Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studieflash
Fra : HNM

Dato : 03-02-03 22:13

Jeg har set lidt på studie flash og de fleste producenter lancere studie
flash til både analogt og digitalt. Spørgsmål - Hvad er forskellen ? eller
er det bare mig der har misforstået noget.

På forhånd tak for svar

Fra : Tom Dissing

Dato : 03-02-03 13:26

Der er formodentligt ingen forskel.
Blot forskel på "kundegrpperne" !?
Digitale studie udstyr koster jo tre bondegårde, og det meste af det jord
landets finansminister har købt, hvor det er muligt at investere - relativt
billigere - I "konventionelt" analogt studieudstyr !

Omvendt kunne det tænkes at enkelte forhandlere har fundet ud af at der er
en del fotografer, der investerer relativt "lidt" I digitalt studieudstyr ..
Ex. Et "prisbilligt" 24x36 digi-kamera..
OG så skal flashlyset jo følge med, I pris !

Ellers tror jeg ikke der er nogen forskel !?
Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-02-03 15:43

HNM wrote:

> Jeg har set lidt på studie flash og de fleste producenter lancere studie
> flash til både analogt og digitalt. Spørgsmål - Hvad er forskellen ? eller
> er det bare mig der har misforstået noget.

Jeg har ikke bemærket, at store proff. flashanlæg til studiobrug
produceres i to varianter til h.h.v. analog og digital brug.

Jeg har derimod bemærket, at elektronblitz bliver produceret med
en masse kameraspecifik elektronik, til styring af eksponeringen,
og det gør dem selvsagt ekstra dyre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 03-02-03 16:15

"HNM" <desvetudo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har set lidt på studie flash og de fleste producenter lancere studie
> flash til både analogt og digitalt. Spørgsmål - Hvad er forskellen ?

Tja - jeg har også bemærket at der stod "digital" ved nogle studio flash-pakker - og
ved at undersøge det lidt, kunne jeg se at de brugte fast lys. For mig ser det ud som
om nogle af disse digitale flashes ikke flash'er - men leverer et fast lys på enten
3200º K eller 5400º K. At kalde det for en flash er derfor visvisende - det er vel
nærmere en advanceret B-lampe.

Link: http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=42120

.... hvis kameraet kan sættes til at køre manuelt og har tilslutning til sync-kabel
eller kan sættes til at fyre flash af, så skulle det da kunne lade sig gøre at
anvende en normal flash (se evt. min tråd "Canon A40 og studio flash" for en uges tid
siden).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 03-02-03 16:34

Så må jeg jo stille det ultimativt dumme spørgejørgen spørgsmål...
Eksisterer der idag 3200 kelvin farvebalancerede flashanlæg..
Eller hoveder..
Jeg skyder efterhånden en del på Tungsten negativ ( PS prøv lige den nye
portrait T film!!!)
Tom

Alternativet er jo blot et CTO/85 filter, men alligevel !

Fra : HNM

Dato : 07-02-03 07:48

Tak for respons
HNM