Stikordsregister
Fra : Klostervej

Dato : 03-02-03 07:16

Hej!
Jeg har brug for et lidt mere avanceret stikordsregister end det, som Word
som standard kan levere. Er der nogen herinde, som kender et program - gerne
freeware, men hvis det er et rigtig godt program, så går det også an, hvis
det ikke er freeware.
Når man skriver f.eks.: Temperatur så skal den gennemsøge dokumentet for
alle forekomster af "temperatur". Dvs. alle steder ordet indgår, i alle
former, samt med store og små bogstaver. Hvis man kan sortere mellem
formater, så den f.eks. IKKE søger i et bestemt format/typografi, så ville
det være super.
Mvh
Dorthe Baadsgaard

Fra : pre

Dato : 03-02-03 12:13

Prøv at se lidt nøjere på forklaringer/Hjælp til funktionen. Det kan
vist næppe gøres bedre. Og det gælder både Word2000 og Word2002 - jeg
går ud fra at du nok har en af de versioner. Jeg har dem begge og har
mange stikordsregistre der fungerer fint.
© pre 2003

:
© pre 2003

:

Fra : pre

Dato : 03-02-03 13:56

Øv, jeg glemte lige at jeg (som er en doven sjæl) skyder genvej når jeg
kører den slags rutiner. Så jeg sender direkte et par forslag til at
gøre livet lettere.

Fra : Klostervej

Dato : 03-02-03 16:20

> [...]
> : former, samt med store og små bogstaver. Hvis man kan sortere mellem
> : formater, så den f.eks. IKKE søger i et bestemt format/typografi, så
Jeg synes altså ikke Word er godt nok til det (eller også har jeg bare ikke
nok forstand på det)...

Mit behov: Hvis min tekst handler om f.eks. brød, så vil jeg gerne have et
stikordsregister, med alle sidetal, hvor flg. ord er nævnt:
"brød", "brødet", "Brød", "Brødet", "rugbrød", "Rugbrød", "Rugbrødet",
"rugbrødet" - men ikke listet nedenunder hinanden med hver deres ord. Der
hvor bogstaverne B-R-ø-d indgår i nævnte rækkefølge, uanset store/små
bogstaver samt endelser, der skal stå et sidetal:
Jeg har fundet ud af at lave flg.:

Brød
rugbrød.......4, 6, 9
franskbrød...5

Men jeg vil ikke så gerne have flg.: (altså dobbelt op på f.eks. store/små
bogstaver)
Brød
rugbrød.......4
franskbrød...5
brød
Rugbrød.......6
Franskbrød...5
Rugbrødet.....9
brødet.....9

Læseren er jo rimelig ligeglad med, om han ord står først i sætningen og
dermed med stort begyndelsesbogstav.
Men...måske er det bare mig, der har misforstået brugen af indekseringen?
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 03-02-03 19:53

Word er såmænd også ligeglad for store og små bogstaver har lige værdi i
de sammenhænge. Din opstilling er lidt speciel men kik på den mail jeg
har sendt, der er msnge muligheder for at imødekomme (noget af) dit
ønske hvis du følger min metode. Ret beset tror jeg det kan blive som du
vil ha´ det.

Et trick som jeg aldrig har brugt er at sætte registeret med et
Hovedopslag, f. eks. Brød: og så lade både franskbrød og rugbrød være
underopslag mens Brødkniv kommer ind for sig selv. Jeg prøver lige at
teste muligheden.

[...]
: > --
: > mvh
: > © pre 2003
: >
: >
[...]

: > ville
: > : det være super.
: > : Mvh
: > : Dorthe Baadsgaard
: > :

Fra : pre

Dato : 03-02-03 20:40

Har netop sendt en mail med en lille prøve på et Index, og den
tilhørende konkordans-fil. Metoden har den fordel at du har kontrol over
hvad der står hvor - og at du ikke skal begynde helt forfra hver gang.

Fra : pre

Dato : 04-02-03 13:06

Det har altid undret mig at se følgende "Vejledning":

Fortunately , you can pour Word documents into high-end desktop
publishing programs, which include all the tools neccesary to generate
decent indexes.

Efter at ha´ puslet lidt med Dorthe´s ønsker begynder jeg at forstå
situationen. Det værste er vel at Word pludselig finder ud af at der er
forskellig værdi for store og små bogstaver så funktionen Marker alle
forudsætter at "man" kan tænke så langt, eller i værste fald er nødt til
at begynde H e l t forfra. Det næste er at et Subopslag sættes for sig
selv med mindre "man" kender den specielle (besværlige)metode med at
lægge et kolon ind - den har også den fejlmulighed at hovedopslaget skal
indsættes igen - manuelt - med alle fejlmuligheder.

De fleste ønsker kan opfyldes via en konkordansfil, dannet ud fra
originalfilen. Det forudsætter ekstra manuelt arbejde men til gengæld
er der mulighed for er register med op til ni (9) forskellige
indekstrin, og ikke mindst mulighed for at udnytte Words fremragende
Find-funktion.

Jeg har nu en (miniature) konkordansfil og det resulterende register, om
nogen skulle få lyst til at "lege" med dem.
Brød kan være hovedindeks, Rundstykker. rugbrød, knækbrød
optræder i næste indrykning. Der er masser af henvisningsmuligheder - de
behøver såmænd ikke at forekomme i selve teksten.

