Krav til stor webserver
Fra : Klaus Thuesen

Dato : 04-02-03 02:45

Hej,

Hvilke tekniske krav skal man stille til en webserver som skal hoste et
website samt e-shop for en virksomhed med årlig omsætning på 100 mio kr?
Antal cpu? Ram? Redundante servere? E-shoppen skal gerne udgøre en god
del af det fremtidige salg.

På forhånd tak for hjælpen :)

--
Mvh Klaus Thuesen
klth@mail.dk

Fra : Morten L.

Dato : 04-02-03 07:26

Der findes mængder af firmaer, der ikke laver andet, end at vide dén slags -
og rådgive dig - det kan vel ikke være et par dages konsulent-tid, der skal
stoppe så stort et projekt.

Nu vil det jo være væsentligt at vide lidt om, hvilken type
server/Commerce-software du vil bruge, samt om de 100mio skal indhentes ved
salg af hønseringe, enkeltvis med betalingskort-transaktion, eller der er
mere simpel ordreafgivelse på luxus-biler i ministerklassen...

/Morten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-03 22:39

Klaus Thuesen wrote:

> Hvilke tekniske krav skal man stille til en webserver som skal hoste et
> website samt e-shop for en virksomhed med årlig omsætning på 100 mio kr?

Typisk er kravene formuleret i svar-tider og tilgængelighed - og så lader man
leverandøren sammensætte en løsning, der kan leve op til disse krav.
Det er bl.a. afgørende hvor trofaste kunderne er. Kommer de tilbage eller
ringer de deres ordre ind, hvis systemet er nede - eller handler de hos
konkurrenten?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 02:20

Hej,

Beklager mit første indlæg ikke var så detaljeret som det måske burde have
været

Informationerne her skal bruges til en 'større skriftlig opgave' jeg er
igang med at skrive, så det kommer ikke ud i praksisk :) Virksomheden er en
dansk tøj producent med årlig omsætning på 100 mio, og som sælger både B2B
og B2C.

Det er selvfølgelig ikke en eller anden dum dekstop server man skal have ud
at have fat i .. - jeg tænker lidt på Dual Xeon 2 ghz, 1 gb ram, 2stk 36gb
diske kørt op imod RAID 1 systemet ? Hvad kan det koste? 50k?

Samt et backup system med DLT bånd (80gb) som nok ligger omkring de 8-10kg.

Svartider er selvfølgelig vigtig ... skal brugeren kunne navigere frit rundt
på siden, må der ikke forekommer svartider på over 1 sekund.

--
Mvh Klaus Thuesen
klth@mail.dk

Fra : Esben

Dato : 05-02-03 09:33

> [...]
rundt
> på siden, må der ikke forekommer svartider på over 1 sekund.

Evt. kunne man spejle et par servere og køre noget loadbalancing.

--
Esben

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 15:14

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> Evt. kunne man spejle et par servere og køre noget loadbalancing.

Jeg *tror* ikke serveren vil blive _så_ belastet

--
Klaus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 08:45

> Jeg *tror* ikke serveren vil blive _så_ belastet

Belastningen er ikke den eneste faktor, som spiller ind her.
Hvad hvis serveren går ned? Så er der pludselig ikke adgang til websitet, og
folk går videre til konkurrenten.

Ofte vælger man at loadbalance tre servere, så der altid (7-9-13) er to
servere om at dele loadet fra de besøgende, også selvom den ene server
skulle være utilgængelig (f.eks. i forbindelse med patchning og anden
vedligeholdelse eller hard- og softwarefejl).

--
Mvh. Jesper

Fra : Morten L.

Dato : 05-02-03 07:30

> [...]
rundt
> på siden, må der ikke forekommer svartider på over 1 sekund.

Serveren er vist rigeligt hurtig nu... Dog er det en ret urealistisk pris på
backup'en....
Svartider skyldes ofte den bagved liggende database - som du ikke har gjort
noget videre for at optimere på, kva "kun" 2 harddiske.
- Men som løst udgangspunkt, er dine antagelser da fine - din sensor vil
have ret begrænsede muligheder for kontrol
Husk nu at indkalkulere svært mange penge/tid til konfig af skidtet -
hardware er oftest den mindste del af sådan et projekt - og oftest den del
der bruges længst tid på at "tune"

/Morten

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 15:16

"Morten L." <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> wrote in message

> [...]

