Er tun-stempler afbalanceret?
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 01:43

Ja som subj. siger: er tun stempler afbalanceret således at motoren ikke
ryster i 1000 dele? Det er måske noget man kan kigge længe efter - uden
held?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-02-03 02:37

Brian Axelgaard wrote:
> Ja som subj. siger: er tun stempler afbalanceret således at motoren ikke
> ryster i 1000 dele? Det er måske noget man kan kigge længe efter - uden
> held?

De plejede ikke at være slemme ved motoren (og her tænker jeg mest på
hoved/plejl-lejer) dengang jeg var knallertbisse.. :)

// Hans, stor knallertbisse :) -> http://rd350.nathue.dk
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 10:25

In article <3e3dbaa6$0$2537$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
axelgaard@mail1.stofanet.dk says...
> Ja som subj. siger: er tun stempler afbalanceret således at motoren ikke
> ryster i 1000 dele? Det er måske noget man kan kigge længe efter - uden
> held?

Nøøøøh! ... de er ikke afballanceret, for der er jo som regel kun eet
på en knallert!?
Til gengæld skal de være afvejet, eller også skal hele krumtappen
afballanceres med stempel og hele pivetøjet; men det er svært at lave
andet end en statisk afbalancering.

Stemplet indgår jo som en komponent, der via plejlstangen
'transformeres' til den roterende masse på krumtappen. Desværre gør
motorens konstruktion at den 'arm' der forbinder stemplet, hele tiden
ændrer placering.

Steplets vægt m. krydspind o.s.v. skal modsvare svingklodserne på
krumtappen.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : LaLLe

Dato : 03-02-03 13:41

"Hekto" <bs@hektoMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ændrer placering.
>
> Steplets vægt m. krydspind o.s.v. skal modsvare svingklodserne på
Ikke at jeg vil betvivle at der nok er sandhed i noget af det der, men jeg
har efterhånden haft min del af tun cylindre og der vejer stemplerne ikke
det samme og jeg har aldrig haft problemer med at der har været noget der
har været slidt i stykker. Også selvom min moter har TÆSKET af sted med
12-13000 RPM. Forstår ikke helt at der ikke er noget der er gået galt hvis
det skal følge din teori....

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 15:22

"LaLLe" <lalle@stalkerzone.dk> wrote in message
> [...]
> 12-13000 RPM. Forstår ikke helt at der ikke er noget der er gået galt hvis

Det var heller ikke så meget for slidet jeg spurgte (selvom det slider!),
det var mere udfra den betragtning at jeg ikke ønsker en knallert den ryster
abnormt når skidtet står i tomgang. Jeg /har/ set eksempler på en Hot50 med
47.6mm - KORS! hvor den raslede/rystede...

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 15:33

In article <3e3e7a9b$0$2606$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
> [...]
> abnormt når skidtet står i tomgang. Jeg /har/ set eksempler på en Hot50 med
> 47.6mm - KORS! hvor den raslede/rystede...

Jo det er et problem, når slidet er så stort, at der sker noget
utilsigtet. AVS!

Detbedste er at købe eller tilpasse et stempel., så det vejer det
samme som originalen. Så går man ikke helt galt i byen.
Har man en drejebænk til rådighed, er det hurtigt klaret.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 17:36

"Hekto" <bs@hektoMAPSON.dk> wrote in message
> Jo det er et problem, når slidet er så stort, at der sker noget
> utilsigtet. AVS!

Jeps :-/

> Detbedste er at købe eller tilpasse et stempel., så det vejer det
> samme som originalen. Så går man ikke helt galt i byen.
> Har man en drejebænk til rådighed, er det hurtigt klaret.

Vi har da en drejebænk herhjemme.... men om man bare lige kan smide et
stempel i den og fjerne lidt af emnet, tror jeg bliver en svær opgave - kan
kan nok lade sig gøre, meeen jeg hælder nu mere til en fil :)

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 23:10

In article <3e3e9a2d$0$24704$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]
> stempel i den og fjerne lidt af emnet, tror jeg bliver en svær opgave - kan
> kan nok lade sig gøre, meeen jeg hælder nu mere til en fil :)

En FIIIIIL!!!??? Så risikerer du jo bare at det 'tilter'.

