Argon
Fra : René Kofoed

Dato : 03-02-03 17:46

Vi er et par stykker der vil til at bruge argon som dragtgas. Men hvor meget
bruger man? jeg er godt klar over det afhænger af dykket, men hvad bruger i,
1L eller 2,5L ? Stål eller ALU ?. Er der nogen der kender et fornuftigt
prismæssig sted at købe at købe sådan nogle flasker, det kan være der er
nogen der har nogle brugte til at ligge.

René Kofoed

Fra : Kalle

Dato : 03-02-03 19:09

Hej Rene

De har nogle 1,5L hos http://www.oceandive.dk for 1500 incl 1. trin,
overtryksventil, og slange til tørdragt. Det er en luxfer alu flaske. Den
burde være rigelig stor til vragdykning.

Hilsen Casper

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 19:26

René Kofoed:

> Vi er et par stykker der vil til at bruge argon som dragtgas. Men
> hvor meget bruger man?

Til vragdykning: 1L alu monteret i bæltet er det mest optimale
Til huledykning: 14 cu ft monteret på flaskesættet.

Jeg synes - i modsætning til nogle andre - at 1,5L er lige lidt for
stor til bæltet - især hvis man har et par dekoflasker.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Jack Nissen

Dato : 09-02-03 11:30

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Til vragdykning: 1L alu monteret i bæltet er det mest optimale
> Til huledykning: 14 cu ft monteret på flaskesættet.

Hej Peter (og andre...)

Når du skriver 1L til vragdykning... så skal flasken vel fyldes helt fra
gang til gang?
Det gør man vel alt andet lige fra en (stor) Argonflaske, og dekanterer
gassen over på den lille flaske?
Men hvis man skal have fyldt "dragtflasken" hver gang, hvad gør man så for
at udnytte alt argonen fra den (store) flaske?

Med Venlig Hilsen

Jack Nissen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-02-03 18:12

Jack Nissen:

> Når du skriver 1L til vragdykning... så skal flasken vel fyldes
> helt fra gang til gang?

Nej - afhængigt at dybden. Man kan godt have et par vragdyk til omkring
60 m på sådan en fætter.

> Det gør man vel alt andet lige fra en (stor) Argonflaske, og
> dekanterer gassen over på den lille flaske?

Ja.

> Men hvis man skal have fyldt "dragtflasken" hver gang, hvad gør
> man så for at udnytte alt argonen fra den (store) flaske?

Dekanterer - og booster for at få det sidste ud. Man kan lave flere
kontraptioner til dette.