> Husk nu at indkalkulere svært mange penge/tid til konfig af skidtet -
> hardware er oftest den mindste del af sådan et projekt - og oftest den del

Hvis du har nogen foreslag til ændringer i antagelserne er de velkomne
censor sku gerne ha så lidt at rakke ned på som muligt, hehe.
Virksomheden her har som sagt en omsætning på 100 mio, hvis man nu sir at
man vil øge den omsætning 10% ved salg via nettet, hvoraf her 20% er
fortjeneste, så er det 2 millioner mere i fortjeneste - så burde man nok
kunne tillade sig at afsætte en kvart mio. til indkøb af server, udvikling
af web og opsætning af hardware. Fair nok ?

--
Klau$

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 06-02-03 00:04

Du når sku ikke langt for en kvart.

Hvis du skal være lidt teoretisk i dine vurderinger af hardwarekrav, så
ville jeg ikke begynde at snakke om hvorvidt det skal være en Pentium, Xeon,
Itanium eller what ever. Din opgave skulle jo også gerne være værd at læse
om to år, og disse informationer er alligevel forældede inden du afleverer
opgaven.

Jeg mener du bør lægge vægt på oppetid, og gøre dig nogle overvejelser
omkring:
redundante internetforbindelser,
redundante switche
redundante servere med
redundante strømforsyninger forbundet til
redundante UPS'er og
noget shared SCSI-Raid

At du så kan score lidt bonus point ved at vide lidt om hvilket raid-level
der er bedst (Raid 10), eller strikke en "Mother-fucker" server sammen, det
er en anden ting.

Hvis den virksomhed ellers mener e-handel seriøst, så tror jeg ikke du ville
møde en HP, Compaq, IBM eller Dell sælger der ville forlade mødet uden at
have overbevist jer om at det ville koste MINDST en million.

Hvis du skal have lidt inspiration, så gå til Dell's hjemmeside og læs lidt
case-stories.
http://www.dell.com/us/en/esg/topics/products_case_studies_pedge_casestudies
..htm

Som konklusion på det hele, så ville jeg bruge krudtet på at skrive om hvor
vigtigt det er at det ikke går ned så kunderne klikker videre, og køber
varen et andet sted. Det er jo også det censor'en har hørt i alle
reklamerne...

Hvis du så vil være lidt teknisk, så fortæller du om hvordan du ville vælge
at købe et rackskab hos Uni2 direkte på DIX'en, for at sikre mod fejl på din
Internetforbindelse osv.

Vis at du har ideer til at sikre ordren hele vejen "fra Internettet til
banken"

Rune

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 06-02-03 02:11

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> møde en HP, Compaq, IBM eller Dell sælger der ville forlade mødet uden at
> have overbevist jer om at det ville koste MINDST en million.

Tak for linket til Dell siden! Meget god læsning derinde.
However - jeg tvivler meget stærkt på, at en webserver der skal kunne klare
de "forholdsvis få" krav der stilles i lige netop denne case, behøver at
koste en million

Men jeg har noteret alle de indlæg der er kommet her i tråden og jeg vil gå
dem igennem igen i løbet af torsdagen her (projekt skal afleveres fredag kl
12), og de ting der ikke kommer med i rapporten, vil jeg gemme som et lille
ekstra es i ærmet til selve eksamationen. Problemet er at rapporten max på
fylde 15 sider, og server delen udgør, groft sagt, kun 1/3 af rapporten, da
der også skal være både software og sikkerhed med -- disse 3 emner kan dog
*nemt* smeltes sammen til ét, men sikkerhed er mindst et ligeså stort område
som serveren selv, hvis man kigger på backup, firewall, netværks opbygning
osv osv. Havde man haft 40 sider til rådighed var det straks en sjovere
opgave

Tak for hjælpen folkens!

--
Mvh Klaus Thuesen
klth@mail.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-02-03 08:41

> [...]
klare
> de "forholdsvis få" krav der stilles i lige netop denne case, behøver at

Det er ikke kun serveren, du skal tænke på.
Som du selv nævner senere, skal du også tænke på sikkerheden. Ordentlige
firewalls, disk- og backupsystemer, loadbalancers osv. er dyre.