Vej de to stempler. Find ud af hvor der er lidt overflødigt materiale
der kan fjernes. Det skal være indvendigt i skørtet. Der er ingen grund
til at gøre det kortere, med mindre det er nødvendigt.
Det er ikke sikkert at de kommer til at veje lige meget; men jo tættere
jo bedre.

Stemplet er sikkert drejet af indvendig i forvejen, de nederste 5-8 mm.
Så dér kan du vurdere tykkelsen.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 23:34

"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> wrote in message

> En FIIIIIL!!!??? Så risikerer du jo bare at det 'tilter'.

Det var nu også for at tage lidt pis på dig :)

> [...]
> til at gøre det kortere, med mindre det er nødvendigt.
> Det er ikke sikkert at de kommer til at veje lige meget; men jo tættere

selvfølgelig...

> Stemplet er sikkert drejet af indvendig i forvejen, de nederste 5-8 mm.
> Så dér kan du vurdere tykkelsen.

Jeg det husker jeg pludseligt fra den gamle Yamaha FS1... jeg fandt da også
lige et stempel frem fra gemmerne, og ganske rigtigt - der er drejet noget
af ved de sidste ~5mm...

Fra : Hekto

Dato : 04-02-03 00:00

In article <3e3eee12$0$2584$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
> [...]
> lige et stempel frem fra gemmerne, og ganske rigtigt - der er drejet noget

Jæ sgu'da ik' den første der får den idé!!! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 14:02

In article <3e3e633e$0$226$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
lalle@stalkerzone.dk says...
> [...]
> 12-13000 RPM. Forstår ikke helt at der ikke er noget der er gået galt hvis

Stempelhastigheden går fra 0 til 0 m/sek på en halv omdrejning. Den
maksimale stempelhastighed er 21,5 m/sek. Det kan give sjove
regnestykker og overraskende resultater, når man regner på det.

www.mcdizzy.com

For hvert enkelt gram betyder det at påvirkningerne bliver øget med
anden potens. Er stemplet for tungt,(eller let for den sags skyld) er
den almindeligste ulempe et øget vibrationsniveau.

12-13.000 omdr.??? .... Tun???? øøøøhhh??? Der er da bare tale om end
mindre effektforøgelse i forhold til sandard!? ;0)

En alm. GSXR har da et rødt område der begynder ved 17.000 omdr. og
den har i snit 50cc pr. cylinder!
Min KR-1 bør stoppes ved 11.500, og der er hver cylinder på 125cc.
En 50cc bør kunne dreje op på små 20.000 omdrejninger.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-02-03 17:41

Hekto wrote:
> En alm. GSXR har da et rødt område der begynder ved 17.000 omdr. og
> den har i snit 50cc pr. cylinder!

nåh, det er vel ca. en 65 stykker? og så er den vel heller ikke helt
almindelig ? :) det er jo den bette baby-GSXR :)

> Min KR-1 bør stoppes ved 11.500, og der er hver cylinder på 125cc.
> En 50cc bør kunne dreje op på små 20.000 omdrejninger.

Ja det burde den nok kunne, hvis port og sådan er lavet til det, men
det vil næppe være rart på en scooter-motor da der ikke vil være en
skid bundtræk tilbage i en motor med et så højt placeret trækområde.

// Hans, hvis Yamaha normal kører under 10krpm :) selv når jeg har
travlt.
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Klaus G.

