Hvad er det for noget sludder?

> Lige som den jødiske overrabiners ...

Ja, det ved jeg så ikke noget om, om end det ville synes mig meget
fjollet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 06:22

> [...]

> det er frivilligt. Men folkekirkemedlemmer kan også trække beløb fra i
> skat, som de donerer til kirkelige formål, så det er helt normalt.

Men altså ikke det store beløb, som netop er kirkeskatten. Som
katolikkerne jo altså kan trække fra i skat.

> Hvad er det for noget sludder?

Det er nu ellers hvad jeg har læst.

> Ja, det ved jeg så ikke noget om, om end det ville synes mig meget
> fjollet.

Ja, jeg har da i hvert fald set Bent Melchor offentligt brokke sig over
kirkeministeriet havde dertil svaret at der jo ikke var så mange jøder i
Danmark ..
--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-02-03 13:51

Per Rønne wrote:

> Men altså ikke det store beløb, som netop er kirkeskatten. Som
> katolikkerne jo altså kan trække fra i skat.

At folkekirken stadig udskriver tvangsskat, kan andre trossamfund jo
ikke gøre for. Skulle folkekirken vælge en ordning, der svarer til andre
trossamfund, ville også folkekirkemedlemmer kunne trække alt over 500,-
fra i skat.

Desuden er folkekirken på andre områder bedre stillet. F.eks. betales en
stor del af præstelønningerne, alle bispelønningerne (over 40.000 hver
pr. måned) samt en stor del af vedligeholdelse af gamle kirker jo af
alle danskere - også af mig. Jeg synes ærligt talt det er for dårligt,
lige med undtagelse af bygningerne, som jo også er bevaringsværdige fra
mit synspunkt. Disse kirker var jo trods alt katolsk byggede og katolsk
brugt i flere hundrede år. Desuden må de vel henregnes til almindelig
kulturarv.

Nå da. Hvor har du så læst det henne?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-02-03 00:46

Per Rønne wrote:

> I øvrigt bliver den katolske biskops løn mig bekendt også betalt af
> staten.

Jeg glemte lige at skrive følgende, som naturligvis også hører med til
sagen:

Det katolske kleresi, fra højden med paven til bunden med diakonen er
ulønnet. Også den katolske biskop i Danmark. De modtager dog naturligvis
et beskedent beløb til underhold og får bolig og lignende stillet til
rådighed af kirken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 06:22

> [...]

> ulønnet. Også den katolske biskop i Danmark. De modtager dog naturligvis
> et beskedent beløb til underhold og får bolig og lignende stillet til

»Et beskedent beløb«? Mig bekendet lever de et liv i overdådig luksus!
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-02-03 08:26

Per Rønne <per@ronne.invalid> skrev:

> »Et beskedent beløb«? Mig bekendet lever
> de et liv i overdådig luksus! --

Jamen det er da stadig kun "et beskedent beløb" - alt er jo relativt
er der nogen der siger

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Og denne: http://syndflod.dk/ **

Fra : Britt Malka

Dato : 05-02-03 17:52

On Wed, 5 Feb 2003 06:21:42 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>»Et beskedent beløb«? Mig bekendet lever de et liv i overdådig luksus!

Tjah, og her kæmper selv guderne forgæves...

Det er ikke dumhed, du giver udtryk for. Det er idioti, slet og ret.

<plunk>
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 19:16

Britt Malka <britt@malka.fr> wrote:

> Tjah, og her kæmper selv guderne forgæves...
>
> Det er ikke dumhed, du giver udtryk for. Det er idioti, slet og ret.

Er der virkelig stadig nogen, der ikke er klare over den historiske
sandhed i det danske idiom »fuld som en pave«.

Den tilsvarende engelske vending er »drunk like a Lord«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-02-03 21:03

Per Rønne wrote:

> Er der virkelig stadig nogen, der ikke er klare over den historiske
> sandhed i det danske idiom »fuld som en pave«.

Jeg kender ikke udtrykket.

Men hvad har det dog med sagen at gøre? Er det din pointe, at paven er
en fyldebøtte eller hvad?