Du skal også have en databaseserver, og til en netforretning med så stor en
omsætning vil man nok ikke lade sig nøje med en MySQL som RDBMS, men istedet
på Microsoft SQL Server, Oracle 9i eller lignende. Licensudgifterne hertil
er på omkring 35.000 hhv.120.000 kr. pr. processor for standard udgaverne af
de to nævnte RDBMS'er. Gang det med 2 eller 3 for at sikre høj ydelse og
oppetid.

--
Mvh. Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-02-03 10:07

Jesper Nielsen wrote:
> Det er ikke kun serveren, du skal tænke på.
> Som du selv nævner senere, skal du også tænke på sikkerheden. Ordentlige
> firewalls, disk- og backupsystemer, loadbalancers osv. er dyre.

Stadig, hvis man kun forventer at webshoppen vil give 2mill i indkomst
så bliver man nød til at spare hvis det skal løbe rundt.

firewall _burde_ ikke være nødvendigt såfremt man sørge for at
sikkerheden på hosten er i orden.

loadbalancer burde heller ikke være nødvendigt, hvis man vælger at
køre med to servere (det ville jeg gøre, singlecpu-maskiner burde i så
fald kunne trække det). Man kan jo evt nøjes med dnsrr og så lade den
overlevende maskine overtale ipaddresse fra den anden i tilfælde af
nedbrud.

> [...]
> de to nævnte RDBMS'er. Gang det med 2 eller 3 for at sikre høj ydelse og

Man kan jo så blive nød til at nøjes med en gratis-base, hvis
forretningen skal kunne løbe rundt.. MySQL kan sagtens være hurtig,
såfremt man bruger den rigtigt.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 05-02-03 21:21

"Klaus Thuesen" <klth@mail.dk> wrote in message
> [...]
rundt
> på siden, må der ikke forekommer svartider på over 1 sekund.

Uden hensyntagen til hvad load der vil komme, så :

Du bør separere database og web front-end på hver sin maskine og derudover
også lave segmentering af firewalls. Databaseserven bør ikke være i samme
segment som front-end servere.

Dernæst bør du tænke i DISA veje, d.v.s. en scale-out løsning hvor designet
tillader at du forholdsvist let kan addere flere identiske front-end servere
hvis det på et senere tidspunkt viser sig at der kommer mere load end den
eksisterende front-end kan klare og/eller udvides til at klare. (hint:
scale-up løber altid, før eller siden, ind i en mur hvor det enten ikke kan
lade sig gøre at få hurtigere isenkram, eller at det koster så meget at det
ikke kan forsvares økonomisk).

M.h.t. scale-out på database serveren så er det mere langhåret, men langt
fra umuligt. Afhængig af platform så kan du f.eks. med Oracle 9i RAC let
løse dette problem. Jeg ved ikke om Microsoft har noget tilsvarende til SQL
Server.....jeg roder ikke med Microsoft/Windows produkter.

Hvis du på forhånd planlægger at udnytte DISA så implementér løsningen med
en god (og redundant) hardware load balancer som entry-point. Det gør det
hele meget lettere.
Du kan med fordel starte ud med 2 front-ends og lade den ene køre som fast
produktions-front-end mens du kan bruge den anden til at prøve ting af på
før du sætter det i produktion og sekundært lade den være failover hvis den
primære front-end fejler eller bliver overbelastet. Dette er ofte benyttet
og det betaler sig da du uden at påvirke driften derved kan opgradere
operativsystem, skifte hardware, prøve nye features o.s.v. Det gøres blot
ved at sige til load-balanceren at den skal se bort fra den maskine du
"leger" med og istedet bruge den/de andre. Når du så er færdig med din
opgradering/omkonfigurering og ved at den virker så kan du fortælle
load-balanceren at nu skal den kun bruge denne nye maskine og undlade at
bruge de andre. Dernæst kan du i ro og mag opgradere dem.