Dato : 03-02-03 20:49

> Ja det burde den nok kunne, hvis port og sådan er lavet til det, men
> det vil næppe være rart på en scooter-motor da der ikke vil være en
> skid bundtræk tilbage i en motor med et så højt placeret trækområde.
Det er ikke noget problem. Man fixer bare en kobling som tager sent ved. Dog
er sådan en opsætning ikke optimal hvis man vil køre stille og roligt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-02-03 22:34

Klaus G. wrote:
> Det er ikke noget problem. Man fixer bare en kobling som tager sent ved. Dog
> er sådan en opsætning ikke optimal hvis man vil køre stille og roligt :)

Næh det vil jo nok vække lidt opmærksomhed .. ;)
(Lige som babygsx'en gør;)

// Hans, der stadig mangler en udstødning til den store knallert.
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 23:05

In article <slrnb3t6t0.rli.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Ja det burde den nok kunne, hvis port og sådan er lavet til det, men
> det vil næppe være rart på en scooter-motor da der ikke vil være en
> skid bundtræk tilbage i en motor med et så højt placeret trækområde.

Det har den ikke alligevel! Til overflod stjæler remtrækket ca. 25% af
hvad den leverer på krumtappen.
Til gengæld har den den luxus at man kan holde omdrejningerne helt
konstant i det bedste momentområde p.gr.a. varioen.

> // Hans, hvis Yamaha normal kører under 10krpm :) selv når jeg har
> travlt.
> --

Jeg VIDSTE du var en kylling!!!! ;0) Ta' på mestersvinger, eller med
på det nye kursus hos MC-instruktørerne, med landevejskørsel.
Vi er en del der nok arrangerer et, så måske vil du med? Det koster
575,- for en dag!
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-02-03 01:51

Hekto wrote:
> [...]
> på det nye kursus hos MC-instruktørerne, med landevejskørsel.
> Vi er en del der nok arrangerer et, så måske vil du med? Det koster

Jeg har ikke beklædning til mestersvinger...

Stiller MC-instruktørene særlige krav til tøj?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 04-02-03 02:04

In article <slrnb3u3j1.rli.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Jeg har ikke beklædning til mestersvinger...
>
> Stiller MC-instruktørene særlige krav til tøj?

..... al kørsel stiller særlige krav til tøj; men en Savage indbyder
ikke til Knee-sliding!
Du skal være påklædt fra top til tå for at deltage.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-02-03 02:46

Hekto wrote:
> Du skal være påklædt fra top til tå for at deltage.

dvs. cowboybukser og MC-jakke er godt nok ? ;)

Jeg må snart få fundet et sted hvor man kan købe cowboybukser med
beskyttelse i..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 04-02-03 08:51

In article <slrnb3u6re.rli.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> dvs. cowboybukser og MC-jakke er godt nok ? ;)
Nope!

> Jeg må snart få fundet et sted hvor man kan købe cowboybukser med
> beskyttelse i..

Køb et par Cordure jeans. Jeg købte et par hos Loius i DE for ca. 650,-
, og et par fede støvler til 375,-.
www.louis.de hold øje med 'restposten'

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 15:18

"Hekto" <bs@hektoMAPSON.dk> wrote in message
> Nøøøøh! ... de er ikke afballanceret, for der er jo som regel kun eet
> på en knallert!?

Ja og? Hvis jeg køber et stempel som vejer mere end det originale, har jeg
jo et problem - krumtappen er ikke afbalanceret til et tungere stempel.

> Til gengæld skal de være afvejet, eller også skal hele krumtappen
> afballanceres med stempel og hele pivetøjet; men det er svært at lave
> andet end en statisk afbalancering.

Det er netop statisk balance jeg søger...

> [...]
> 'transformeres' til den roterende masse på krumtappen. Desværre gør
> motorens konstruktion at den 'arm' der forbinder stemplet, hele tiden

Ja ja, du behøves ikke at skære det ud i pap for mig...

> Steplets vægt m. krydspind o.s.v. skal modsvare svingklodserne på
> krumtappen.

Se ovenfor...

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-02-03 15:29

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message

Der manglede lige et par smileys i det jeg skrev før... ville lige sikre
mig at du ikke misforstod :)

Fra : Hekto

Dato : 03-02-03 23:11

In article <3e3e7c52$0$2535$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
axelgaard@mail1.stofanet.dk says...
> "Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Der manglede lige et par smileys i det jeg skrev før... ville lige sikre
> mig at du ikke misforstod :)

Nej, helt OK! Jeg er ikke overfølsom!
--
/Hekto