> Den tilsvarende engelske vending er »drunk like a Lord«.

Ja, det er jo noget intetsigende.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-03 03:52

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

> Jeg kender ikke udtrykket.
>
> Men hvad har det dog med sagen at gøre? Er det din pointe, at paven er
> en fyldebøtte eller hvad?

Det har naturligvis noget at gøre med pavernes traditionelle liv i
overdådig luksus.

> Ja, det er jo noget intetsigende.

Det er faktisk temmelig sigende. »Lord« bruges om aristokratiet, som jo
netop lige som paver og andre kirkefyrster lever et liv i overdådig
luksus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Britt Malka

Dato : 05-02-03 17:49

On Tue, 4 Feb 2003 21:12:51 +0100, per@ronne.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Bare fordi I kalder det »kontingent«?

Nej, vi kalder det ikke kontingent.

Vi har ikke kirkeskat alene af den grund, at vi kun har frivillige
bidrag.

>I øvrigt bliver den katolske biskops løn mig bekendt også betalt af
>staten. Lige som den jødiske overrabiners ...

Ikke mig bekendt.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Britt Malka

Dato : 04-02-03 20:35

On Tue, 4 Feb 2003 14:31:20 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Jeg er personligt modstander af sammenblandinger og bindinger kirke og
>stat imellem.

Ja. Sådan har vi det her i Frankrig.

> [...]
>kommentarer om kirken. En kritik, der efter min mening ikke hører nogen
>steder hjemme. Især da ikke ve en domstol.

Nej.

Det forekommer mig helt ulogisk og naturstridigt, at de siger, at de
er katolikker, men dog er helt imod de urgamle regler, der har været i
den katolske kirke.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 04-02-03 16:11

"Søren Kongstad" <spamm@kongstad.net> wrote in message
> [...]

> overholde tysk lov. Da de diskriminerer mod kvinder overholder kirken
> ikke den tyske grundlov, og bør derfor fratages sin støtte.

Javel, så handler det om at den katolske kirke har lovet at overholde tysk
lov. Diskriminering er ulovlig og samsvarer ikke med tysk lov eller med
menneskerettighedene. Derfor forsøker de kvindelige præster at slæpe
humanisme og menneskerettigheder med seg inn i kirken.

På den annen side. Den katolske kirken et trossamfunn. Om kirken med
grunnlag i Bibel og teologi mener at kvindelr ikke kan være præster, vil det
være et klart brudd på religionsfriheten om disse kvindenen med henvisning
til tysk lov og menneskerettigheder om kirken blir overstyrt på dette punkt.
Dette er et dilemma jeg har forsøkt å påpeke tidligere her i gruppen, men
med ingen respons.

> Der er jo ikke tale om at de ved retssagen kan kræve at kirken ændrer
> praksis, kun at den enten må overholde loven, eller sejle sin egen sø.

Jo, det er nettopp hva det her er tale om. Om kirken blir pålagt at følge
loven, betyr det at kirken må ændre praksis. Disse kvindenen vil presse
kirken til at overholde loven ved at forsøke å overbevise retten om at
kirken må miste sin statsstøtte om den ikke holder loven. Man kan like det
eller ikke, men dette er et angrep på kirkens integritet og på
religionsfriheten.

> Det sidste er der vel ikke noget galt i. Hvis en person ikke er af den
> katolske tro, så bør personen vel heller ikke tvinges til at bidrage til
> den katolske kirke gennem lønninger.

Hvis en person ikke er af den katolske tro, bør personen søke seg bort fra
den katolske tro. Disse kvindenene forsøker at dirigere den katolske tro til
slik de selv mener den katolske tro bør være.

> Hvis statstøtten til den katolske
> kirke fjernes - så vil de der er medlemmer af kirken vel alligevel gerne
> støtte kirken?

Tja, det var det da. Det vet jeg ikke, men tror at om man står med
strømregning i den ene hånd og kirkeregning i den annen hånd, vil
prioriteringen for manges vedkommende være enkel.