Flerlags-modellen er også fordelagtigt set ud fra load type. En webserver
har typisk et helt andet load mønster end en database server og stiller
derfor andre krav til hardwaren. Så vidt jeg husker har Anandtech for ikke
så forfærdelig lang tid siden skrevet en længere artikel netop om dette i
forbindelse med et hardware skift. Artiklen beskæftiger sig kun med x86
hardware, men det er samme historie på større maskiner.
Front-end boxe kan ofte med fordel være 1-2 unit rack maskiner uden de store
features m.h.t. diskplads o.s.v.

På database-siden er det naturligvis også godt at have 2 for at opnå NSPOF,
men database-servere, og specielt database-licenser, er ofte de tunge poster
på fakturaen, så det er muligt at dette af økonomiske årsager ikke kan lade
sig gøre.
Som lappe-løsning kan du så kopiere produktions-basen eller dele af den til
en test database og så teste imod den fra den sekundære front-end.

NSPOF gælder naturligvis også netværket du forbinder tingene med. Redundant
switch og redundant netværkforbindelse til alle enheder.
Det hele bør naturligvis sættes på UPS.

Hvis det er tilpas kritisk kan det betale sig at lave det som en stretched
løsning, altså 2 seperate computerrum med en halvdel i hver. Du skal dog op
i noget dyrt isenkram (& software), meget dyrere end det du lægger op til,
før du kan implementere dette korrekt med real-time spejl & failover af alt.
I en sådan løsning bør det også overvejes at benytte 2 forskellige ISPs som
backbone, så du med lidt DNS gymnastik kan gelejde kunderne over på den del
af dit setup der kører på den anden ISP.

Påtænkes det at køre flere ting parallelt så forsøg at køre det som
solution-sets fremfor at kaste en masse gejl oveni hinanden på en enkelt
server. Før eller siden giver det problemer a la "løsning 1 kræver at vi
opgraderer Apache, men løsning 2 virker pt. kun med den Apache version vi
har nu". Hvis det istedet proppes på seperate maskiner så frigøres du for
den slags bindinger.

Backup. Du nævner DLT 80GB. Hvem skifter bånd når backuppen fylder 81 GB ?
Du bør beregne datamængden, og hvis der vælges en 1-drive løsning så sørg
for at der er rigeligt med margin til både full & differential backup, eller
hav en procedure klar (og med kalkulerede costs) hvis nogen skal skifte bånd
manuelt.
Ellers køb en jukebox/robot løsning.

/Jesper

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 05-02-03 17:36

On Tue, 4 Feb 2003 02:44:37 +0100, "Klaus Thuesen" <klth@mail.dk>
wrote:

> [...]
>website samt e-shop for en virksomhed med årlig omsætning på 100 mio kr?
>Antal cpu? Ram? Redundante servere? E-shoppen skal gerne udgøre en god

Server: min. 2 Xeon Processorer, 4 gb ram, 2x 36 gB SCSI-diske i
RAID-1 (til systemet), 2-3 PSU'er

Storage: SAN eller anden disk-kabinet, men min. 8 SCSI-diske i
RADI-0+1 (altså 4x2). Hellere 8 mindre diske end 2 store.

Gerne 2 servere i cluster, så den kan fail-over (ikke nødvendigvis to
aktive samtidigt).

2 eller flere redundante internetlinier.

Datacenter UPS.

Backup bør foretages på noget SDLT / LTO, og alt efter temperament, så
en changer/robot til at skifte bånd. Selve backupudstyret bør placeres
"off-location", så hvis der falder noget ned i serverrummet, så har du
stadig backuppen.

De fleste databasesystemer kan lave "archive-logs", som også bør
gemmes på et andet sted.

Du skal tænke på "værst tænkelige nedbrud". Hvor længe vil firmaet
overleve uden edb? Det skal du tage med i betradgtningen ved
økonomi-ansøgningen til "direktionen". Det plejer at give pote..

PS: Ja, jeg har læst at det er en opgave...

PPS: vi har et setup med:
2 stk Compaq DL580/4G/4Xeon-700Mhz[1M].2x36GB+2x18GB
MA8000 SAN med 48 stk 18GB diske i Raid-0+1
Compaq 5026 26-bånds Backuplibary - 1 drev (udvides til 2).
1 NAS-server med 800GB til Dump-filer fra oracledatabasen og
Archive-log
Bundet sammen med Fiber-Gigabit netværk.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 23:31

Dan & Jesper,

Nu må I da lige styre jer - sindssyge lange svar Men tak for'et ...

