Tændings-"tuning" på SV650(S) ?
Fra : Dan Eckberg

Dato : 03-02-03 19:01

Hej folkens

Jeg er den lykkelige ejer af en SV650S med Micron's komplette
highmount -udstødning og i min søgen efter en smule mere power
faldt jeg over denne dims (en såkaldt not) på nettet hos JHS-racing:
http://www.jhsracing.co.uk/engine/kits/650cc_with_timing_upgrade.htm

Det påståes at den skulle give op til 3 hypper mere og alt hvad den gør er,
så vidt jeg kan se, at forskyde tændingen med 4 grader.

Er der nogen af jer der har prøvet dette eller lignende ? og i så fald med
hvilke resultater ? (det behøver ikke nødvendigvis at være en SV650 i har
forsøgt jer med).

Hvad synes i om at bruge ca 200 spind på så'en en dims ?

På forhånd mange tak for al respons ! :)

- Dan

EOF

Fra : Anders Dragsdahl

Dato : 03-02-03 21:17

Uden at have en meter forstand på det... til 200 kr, er det så ikk bare
noget som skal afprøves????????

Mvh Anders

Fra : Danteknik

Dato : 03-02-03 21:46

"Anders Dragsdahl" <Dragsdahl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Uden at have en meter forstand på det... til 200 kr, er det så ikk bare
> noget som skal afprøves????????
>
> Mvh Anders

Kr. 200 er jo rørende billigt for 3 HK; men det er ikke umuligt, at en
tændingsforskydning på 4 grader kan være ødelæggende for lejerne (pga.
tændingsbanken) , så måske er det ikke nogen god idé..

Mvh

KD

Fra : Dan Eckberg

Dato : 03-02-03 22:54

Jo, måske sku man "bare prøve det" for ja, - det er jo temmelig billigt.
Selvom jeg så "kun" skulle få 1,5 eller 2 heste ud af det så er det stadig
billigt. Men jeg har ikke så meget forstand på teknikken bag (har kun rodet
med diverse gamle Puch'er i mine lømmel-dage og det er trods alt en MEGET
simpel 2-takter), så det er jo rart nok at få lidt input om hvordan det
muligvis kan påvirke den 2-hjulede og hvad folk generelt har oplevet med den
slags "tuning"

Takker for jeres tilbagemelding og modtager selvfølgelig gerne flere indlæg
om emnet ! :)

Og hvis jeg sku' finde på at springe ud i det så får i også lige en hilsen
med resultatet ;)

Mvh,
Dan

Fra : John Jensen

Dato : 03-02-03 23:14

Hvis du begiver dig ud i dette, så husk også at indkøbe en ny pakning til
det pågældende sidedæksel, samt endnu værre, der skal vel også bruges en
aftrækker til svinghjulet. ?

/ John

Fra : Jonas Holt

Dato : 03-02-03 21:59

> Kr. 200 er jo rørende billigt for 3 HK; men det er ikke umuligt, at en
> tændingsforskydning på 4 grader kan være ødelæggende for lejerne (pga.
> tændingsbanken) , så måske er det ikke nogen god idé..

Hvis den får tændingsbanken mister den vel effekt?
Tændingsbanken kan både mærkes og høres, og tændingsbanker den er det da bare at pille den af igen.
Lejerne dør ikke bare sådan fra det ene øjeblik til det næste (selv om det *er* en skruzuki).

Hvis den ikke tændingsbanker i tomgangsområdet tændingsbanker den heller ikke højere oppe fordi en
forbrænding tager tid - og den maksimale tid er til rådighed i tomgang.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Danteknik

Dato : 04-02-03 19:22

> [...]
ikke højere oppe fordi en
> forbrænding tager tid - og den maksimale tid er til rådighed i tomgang.

Hej Jonas.

Det er absolut ikke rigtigt. En motor kan sagtens køre perfekt i tomgang, og
alligevel tændingsbanke, når der gives mere gas, eller endda lave noget
"højfarts-tændingsbanken", der ikke kan høres, og som klart kan banke et sæt
lejer ud af enhver motor.

Om så 4 graders tændingsforskydning kan forårsage det, det ved jeg ikke; men
tændingsavancering har nu aldrig været min kop the.

Mvh

KD Bandit 600 S.