> Jeg går ud fra at når det kan lykkes for andre trossamfund at klare sig
> uden statstøtte så kan det vel også lade sig gøre for den katolske kirke?
>
> Søren

Det vet jeg ikke noe om. Her i Norge får alle tros- og livssynssamfunn
statsstøtte.

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-03 18:13

> [...]

> menneskerettighedene. Derfor forsøker de kvindelige præster at slæpe
> humanisme og menneskerettigheder med seg inn i kirken.

Der findes jo ikke nogen kvindelige, katolske præster.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 04-02-03 18:50

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote in message

> Der findes jo ikke nogen kvindelige, katolske præster.
> --
> Per Erik Rønne

Nei ikke nu lenger, men det var. Syv kvinder fra Tyskland, Østrig og USA,
som i fjor blev smidt ud af den romersk-katolske kirke ved ekskommunikation,
fordi de havde ladet sig ordinere til præster, går nu til modangreb på
kirken.

Kjellemann

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 04-02-03 19:38

On Tue, 4 Feb 2003 18:49:45 +0100, "Kjell I. Johnsen"
> [...]

>fordi de havde ladet sig ordinere til præster, går nu til modangreb på

Men hele problemstillingen er mye mer omfattende enn om for eller mot
kvinnelige prester eller samsvar eller ikke med verdslig lovverk. I
denne diskusjonen legges det alt for liten vekt på at vigslingen ble
foretatt av Romulo Antonio Braschi. Han er grunnleggeren av en
karismatisk kirke som har brutt med den romersk-katolske kirke. Romulo
mener selv å ha den nødvendige apostoliske suksesjon som skal til for
gyldig vigsel. Men denne status anerkjennes ikke av Vatikanet. Og så
lenge anerkjennelsen ikke foreligger vil en vigsling bare forbli en
lekehandling. Den er uten gyldighet og er fullstendig utilbørlig. Det
ser ut som om kvinnene ved å nekte nullifisering av "ordinasjonen"
først og fremst er interessert i å provosere frem en
katolsk-feministisk teologi. I så fall er selve handlingen et feilgrep
og feil vurdering, nettopp fordi paven lukket for diskusjonen om
kvinnelige prester for et par år siden (i alle fall stengte han for
muligheten for kvinnelige prester i 1994, husker jeg ikke feil).

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 04-02-03 21:21

"Knut KlavenessHeidelberg" <knklaveh@online.nospam> wrote in message

> [...]
> kvinnelige prester for et par år siden (i alle fall stengte han for
> muligheten for kvinnelige prester i 1994, husker jeg ikke feil).

Takk for supplerende info, Knut. Er dette riktig tilsier det enda mer at om
disse kvinnene eventuelt får rettslig medhold, vil den tyske stat bryte
religionsfriheten.

Kjellemann

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-02-03 00:43

Kjell I. Johnsen wrote:

> "Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote

> Nei ikke nu lenger, men det var.

Nej. At nogle kvinder lader sig ordinere til præster gør dem ikke mere
til præster, end hvis en asatroende, muslimsk lutheraner sagde, at han
var katolsk præst.

Kvinderne har aldrig og kan aldrig været eller være i besiddelse af en
gyldig vielse og har aldrig været præster. Deres ekskommunikation
skyldes det faktum, at de tilsidesætter og føler sig hævet over den
katolske kirkes lære.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 05-02-03 01:01

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> Nej. At nogle kvinder lader sig ordinere til præster gør dem ikke mere
> til præster, end hvis en asatroende, muslimsk lutheraner sagde, at han
> var katolsk præst.

Åsatroende, eller muslimske lutheranere? ville neppe mene at de var
katolikker, eller motsatt

> [...]
> gyldig vielse og har aldrig været præster. Deres ekskommunikation
> skyldes det faktum, at de tilsidesætter og føler sig hævet over den

OK. Ikke mitt problem.

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 05-02-03 00:31

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> De kvindelige prester forsøger at slæbe humanisme og menneskerettigheder
> med seg inn i kirken.

Godt

ErikL