Jeg er bare bange for at det meste af det ikke er særlig "brugbart", for
alle de betegnelser hører til på et sted jeg personligt ikke selv kan bunde,
og det vil jeg nødig blive jordet på af censor

Jeg ved ikke om jeg fik nævnt mit lille "regnestykke" tidligere, men hvis
man nu antager at virksomheden ønsker at forøge sin omsætning 10% vha. deres
webshop, dvd 10 millioner mere om året, hvoraf her måske 20% er fortjeneste.
Altså 2 millioner kroner mere i indtjening pr år - heraf afsættes så omkring
200-250.000 kr til indkøb af server, software og webudvikling. For at sælge
for 10 millioner om året på webshoppen ved f.eks. 15 bestillinger pr dag, så
skal hver bestilling gennemsnitlig være på 1800 kr og det er nok ikke helt
ved siden af når der sælges til B2B og B2C. Men om det er 15 bestillinger
eller 50 bestillinger hver dag, så kræves der nok ikke den HELT store server

--
Mvh Klaus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-02-03 02:16

> [...]

> ved siden af når der sælges til B2B og B2C. Men om det er 15 bestillinger
> eller 50 bestillinger hver dag, så kræves der nok ikke den HELT store

Med en budget på 250.000 turde jeg end ikke begynde at tænke på at drive en
redundant løsning selv, du kan jo ikke engang betale en mands løn.

Opgaven skriger efter outsourcet en løsning hvor redundante faciliteter
deles mellem flere kunder.

Jeg har selv erfaring med en sådan outsourcet løsning i 500.000 kroners
klassen, og vi kunne ikke selv lave den for 10 x budgettet.

Vores løsning er ikke så redundant som man måske kunne ønske sig på
hardwaresiden, men vi har haft ganske få nedbrud, og de er blevet løst så
hurtigt at min vurdering er at det har kostet os 0 kroner i omsætning.

I alle fald tror jeg de fleste herinde kan blive enige om at 250.000 kroner
= ingen redundans, heller ikke selv om du bruge dem allesammen på hardware
og internet forbindelse.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 06-02-03 02:18

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Opgaven skriger efter outsourcet en løsning hvor redundante faciliteter
> deles mellem flere kunder.

Hehe hvad tror du lærer/censor siger når jeg kommer og afleverer 1 stykke
papir hvor der står "Vi outsourcer det hele så er vi fri for at bekymre os
om server, sikkerhed og software!" (som i øvrigt er de 3 hovedpunkter der
skal redegøres og analyses i hele rapporten!)

--
Mvh Klaus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-03 21:54

On Thu, 6 Feb 2003 02:17:42 +0100, "Klaus Thuesen" <klth@mail.dk>
wrote:

> Hehe hvad tror du lærer/censor siger når jeg kommer og afleverer 1 stykke
> papir hvor der står "Vi outsourcer det hele så er vi fri for at bekymre os
> om server, sikkerhed og software!"

"Fremragende. Jeg kan se, du har tænkt dig om".

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-02-03 00:04

> [...]

> om server, sikkerhed og software!" (som i øvrigt er de 3 hovedpunkter der
> skal redegøres og analyses i hele rapporten!)

Du har klart misforstået begræbet outsourcing, bekymringerne er de samme,
løsningen er ofte bedre og billigere.

Fra : Henning

Dato : 08-02-03 19:48

wrote:

> [...]
>website samt e-shop for en virksomhed med årlig omsætning på 100 mio kr?
>Antal cpu? Ram? Redundante servere? E-shoppen skal gerne udgøre en god

Husk lige at lægge yderligere 250.000,- til en servicepartner, så du
er garanteret 24/7/365 reparation. Redundans er meget godt, men
skifter du ikke disk/strømforsyning o.a. indenfor et par timer
risikerer du den anden halvdel når at brænde af
Du får forøvrigt ikke meget back-up for 10.000,-!

Henning
hsb(at)image.dk