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-02-03 23:39

> [...]
> "højfarts-tændingsbanken", der ikke kan høres, og som klart kan banke et sæt

Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men har du oplevet det eller er det bare noget du har hørt ude i byen?
4º *er* ikke voldsom meget

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Armand

Dato : 03-02-03 22:55

> [...]
> highmount -udstødning og i min søgen efter en smule mere power
> faldt jeg over denne dims (en såkaldt not) på nettet hos JHS-racing:

Uden a have forfulgt link'et:
Hvis det er en forsat not, er det sikkert til en totagger!
På firetaktere virker den elektroniske tænding ved at en rund plade med
"udstikkere" roterer på krumtappen og disse udstikkere er dem der
påvirker pick-up'erne. Alternative aktuatorer ses tit i forbindelse med
K&N's jetkit's - Som al anden tændingsforskydning drejer det sig om at
kunne trække højere omdrejninger!!

--
Armand.

Fra : Dan Eckberg

Dato : 04-02-03 19:20

Ok, det gav jo lidt mere teknisk indsigt, - tak Armand ! :)
Men noten er dog fremstillet specielt til SV650, hvilket også fremgår af
infoen via URL'en.
(og der er mig bekendt ikke nogen 2-takts versioner af denne cykel )

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-02-03 20:06

Dan Eckberg wrote:
> (og der er mig bekendt ikke nogen 2-takts versioner af denne cykel )

Det er vi mange der er kede af ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Armand

Dato : 05-02-03 04:14

> [...]
af
> infoen via URL'en.
> (og der er mig bekendt ikke nogen 2-takts versioner af denne cykel
)

Jeg forfølger sjældent links p.g.a. privat 56K-opkobling; men vedstår at
jeg kunne have læst mig til det alene i URL'en !

Jeg har heller ikke set monteringen af SV'erens pick-up's/aktuator, så
mit snak var alment gældende for firetaggere!
Når sagen klares med en not på SV, lyder det som at pick-up'erne trigger
på en magnet indpresset i generatorens rotor :-/
Alt i alt ville jeg tro at man ligesåvel kunne forskyde tændingen samme
antal grader elektronisk :-/

Vid dog at tændingsavancering styrker de højere omdrejninger, og modsat
svækker de lavere - var det bl.a. ikke p.g.a. V2-bundtræk at du købte
SV'eren? Hvorfor så tænke på at bortødsle det nu?

--
Armand.

Fra : Dan Eckberg

Dato : 05-02-03 23:30

Takker endnu engang for de tekniske oplysninger !

> Alt i alt ville jeg tro at man ligesåvel kunne forskyde tændingen samme
> antal grader elektronisk :-/

Hmmm.... Det ved jeg ikke om man kan, men det er da værd at undersøge!

> var det bl.a. ikke p.g.a. V2-bundtræk at du købte
> SV'eren? Hvorfor så tænke på at bortødsle det nu?

Jo, det var blandt andet derfor, det er bare lidt pudsigt at det
dyno-diagram som jhs-racing har lagt ud på deres side, viser at der er
forbløffende meget "torque" at hente især i området fra 3500 op til 5000
omdrejninger, - hvilket jo må siges at være der hvor bundtrækket er. Det kan
selvfølgelig være mig der har misforstået begreber som torque og bundtræk
osv.
Egentlig er der vel ikke så meget andet for end at prøve...

Fra : Armand

Dato : 06-02-03 05:13

Dan Eckberg <dteREMOVETHIS@mail.dk> skrev i en
> Takker endnu engang for de tekniske oplysninger !

> Hmmm.... Det ved jeg ikke om man kan, men det er da værd at undersøge!

Det slår mig lige:
Pågældende trick er en avancering(!) af tændingen på 4°, hvor
elektronisk forskydning kun kan forsinke tændingen. Derfor (nok)!
På den anden side: Mange biler kører uden gængs strømfordeler og
fordeler signalet fra én pick-up elektronisk til alle fire cylindre
hvorfor man burde kunne forsinke en mc's tænding med 356°!

> [...]
5000
> omdrejninger, - hvilket jo må siges at være der hvor bundtrækket er.

Jeg forfulgte endeligt link'et, og bekræfter at det er en voldsom
virkning over hele omdrejningsområdet at man vinder derved
Jeg kan bare ikke forstå at fabrikken ikke skulle have brugt dén
tændingsindstilling hvis den er så effektiv :-/
Miljø-belastning kan ikke komme på tale, eftersom større effekt ud af
samme inddysning = bedre udnyttelse af brændstoffet = mindre
miljø-belastning :-/

> Det kan selvfølgelig være mig der har misforstået begreber som torque
og
> bundtræk osv.

Ikke mere end andre gør (jeg har før været den store frontkæmper for at
få rettet op på folks fejlopfattelse á: højt moment giver god
acceleration fra bunden af (det er HK'sne der står for
accelerationen!)); men såvel moment, som effekt -kurven er vist på
siten, og der er jo en betragtelig mer-gevinst af HK's i de lave RPM's!!

--
Armand.