Her forekommer et par henvisninger:
Quark XPress, PageMaker, Ventura Publisher - der skal nok kunne findes
flere.
© pre 2003

"pre" <skrivtil@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
[...]
: --
: mvh
: © pre 2003
:
:
[...]
: : > :
: : Jeg synes altså ikke Word er godt nok til det (eller også har jeg
bare
: ikke
: : nok forstand på det)...
: :

Fra : Klostervej

Dato : 04-02-03 13:16

> [...]
> : og
> : : dermed med stort begyndelsesbogstav.
> : : Men...måske er det bare mig, der har misforstået brugen af

Hej "pre"
Først og fremmest tak for din ihærdige indsats.
Det med store/små bogstaver, samt endelser på ordet, det er et ret
væsentligt element for mig. Jeg har nemlig adskillige dokumenter, som jeg
ønsker at oprette stikordsregistre for, og som er på op imod 100 sider.
Der må være et eller andet lille program, som er specielt udviklet til at
tage sig af stikordsregistre.
De dokumenter jeg har er på ca. 10 forskellige sprog. Oversætterne skal så
bare oversætte "listen" - og det hele fungerer, men det forudsætter jo, at
jeg skriver brød, Brød, brødet, Brødet, brødene, Brødene, Rugbrødet, rugbrød
osv.
Har jeg misforstået det sidste du skrev, eller er vi enige om, at det ikke
kan håndteres hensigtsmæssigt i word?
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 04-02-03 21:01

1: Opgaven kan - forsåvidt - løses i Word, nok nemmest på den måde at du
bruger min type af en konkordansfil. Den vil så uden videre kunne
oversættes til andre sprog. Men det kræver selvsagt en personlig
indsats, evt. en makro der kan udnytte nogle af Word´s rutiner for
forenkling. I den lille test jeg har sat op er resultatet tilsyneladende
som ønsket.

2: Ingen af de nævnte programmer er freeware - slet ikke billigware - og
jeg kender ingen der har erfaring med nogen af dem. I modsætning til
Word er der tale om programmer specielt til opsætning af sider. Efter
sigende kan de arbejde med Word filer.

3: Uanset hvilket program du arbejder med vil det være nødvendigt at
specificere, dels det overordnede opslagsord, dels alle de ord der skal
ind under opslaget og dermed alle de variationer af de pågældende ord.
Det seneste eksempel viser at et opslagsord "Yesterday" indsættes under
"Beatles" og "Early Days". Sandsynligvis i en bog/artikel om Beatmusik.

Fra : Klostervej

Dato : 05-02-03 06:32

Men hvad med det, med de store og små bogstaver, det kunne jeg altså ikke få
til at virke.
Der kommer ordene efter hinanden - med store og små bogstaver.
Hilsen Dorthe

Fra : pre

Dato : 05-02-03 17:25

Normalt kan man stille Word til enten at fastholde eller ignorere
matchcase, men det princip duer ikke i denne forbindelse. Det SKAL være
nøjagtigt, et komma, punktum, endda et mellemrum gør en afgørende,
logisk forskel.

Her er de pågældende ord, som de skal stå i en konkordans der bygger et
index med én underordnet indrykning. Ordene skal stå i en tabel og den
første kolonne er de ord som Word henter i teksten, den næste er den
tekst der er grundlag for registeret.
Bagetips Brød:Bagetips
brød Brød
Brød Brød
brødet Brød:Brødet
Brødet Brød:Brødet
brødene Brød:Bagetips:Brødene
Brødene Brød:Bagetips:Brødene
Rugbrødet Brød:Rugbrød
rugbrød Brød:Rugbrød

Resultatet er altså i denne stil:

Brød 6
Bagetips 2
Brødene 3
Rugbrød 8
Brødet 7
Mel 4

Keine Hexerei. Skulle du finde et bedre program ville vi blive glade for
et tip. Det er godt nok længe siden (7 år) der var en spørger med et
indeks i overstørrelse, men det er altid rart at kunne videregive en
konkret oplysning.

Fra : pre

Dato : 05-02-03 10:54

Hvis jeg fra starten havde fået bare lidt mere orientering specielt om
filernes størrelse, og (som sædvanligt) om hvilke programversioner der
var tale om, så havde jeg lagt meget mere vægt på den tekniske side af
problemet.

Vi kan aldrig komme uden om at udvælgelsen ikke kan gøres
programmæssigt, men med lidt brug af VBA kan meget forenkles: At kopiere
teksten til et grundlag for en konkordansfil bruger knap 1 sekund, at
rense teksten for overflødige tegn varer nogenlunde det samme,
opsplitning og sortering inklusive.

Nu er der et grundlag for en udvælgelse, hvor det er nemt at se hvad der
er hvad - det er både nemt og sikkert at bruge netop det der kræves, den
helt præcise form af hvad der skal søges efter. Udvælgelsen er nok lidt
mere tidskrævende og den burde nok gentages for hver sprogversion.

Det vil ikke gøre "ondt" på mig om du vælger en anden løsning end Word,
det kan undre mig fordi jeg har en stribe tykke bøger om bl. a. Word,
som regel 1400-1500 sider. De er alle gjort i Word, jeg havde det
privilegium at kunne følge tilrettelæggelsen af den første titel og at
kunne downloade de enkelte kapitler.

Alle disse bøger har meget store, komplicerede, og meget fyldestgørende
stikordsregistre, aldrig er det lykkedes for mig at fange en
registerfejl. Derved dukker så en sandhed frem:
Den der kender og forstår Word kan opnå det utroligste.
© pre 2003

"Klostervej" <dorthe2107@hotmail.com> skrev i en meddelelse
..